Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: virtual1 skrivet 30 juli 2007, 19:16:10 PM

Titel: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 juli 2007, 19:16:10 PM
*kraaaaasch* hör man tjugo meter bort då man står o plåtar bussar vid Sollentuna station...
o  vips så har vi nog iaf temporärt en buss mindre körklar till Busslinks övertagande...

(http://img521.imageshack.us/img521/848/connex48711gy4.jpg)
(http://img216.imageshack.us/img216/8430/connex48712uk0.jpg)
(http://img166.imageshack.us/img166/9580/connex48713ci6.jpg)
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 19:25:57 PM
Sollentuna är ett riktigt Orm-bo.
kommer bussar åt alla håll. sen har man vägjobbarna, gångtrafikanter, mopedister på bakhjul, cyklister, bilister och en o annan duva.

kontrar med lite andra bilder.

(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5027.jpg)

(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5036.jpg)
vagn 4894, som någon svängt för snävt med i Sundbyberg enligt utsago.

i fredags krockade även en vagn på linje 514 i rinkebykorset (också hörsägen) men det var inga personskador eller materiella skador på bussen. hur det blevmedpersonbilen somkom i "80 blås" in i sidan vet jag inte. Farbror blå var iallafall där.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2007, 19:34:39 PM
Jag, som var i Sollentuna en timme innan...tänk om man hade tålamod och stannade kvar.  :o
Just den där asfaltlastbil har blockerat trafikflödet minst två gånger under tiden jag var där. Ena gången kom 520 som skulle svänga höger för att plocka upp passagerare, men asfaltlastbils förare bestämde att låta föraren på 520 tutta vidare... Några minuter senare var det 6 bussar i rad vid stationen eftersom det gick inte köra om 520 och då kom nån sorts prao-elev eller nåt till föraren på 520 och började grälla, sa bl.a. att de hade högre prioritet än bussen, så bussen får antingen vänta tills de är klart med just den biten (som skulle säkert ta en kvart) eller backa och hitta andra sätt att angöra hållplatsen. 8 minuter efter allt detta började gav föraren på 520 upp och backade upp bussen lagom till 607s hållplats mot Danderyd och lät bussarna bakom (säkert 7-8 stycken vid det här läget) köra förbi.

Vilken samarbete säger jag... ???
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 19:44:56 PM
jag har sett bussförare som står i vägen för lastbilarna också.
de tillfällen jag har rastat i sollentuna har jag iaf stannat på gatan som ansluter ner till terminalen (infarten) vad nu den gatan heter vid gula huset, därdet finns tillfälligt P-tillstånd. eller på hållplatsen när jag tex kört 523 och har nästkommande tur.

Yujin. blev det några bra bilder i HAB?
hann inte fram innan du skuttade på 506an,

Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2007, 19:57:44 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 19:44:56 PM
jag har sett bussförare som står i vägen för lastbilarna också.
de tillfällen jag har rastat i sollentuna har jag iaf stannat på gatan som ansluter ner till terminalen (infarten) vad nu den gatan heter vid gula huset, därdet finns tillfälligt P-tillstånd. eller på hållplatsen när jag tex kört 523 och har nästkommande tur.

Yujin. blev det några bra bilder i HAB?
hann inte fram innan du skuttade på 506an,



Jodå, bilderna blev ganska bra. Var i Råstaland hela åtta timmar idag och försökte få med så många Råstavagnar så möjligt. Resultatet? 71 olika vagnar med skyltning (Ej i trafik och Veolia räknas ej); ska nog fortsätta med komplettering imorgon också, så håll utkik efter mig!
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2007, 20:16:21 PM
Vad hände? Backade lastbilen in i bussen, eller stod lastbilen still och var det busschauffören som klantade sig?
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 juli 2007, 20:43:19 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2007, 20:16:21 PM
Vad hände? Backade lastbilen in i bussen, eller stod lastbilen still och var det busschauffören som klantade sig?

Busschaffisen klantade sig, 3956 (som man kan ana på de första bilderna) ville också fram o lämnade en extremt
snäv passage till 4871:an som inte backade för att släppa förbi 3956. Han missberäknade avståndet åsså krasch... -
asfaltsföraren var lagom glad kan jag lova! F.ö. hade 4871:an redan tagit på passagerare, så de fick ju snopet gå av
sen...
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 22:19:59 PM
snabbskiss över terminalen som den såg ut i förra veckan när jag var där. ändrar sig fort.
krocken skall då vara ungefär mellan de två röd/vit randigafälten. där det inte går att mötas. max 1 buss i bredd.

