Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 16 april 2009, 15:29:06 PM

Titel: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Fredde skrivet 16 april 2009, 15:29:06 PM
Hade vägarna förbi Huddinge idag och passade på att ta några bilder.

Först 0061, där man kan se att linjenummer kommer finnas på bussens vänstra sida. :)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160014.jpg)


(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160010.jpg)


(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160012.jpg)

Se där ja, styrbar boggiaxel... :)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160013.jpg)

... och en riktig växelväljare! Sammanfattningsvis verkar detta bli riktigt trevliga bussar för de som ska umgås med dem.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160016.jpg)

Granne med Volvo ligger Busmarket, där stod denna fd Nacka/Värmdö och Märstavagnen, 4132.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P4160018.jpg)


/Fredde

Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Cyklisten skrivet 16 april 2009, 16:48:03 PM
Trevliga bussar verkar det som, även om jag inte gillar den "nya" Säfflefronten. Hoppas att de ska hålla länge.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Johan B skrivet 16 april 2009, 19:00:57 PM
Nämen I-Shift, så trevligt. Bara att gratulera. Uppför sig bättre än ZFs 6-stegade.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: CS skrivet 16 april 2009, 19:55:30 PM
Citat från: Johan B skrivet 16 april 2009, 19:00:57 PM
Nämen I-Shift, så trevligt. Bara att gratulera. Uppför sig bättre än ZFs 6-stegade.

Personligen tycker jag mycket om I-Shift, och jag kan se en vits med det på Värmdö. Dock kan jag tänka mig att det kan bli en del skrik om detta ifall några hamnar i Botkyrka till exempel...

För övrigt verkar det som Swebus inser att kraven på bussarna i framtida upphandlingar kommer vara högre med krav på bland annat höga stolar med bälte och ac. Det är nog inte helt fel att tänka framåt och på vad dessa bussar eventuellt kan tänkas få för uppdrag i framtiden. För visst har jag rätt i att detta inte ställs som krav i något av det Swebus kör i SL idag? (Blålinjer undantagna)
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 16 april 2009, 20:25:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 19:57:29 PM
Höga ryggar är normalt ett måste om man ska kunna uppfylla bälteskravet.

Och det finns för övrigt regionalkrav (dvs höga ryggstöd, läslampor samt gardiner) på en hel del rödlinjer också, bl.a. ett antal Värmdölinjer.

/Måns
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

Ser spännande ut med ishift, Är de föresten SL som har ändrat på sitt design program eftersom de inte finns något Vitt varken fram eller bak, dessutom hade ju inga av arriva bussarna de

Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 19:55:30 PM
Personligen tycker jag mycket om I-Shift, och jag kan se en vits med det på Värmdö. Dock kan jag tänka mig att det kan bli en del skrik om detta ifall några hamnar i Botkyrka till exempel...
För övrigt verkar det som Swebus inser att kraven på bussarna i framtida upphandlingar kommer vara högre med krav på bland annat höga stolar med bälte och ac. Det är nog inte helt fel att tänka framåt och på vad dessa bussar eventuellt kan tänkas få för uppdrag i framtiden. För visst har jag rätt i att detta inte ställs som krav i något av det Swebus kör i SL idag? (Blålinjer undantagna)

Du verkar inte ha läst den andra tråden ordenligt, samtliga 12 bussar kommer hamna hos nacka/värmdö och där krävs regionalkrav på ett stort antal linjer och iomed nästa upphandling blir de kanske ännu fler.
Att sätta full Ac i den här vagntypen är ett mycket klokt beslut då de har en tendens att bli MYCKET varmt längst bak på sommaren



Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: CS skrivet 16 april 2009, 21:01:13 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Du verkar inte ha läst den andra tråden ordenligt, samtliga 12 bussar kommer hamna hos nacka/värmdö och där krävs regionalkrav på ett stort antal linjer och iomed nästa upphandling blir de kanske ännu fler.
Att sätta full Ac i den här vagntypen är ett mycket klokt beslut då de har en tendens att bli MYCKET varmt längst bak på sommaren

Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: homer skrivet 16 april 2009, 21:11:26 PM
Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 21:01:13 PM
Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)

jag vet ju inte om N/V kommer få alla boggie som tillverkas i den här serien jag vet bara att de ska komma 12 stycken och av de marc skrev verkar de ju bara vara 12 st beställda.

sen att slita på de gamla vet jag inte, visserligen är de skräpbussar dem boggie som ni har men knappast för gamla, har ni riktigt tur får ni kanske några 18 vagnar, dem bästa bussarna som rullar för sl trafiken just nu. :)
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Johan B skrivet 16 april 2009, 21:26:01 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:20:43 PM
Varför det?  Det fungerar som en helt vanlig automatlåda i den specning som Swebus väljer, fast med fler växelsteg.

