Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Tobias skrivet 02 april 2009, 20:24:40 PM

Titel: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Tobias skrivet 02 april 2009, 20:24:40 PM
Under gårdagen så var jag upp i Linköping för att kolla in nya Y2'an 1383, som blivit ombyggt i Malmö under några veckor iår.
Vagnen har nu en grå design utanpå, med lite inslag av rött och det blåa strecket har förminskats. Samt att man skrivit "KUSTPILEN" i både A och B-delen.

Nedan följer några bilder på Y2R 1383 i Linköping, innan det var dags för vagnen att rulla iväg som tåg 8311 mot Kalmar. :) För de som vill jämföra mot tidigare design och inredning så finns bilder på länken: http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y2.asp

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-01.jpg)
Vagnen rullar fram från uppställningen i Linköping.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-02.jpg)
En studie i hur dörrarna är målade.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-03.jpg)
"KUSTPILEN"-texten står nu i en grå färg på silvrig bakgrund. Kanske lite svårt att läsa när solen ligger rakt på?

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-04.jpg)
Vagnen rullar bort, för att sedan rulla fram till plattform igen.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-05.jpg)
En studie interört också då. Här 2 klass-avdelningen och man har bytt ut klädseln i stolarna, dock är det samma som innan, annat tyg. Den skarpsynte ser att man även tagit bort lekhörnan längst fram till höger.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-06.jpg)
Så ser stolarna ut i 2 klass.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-07.jpg)
Går vi senare in och tittar i 1 klass så det ut såhär. En beigt design på stolarna möter oss här inne.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-08.jpg)
En och en-platser mitt emot varandra.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-09.jpg)
Pentryt har fått utbytt dörr och kodlås mot den tidigare fyrkantsnyckeln.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y21383lp-10.jpg)
Och avslutningsvis en bild på liften som står vid dörrarna i B-änden. Lite knöligt att ta sig ut kanske?

Det var allt från denna gången, hoppas någon gillade bilderna och fann de intressanta!  :)
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Sundås skrivet 02 april 2009, 20:31:17 PM
Jag såg den i den nya färgen i Kalmar i veckan. Tycker det blev riktigt bra!
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: fontheking5 skrivet 03 april 2009, 13:53:18 PM
Va ?   ??? Finns Kustpilen än eller är det ett öresundståg som har blivit ommålat ? Kustpilen var inte så roliga , varje gång man skulle i genom dörrarna så fick man stå och vifta och ha sig i en evighet . Åkte ett sådant tåg från Blekinge och till Lund och det var inte kul . Som tur är är Öresundstågen mycket bättre .
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Muk skrivet 03 april 2009, 14:01:11 PM
Trevliga bilder. Kustpilen är nog det bekvämaste jag har åkt i tågväg och renoveringen verkar inte ha gjort det obekvämare. Den grafiska profilen är helt okej.
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Sundås skrivet 03 april 2009, 18:42:37 PM
Citat från: fontheking5 skrivet 03 april 2009, 13:53:18 PM
Va ?   ??? Finns Kustpilen än eller är det ett öresundståg som har blivit ommålat ? Kustpilen var inte så roliga , varje gång man skulle i genom dörrarna så fick man stå och vifta och ha sig i en evighet . Åkte ett sådant tåg från Blekinge och till Lund och det var inte kul . Som tur är är Öresundstågen mycket bättre .

Kustpilen går Kalmar-Linköping via Västervik. :) Hur tågen är kan jag inte uttala mig om.
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 april 2009, 18:45:32 PM
Kustpilen är mycket bättre och trevligare än Öresundstågen
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Tobias skrivet 03 april 2009, 21:47:22 PM
Citat från: Sundås skrivet 03 april 2009, 18:42:37 PM
Kustpilen går Kalmar-Linköping via Västervik. :) Hur tågen är kan jag inte uttala mig om.
Njaa, riktigt den vägen går man inte, om man inte vill köra på smalspår från Västervik. ;)
Tågen körs numera enbart på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar. Tidigare gick de även på Linköping-Västervik (Tjustbanan), men där går sedan Veolia Transport tog över förra sommaren, numera enbart Y1'or.

Y1 i denna design nedan, som jag tog samma dag vid den lilla hållplatsen Tannefors, i Linköpings utkanter. Tåget är då påväg mot Västervik.

(http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/y11273-tn01.jpg)
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Rickardo skrivet 03 april 2009, 22:56:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2009, 18:45:32 PM
Kustpilen är mycket bättre och trevligare än Öresundstågen

Kan bara hålla med. Riktigt bekväma tåg men tyvärr dålig driftsäkerhet. Har åkt i ett kokhett tåg när AC gått sönder en sommardag när det var +32ute.

Tyget i förstaklass var väl rött innan?

Snygg färgsättninng även om det gula inte riktigt passade in.

Mvh Rickardo
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Cuckoo skrivet 04 april 2009, 11:58:56 AM
Citat från: Rickardo skrivet 03 april 2009, 22:56:45 PM
Kan bara hålla med. Riktigt bekväma tåg men tyvärr dålig driftsäkerhet. Har åkt i ett kokhett tåg när AC gått sönder en sommardag när det var +32ute.

Danskarna kör ju med samma tågtyp (IC3/Y2/Kustpilen). De verkar inte ha några problem med driftsäkerheten ;)
Titel: SV: Y2 1383 i ny design.. [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 april 2009, 12:06:18 PM
Citat från: Cuckoo skrivet 04 april 2009, 11:58:56 AM
Danskarna kör ju med samma tågtyp (IC3/Y2/Kustpilen). De verkar inte ha några problem med driftsäkerheten ;)

Inte så stora nu men oj vad de hade i början. Här i Sverige har det varit tvärtom. De fungerade bra i början men sedan allt sämre. Orsaken torde finnas i att dessa tågsätt kräver mycket underhåll för att fungera. Och man kan inte räkna med samma tillgänglighet som exempelvis Regina. Medan man lätt klarar ett Regina-upplägg med en 10-procentig driftsreserv så måste man ha minst 20 procent för Y2 för att det skall fungera någorlunda hyfsat.