Som de flesta redan vet här så åker jag med linje SL linje 172 i stort sett varje dag, detta har jag gjort sedan 2002. Under åren har det blivit en gäng turer på 172:an och som många vet här så delar Swebus Huddinge/Botkyrka linjen med Swebus Tyresö. I början körde Tyresöförarna fel men med tiden så lärde dom sig linjen. Det dom (Tyresöförarna) fortfarande inte har lärt sig är vilka anslutningar som finns längs linjen. Jag tycker att detta är ren skandal, varje dag är det någon som frågar vid Huddinge sjukhus, Huddinge station, Fittja, Högdalen m.fl och föraren rycker bara på axlarna och säger, jag kör bara den här linjen.
Kan man inte göra något åt detta med hjälp av Buss-PCn? Kanske att man kan få upp alla större terminaler och sedan får man upp en lista med hållplatslägen, linjenummer, destinationer mm?
Det här fenomenet gäller inte bara linje 172, jag ser det överallt inom SL-trafiken, men på just 172 är det extra vanligt. Inget bra sätt att vinna kunder på anser jag.
Givetvis ska terminallistan i Buss-pcn vara enkel att nå, exempelvis via en knapptryckning, så att inte bussen blir sen.
Något som jag tyckte var suveränt i Budapest då jag var där för ett par år sen var att de invändiga skyltarna visade vid VARJE hållplats alla möjligheter till byte, oavsett om det var till spårvagn, buss eller metro! - mha en liten symbol brevid ett linjenummer fattade man precis då en hållplats dök upp vad man kunde byta till! - helt klart något för SL att tänka på!
Citat från: M224 skrivet 30 juli 2007, 10:36:49 AM
Som de flesta redan vet här så åker jag med linje SL linje 172 i stort sett varje dag, detta har jag gjort sedan 2002. Under åren har det blivit en gäng turer på 172:an och som många vet här så delar Swebus Huddinge/Botkyrka linjen med Swebus Tyresö. I början körde Tyresöförarna fel men med tiden så lärde dom sig linjen. Det dom (Tyresöförarna) fortfarande inte har lärt sig är vilka anslutningar som finns längs linjen. Jag tycker att detta är ren skandal, varje dag är det någon som frågar vid Huddinge sjukhus, Huddinge station, Fittja, Högdalen m.fl och föraren rycker bara på axlarna och säger, jag kör bara den här linjen.
Kan man inte göra något åt detta med hjälp av Buss-PCn? Kanske att man kan få upp alla större terminaler och sedan får man upp en lista med hållplatslägen, linjenummer, destinationer mm?
Det här fenomenet gäller inte bara linje 172, jag ser det överallt inom SL-trafiken, men på just 172 är det extra vanligt. Inget bra sätt att vinna kunder på anser jag.
Givetvis ska terminallistan i Buss-pcn vara enkel att nå, exempelvis via en knapptryckning, så att inte bussen blir sen.
Jag kör buss "på timme" i Björknäs, ett område med väldigt mycket anslutningar och samtrafik mellan olika linjer. Dessa anslutningar har alltid funnits utskrivna på bussens omloppsspec, med korrekt omloppsnummer på den anslutande bussen så att man lätt kan kontakta varandra via radio.
För ungefär ett år sedan infördes i Björknäs tjänstespec i stället för omloppsspec, vilket i de flesta fall är bättre. Dock finns en stor nackdel: Eftersom jag på min tjänstespec endast ser vad som händer längs vägen när jag kör bussen har jag inte en aning om vilka anslutningar som finns längs linjen efter att jag blivit avlöst. Många gånger frågas det t.ex. på 471an om det är anslutning till 417/418/421 vid Orminge, eller vilken färdväg 411an man kör har. Frågor som dessa kan då inte besvaras med de uppgifter bussföraren har fått från sin arbetsgivare.
Det kan som kund upplevas som dålig service, och bör också påtalas till SL Kundtjänst. Vi som är lite intresserade av att ge vettig service har dock redan kollat upp vad som händer längs vägen, och har tidabeller redo för att kunna svara på allehanda frågor. Dock är den stora massan bussförare av typen "jag gör vad som står på min tjänst, och inget mer. Det får jag ändå inget extra för". Varför det har blivit så är en helt annan diskussion, men så är det tyvärr inom dagens SL-busstrafik.
Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2007, 11:58:51 AM
***Klipp klipp***
För ungefär ett år sedan infördes i Björknäs tjänstespec i stället för omloppsspec, vilket i de flesta fall är bättre.
---
Vad skiljer mellan tjänstespec och omloppsspec?
Tjänstespec visar vad föraren gör under sin arbetsdag, omloppsspecen visar vad fordonet/omloppet gör.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juli 2007, 23:04:48 PM
Man bör alltså inte räkna med att Tyresöföraren har kännedom om vilken buss som går till Tullinge sommarstad och dess tider men däremot vilken buss som går till Flottsbro.
På samma sätt kan man inte påräkna att Botkyrkaföraren har en aning om vilken/vilka bussar som går till Alléplan (Tyresö).
//Lars
Hmm, men Tyresö kör ju 172 regelbundet, du kan ju inte jämföra det med ex Huddinge/Botkyrkaförare som aldrig kör Tyresös linjer. Ska dom köra 172 så ska dom kunna linjen något sådär. Kunden ska ju inte drabbas för att det sitter en Tyresöförare bakom ratten!
Ledningen på Tyresögaraget får väl knåpa ihop en liten lista med vilka olika terminaler som finns längs linje 172 så man kan ta en kopia på den och ta med sig när man är ute och kör. Allt verkar helt omöjligt helt otroligt!
Citat från: M224 skrivet 30 juli 2007, 23:17:11 PM
Ledningen på Tyresögaraget får väl knåpa ihop en liten lista med vilka olika terminaler som finns längs linje 172 så man kan ta en kopia på den och ta med sig när man är ute och kör. Allt verkar helt omöjligt helt otroligt!
Men det betalar väl inte SL Swebus för?
Det är nog svårt att hitta en praktiskt gångbar lösning på den här frågan. Man får helt
enkelt koncentrera sig på de linjer med vilka man har egen passning, något annat har man
knappast resurser eller tid till. Särskilt på en linje av 172:ans längd och geografiska
sträckning.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juli 2007, 23:38:26 PM
H/B:s förare kör ju som du vet också 172, eller?
Av egen långvarig erfarenhet råkar jag veta att problemet med information är precis lika stort om inte ännu större åt andra hållet, dvs H/B förare har liten eller ingen aning om Handen och Tyresö:s linjer som man tom har anslutning t/fr i Skarpnäck och Sandåkraskolan.
Detta är tyvärr ett allmänt problem idag och inget som Tyresöförarna ska hängas för, det behövs minst lika stor uppryckning på andra håll också men tyvärr är väldigt många förare idag ganska ointresserade.
//Lars
Jag skrev i mitt första inlägg att problemet finns i hela SL-trafiken. Det är inte bara längs 172 som detta fenomen uppstår. I slutändan handlar det om intresset hos den enskilda föraren, entreprenörerna eller SL verkar inte ens känns till problemet eller så stoppar dom huvudet i sanden, för så här har det varit så länge jag kan minnas.
Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2007, 00:44:54 AM
Men det betalar väl inte SL Swebus för?
Det måhända, men ska Swebus vara ett företag i "Världsklass" så kan dom komma på en sådan här lösning utan hjälp av SL, det tar max en timme eller två att göra en lathund. Intresset för kunderna verkar dock svagt...!
Jovisst, men Swebus kund är ju SL. Och SL har ju utformat trafiken, så de behöver väl ingen lathund? För det kan väl inte vara så att SL inte riktigt har koll på vad de själva betalar för? Och varför?
Det händer ju att man får frågor om var den och den linjen går eller hur man ska ta sig *dit*.
har jag tid eller kan ta mig lite kort tid så försöker jag kolla i tidtabeller. har ett gäng egna med mig, eller på karta,
sen ska man väl inte vara rädd för att säga " tyvärr, jag vet inte. är ganska ny i stockholm och med det här jobbet".
folk brukar alltid vara trevlig och tar sällan illa upp om de får ett bra bemötande. sen kan man alltid hänvisa till någon annan buss/företag elelr till SLs kundtjänst, karta i busskur, tunnebanespärr...
sen lär man sig ju vissa saker snabbt som folk frågar efter... haga parken på 515, skatterverket i Spånga, polissationen i SOL och sånt.
