Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan A skrivet 30 mars 2009, 17:51:24 PM

Titel: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Staffan A skrivet 30 mars 2009, 17:51:24 PM
I dagens GP finns en artikel som handlar om att åklagare beslutat om att åtala Göteborgs Spårvägars busschef. Detta till följd av att han inte bevakat att bussar med brister kommit ut i trafik

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=486066

Här i bussnack finns en tråd, som kan kopplas samman med artikeln

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10946.0

Även senare har artiklar förekommit här om bussar i Göteborgsområdet med brister och körförbud, då inte bara GS

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22262.0
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Daniel P skrivet 30 mars 2009, 23:15:55 PM
Enligt min mening borde Pierre "100% bortförklaringar" Modini ha lämnat Göteborgs Spårvägar för länge sen.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Zella skrivet 30 mars 2009, 23:33:43 PM
Är han 100 % ansvarig då  ::)... det kanske felar i utsättningen, fordonskontrollen av föraren, verkstadspersonalen... jag är opartisk i detta fallet.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: jocke skrivet 31 mars 2009, 00:17:13 AM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 30 mars 2009, 23:33:43 PM
Är han 100 % ansvarig då  ::)... det kanske felar i utsättningen, fordonskontrollen av föraren, verkstadspersonalen... jag är opartisk i detta fallet.

Spelar ju inte direkt någon roll vart i ledet under honom de felar om de nu ligger på hans axlar.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Erling.L skrivet 31 mars 2009, 07:42:04 AM
sen inderlättar det ju inte att besiktningen o polisen gör olika bedömningar vill minnas nån buss som kom från besiktningen fick körförbud av polisen samma dag.

Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 mars 2009, 08:58:08 AM
Ulf Nyström skriver om detta i dagens GP.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=486225

Ulo Maasing skriver om detta på sin blogg. Lite orättvist att skylla på bussförarna kanske.
http://maasing.wordpress.com/2009/03/31/stort-bussforetag-med-usel-sakerhetskultur/
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 31 mars 2009, 10:07:26 AM
Som operativ chef har man makten o borde ha styrkan att implementera en "kultur", eller så kan man ha styrkan att låta det gå. Att någon vagnutsättare låter en vagn med bränsleläckage rulla i trafik är ju vansinne, anledning till att se skett? Vagnutsättare visste inte om det, chefen har inte skapat rätt rutiner, utsättaren är inkompentent, chefen har valt fel (o den som valde chefen med det omdömet, valde fel osv). Utsättaren ville hålla vagnen inne men fick inte av ekonomiska skäl förmedlade av chefen. Listan kan göras lång, men förutom VD och styrelse finns ingen mer ansvarig för de rådande förhållandena än operativ chef, det är glädjande att man vald att ställa den ansvarige till åtal. Det kan kanske skapa en form av prejudikat som sätter press på landets alla stora trafikföretag. Men möjligheten att åtala och strafförelägga företaget borde vara mycket större, operativa chefer får väl ta sitt ansvar, men det vore mer rätt om företag med sådan kultur straffades där de bryr sig; med företagsböter.

Sen är det ett fenomen som MÅSTE åtgärdas av lagstiftaren, polis och SBP måste ha samma villkor, sådant som polisen anser är fel ska minst ge ett påpekande av SBP, och det SBP godkänner ska vara lagligt. Klämskydden är dock ett kapitel för sig, särskilt vår och höst, de kan ju fungera felfritt när verkstaden jobbar o vara ur funktion nästa morgon.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Uffe D skrivet 31 mars 2009, 16:18:45 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 10:23:01 AM
Att SBP, Länstrafikgrupperna och Lagstiftarna ofta har olika uppfattningar är ju alltför vanligt, inom åkerinäringen har det ju varit en följetång b.la med fordonslängderna.

En kollega besiktigade sin lastbil för ett tag sedan utan anmärkning. Tre dagar senare blev han stoppad i en "flygande besiktning" och körde därifrån med 5 "tvåor".
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: bjalle skrivet 31 mars 2009, 16:20:54 PM
Citat från: Uffe D skrivet 31 mars 2009, 16:18:45 PM
En kollega besiktigade sin lastbil för ett tag sedan utan anmärkning. Tre dagar senare blev han stoppad i en "flygande besiktning" och körde därifrån med 5 "tvåor".

Då skulle egentligen "någon annan" stå för kostnaden för ombesiktningen
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 31 mars 2009, 17:04:09 PM
lagstiftaren måste ta sitt ansvar för att skapa en enhetlig bedömning, det är ju självklart listan på exempel kan göras km-lång.

