Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 19:25:19 PM

Titel: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 19:25:19 PM
Hej ärade medlemmar!
Här kommer mitt första inlägg . . .
Nu i lågkonjunkturen har jag haft "turen" att bli varslad, uppsagd och ledig från en större koncern.
Självklart är det inte kul att förlora sitt jobb och det bästa jag kan säga om det är väl att jag åtminstone
haft tur med vädret - sol varje dag i hela april!   8)

Självklart är jag glad att jag har min C*DE - behörighet som "backup" och inte hänvisas till en i stort sett
"död" industri.
Lastbil har jag kört lite sporadiskt åt ett mindre företag - och buss körde jag i 2 månader 2002-2003 - åt
"rosa bussarna" i sydamerika där jag var co-driver och mekaniker. Ruskigt roligt och spännande jobb. 
Senare har det blivit nästan uteslutande industrijobb.

Nu undrar jag om jag med mitt körkort från 1985 måste ta yrkekompetensbeviset för att få köra utanför en radie på 50 km från destinationsorten. Har ringt runt till körskolor och bussföretag men svaren har varit svävande. Även varit i kontakt med "svenska bussbranschens organisation" och de har bett mig återkomma.
Inte ens svar på vilka körskolor som gäller för att ta detta bevis går att få.
Någon här som vet vad som gäller?
Vet att jag behöver gå en yk-kurs på 35 timmar inom 7 år. Men fram till dess då?
Tacksam för svar
Mvh JB









 
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 19:29:26 PM
Du ska ju gå under hävdvunna rättigheter som alla andra som har tagit D kortet innan den nya lagen kommer och behöver inte gå kursen föränn om 7 år.

Den gamla reglerna var ju så att hade man haft körkortet mer än 1 år så behövdes ej YK för längre resor.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Croonhielm skrivet 14 april 2009, 19:35:58 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 19:29:26 PM
Du ska ju gå under hävdvunna rättigheter som alla andra som har tagit D kortet innan den nya lagen kommer och behöver inte gå kursen föränn om 7 år.

Den gamla reglerna var ju så att hade man haft körkortet mer än 1 år så behövdes ej YK för längre resor.

Ja, du skulle ha utövat yrket under ett år, var det väl om jag minns rätt... Här handlar det om att han utövat yrket i två månader - jag vet inte om det komplicerar det hela?
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 20:07:12 PM
Citat från: Croonhielm skrivet 14 april 2009, 19:35:58 PM
Ja, du skulle ha utövat yrket under ett år, var det väl om jag minns rätt... Här handlar det om att han utövat yrket i två månader - jag vet inte om det komplicerar det hela?

Ahh. Missade det. nu blev jag osäker också. Var det haft körkort eller utövat yrket??
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: JDS skrivet 14 april 2009, 20:27:01 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 20:07:12 PM
Ahh. Missade det. nu blev jag osäker också. Var det haft körkort eller utövat yrket??

Det VAR utövat yrket men det är överspelat nu.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 22:12:23 PM
Tack för alla svar.
Dock blev jag inte så värst mycket klokare. På körskolan säger dom att jag slipper
ta hela grundutbildningen för att få kompetensbeviset - får ev gå den kortare kursen på
35 timmar. Men då jag inte varit i yrkestrafik i ett år eller mer kan man ju tolka reglerna som om jag
måste läsa hela kursen på 140 timmar.  ???
Så att min BEC*DE-behörighet är bortkastad?


Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: preacher skrivet 14 april 2009, 22:33:18 PM
Länk till vägverket där det finns en PDF fil att ladda ner om Yrkeskompetens

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3163.aspx (http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3163.aspx)
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: eomer skrivet 14 april 2009, 22:49:09 PM
Innehade du D-behörighet innan 30 september 2008, gäller detta som yrkeskompetensbevis i 7 år, oavsett om du kört buss eller ej fram till detta datum.
(Så kallad hävdvunnen rätt.)
Därefter måste du genomgå 35 timmars utbildning vart 5:e år. Om du går denna utbildning under den första 7-årsperioden, gäller 5-årscykeln därefter.
//Eomer
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Johan B skrivet 14 april 2009, 22:53:41 PM
Citat från: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 22:12:23 PM
Tack för alla svar.
Dock blev jag inte så värst mycket klokare. På körskolan säger dom att jag slipper
ta hela grundutbildningen för att få kompetensbeviset - får ev gå den kortare kursen på
35 timmar. Men då jag inte varit i yrkestrafik i ett år eller mer kan man ju tolka reglerna som om jag
måste läsa hela kursen på 140 timmar.  ???
Så att min BEC*DE-behörighet är bortkastad?




Kort sagt: Med de nya reglerna spelar ingen roll att du inte kört någon längre tid eller på flera år. Huvudsaken är att du TAGIT ditt kort före de nya reglerna började gälla och därmed räcker det att gå den korta kursen på 35h för att få ut YKB. Detta skall ske inom 7 år för att köra i Sverige. Dock får du köra så mycket du vill i vilken trafik du vill på något man kallar hävdvunnen rätt i (inom Sverige) 7 år UTAN YKB. Många länder i EU har snävare regler för hur länge hävdvunnen rätt gäler så ska du köra på utlandet bör du gå kursen så snart som möjligt. 140-timmarskursen är för färskingar över men som är 23 år eller äldre.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 23:04:42 PM
Citat från: eomer skrivet 14 april 2009, 22:49:09 PM
Innehade du D-behörighet innan 30 september 2008, gäller detta som yrkeskompetensbevis i 7 år, oavsett om du kört buss eller ej fram till detta datum.
(Så kallad hävdvunnen rätt.)
Därefter måste du genomgå 35 timmars utbildning vart 5:e år. Om du går denna utbildning under den första 7-årsperioden, gäller 5-årscykeln därefter.
//Eomer 

Citat från: Johan B skrivet 14 april 2009, 22:53:41 PM
Kort sagt: Med de nya reglerna spelar ingen roll att du inte kört någon längre tid eller på flera år. Huvudsaken är att du TAGIT ditt kort före de nya reglerna började gälla och därmed räcker det att gå den korta kursen på 35h för att få ut YKB. Detta skall ske inom 7 år för att köra i Sverige. Dock får du köra så mycket du vill i vilken trafik du vill på något man kallar hävdvunnen rätt i (inom Sverige) 7 år UTAN YKB. Många länder i EU har snävare regler för hur länge hävdvunnen rätt gäler så ska du köra på utlandet bör du gå kursen så snart som möjligt. 140-timmarskursen är för färskingar över men som är 23 år eller äldre.

Stort tack för att Ni räddat min nattsömn!  ;D






Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 15 april 2009, 00:21:19 AM
Vad gäller för de som av VV fått utfärdade EEC bevis före -96, dokumenterade utan slutdatum?
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 08:43:57 AM

För nya förare med CE/DE gäller följande enligt vägverkets länk:

Citat• Du ska gå en grundläggande utbildning på 280
timmar och sedan göra ett godkänt teoretiskt
prov för att få ett yrkeskompetensbevis.
• En förkortad grundläggande utbildning på 140
timmar finns. Den kan väljas av dig som är 23
år och äldre och vill bli yrkesförare av buss,
eller av dig som är 21 år och äldre och vill bli
yrkesförare av lastbil.

Detta måste ju påverka utbudet ganska dramatiskt närmaste åren med akut
brist på bussförare - tänker mest på kommande stora pensionsavgångar man läst om.
Jag inbillar mig att merparten av dem med C/CE-behörighet inte har D/DE?
Eller har jag fel?



Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Matte skrivet 15 april 2009, 09:25:31 AM
Citat från: Trafikar´n skrivet 15 april 2009, 00:21:19 AM
Vad gäller för de som av VV fått utfärdade EEC bevis före -96, dokumenterade utan slutdatum?

