Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 19 april 2009, 20:05:02 PM

Titel: Norska Vest
Skrivet av: Peter Öden skrivet 19 april 2009, 20:05:02 PM
Hej !

Liten fundering bara beträffande Scania Vest.
Stämmer det verkligen att denna kombination inte levereras till Sverige längre,
om inte, varför ?
Är det bara Iveco-chassi (Irisbuss) med Vest man kan få i Sverige numer ?
Om jag förstått det rätt så kan man få Vest på Volvochassier till andra länder, men ej
till Sverige heller ??

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Johan B skrivet 19 april 2009, 20:14:24 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 19 april 2009, 20:05:02 PM
Hej !

Liten fundering bara beträffande Scania Vest.
Stämmer det verkligen att denna kombination inte levereras till Sverige längre,
om inte, varför ?
Är det bara Iveco-chassi (Irisbuss) med Vest man kan få i Sverige numer ?
Om jag förstått det rätt så kan man få Vest på Volvochassier till andra länder, men ej
till Sverige heller ??

Mvh Peter Ö

Scania vill inte längre leverera chassin till karossörer som bygger bussar motsvarande dem som Scania själva har i sitt modellprogram. Man är tydligen inte benhårda på denna punkt då Söne Göteborg ska få ytterligare några Vest Center på Scania. Hur Volvo är när det gäller att släppa chassin till Vest vet jag inte. I Norge som ju är en jämförbar marknad går det tydligen bra att få Volvochassi. Vest själva lobbar säkerligen för att man ska välja Irisbusschassi men det bör även gå att få Vest på Mercedes-chassi även på svenska marknaden numera. Förrut hade ju Scania ensamrätten att sälja Vest-karosser i Sverige men den är ju av förklarliga skäl borttagen numera.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2009, 21:29:48 PM
Citat från: Johan B skrivet 19 april 2009, 20:14:24 PM
Scania vill inte längre leverera chassin till karossörer som bygger bussar motsvarande dem som Scania själva har i sitt modellprogram. Man är tydligen inte benhårda på denna punkt då Söne Göteborg ska få ytterligare några Vest Center på Scania. Hur Volvo är när det gäller att släppa chassin till Vest vet jag inte. I Norge som ju är en jämförbar marknad går det tydligen bra att få Volvochassi. Vest själva lobbar säkerligen för att man ska välja Irisbusschassi men det bör även gå att få Vest på Mercedes-chassi även på svenska marknaden numera. Förrut hade ju Scania ensamrätten att sälja Vest-karosser i Sverige men den är ju av förklarliga skäl borttagen numera.

Enligt uppgift från Vest har de svårt också att få Volvo att sälja chassier till dem för svensk marknad. Däremot bör det gå att få Vest på MAN- eller Mercedes-chassi om man vill. Eftersom Vest har hand om försäljningen av Iveco/Irisbus i Sverige genom sitt dotterbolag Irisbus Vest Sverige vill de naturligtvis gärna att kunderna väljer Irisbus. Irisbus har dock inte något lämpligt chassi att bygga lågentréversionen Center på.
Hur det gått till när Scania släppte chassier för Söne Buss vet jag inte. Det kan ju ha blivit någon form av uppmjukning. Den störste förloraren på att inte sälja Scania-chassier till Vest torde ju vara Scania själva. De flesta köpare väljer säkert Irisbus i stället för att köpa Scania OmniLink eller Scania med Lahti-kaross.
Jag har utvecklat lite av detta i en artikel i senaste numret av Bussbranschen.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Inge Løvoll skrivet 20 april 2009, 15:59:39 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2009, 21:29:48 PM
Enligt uppgift från Vest har de svårt också att få Volvo att sälja chassier till dem för svensk marknad. Däremot bör det gå att få Vest på MAN- eller Mercedes-chassi om man vill. Eftersom Vest har hand om försäljningen av Iveco/Irisbus i Sverige genom sitt dotterbolag Irisbus Vest Sverige vill de naturligtvis gärna att kunderna väljer Irisbus. Irisbus har dock inte något lämpligt chassi att bygga lågentréversionen Center på.
Hur det gått till när Scania släppte chassier för Söne Buss vet jag inte. Det kan ju ha blivit någon form av uppmjukning. Den störste förloraren på att inte sälja Scania-chassier till Vest torde ju vara Scania själva. De flesta köpare väljer säkert Irisbus i stället för att köpa Scania OmniLink eller Scania med Lahti-kaross.
Jag har utvecklat lite av detta i en artikel i senaste numret av Bussbranschen.


