Först en bild från Druveforsvägen, inte långt från där ICA Maxi i dag ligger.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3440.jpg)
Sedan några bilder från den tid då linje 6 vände vid Furuberg. I dag går den inte ens förbi den här platsen utan Furuberg får klara sig med den glest trafikerade linje 46.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3501.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3502.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3503.jpg)
Vet att Borås först körde Säffle och var missnöjda med dessa. Då övergick de till Wiima och tyckte dessa var bättre. Men vilket år hände detta? Från vilket är är sista Säfflen från och första Wiiman? Är första Wiiman nyare än sista Säfflen? Eller kan de köpt en eller ett par provbussar först medan de fortfarande köpte Säffle?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 april 2009, 15:56:27 PM
Vet att Borås först körde Säffle och var missnöjda med dessa. Då övergick de till Wiima och tyckte dessa var bättre. Men vilket år hände detta? Från vilket är är sista Säfflen från och första Wiiman? Är första Wiiman nyare än sista Säfflen? Eller kan de köpt en eller ett par provbussar först medan de fortfarande köpte Säffle?
Om vi tar tiden från 1951 så köpte Stadsbussar i Borås/Borås Lokaltrafik enligt följande:
1951 - 1962 Hägglund (första 75, sista 124)
1965 - 1977 Säffle (första 125, sista 189)
1979 - 1993 Wiima/Carrus (första 193, sista 259). Dock köptes fem Säffle 1987 (243-247)
År 1995 köptes 16 Scania MaxCi (018-033) och 13 Volvo Säffle (008-017 samt 034-036). År 1997 ytterligare en MaxCi (037).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2009, 16:06:05 PM
Om vi tar tiden från 1951 så köpte Stadsbussar i Borås/Borås Lokaltrafik enligt följande:
1951 - 1962 Hägglund (första 75, sista 124)
1965 - 1977 Säffle (första 125, sista 189)
1979 - 1993 Wiima/Carrus (första 193, sista 259). Dock köptes fem Säffle 1987 (243-247)
År 1995 köptes 16 Scania MaxCi (018-033) och 13 Volvo Säffle (008-017 samt 034-036). År 1997 ytterligare en MaxCi (037).
Det var intressant! Då hade de ett år, nämligen 1978 som de inte köpte bussar alls mellan den sista Säffle och första Wiima. Hur nöjda var de sedan med de fem Säffle från 1987? Blev de missnöjda igen eftersom de tydligen återgick till Wiima? Eller var de helt enkelt mest vana vid Wiima?
Vi var väldigt missnöjda med Säffle 243-247 det var ett testköp för att se om de hade blivit bättre men icke sa nicke... därför blev de Wiima igen 243-247 blve inte så långlivade heller 034-036 kom vär året efter de övriga 008-017
Citat från: yngrot skrivet 17 april 2009, 18:44:27 PM
Vi var väldigt missnöjda med Säffle 243-247 det var ett testköp för att se om de hade blivit bättre men icke sa nicke... därför blev de Wiima igen 243-247 blve inte så långlivade heller 034-036 kom vär året efter de övriga 008-017
Skall man vara noga så kom de första av 008-017 redan sent 1994 och 034-036 sent 1995. Så det var ungefär ett år mellan den första och sista. De var dock alla av samma årsmodell.
När det gäller 243-247 omnumrerades de till 001-005 1995 och meningen var väl att de skulle behållas som reservbussar. Men så såldes de hösten 1995 till olika Buss i Väst-företag och Wiimorna 237-242 togs till heders igen med nummer 094-099. Som jag skrev häromdagen blev någon eller några av dessa kvar till 2004.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 april 2009, 16:11:34 PM
Det var intressant! Då hade de ett år, nämligen 1978 som de inte köpte bussar alls mellan den sista Säffle och första Wiima. Hur nöjda var de sedan med de fem Säffle från 1987? Blev de missnöjda igen eftersom de tydligen återgick till Wiima? Eller var de helt enkelt mest vana vid Wiima?
Det var betydligt fler år än 1978 man inte köpte några bussar - närmare bestämt var det ett hopp mellan 1967 och 1976. Men det kanske inte var det du tänkte på. Ska man vara noga ska väl även vagn 165, en Scania Vabis CR76 från 1967, läggas till. Den blev dock inte långlivad i Borås.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 april 2009, 22:29:35 PM
Det var betydligt fler år än 1978 man inte köpte några bussar - närmare bestämt var det ett hopp mellan 1967 och 1976. Men det kanske inte var det du tänkte på. Ska man vara noga ska väl även vagn 165, en Scania Vabis CR76 från 1967, läggas till. Den blev dock inte långlivad i Borås.
Jag tog inte med halvturistbussarna i nummerserierna. Men 165 var ju en stadsbuss och borde varit med. Den kom strax efter det högertrafiken införts den 3 september 1967 och var kvar till 1974, då den såldes till Malmö Lokaltrafik och där fick nummer 254.
Av följande årsmodeller har Stadsbussar/BL inte köpt några nya stadsbussar (efter 1952): 1953, 1954, 1957, 1959, 1961, 1963, 1964, 1966, 1968-1975, 1988-1991, 1994, 1996, 1998-2003, 2005, 2007.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2009, 21:30:04 PM
Skall man vara noga så kom de första av 008-017 redan sent 1994 och 034-036 sent 1995. Så det var ungefär ett år mellan den första och sista. De var dock alla av samma årsmodell.
När det gäller 243-247 omnumrerades de till 001-005 1995 och meningen var väl att de skulle behållas som reservbussar. Men så såldes de hösten 1995 till olika Buss i Väst-företag (*)och Wiimorna 237-242 togs till heders igen med nummer 094-099. Som jag skrev häromdagen blev någon eller några av dessa kvar till 2004.
(*) närmare bestämt Horredstrafiken och Landvetter Buss.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 april 2009, 21:37:21 PM
(*) närmare bestämt Horredstrafiken och Landvetter Buss.
//Jonas G
Och ännu närmare bestämt 3 till Landvetter buss, 1 till Horredstrafiken (denna brann sedan upp) och 1 till Vänersborgs Linjetrafik.