Har gått en kurs i den nämda kursen hos Busslinkskolan i Hornsberg. Då sa läraren att alla gamla typer av YFK bevis eller det EEC bevis som du har kommer ej att gälla efter sista datumet då den nya lagen träder i kraft. Har du inte gått den kursen eller vägrar gå kursen på 35 timmar som finns hos Vägverket eller Trafikskolor innan sista datumet då lagen träder i kraft kommer du ej ha behörighet att framföra ett fordon som har körkorts behörighet D som ett exempel. Våran lärare sa att alla som har gamla bevis och kompetens kan klippa sönder dom eller rama in dom och hänga i vardagsrummer då dom ej har någon nytta alls och är obrukbara. Har du påbörjat den nämda kursen så är dock den nya redan ikraft och då är alla gamla redan obrukbara. Det va iallafall så jag fattade hur han menade.

Nu är nämda kurs inte nått så här jätte speciellt om du redan har D behörighet(som ett exempel). Det krävs inget prov att klara utan det är mera nått man samtalar om. Den kursen jag gick heter 3.5 & 3.6 och där samtalade vi om olika situationer som "skulle" kunna hända och fick även tillrätta visningar som "skulle" kunna vara bättre att göra istället för att göra så som vi tyckte.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 09:30:34 AM
Citat från: Matte skrivet 15 april 2009, 09:25:31 AM
Har gått en kurs i den nämda kursen hos Busslinkskolan i Hornsberg. Då sa läraren att alla gamla typer av YFK bevis eller det EEC bevis som du har kommer ej att gälla efter sista datumet då den nya lagen träder i kraft. Har du inte gått den kursen eller vägrar gå kursen på 140 timmar som finns hos Vägverket eller Trafikskolor innan sista datumet då lagen träder i kraft kommer du ej ha behörighet att framföra ett fordon som har körkorts behörighet D som ett exempel. Våran lärare sa att alla som har gamla bevis och kompetens kan klippa sönder dom eller ramain dom och hänga i vardagsrummer då dom ej har någon nytta alls och är obrukbara.

Din lärare kanske borde vara något annat än lärare.  :)
Så här står det på vv:s hemsida:
CitatViktigt att veta...
... för dig som har behörighet D/DE
• Du omfattas inte av kravet på att gå grundläggande
utbildning eftersom du kan hänvisa till
"hävdvunna rättigheter". (Se sidan 7.)
• Du ska gå en fortbildning på 35 timmar inom
sju år för att få ditt yrkeskompetensbevis.
• Yrkeskompetensbeviset förnyas sedan genom
att du går en fortbildning vart femte år.
...
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: JDS skrivet 15 april 2009, 13:08:26 PM
Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 09:30:34 AM
Din lärare kanske borde vara något annat än lärare.  :)
Så här står det på vv:s hemsida:

Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 13:40:37 PM
Citat från: JDS skrivet 15 april 2009, 13:08:26 PM
Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)

Jo men med gammal DE-behörighet räcker 35H utbildning inom 7 år.
Fö. tycker jag det är skamligt att EU kan instifta retroaktiva lagar för skapa mer byråkrati och dra in kosing.
Som vanligt viker Sverige ner sig.
Dessutom . . . har vi inte tämligen få bussolyckor här i landet. Den senaste jag minns var med någon 21-årig tjej
bakom ratten i halt väglag.
Då kommer svenska politiker med förslaget om sänkt åldersgräns för D- behörighet (till 18 år) samtidigt som
EU vill höja till 23 (!).
Någon enstaka gång ska väl EU ha rätt också?
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: JDS skrivet 15 april 2009, 13:56:17 PM
Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 13:40:37 PM
Jo men med gammal DE-behörighet räcker 35H utbildning inom 7 år.

Ja, det är ju precis vad han skriver att läraren sade också!

Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 13:40:37 PM
Fö. tycker jag det är skamligt att EU kan instifta retroaktiva lagar för skapa mer byråkrati och dra in kosing.
Som vanligt viker Sverige ner sig.
Dessutom . . . har vi inte tämligen få bussolyckor här i landet. Den senaste jag minns var med någon 21-årig tjej
bakom ratten i halt väglag.
Då kommer svenska politiker med förslaget om sänkt åldersgräns för D- behörighet (till 18 år) samtidigt som
EU vill höja till 23 (!).
Någon enstaka gång ska väl EU ha rätt också?

Det är omöjligt att utifrån en enda olycka dra några slutsatser om vad som är lämplig ålder för en bussförare. Det är inte så mycket fråga om rätt och fel, som om hur man vill ha det. Samhällsekonomiska överväganden kan göra att man accepterar en lägre ålder även om det skulle finnas trafiksäkerhetsmässiga argument för en högre ålder.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 15 april 2009, 19:19:26 PM
Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 13:40:37 PM
Jo men med gammal DE-behörighet räcker 35H utbildning inom 7 år.
Fö. tycker jag det är skamligt att EU kan instifta retroaktiva lagar för skapa mer byråkrati och dra in kosing.
Som vanligt viker Sverige ner sig.
Dessutom . . . har vi inte tämligen få bussolyckor här i landet. Den senaste jag minns var med någon 21-årig tjej
bakom ratten i halt väglag.

Dock händer det ju ganska många olyckor som inte skrivs om i tidningar.
Om man ska köra utomlands rekommenderar VV att göra utbildningen innan 2011 då vissa länder kräver utbildning inom 3 år.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Matte skrivet 16 april 2009, 09:41:57 AM
Citat från: JDS skrivet 15 april 2009, 13:08:26 PM
Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)

Fast jag hade faktist skrivit fel antal timmar. Som jag senare gick in och ändrade när jag märkte att Jamesbonde hade påpekat det.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 16 april 2009, 21:14:55 PM
Matte & övriga: sorry jag läste slarvigt jag också.
Ringde förresten en av de högsta hönsen på transportstyrelsen idag: Jo - jag får köra inom sverige i 7 år men bör ta ykb på 35 timmar inom 3 år om jag skall syssla med utlandskörningar.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM
Vet bussföretag som anmält personal till 35-timmarskursen för att i en del andra EU-länder så skulle yrkeskompetensen gälla tidigare. Men som sen tagit tillbaka anmälan eftersom det har kommits överens om att det är reglerna i det land som du kommer ifrån som gäller när du kör utomlands. Alltså 7-årsregeln gäller för dej som svensk även i det landet som bara har t.ex 3 år. Vart tydligen beslutat för nån månad sen.

Inte lätt för åkeriägarna att veta hur man ska ställa sig, ska man skicka personalen på utbildning när det kostar ca 3000 kr/dag inklusive lön, man vet ju ej om den anställda jobbar kvar ens.
Och vad händer när 7 år gått och det finns tusentals busschaufförer som inte gått kursen? och man ser att dom enda busschaufförer som finns att tillgå med yrkeskompetens är såna som arbetsförmedlingen har kostat på utbildning, kommer det nya direktiv då?

Jag anser att det här måste vara bland det tokigaste som drabbat bussbranschen, det slår undan benen för nyrekreteringen inom turist/charterbuss, när du måste vara arbetslös för att kunna ta ett körkort och köra buss.



Har några funderingar för övrigt: Vilka kommer att kontrollera behörigheten? Har haft yrkeskompetens i snart 15 år och aldrig  behövt visat det. Kommer den "nya" behörigheten och ha samma STORA betydelse?
Och i höstas så slutade den tidigare behörigheten att gälla så vi ska tydligen klara oss utan behörighet i 7 år helt plötsligt!?

Tycker den här frågan är otroligt viktig för branschen och borde uppmärksammas mer, och det mest skrämmande är att det tydligen inte finns några klara riktlinjer vad kursen ska innehålla utan det är upp till utbildaren att sy ihop något.

