Som många av oss vet mäter CT inomhus 3,9 m och det är då på vippen att vissa bussar går in där.
En Irizar PB är ju precis 3,9 m hög och just denna från Charter klarade sig galant.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/70ad44b8.jpg)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 april 2009, 21:50:49 PM
Som många av oss vet mäter CT inomhus 3,9 m och det är då på vippen att vissa bussar går in där.
En Irizar PB är ju precis 3,9 m hög och just denna från Charter klarade sig galant.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/70ad44b8.jpg)
Respekt 8) luftfjädringen i bottenläge och smörja in taket med vaselin 8)
Citat från: Tomas skrivet 05 april 2009, 22:39:14 PM
Respekt 8) luftfjädringen i bottenläge och smörja in taket med vaselin 8)
PÅ Busspraten läste jag om en händelse där de körde en PB in i en hall med fjädringen i bottenläge, precis när framhjulen äntrade tröskeln skjöt bälgarna i höjden och det sa kraaas där uppe...
Två norrmän var ute och åkte lastbil.
De kom till en tunnel där det stod på en skylt: Maks höyde 3,60m.
Men norrmännens lastbil var 3,70 meter hög.
Den ene frågar:
- Ser du noen politi?
- Nei.
- Kjaempefint, då kjörer vi!
Skämt åsido.
Står det som på CT 3,9m på skylten så finns det några centimeter tillgodo. Det är förmodligen mellan 3,95 och 4m.
En Irizar PB är för att vara exakt 3876mm hög enligt broschyren, vilket ger ytterligare drygt två centimeters marginal.
Jag minns en gång för många år sedan när jag körde en grupp till Stockholm. Vi bodde på Scandic Crown vid Slussen och jag var och pratade med en trafikledare och fick lov att ställa bussen i en av SL:s carportar på Slussenterminalen nedanför hotellet. Jag körde ned dit via Söder Mälarstrand och svängde in på vändplanen från väster.
Frid och fröjd så långt, men när jag dagen efter skulle köra ut från terminalen såg jag till min fasa att jag hade tre alternativa utvägar att välja på - viadukter på 3,2, 3,5 eller 3,8m.
Bussen jag körde var en VanHool Alizée 360 med Sütrakburk på taket (Linjebuss 027), inalles en höjd på 3,85m enligt angivelsen på instrumentbrädan.
Med varningsblinkers och krypfart tog jag mig igenom den högsta viadukten och marginalerna var på min sida.
Citat från: Esbjörn skrivet 05 april 2009, 23:39:58 PM
Jag minns en gång för många år sedan när jag körde en grupp till Stockholm. Vi bodde på Scandic Crown vid Slussen och jag var och pratade med en trafikledare och fick lov att ställa bussen i en av SL:s carportar på Slussenterminalen nedanför hotellet. Jag körde ned dit via Söder Mälarstrand och svängde in på vändplanen från väster.
Frid och fröjd så långt, men när jag dagen efter skulle köra ut från terminalen såg jag till min fasa att jag hade tre alternativa utvägar att välja på - viadukter på 3,2, 3,5 eller 3,8m.
Bussen jag körde var en VanHool Alizée 360 med Sütrakburk på taket (Linjebuss 027), inalles en höjd på 3,85m enligt angivelsen på instrumentbrädan.
Med varningsblinkers och krypfart tog jag mig igenom den högsta viadukten och marginalerna var på min sida.
Detta händer med jämna mellanrum, varpå utgången/resultatet blir på några olika sätt.
Antingen är man obervant på höjden, har turen på sin sida och kan krypa under. Eller är man i helt andra tankar och bara gasar, varpå reultatet blir en högt skrapande eller krasande ljud och en fastkilad buss/lastbil.
Sen finns det dom som, med bussen/lastbilen, klättrar över en körfältsdelare på minst 1 dm för att lyckas komma tillbaka dit dom kom ifrån.
Mycket finns det att titta på för de som kör buss till och från Nacka/Värmdö ::)
Även Linjebuss 485, Van Hool Astral (3.9 m), tog sig under om man tog det lugnt och inte använde rampen ut utan körde hela varvet på övre plan. Linjebuss 005 med "hel" ovanvåning fick däremot snällt vända på nedre planet. :)