Såg dessa idag i Jordbro, visste jag inget om. Men de mer insatta kanske har vetat om det länge?
(http://www.klintfr.bussmilan.se/PTS_PJT058_Jordbro_070731.jpg)
F.d. Connex 1832, bredvid står PJK148 (f.d. Connex 1839).
Det verkar som att alla carrus express-diggare kan vara lugna ett tag till då :) Har de kostat på dem SL-lack så får de nog nåt år till på sig innan det bär av österut.
Senast jag var i Linköping så såg jag i alla fall tre av Veolias Expresser stå nere i Barhällsdepån, en av dem är avställd men de andra ska vara i trafik enligt VV. Om de sen används eller ej vet jag inte, jag har inte sett nån av dem nere i Åtvidaberg under sommaren.
Nuvarande status, Östergötland:
1835, i trafik, Norrköping (??)
1836, avställd, obesiktad (körförbud), Linköping
1837, I trafik, Motala
1838, I trafik, Linköping
Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2007, 19:31:37 PM
Såg dessa idag i Jordbro, visste jag inget om. Men de mer insatta kanske har vetat om det länge?
(http://www.klintfr.bussmilan.se/PTS_PJT058_Jordbro_070731.jpg)
F.d. Connex 1832, bredvid står PJK148 (f.d. Connex 1839).
Snyggt! Stockholmarna får åka fint dom.. ;D
/Rickardo
Absolut.
Man bor inte varsomhelst..
Var i jordbro står dem? Vore kul att åka och ta en titt... 8)
Citat från: BadTab skrivet 01 augusti 2007, 12:22:34 PM
Var i jordbro står dem? Vore kul att åka och ta en titt... 8)
De snurrar annars dagligen på pendelersättning mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Där kan du också se andra bussar som i princip hör hemma på museum... / J
De kör ju pendelersättning 35, 35X
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik
Kanske kan bero på att 3003 är av årsmodell 1988. Hur är det i övrigt med ersättningstrafik när det gäller bussar av äldre snitt. 20-årsgräns?
/Peter
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik
Kan tillägga att 3002 var ute på 35:an i eftermiddag..
Alltså kör man fortfarande med både 3002 & 3003 som båda med råge överskrider 16-årsgränsen.
Antar att de fått något slags dispens i väntan på nyare bussar då, för inte är det väl akut ersättning på Nynäsbanan?
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik
PTS 3002 är från 1986, systern är från 1988....Som konstaterats....Antar att de används som någon slags sista reserv..
Måste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...
Jag tror inte de bryr sig nämnvärt om 3002 eller någon av Gladös vagnar kommer....
Visst, de skulle väll undra om någon 70-talare kom, men än så länge är de väl glada att det kommer någon buss, spela roll om den är från 80-90 eller 00-talet..? Pensionerärena kanske lära säga ett och annant, men annars vill jag iaf TRO att det inte kommer gnällas...
För att svara på Fredrik Gelin; Det som satte punkt för min älskade pärla var ju att den inte hade Luftfjädrad förarstol eller AC, vilket krävdes på Roslagsbaneersättningen.....
Citat från: Kvarne skrivet 03 augusti 2007, 09:15:01 AMMåste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...
Jag som tyckte det var Fredrik som skrev det! Men men...
/KRNI
Citat från: Kvarne skrivet 03 augusti 2007, 09:15:01 AM
PTS 3002 är från 1986, systern är från 1988....Som konstaterats....Antar att de används som någon slags sista reserv..
Måste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...
Jag tror inte de bryr sig nämnvärt om 3002 eller någon av Gladös vagnar kommer....
Visst, de skulle väll undra om någon 70-talare kom, men än så länge är de väl glada att det kommer någon buss, spela roll om den är från 80-90 eller 00-talet..? Pensionerärena kanske lära säga ett och annant, men annars vill jag iaf TRO att det inte kommer gnällas...
För att svara på Fredrik Gelin; Det som satte punkt för min älskade pärla var ju att den inte hade Luftfjädrad förarstol eller AC, vilket krävdes på Roslagsbaneersättningen.....
Kvarne, Jag har inte nämnt något om "resenärer" i mitt senaste inlägg i tråden :-*
/Peter
Som detta då?
Den är ju mer än 20 år..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/PTS_EAN922_Vasterhaninge_station_070803c.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 00:03:31 AM
Som detta då?
Den är ju mer än 20 år..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/PTS_EAN922_Vasterhaninge_station_070803c.jpg)
Trevligt med lite äldre bussar.
/Peter
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Fridströms H22:a såg ju rejält mycket äldre ut än H25:orna, även för icke bussintresserade. Dessutom var den ju till slut en av de allra äldsta vagnarna i SL-trafik och fick gå i akut trafik så sällan att det inte var lönt att ha den kvar. Roslagståg sköter ju Kårstalinjen prefekt, så någon akutersättning på linje 27 förekom nästan aldrig. Och snabb framkörning från Rimbo till Södertälje/Nynäshamn var ju inte så effektivt för ett Roslagsföretag...
Får Fridströms en dag en del i ett vinstgivande kontrakt lär man dock kunna köpa in en "ny" ledvagn.