Hei!

I Norge bygger Vest også på DAF om kunden vil ha det. Men jeg vet ikke om DAF selger chassie i Sverige...

Mvh Inge Løvoll
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2009, 19:39:27 PM
Citat från: Inge Løvoll skrivet 20 april 2009, 15:59:39 PM
Hei!

I Norge bygger Vest også på DAF om kunden vil ha det. Men jeg vet ikke om DAF selger chassie i Sverige...

Mvh Inge Løvoll

Det är VDL som säljer DAF i Sverige. Jag tror inte de vill att de säljs med Vest-karosser här. VDL har ju ett ganska komplett program själva.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Cero skrivet 20 april 2009, 19:42:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2009, 21:29:48 PM
Enligt uppgift från Vest har de svårt också att få Volvo att sälja chassier till dem för svensk marknad. Däremot bör det gå att få Vest på MAN- eller Mercedes-chassi om man vill. Eftersom Vest har hand om försäljningen av Iveco/Irisbus i Sverige genom sitt dotterbolag Irisbus Vest Sverige vill de naturligtvis gärna att kunderna väljer Irisbus. Irisbus har dock inte något lämpligt chassi att bygga lågentréversionen Center på.
Hur det gått till när Scania släppte chassier för Söne Buss vet jag inte. Det kan ju ha blivit någon form av uppmjukning. Den störste förloraren på att inte sälja Scania-chassier till Vest torde ju vara Scania själva. De flesta köpare väljer säkert Irisbus i stället för att köpa Scania OmniLink eller Scania med Lahti-kaross.
Jag har utvecklat lite av detta i en artikel i senaste numret av Bussbranschen.


Påminner inte detta tilltag om hur man för ca 50 år sedan inte sålde BF-chassier till karossörer för att dessa profiterade på CF-bussen? Vill minnas att jag sett några bilder på bussar med "B-chassie" och dörr framför framaxeln som någon slags kompromiss av de som ändå ville ha en Scania Vabis med dörr framför framaxeln och extern karossör. Det hela slutade väl med att just BF-chassiet gjordes tillgängligt på marknaden.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Johan B skrivet 20 april 2009, 19:59:05 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2009, 19:39:27 PM
Det är VDL som säljer DAF i Sverige. Jag tror inte de vill att de säljs med Vest-karosser här. VDL har ju ett ganska komplett program själva.


Men är det chassin man säljer? Är det inte bara bussar med DAF-motorer? Jonckheere JSD finns iofs i europa på Volvo-chassi men det verkar man inte marknadsföra via den svenska generalagenten. Även Van Hool säljs ju med DAF-motor (eller MAN)  i Sverige om man väljer helbyggd Van Hool så någon ensamrätt från VDL verkar inte finnas.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2009, 22:02:51 PM
Citat från: Cero skrivet 20 april 2009, 19:42:09 PM
Påminner inte detta tilltag om hur man för ca 50 år sedan inte sålde BF-chassier till karossörer för att dessa profiterade på CF-bussen? Vill minnas att jag sett några bilder på bussar med "B-chassie" och dörr framför framaxeln som någon slags kompromiss av de som ändå ville ha en Scania Vabis med dörr framför framaxeln och extern karossör. Det hela slutade väl med att just BF-chassiet gjordes tillgängligt på marknaden.

Jovisst påminner det om det. Anledningen att Scania-Vabis började sälja BF76-chassier för extern karossering var att man inte skulle hinna med själva inför högertrafiken.
Titel: SV: Norska Vest
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2009, 22:05:26 PM
Citat från: Johan B skrivet 20 april 2009, 19:59:05 PM
Men är det chassin man säljer? Är det inte bara bussar med DAF-motorer? Jonckheere JSD finns iofs i europa på Volvo-chassi men det verkar man inte marknadsföra via den svenska generalagenten. Även Van Hool säljs ju med DAF-motor (eller MAN)  i Sverige om man väljer helbyggd Van Hool så någon ensamrätt från VDL verkar inte finnas.

Uttryckte mig lite oklart där. VDL säljer inte chassin utan bara helbyggda bussar. Det hindrar ju inte att VDL Sverige kan ha synpunkter på att DAF säljs här med andra karosser. När det gäller helbyggda bussar med DAF-motor kommer saken i lite annat läge. Vest gör ju dock inga helbyggen - åtminstone inte än så länge.