sågs åter i trafikområdet Nacka/Värmdö men är fortfarande reggade på Södertälje
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_1978.jpg)
Citat från: Peter Erret skrivet 19 april 2009, 09:51:54 AM
sågs åter i trafikområdet Nacka/Värmdö men är fortfarande reggade på Södertälje
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_1978.jpg)
Va?????? Det här är väl inget som får köras i miljözon på nåt sätt? Hur har de hamnat där?
Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2009, 11:01:49 AM
Va?????? Det här är väl inget som får köras i miljözon på nåt sätt? Hur har de hamnat där?
Nej, men Björknäs har en del linjer även för kortvagnar som inte går in i miljözonen.
/Måns
Dessa hämtades i Södertälje i Fredags. De ska köras som förfogandebussar, även kallat extrabussar (ni har kanske sett skyltarna i vindrutan?).
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 19 april 2009, 12:50:35 PM
Dessa hämtades i Södertälje i Fredags. De ska köras som förfogandebussar, även kallat extrabussar (ni har kanske sett skyltarna i vindrutan?).
/Fredde
Med kortvagnar? ??? Nåväl, det kanske inte är så dumt när man tänker efter. Dessa vagnar har väl nästintill samma sittplatskapacitet som B9S! :)
Citat från: Börje skrivet 19 april 2009, 15:00:55 PM
Med kortvagnar? ??? Nåväl, det kanske inte är så dumt när man tänker efter. Dessa vagnar har väl nästintill samma sittplatskapacitet som B9S! :)
Om inte minnet sviker så skiljer det bara 10 sittplatser mellan ovan nämda busstyper. Och mellan dessa och B10BLE (51xx) skiljer det 4. Så nog räcker det allt med sina dryga 40 sittplatser.
Citat från: Fredde_J skrivet 19 april 2009, 12:50:35 PM
Dessa hämtades i Södertälje i Fredags. De ska köras som förfogandebussar, även kallat extrabussar (ni har kanske sett skyltarna i vindrutan?).
/Fredde
Men extrabussarna brukar väl mestadels sättas in på de linjer som går in till Slussen, vilka linjer utanför motorvägsbussarna behöver förstärkning annars????? - att ha förfogandevagnar som enbart kan gå på begränsat antal linjer känns ju rätt idiotiskt IMO!
Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2009, 15:25:14 PM
Men extrabussarna brukar väl mestadels sättas in på de linjer som går in till Slussen, vilka linjer utanför motorvägsbussarna behöver förstärkning annars????? - att ha förfogandevagnar som enbart kan gå på begränsat antal linjer känns ju rätt idiotiskt IMO!
Slussen ingår väl inte i miljözonen?
Citat från: CS skrivet 19 april 2009, 15:28:13 PM
Slussen ingår väl inte i miljözonen?
Nej. Björknäs har faktiskt inte särskilt många linjer som går in i miljözonen, förutom 71 är det bara rusnings och nattlinjerna till Centralen/Sergels torg.
/Måns
Citat från: CS skrivet 19 april 2009, 15:28:13 PM
Slussen ingår väl inte i miljözonen?
Nix, Stadsgården in till Slussen är inte miljözon. Däremot går det ju inte att använda dessa förfogandevagnar till akuta ersättningar för tunnelbana eller pendeltåg i innerstaden...
rent spontant hade jag hellre sätt att 4131 och 4132 kom tillbaka, men dem här är kanske i bättre skick
Citat från: Börje skrivet 19 april 2009, 15:48:45 PM
Nix, Stadsgården in till Slussen är inte miljözon. Däremot går det ju inte att använda dessa förfogandevagnar till akuta ersättningar för tunnelbana eller pendeltåg i innerstaden...
Ah! - det trodde jag, med tanke på att man inte ville ha kvar 46XX-vagnarna efter 71:ans utbyte av vagnar! - annars hade de ju likagärna kunnat rulla på motorvägslinjerna efteråt?!
Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2009, 21:22:49 PM
Ah! - det trodde jag, med tanke på att man inte ville ha kvar 46XX-vagnarna efter 71:ans utbyte av vagnar! - annars hade de ju likagärna kunnat rulla på motorvägslinjerna efteråt?!
Du har ju betydligt färre sittplatser i en 46XX lågentre än dessa två, det kan ju vara en anledning.
Citat från: Fredde_J skrivet 19 april 2009, 12:50:35 PM
Dessa hämtades i Södertälje i Fredags. De ska köras som förfogandebussar, även kallat extrabussar (ni har kanske sett skyltarna i vindrutan?).
/Fredde
Äntligen är de borta från Södertälje.
Då torde chansen att få deras B7L och 8500 var större.
Inhoppet i Nacka/Värmdö kommer inte att bli speciellt långvarigt. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 19 april 2009, 22:03:35 PM
Inhoppet i Nacka/Värmdö kommer inte att bli speciellt långvarigt. /Henrik/
Busmarket/Hölö nästa? - så man ska ut i rusningen den här veckan då om man ska ha nån chans att se dem?
Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2009, 22:54:10 PM
Busmarket/Hölö nästa? - så man ska ut i rusningen den här veckan då om man ska ha nån chans att se dem?
Några veckor lär dom kunna bli kvar, så vänta inte för länge. /Henrik/
Vad sägs om Henriksdal 7:30-09:15 ?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 april 2009, 23:16:16 PM
Vad sägs om Henriksdal 7:30-09:15 ?
Finns väl roligare ställen här i världen att vara drygt 1 1/2 timma på på morgonen ;-)
Mer än 90 % av alla vagnar passerar där...
Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2009, 00:36:10 AM
Mer än 90 % av alla vagnar passerar där...
Jo, men så e det ju på Slussen med, o där kan man ju alltid springa upp o ta innerstadsvagnarna med emellanåt eller gå o ta sig en fika eller nåt om man tröttnar, Henriksdal e ju bara dött!
Någon som vet vilken/vilka Swebus-vagnar som Björcks kör med nu?
Man hade väl tidigare 4150 och 4155 och bemannade dessa.
Bor någon Södertäljebuss kvar i Gnesta?
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 22 april 2009, 18:23:27 PM
Någon som vet vilken/vilka Swebus-vagnar som Björcks kör med nu?
Man hade väl tidigare 4150 och 4155 och bemannade dessa.
Bor någon Södertäljebuss kvar i Gnesta?
// Anders
Björks hade vid koll 4150 & 5669 till sina körningar.
Sen finns ingen buss kvar i Gnesta längre. Tyvärr tycker jag ;)
///
MGA
Citat från: MGA skrivet 23 april 2009, 13:30:58 PM
Björks hade vid koll 4150 & 5669 till sina körningar.
Sen finns ingen buss kvar i Gnesta längre. Tyvärr tycker jag ;)
///
MGA
Lite lustig tidtabell för 786. Om det skulle finnas en buss stationerad i Gnesta skulle den bara behövas för den sena morgonturen Gnesta-Järna-Gnesta, de övriga turerna verkar passa bra att köra med bussar stationerade i Järna/Södertälje.