Att räkna bucklor på Liaz-677 bussar är ett lagomt söndagsnöje ;)...
Varje gång man tror att man hittat det risigaste exemplaret... www.fotobus.msk.ru/photo/80894 :o...dyker det upp en kandidat som ser ännu värre ut www.fotobus.msk.ru/photo/93121 :o :o...
Finns det någon undre gräns där till och med en ryss börjar fundera på om det är tillrådligt att åka med i ekipaget?
Liaz 677 är intressant rysk busstyp, frontmotor med automatlåda och bensinmotor. Modellen bygdes 25 år 1967 - 1992 över 200000 styck i staden Likino. ( Liaz = Likino Autozavod ) http://www.sovavto.net/LIAZ/677-E.HTM Fattig firma kan inte använda sådan buss, t.o.m 70 liter bensin per hundra kilometer i stadstrafik. Jag besökte förra veckan Priozersk, där var ett par sådana i trafik.
Hvad så med den her? (http://www.b10r.com/billeder/TWB_Liaz_677_221.jpg)
Citat från: Kim skrivet 12 april 2009, 18:32:01 PM
(bild)
Det där var den skrotigaste bussen jag har sett på länge! :o
Wow, snacka om diggabla bussar. Synd de var så buckliga.
Citat från: Kim skrivet 12 april 2009, 18:32:01 PM
Hvad så med den her? (http://www.b10r.com/billeder/TWB_Liaz_677_221.jpg)
Jo, jag har titta på den där skönheten på din sida, men den var nästan
för risig, den utklassar ju all konkurrens från dom övriga www.liaz-677.ru :D...
Det måste ju ha varit fri vodka-tilldelning till förarna som körde dem, buckligare vagnar får man leta efter...
Om man tittar på tex. www.fotobus.msk.ru/photo/80932 så har Ikarusen säkert gått i minst lika hård trafik, men den ser ju ut som rena utställningsföremålet i jämförelse. Att lacken ser ut som att föraren har målat den på ändhållplatsen mellan 2 turer är ju en annan sak, men de är ju i alla fall målad. Och luckor och dörrar sitter där dom ska.
Har åkt med en sådan skapelse och måste säga att mer brutal resa har jag aldrig varit med om ;D. Den två stegad lådan ylar och kastar mellan växlarna motorn vrålar, tror den mest går på maxvarv. Fjädringen eller vad man nu kan kalla den är hård och stum.