Är väl växelstegen som är "problemet". Vissa får för sig att bussen blir otroligt mycket långsammare iom att den växlar fler gånger ::).
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: CS skrivet 16 april 2009, 21:31:12 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 21:11:26 PM
jag vet ju inte om N/V kommer få alla boggie som tillverkas i den här serien jag vet bara att de ska komma 12 stycken och av de marc skrev verkar de ju bara vara 12 st beställda.

sen att slita på de gamla vet jag inte, visserligen är de skräpbussar dem boggie som ni har men knappast för gamla, har ni riktigt tur får ni kanske några 18 vagnar, dem bästa bussarna som rullar för sl trafiken just nu. :)

Nu var det faktiskt inte våra 55XX-boggisarna jag menade med att slita på de gamla. Jag tillhör dessutom den delen som tycker om dom.

Om jag vill att vi ska få era 18XX vagnar vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att det är väldigt bra vagnar körmässigt, men tyvärr tror jag inte höggolvade 15m boggis blir någon hit här inte, dom hör hemma på landsväg! Men visst, hade väl vart härligt att knö sig fram vid Kungens Kurva bland allt folk och barnvagnar med en sån, måste jag erkänna :P

Vi har ju våra höggolvade Scania, ett antal korta och fem-sex ledvagnar som jag har förstått det ska bort. Dom har rullat ganska mycket och flertalet av dom fyller 13 iår. Botkyrka har ju också problemet att en stor del av vagnparken trillar över på fel sida medelålderssträcket under nästa år (förutsatt att medelålder som gäller är 8år även i Botkyrka då). Boggivagnarna och mercorna är ju från 2002.

Senaste jag hörde (obs!) var att den skulle bli en blandad kompott med ledvagnar och boggi, nya som gamla. Drygt 10st. Men det kan säkert vara fel eller ändra sig.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: CS skrivet 16 april 2009, 21:32:48 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:20:43 PM
Varför det?  Det fungerar som en helt vanlig automatlåda i den specning som Swebus väljer, fast med fler växelsteg.

I stadstrafik blir det faktiskt lite bökigare med de längre växlingarna osv. Dessutom verkar en del förare ha svårt att hantera en sån låda och det kommer märkas mycket mer med många start och stopp än på landsvägskörning.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: CS skrivet 16 april 2009, 21:42:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:36:48 PM
Orsaken till att man köper denna låda lär nog vara säljarens/tillverkarens löfte om en icke förkastlig bränslebesparing, i alla fall är det vad som framgick av det tidigare pressmeddelandet från Volvo Bussar 2008.

Fungerar lådan i SL trafiken kommer ju detta att vara en fjäder i hatten för Volvo

Javisst lär det vara så. Och det är ju anledning nog och värt att kanske få lite klagande förare i början. Men allt var ju ändå redan bättre förr ;)

Hur man trivs med den är nog till stor det en vanesak och den kan nog passa även i förortstrafik. Ren stadstrafik är jag fortfarande tveksam till, den är lite långsammare iväg än en helautomat.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: M224 skrivet 16 april 2009, 21:44:50 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

...Är de föresten SL som har ändrat på sitt design program eftersom de inte finns något Vitt varken fram eller bak...





Inga B12MA eller B12BLE har vitt fram eller bak och det gäller även ett par hundra andra bussar i SL-land, bland annat Söderorts 52xx Omnilinkar mfl.

Vad är SLs designprogram för något? Inte är det något som kan kallas enhetligt iaf. Finns väl minst 5-6 olika typer av desingprogam på bussarna. Mycket underligt att alla andra klarar av att lacka deras bussar i ett enhetligt program.

Snart lär väl fabriksdekalerna tas ner på dessa och SLs smäckdekaler åka upp som ramlar ner efter ett tag för att det är så j***a dålig kvalitet på dem. Varför ska SL lägga sig i hur dekalerna ser ut på/i bussarna när tillverkarna själva klarar av jobbet hundra gånger bättre?
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:45:52 PM
Hmm, in te bara jag som varit där idag.
I förmiddags fanns bara 0058-60
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: M224 skrivet 16 april 2009, 21:46:57 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:45:52 PM
Hmm, in te bara jag som varit där idag.
I förmiddags fanns bara 0058-60

MGA tog bilder på dem först långt före alla andra (i Huddinge alltså).  8)
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: homer skrivet 16 april 2009, 21:49:58 PM
Citat från: M224 skrivet 16 april 2009, 21:44:50 PM
Inga B12MA eller B12BLE har vitt fram eller bak och det gäller även ett par hundra andra bussar i SL-land, bland annat Söderorts 52xx Omnilinkar mfl.

Vad är SLs designprogram för något? Inte är det något som kan kallas enhetligt iaf. Finns väl minst 5-6 olika typer av desingprogam på bussarna. Mycket underligt att alla andra klarar av att lacka deras bussar i ett enhetligt program.

Snart lär väl fabriksdekalerna tas ner på dessa och SLs smäckdekaler åka upp som ramlar ner efter ett tag för att det är så j***a dålig kvalitet på dem. Varför ska SL lägga sig i hur dekalerna ser ut på/i bussarna när tillverkarna själva klarar av jobbet hundra gånger bättre?

visst finns de b12ble med vitt, iallafall 2 axliga, swebus 55xx har alla vitt fram och veolia hade på sin tid även vitt bak på sina b12ble, hur busslinks 46xx vagnar ser ut bak har jag ingen koll på men dem är ju vita fram.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: M224 skrivet 16 april 2009, 21:53:01 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 21:49:58 PM
visst finns de b12ble med vitt, iallafall 2 axliga, swebus 55xx har alla vitt fram och veolia hade på sin tid även vitt bak på sina b12ble, hur busslinks 46xx vagnar ser ut bak har jag ingen koll på men dem är ju vita fram.

