...kom jag med GUB 267 förra veckan efter ett ordentlig vattenläcka.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/GUB_267_Vattenlcka_090408_31602kopi.jpg?t=1239818361)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 april 2009, 20:31:49 PM
...kom jag med GUB 267 förra veckan efter ett ordentlig vattenläcka.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/GUB_267_Vattenlcka_090408_31602kopi.jpg?t=1239818361)
//Niclas
ovaligt att den slangen brukar gå ;) bytte själv in 265 igår för en rem avsaknades, för att sedan aldrig mer komma ut 8)
så sista turen för den blev 06:12 från Östra Nyby på 8:an, inbytt 06:30 på centralen. avställd 2009-04-14
Ingen större fara allstå.
Hoppas att du inte grät alltför mycket när du fick byta buss.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 april 2009, 21:15:23 PM
Ingen större fara allstå.
Hoppas att du inte grät alltför mycket när du fick byta buss.
//Niclas
jo, faktiskt efter man hunnit kört en bit med 275, så längtade man tillbaks ;) till 265....
idag lyckades jag med att byta in både 372 & 511 ::) kanske kommer in i ett stim igen
när "vi" byter in bussar på löpande band 8), men nu var det ett tag sedan man hade
177 :P
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 april 2009, 20:31:49 PM
...kom jag med GUB 267 förra veckan efter ett ordentlig vattenläcka.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/GUB_267_Vattenlcka_090408_31602kopi.jpg?t=1239818361)
//Niclas
Har jag helt fel om jag tror att detta är en gammal Jönköpings-vagn? :)
Citat från: Davve skrivet 15 april 2009, 21:31:41 PM
Har jag helt fel om jag tror att detta är en gammal Jönköpings-vagn? :)
ja, Uppsala hela livet.
Hur långt kom du och på vilken linje?
//Simon
Citat från: Davve skrivet 15 april 2009, 21:31:41 PM
Har jag helt fel om jag tror att detta är en gammal Jönköpings-vagn? :)
Nej, det är inte en gammal Jönköpingsvagn men likadan modell.
//Niclas
Citat från: Simon A skrivet 15 april 2009, 21:53:51 PM
Hur långt kom du och på vilken linje?
//Simon
Läckan började när jag passerade Österängsgatan mot Södra Årsta på 7.an och jag kom fram till Jordgubbsgatan.
//Niclas
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 15 april 2009, 21:25:47 PM
jo, faktiskt efter man hunnit kört en bit med 275, så längtade man tillbaks ;) till 265....
idag lyckades jag med att byta in både 372 & 511 ::) kanske kommer in i ett stim igen
när "vi" byter in bussar på löpande band 8), men nu var det ett tag sedan man hade
177 :P
Ja, du sitter väl säkert på tronen. Vad är det du upplever som så gräsligt med 177 frånsett att det är en Neoplan? ;)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 april 2009, 22:02:23 PM
Nej, det är inte en gammal Jönköpingsvagn men likadan modell.
//Niclas
Vet att det till Jönköping, under tiden de körde sina Neoplan på stomlinjerna, kom två bussar av denna modell med de låga rutorna bak (som på bilden ovan) och som dessutom hade röda säten. Antar att dessa två bussar som kom till Jönköping då var från Uppsala?
Senare började även Swebus att köra såna bussar och då några av dess fälgar var gröna misstänker jag att även dessa kom från Uppsala?
Rätt eller fel?
Citat från: Davve skrivet 10 maj 2009, 22:02:57 PM
Vet att det till Jönköping, under tiden de körde sina Neoplan på stomlinjerna, kom två bussar av denna modell med de låga rutorna bak (som på bilden ovan) och som dessutom hade röda säten. Antar att dessa två bussar som kom till Jönköping då var från Uppsala?
Senare började även Swebus att köra såna bussar och då några av dess fälgar var gröna misstänker jag att även dessa kom från Uppsala?
Rätt eller fel?
Swebus hade 4 st likadana Neoplaner för stadtrafiken i Uppsala som förflyttades till Jönköping (4102-4105).
//Niclas
Citat från: Davve skrivet 10 maj 2009, 22:02:57 PM
Vet att det till Jönköping, under tiden de körde sina Neoplan på stomlinjerna, kom två bussar av denna modell med de låga rutorna bak (som på bilden ovan) och som dessutom hade röda säten. Antar att dessa två bussar som kom till Jönköping då var från Uppsala?