(http://www.disparat.com/magnus/buss/soll.jpg)
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2007, 22:30:35 PM
Kan bussarna verkligen köra som gröna linje/pilen visar? Idag gick all trafik (när jag var där) via 523H-523V-522 sidan, medan det var bara bussar som skulle plocka upp passagerare som fick köra på andra sidan. Asfaltbilen stod ungefär precis där den nedersta randig fält är och om jag kommer ihåg rätt så hade bussarna inte tillräckligt med plats att köra genom om både randiga fälten är där, utan då är det asfaltbilen som fick flytta (backa).
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 30 juli 2007, 22:38:37 PM
När jag var i Sollentuna sist, förra måndagen, gick det men som jag skrev det ändrar sig fort.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Cityliner skrivet 30 juli 2007, 23:19:35 PM
ganska passande dekal bak på 4871... ;D
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Nico skrivet 30 juli 2007, 23:26:18 PM

Grejen var att det tydligen inte var meningen att man skulle ta och asfaltera och byta kantsten på två sidor samtidigt, men någon beslöt sig troligen för att rationalisera och då blir det nog lätt lite kaotiskt. Här skulle man nog med fördel även ha kunnat asfaltera på natten och inte mitt i kvällsrushen. Även om det är sommartrafik så är trafiken faktiskt nästan lika tät som under normaltid. Överlag verkar även kommunikationen varit lika med noll i många fall.

Att vi sedan även har vissa förare som inte bryr sig så mycket om alternativ mm. utan bara ska fram är inte heller direkt bra. Själv var jag vid ett par tillfällen under dagen (då jag hade oturen att ha en tjänst med i princip bara Sollentunalinjer) i kontakt med TL och Råstas trafikinspektör (kan vi väl kalla honom) var även ute på plats och kikade på eländet. Som tur är för min del så har jag bara låga 500-linjer på specen i morgon.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Nico skrivet 30 juli 2007, 23:27:41 PM
Citat från: Cityliner skrivet 30 juli 2007, 23:19:35 PM
ganska passande dekal bak på 4871... ;D

Möjligt, men annars hör just dessa vagnar till det bästa som går att få tag på. Simpla och trista, men pålitliga. Bussvärldens svar på en Volvo 240.  :D
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:52:07 AM
Visst är de trevliga, dock inte på små krokiga skogsvägar eller skumpiga grusvägar.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Magnus_J skrivet 31 juli 2007, 10:16:17 AM
Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:52:07 AM
Visst är de trevliga, dock inte på små krokiga skogsvägar eller skumpiga grusvägar.

eller i stadstrafik där det finns brunnslock, hål i asfalt mm. fartgupp typ bergshamra.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Karsten skrivet 31 juli 2007, 10:35:02 AM
Nej, Bergshamra ska man passa sig för! ::)
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 31 juli 2007, 11:06:02 AM
Det brukar låta fint när bussrutor rasar in...
Speciellt när man är I bussen.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2007, 11:43:00 AM
Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 10:35:02 AM
Nej, Bergshamra ska man passa sig för! ::)

Och även om man passar sig, och kör runt själva Bergshamra via Bergshamraleden kan man ge sig tusan att det ligger en metallgrunka på vägen som leder till en smärre däckexplosion på det yttre högra backdäcket.  >:(  Det small högt, men ljudet överröstades direkt av skriken från kolloungarna inne i själva bussen.
Titel: SV: Så här bra gick det -inte- för Veolia 4871 tidigare i dag...
Skrivet av: Nico skrivet 31 juli 2007, 13:20:56 PM

Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:52:07 AM
Visst är de trevliga, dock inte på små krokiga skogsvägar eller skumpiga grusvägar.

Citat från: Magnus_J skrivet 31 juli 2007, 10:16:17 AM
eller i stadstrafik där det finns brunnslock, hål i asfalt mm. fartgupp typ bergshamra.

Tss, tss... petitesser grabbar!  :D  ;)

Skämt åsido så är ju problemen som räknas upp ovan (både skogsvägar och potthål) något som är en följd av dels låggolvshysterin och dels av bristen på underhåll som följer på detta. Ska man ha låggolvare får man nog acceptera att de även kräver mer i underhåll (vilket ju blir dyrare) för att fungera på samma vis som en normalgolvsbuss. Att sedan den som kom på fartgupp borde få komma till ett varmare ställe [sen] är dock något jag ibland önskar... för när man tog fram denna eminenta lösning verkar man bara ha utgått från att det bara finns lättare fordon. Överlag så gillar jag dock dessa vagnar då de (bara de underhålls, men det var alltså outtalat från min sida) sällan krånglar eller har hyss för sig.

Att rutor mm. däremot kan gå sönder efter närkontakt med lastbilar är däremot inget jag kan säga något om, men som det såg ut i Sollentuna i går så misstänker jag dock att basen för asfaltsgubbarna har ytterligare samtal att vänta. Hela tiden har nämligen grundförutsättningarna för arbetet varit att bussarna ska kunna utnyttja större delen av terminalen samt åka från båda hållen. Det är liksom lite för mycket trafik för att man ska kunna stänga ned annat än mindre delar i taget. Mycket av arbetet har därför gjorts nattetid, men nu verkar som sagt någon ha bestämt sig för att rationalisera lite och då (som vanligt) inte tänkt på vad bussarna ska göra.