När jag körde små röda linjer med siffrorna 625, 655, 656 och liknande i sommras där jag skulle "hämta folk" från E18-bussarna 676 och 639 tog jag helt enkelt själv och frågade TL vad dessa bussar hade för omloppsnr. På ens arbetsspecifikation kunde man då skriva in ett fyrsiffrigt omloppsnummer efter raden "invänta resenärer från linje 676" och vips var det aldrig några problem med att vid behov kontakta vagen i fråga direkt, utan att gå via TL varenda gång. Detta fungerade ju även om förare och bussindividerna skiftades mellan dagarna.
Men detta är ju landsbygdstrafik på ett geografiskt stort område där enbart ett garage (Busslink Norrtälje) kör. Detta lär nog inte fungera lika enkelt innåt stan på t.ex 172:an.
Erik, problemet är knappast vi bussförare här på forumet utan snarare de som inte är så intresserade av sitt jobb. Där krävs det att arbetsgivaren gör allt som de ska på rätt sätt för att få 90% av förarna att göra rätt utifrån den information de får av sin arbetsgivare. Det är detta som inte funkar i kollektivtrafiken idag, busstrafiken i synnerhet.
Det jag menade var att viktig kontaktinformation för viktiga byten bör finnas med på förarens omlopp. Men det gäller ju självklart att någon sätter sig och skriver ut denna information på specarna, samt att föraren i fråga har tid och/eller är nog engagerad att vilja hjälpa resenärer. Jag är väl medveten att ingen har ansvar för en sådan informationsspridning idag. Iaf inte betalt för det. Och ointresserade kollektivtrafikförare finns det gott om överallt i detta land, tyvärr.
I tätbebyggda områden med 15-minuterstrafik på vissa linjer ska man ju heller inte behöva ropa upp varann kors och tvärs. Då får man som resenär helt sonika stiga av och glatt vänta på den andra bussen. Jag behandlade naturligtvis hela saken från ett glesbygdsperpektiv... igen...
Citat från: Magnus_J skrivet 31 juli 2007, 10:20:34 AM
folk brukar alltid vara trevlig och tar sällan illa upp om de får ett bra bemötande. sen kan man alltid hänvisa till någon annan buss/företag elelr till SLs kundtjänst, karta i busskur, tunnebanespärr...
Påminner mig om sura damen som tydligen förirrat vilse sig långt från Karlaplan. Hon kom fram till den urgamla ledbuss där undertecknad och Kvarne satt i på Sergels torg sommaren 2005, och hade en fråga om en skum SL-linje som varken jag eller Kvarne kände till. När hon fick svaret av oss att vi tyvärr inte visste, men att hon gärna kunna fråga herrarna i gula SL-västar som stod nere vid Åhléns blev hon arg och sa
"Det var mycket dåligt av er att inte veta det".
Kvarne tyckte inte att det var en speciellt god idé att jag skulle springa efter och kasta några Norrtäljetidtabeller på henne samtidigt som jag skulle säga till henne vad jag tyckte om hennes respektlösa attityd, så jag lät bli... ;)
(Nej, lugn alla. Även om Kvarne inte var med skulle jag aldrig göra något sådant)
Visst kan intresserade och handlingskraftiga förare och personer på trafikledning och garage åstadkomma mycket med små medel, men i slutänden är det SL som ställer kraven. Kravet på att bussförarna ska kunna annat än det primära, dvs köra bussen, finns (gissar jag) inte med på avtalen med entreprenörerna, och de senare vet vi ju gör det de får betalt för (och ibland knappt det). Eller snarare, de får inte betalt för det jobb som borde utföras eftersom kostnadsnivån är så pressad.
Ett enkelt sätt att informera sina kunder om bussutbudet i området är en enkel karta över linjer från aktuell stolpe eller närliggande hållplatser. Sådana finns på många håll, bl.a. i London, och fungerar utmärkt. I många städer (London, Paris, etc) finns även en karta över linjen inne i bussen. Detta bygger givetvis på att bussarna hålls på samma linje hela tiden, vilket kan bli kostsamt, men borde kunna fungera åtminstone för blåbussarna.