Skulle gärna se att Br eller transportstyrelsen kunde klargöra för oss här, vad som gäller.

Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 17 april 2009, 23:10:25 PM
Citat från: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM
Inte lätt för åkeriägarna att veta hur man ska ställa sig, ska man skicka personalen på utbildning när det kostar ca 3000 kr/dag inklusive lön, man vet ju ej om den anställda jobbar kvar ens.
Och vad händer när 7 år gått och det finns tusentals busschaufförer som inte gått kursen?

Vad jag förstått så är det ju åkeriet som ska betala för personalens utbildning som du skriver. Det måste ju göras inom 7 år även fast den personalen endast jobbar kvar 2 dagar efter kursen.

Citat från: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM
Har några funderingar för övrigt: Vilka kommer att kontrollera behörigheten? Har haft yrkeskompetens i snart 15 år och aldrig  behövt visat det. Kommer den "nya" behörigheten och ha samma STORA betydelse?
Och i höstas så slutade den tidigare behörigheten att gälla så vi ska tydligen klara oss utan behörighet i 7 år helt plötsligt!?

Det är väl polisens tunggrupp som kollar allt som har med tung trafik att göra.

Behörighet är vi ju inte utan. Vi har ju hävdvunna rättigheter. Vi får ju inte nåt fint YK kort som dom som går kursen får skulle jag tro utan det blir väl körkortet som gäller som behörighet då.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 18 april 2009, 20:49:13 PM
Citat från: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM
Jag anser att det här måste vara bland det tokigaste som drabbat bussbranschen, det slår undan benen för nyrekreteringen inom turist/charterbuss, när du måste vara arbetslös för att kunna ta ett körkort och köra buss.

Tror inte ens att arbetsförmedlingen har pengar för att sponsra yrkeskompetensbevisen.

Men myntet har två sidor - har lätt att tro att EU:s galenskaper gynnar oss som redan har D-behörigheten framöver.  ;)
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: jamesbonde skrivet 18 april 2009, 21:04:11 PM
Citat från: Akerlund skrivet 17 april 2009, 22:41:53 PM

Tycker den här frågan är otroligt viktig för branschen och borde uppmärksammas mer, och det mest skrämmande är att det tydligen inte finns några klara riktlinjer vad kursen ska innehålla utan det är upp till utbildaren att sy ihop något.

Skulle gärna se att Br eller transportstyrelsen kunde klargöra för oss här, vad som gäller.



Har ringt runt till STR / körskolor och när det gäller yrkeskompetensbevis för buss verkar ingen veta riktigt vad som gäller. Svävande svar överallt.  ???

Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: Akerlund skrivet 19 april 2009, 21:10:21 PM
Undrar vad påföljden blir för den som kör utan yk? Polisen måste väl veta i alla fall, har ju gällt i ett halvår snart.
Titel: SV: DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?
Skrivet av: JDS skrivet 20 april 2009, 00:38:44 AM
Citat från: Akerlund skrivet 19 april 2009, 21:10:21 PM
Undrar vad påföljden blir för den som kör utan yk? Polisen måste väl veta i alla fall, har ju gällt i ett halvår snart.

Ur lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens (http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2007:1157):



11 kap. Ansvarsbestämmelser

1 § Den som utför gods- eller persontransporter utan att vara
berättigad till det enligt denna lag döms till böter.

Till samma straff döms den som i sin transportverksamhet
uppsåtligen eller av oaktsamhet anlitar en förare som inte är
berättigad att utföra gods- eller persontransport enligt denna
lag.

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 6 kap. 3
§ första stycket döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff om en anmälan har gjorts
före färden om att beviset förstörts eller kommit bort.


Anmärkning: 6 kap 3 § första stycket, som nämns, handlar om skyldigheten för förare som har ett bevis att ha med sig beviset.