Bugandes i stoftet för all samlad kunskap och erfarenhet här så har jag ytterligare en fråga.
Vad säger ni som vet om Volvo Carrus från mitten av nittiotalet. Starka och svaga sidor? Ekonomi och hållbarhet? Viktiga årtal för förändringar m.m.? Något speciellt en köpare ska titta på?
Det handlar främst om en bakmonterad 602:a, men även om en mittmonterad 501:a. Hur stora är skillnaderna?
Bussen ska inte gå i kommersiell trafik, men för "egen räkning".
Tackar på förhand
Vad skulle en kännare förresten säga om skillnaderna, t.ex. i prestanda och ekonomi, mellan en B10 och B12 i mitten av nittiotalet? Sittandes i en Carrus alltså.
Den mittmonterade såldes, på Carrusfronten finns nu två stycken kvar i mitt synfält. Båda är tvåaxlade, men det är inte något stort problem för oss då vi kommer att åka med 20-25 högstadieelever och 4-5 vuxna när vi har mycket packning. Det borde gå att fördela kilona så att det blir lämpligt. Fyller vi bussen någon gång så har vi knappast något pack med oss och då är det dessutom yngre barn som är ute.
Den ena bussen det är fråga om är en B12B och den andra en ovanligare sort, B10B. Den senare är på 360 hk. När det gäller bilar är en motorstarkare variant då och då billigare i drift än en motorsvagare. Vissa dieselbilar och vissa SAAB:ar t.ex. Hur är det med bussarna? Förutsatt samma förare och körstil förstås.
Vad menar du om G7? Jag såg ett "tyvärr" där.
Visst borde det vara en del prisskillnad mellan en Carrus från 1990 och 1995 när man betänker vad som skett däremellan vad gäller rostskydd i chassit?
Vad jag förstår tycks det ha skett en utjämning mellan priserna på bussar i Sverige och i övriga Europa. Skillnaderna är inte så stora som de verkar ha varit tidigare. Ibland är bussarna billigare här än i Danmark och Tyskland. Beror det på att beställarnas ålderskrav på bussrna slår hårdare här i Sverige, eller? Inte minst Setrorna känns ofta minst lika dyra ute i Europa som här.
Tack för goda råd! Jag har förstått att det i stort sett bara är utomlands det funnits B10B i turistsammanhang. En konsulterad bussåkare var ett tag rädd att bussen med den motorn var en "bastard", i princip ett turistbygge på ett stadsbusschassi. Är det en liggande motor man knixat in där bak eller är det i stort sett en B12B-variant med mindre volym?
Tanken är att jag ska ha med mig ett par personer när det bär till. Antingen en erfaren chaufför och en mekaniker som arbetar på Wist Last&Buss eller också en som drivit bussåkeri i ett antal årtionden.
På andra motorområden brukar jag personligen ha en förkärlek för större motorer med mer volym. Det mesta vi kan få tag i lär väl annars med råge överglänsa den gamla pärla till B58 vi hade tidigare. :)
Tack för varningen! Vi har en konsult som verkligen gillar Setra, men jag har förstått att Setra dras med en del problem. Vi är erbjudna en sådan också. Den bussen ser så fin ut och totalkonceptet känns bra. Vi skulle även få med liggstolar. Men att börja ägandet med att byta bakplåt och en av balkarna sänder inte in de rätta vibbarna i ryggmärgen i en amatör. Förmodligen än mindre på en gammal bussräv.
Finns det inget årtal då Setran likt Carrus lämnar det mesta av rostproblemen bakom sig?
Norrland är inte vad det varit heller, inte hela Norrland i alla fall. Mellan Vännäs och Umeå t.ex. är vägslasket lämpligt för att salta sill i under i stort sett hela tiden mellan november oc mars. Fast numer tar man ju ibland ut mc:n i mars. Jag har kört i december också nån gång.
Är B10B en "bakkonverterad" B10M?
Har vanHool chassin som är lika motståndskraftga mot rost, menar du? Visst hade de några årsmodeller där limmet eller något annat i inredningen möglade?
Jag är svag för både Carrus och vanHool, men det kanske mer handlar om utseende när jag inte vetat så mycket mer än att Carrus stoppar ganska bra.