Nu har väl information till trafikanter har väl aldrig varit SL:s paradgren så vi ska kanske inte kräva för mycket. Det tog ju många år innan man kom på att det går att visa bussens destination framtill och i tunnelbanan får man ju varje dag veta att tåget har åtta vagnar trots att merparten har en/två/tre (eller tre/sex/nio beroende på hur man räknar) sedan många år. Varje gång C20-tåget rullar in och annonserar "8 vagnar" väntar jag med spänning på att informationen och verkligheten ska stämma. 8) All information är på svenska trots att många resenärer är utlänningar. Vill man vara en världsstad i framkant kunde man kanske tänka sig info även på engelska i vissa lägen? Men det är klart att i en stad där man inte ens kan kliva in i en taxi, säga en adress och förvänta sig att taxichauffören ska hitta kanske man inte ska ställa alltför höga krav på kollektivtrafiken heller.
Nej, SL har långt kvar till att erbjuda sina kunder en rimlig informationsnivå. Det bästa är att politiker och SL-personal inte behöver åka ända till Nya Zeeland, Japan eller Canada för referensbesök. Med en tvåtimmars flygning hamnar de i London som har ett långt track record i att försöka förse kunderna med bra och relevant information om sin verksamhet och sitt utbud. Kolla hur det ser ut där och ta med någon idé hem. ;)
/Cero
I dag utspelade sig ett scenario på bussen (172) som är rena motsatsen till det jag tog upp nedan (detta scenario är också vanligt).
En dam går vid Ågestavägen fram till föraren och frågar om bussen går till Alby. Föraren svarar snabbt att det gör den inte, men man kan ta t-bana från Fittja eller Hallunda, alt åka med buss 702 resp 707 från Fittja. Vid Huddinge station är det förarbyte och en kvinnlig förare tar över bussen. I Fittja kommer damen fram igen och frågar hur hon ska ta sig till Alby, den kvinnliga föraren svarar precis som hennes kollega som steg av i Huddinge station, t-bana eller 702 resp 707.
Då undrar man ju hur bra damen lyssnade när hon frågade den första föraren...
Citat från: M224 skrivet 31 juli 2007, 16:56:54 PM
Då undrar man ju hur bra damen lyssnade när hon frågade den första föraren...
Som den gamla tanten som frågade en bussförare om resvägen. Han var av den servicesinnade sorten och letade i tidtabeller och hittade en bra resväg, som han förklarade för tanten. När han kommit till sjätte bytet - till linje 52 så tanten:
- Nähä. För på upplysningen sa de att jag skulle åka med line 58.
Då hade alltså tanten hela tiden vetat hur hon skulle åka men ändå besvärat bussföraren med att fråga. Behöver jag tillägga att bussföraren, känd för sitt goda humör och att han ytterst sällan tappade det, mumlade något om käringj-r. (Linjenumren är fingerade).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 17:37:27 PM
Som den gamla tanten som frågade en bussförare om resvägen. Han var av den servicesinnade sorten och letade i tidtabeller och hittade en bra resväg, som han förklarade för tanten. När han kommit till sjätte bytet - till linje 52 så tanten:
- Nähä. För på upplysningen sa de att jag skulle åka med line 58.
Då hade alltså tanten hela tiden vetat hur hon skulle åka men ändå besvärat bussföraren med att fråga. Behöver jag tillägga att bussföraren, känd för sitt goda humör och att han ytterst sällan tappade det, mumlade något om käringj-r. (Linjenumren är fingerade).
Det gäller att ha gott tålamod när det gäller vissa. :-\ ;D
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2007, 18:56:28 PM
172:an har inte "anslutning" någonstans, därför är det heller inte aktuellt och gångbart med den lösningen som används på landsbygden där anslutning till viss linje/tur alltid ska upprätthållas.
Det går alltså i normalfallet inte att begära att en 172:a ska vänta på en Tyresöbuss vis Sandåkraskolan eller en Söderortare i Högdalen eller v/v.
Finns inga anslutningar på 172:an är ju "problemet" löst. Slutsats: Föraren gjorde inget fel.
Ska man prompt hinna med ett byte "i farten" kanske man måste ta en tidigare avgång från första början.