Edit: Jag pratade endast om boggibussarna nu och ledvagnar, kortvagnarna vet jag att de har vitt fram och bak (?).  

Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:56:49 PM
Citat från: M224 skrivet 16 april 2009, 21:46:57 PM
MGA tog bilder på dem först långt före alla andra (i Huddinge alltså).  8)

Visst är det kul att vi har fått se dem...
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: M224 skrivet 16 april 2009, 21:58:57 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2009, 21:56:49 PM
Visst är det kul att vi har fått se dem...

Vi har ju inte fått sett dina heller än.  ;D Nog om det nu.
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Krille skrivet 16 april 2009, 22:12:26 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 21:44:35 PM
väldigt viktigt är vilken startväxel som ligger som "default"

Går väl att programmera om

/K
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Fredde skrivet 16 april 2009, 22:33:54 PM
Citat från: homer skrivet 16 april 2009, 20:49:34 PM
Trevliga bilder, synd att du inte lyckades smyga dig in i bussen å ta lite bilder också :)

Det var inte riktigt läge för det. Dock kunde man genom fönstren bla. se att det är 4 riktiga stolar (varav 2 bak&framvända) med fällbara sittsar + två klaffstolar på barnvagnplatsen.

Dörröppningen verkade sitta till höger om ratten, på de nya panelerna. Luftstolen är inget som jag tackar nej till heller, tvärt om är det att föredra enligt min mening.

Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Mussebuss skrivet 16 april 2009, 22:46:11 PM
I-shift är i våra versioner här i Dalarna trevliga, men inte likvärdiga automatlådor.
Två saker får mig att säga detta. Det är en torrlamellkoppling som inte mår bra av att stå på drive under långa stunder. Jag kan ha fattat fel?
Däremot så kan man inte "slira" för länge vid start i backe, eller "hänga" på lådan vid rödljus i svagt motlut, då denna låda snabbt tar skada av detta. Man skall naturligtvis inte göra detta med något fordon i någon överdriven omfattning, men en buss med sin tyngd och nyttjandegrad kan snabbt bli utsliten av detta.
Det finns åtminstone i våra bussar en mycket användbar knapp som säkert fler än jag känner till men som kan betonas för att hålla nya skapelser (vagnar) fräscha ett tag till som kallas något i stil med Hill-stop(?).
Mycket osäker på namnet men funktionen gör att inte bussen hinner komma i bakåtrullning innan man fått över foten på gaspedalen. Först då "kopplas" växellådan och bussen driver framåt. Utan den känns bussen ryckig i startögonblick och krypfarter.
Kanske en dålig förklaring men prova er gärna fram med förnuft så förstår ni kanske vad jag menar ;)
Själv blev jag pårullad av en I-shift växlad buss, där föraren inte var medveten om att bussen hade kommit i svag rullning bakåt. Bussen hade liksom ingen driv när inte foten låg på gaspedalen och blev detsamma som en urkopplad manuell låda. Inga svåra skador pga den låga farten men ändå onödigt.

Mvh Mussebuss
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: HB skrivet 16 april 2009, 23:41:07 PM
Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 21:01:13 PM
Det har hörts en massa från flera olika håll och jag förstod inte det du skrev som att det var säkra uppgifter det heller precis som allt annat, ber om ursäkt för det. Verkar som ni kommer få det trevligt i alla fall!

Blir väl inga nya över till oss i Botkyrka, vi får väl slita det vi har lite till (om det går)  ;)

Det kommer nyleverans av bussar även till Botkyrka i sommar, dock inte boggi. /Henrik/
Titel: SV: Swebus 0061 mfl. [Bilder]
Skrivet av: Ersa skrivet 16 april 2009, 23:42:04 PM
Mussebuss sammanfattade allt jag ville säga. I-shift känns lite slö och långsam just från start, men är helt underbar när man kommit upp i lagom hastighet. Därefter växlar den alltid perfekt. Men för ovana förare kan det bli lite bekymmer vid start från t.ex. rödljus. Bakåtrull och/eller kraftiga "hopp" och ryck, som om man släppt upp en kopplingspedal för snabbt. Men man lär sig.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 19:15:58 PM
Gissningsvis spärrade för att omöjliggöra manuella val

Är numera även M-läget på spaken borttaget på spärrade versioner? Hittills brukar detta vara kvar på dessa. Enbart plus/minusknappen är borttagen. Med M-läget (Manuell) kan du ju "låsa fast" den växel som A-läget lagt i åt dig, och därmed reglera lådan en hel del ändå. En I-shift som reggas som "helautomat" bör ju egentligen bara ha tre lägen: N (Neutral), A (Automat/Drive) och R (Back). Eller är M-läget till för att man ska kunna varva ut på låga växlar, som lägena 1-2-3 på en helautomat?