Dessa bilder är tagna i Borås tidigt år 1987.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/362_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/362_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/362_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/362_b.JPG)
Kan Interbusen vara MPE 785? I så fall inte Scania
Citat från: NHK skrivet 02 april 2009, 22:03:47 PM
Kan Interbusen vara MPE 785? I så fall inte Scania
Det är svårt att läsa regnumret även på orginalbilden men det
är troligen MPE 785. xxE 78x framträder relativt tydligt. Men det märkliga är att på skylten som är till höger om regnumret står Scania. Kan det trots allt vara Scanias motor och drivlina? Eller är det bara något slags dekaltrimining.
Enligt supplementet till Mats Karlssons Neoplan-bok så levererades MPE 785 mycket riktigt till Interbus i Västra Frölunda tidigt år 1987. Men det står inget angivet om motor, vare sig Scania eller Mercedes. Bussen med chassinumret efter hade dock Scania-motor.
Tackar i alla fall för uppgiften så här långt. Få se om någon kan skingra mystiken kring Scania-emblemet.
Nog verkar det vara dekaltrimmat även om det helt riktigt fanns Spaceliner med inbyggda Scaniamotorer och -chassikomponenter. Å andra sida hade många Neoplan motorer från M-B vid den här tiden och inte satt man nån stjärna på de bussarna för det.. Lite längre tillbaka byggdes ett antal Jetliner på Scania-chassi och dessa var också registrerade som Scanior. Spacelinern får man nog räkna som en helbyggd Neoplan.
Jag tackar Greger och Nils-Henrik för kommentarerna och har nu ändrat bildtexten till en som täcker in även om det är ett helbygge.
Eftersom Interbus vid den här tiden ägdes av Wallenbergs Fastighets AB Stockholm-Saltsjön är det ju troligt att man försökte få Scania-motor i sina bussar, men Neoplan var vissa perioder mycket negativa till att montera in sådan. Det blev ju också en liten kulturkrock. Stockholm-Saltsjöns Stockholms Turistbussar hade ju under 1970- och 1980-talet huvudsakligen köpt Scania. Medan Interbus av hävd köpt Neoplan.