Senare började även Swebus att köra såna bussar och då några av dess fälgar var gröna misstänker jag att även dessa kom från Uppsala?
Rätt eller fel?
Kan det vara Busslink (Näckrosbuss) 7749 och 7750 du tänker på? Dessa bussar levererades nya i slutet av 1998 och bör ha haft röda säten medan Uppsalavagnarna hade gröna säten. Visar en bild på 7749 med SL-lack:
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Busslinkbilder/7700/Busslink_7749_070518.jpg)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 maj 2009, 23:09:24 PM
Swebus hade 4 st likadana Neoplaner för stadtrafiken i Uppsala som förflyttades till Jönköping (4102-4105).
//Niclas
Ja, då är det dem jag tänkte på. Men det var inte dem som gick på stomlinjerna. :)
Citat från: Oskar A skrivet 10 maj 2009, 23:18:18 PM
Kan det vara Busslink (Näckrosbuss) 7749 och 7750 du tänker på? Dessa bussar levererades nya i slutet av 1998 och bör ha haft röda säten medan Uppsalavagnarna hade gröna säten. Visar en bild på 7749 med SL-lack:
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Busslinkbilder/7700/Busslink_7749_070518.jpg)
Där har vi en sån ja. Vart rullade de som nya? Just denna (7749) är avställd sedan 2007-06-11, alltså mindre än en månad efter bilden är tagen. Varför? Hände nåt med den? Den ser ju ganska fräsch ut på bilden. 2008-09-12 övergick den till Hölös ägo, varför stod den avställd under mer än ett år innan den avyttrades? Blir nyfiken på denna vagns historia.
MVH
Neoplanerna var inte särskilt populära under sin tid i Stockholmsområdet eftersom de skilde sig ganska mycket från de Scanior och Volvobussar förarna var vana vid. Tyvärr stod flera av Näckrosbuss Neoplaner avställda under en längre tid efter att Näckrosbuss/Busslink tappade trafiken i Jönköping innan de togs upp till Stockholm och lackades om vilket bla ledde till omfattande mögelangrepp i inredningen.
Att det sedan ställdes andra krav på bussen med dörrbroms, dörrar osv ledde till att bussarna fick byggas om för Stockholmstrafiken.
Tyvärr ledde ombyggnaden till att bussarna blev problembarn med mycket dörrfel och annat som gjorde att de blev dyrbara att ha i drift (det talades om att det var 10ggr så dyrt att hålla dessa bussar i drift jämfört med Scaniorna i samma garage) och därför såsmåningom avyttrades.
Bussarna såldes/överläts till Busmarket i Huddinge som lyckades sälja några av bussarna till bla Polen.
//Fredrik
Jaha, där ser man. Men fanns inte dörrbroms på dem när de rullade här nere? Jag vill minnas att man ibland hade problem med att få bussen på rull efter påstigning/avsläpp? Men det kan ju ha berott på nåt annat iofs...
Summa summarum, man får vad man betalar för när man köper nytt, Neoplan är väl inte direkt kända för sin kvalitét. Ändå verkar de sälja ganska mycket bussar?
Citat från: Davve skrivet 16 maj 2009, 13:39:39 PM
Jaha, där ser man. Men fanns inte dörrbroms på dem när de rullade här nere? Jag vill minnas att man ibland hade problem med att få bussen på rull efter påstigning/avsläpp? Men det kan ju ha berott på nåt annat iofs...
Summa summarum, man får vad man betalar för när man köper nytt, Neoplan är väl inte direkt kända för sin kvalitét. Ändå verkar de sälja ganska mycket bussar?
När det gäller dom bussarna så måste man blinka vänster för att dörrbromsen skulle släppa.
Och vad kvalitéen beträffar så är det så är det olika uppfattningar i branschen vad man tycker om Neoplan. För dom som bussarna fungerar utmärkt har inget att klaga över och dom som har bussar som krånglar klagar mycket över det. Sen spelar det ingen roll vilket märke det är på bussen.
//Niclas
Nej, det har nog inte så stor betydelse vilket märke det är på bussen, men däremot hur bussflottan i företaget i övrigt ser ut.
Hos GUB funkar det bra eftersom det är majoritet av MAN och Neoplan, hos Busslink var Neoplanerna uddabussar eftersom majoriteten av flottan i övrigt bestod och består fortfarande av Volvo och Scania...
//Fredrik
Jo, men så är det väl också som med allt annat: Service och skötsel. Slarvar man med det kvittar det nog som sagt vad för emblem som sitter i grillen. :)