Personligen anser jag att GS operativa chef skall ställas till ansvar, för att han varit med att skapa den kulturen om felvagnar i trafik som råder inom GS, alternativt varit medveten om den men inte vidtagit åtgärder. Men dock han är en anställd, om nu som i juridisk mening trafikchef Modini får 200 dagsböter borde det ju vara rimligt att företaget får 2tkr i företagsbot. Det är ju dock i företagets anda den operativa chefen agerat.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Ersa skrivet 31 mars 2009, 17:26:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 17:23:08 PM
det finns ingen som har en så omfattande vagnreserv att man aldrig nånsin använder bussar behäftade med fel eller sådana som underkänts vid besiktning, undantag rena trafiksäkerhetsdetaljer som bromsar etc.

En trafikutövare som räknar in en så omfattande vagnreserv, med de kostnader som detta innebär, lär inte kunna vinna jättemånga anbud.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 31 mars 2009, 21:31:25 PM
Som sagt, lagstiftarens ansvar att införa företagsbot som tvingar fram detta, för att anbudsförfarandet skulle fungera är ju en utopi så länge billigast vinner. Lite spontan tankelek; dokumenterat bränsleläckage på en vagn som släpps ut = 100 tkr i företagsbot. Svidande företagsböter för kända fel är enda sättet att tvinga fram en ny kultur i branschen och det kommer att tvinga fram ett nytt sätt att tänka i anbudsgivande. Det i sin tur som kommer att ge säkrare bussar.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: JDS skrivet 31 mars 2009, 22:08:35 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 21:57:18 PM
Det leder enbart till inställda turer, att ha en vagnreserv som skulle täcka 100% av felen skulle ge en trafik som ingen skulle ha råd att utnyttja.

Det går väl teoretiskt sett att väga upp genom att ha höga "böter" för inställd trafik också. Men totalresultatet blir ju bara dyrare trafik. Om man inte är rädd för lite dyrare trafik så finns det en väsentligt enklare lösning, nämligen att kommunalisera trafik- och underhållsverksamheten; då får man möjlighet att upprätthålla precis den kvalitet man vill, och de professionella suboptimerarna får se sig om efter andra jobb.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: JDS skrivet 31 mars 2009, 22:22:24 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 22:21:00 PM
Ha ha... ja det ser vi ju hur det går när det är kommunaliserat, bakgrunden till denna tråd  ;D

Den kvalitet man vill skrev jag  ;D
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 31 mars 2009, 22:33:06 PM
Inom kommunal och landstingskommunal verksamhet får chefer skriva på att de har mottagit vissa uppgifter och ansvarar för dem, delegation.

Om chefen inte kan lösa ansvarsfulla frågor med den ekonomi han/hon har ansvar för kan han lämna tillbaka delegationen. Ansvaret går då tillbaka till högre chef, styrelse eller nämnd.

Är företagets styrelse eller VD ytterst ansvarig men har lämnat över ansvar med delegation eller ligger ansvaret redan från början hos den operativa chefen med den arbetsbeskrivning som finns som grund för ansvarsfrågan.
Vad gäller rent juridiskt för ett privat företag?

Borde den operativa chefen på något sätt slagit larm? Handlar det  måhända om att hålla masken så länge det går om man vill fortsätta vara chef?

Mvh
Buss-Anders  
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 31 mars 2009, 22:36:18 PM
Trafik ingen har råd att ha...

Det är dagens clou, "vi" vill inte betala för säkra bussar är ju undermeningen om man tar det vidare. Billigast är bäst- sen efteråt gnys det om bussar som brinner, ostädade bussar, osanerat klo**er och silvertejpslagningar.

Givetvis hade den aktuella chefen möjlighet att avsäga sig delegationen, men på en del andra sätt har iaf Modini gjort bra saker med. Så inte om Modini, el stackarn i Umeå som fick ställa upp. Men igen det ska inte bara vara enskilda anställda som ställs till svars. Även företaget som ju i grunden tjänar/vill tjäna maximalt med pengar ska lida om rent ut sagt livsfarliga bussar släpps ut.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: yngrot skrivet 31 mars 2009, 22:38:12 PM
Ja då är det väl dax att säga det var bättre förr... ;)  innan anbudstivolit satte  igång då fanns det fler reservbussar att tillgå men så snart det blir upphandlat så "glöms" det bort att man behöver lite extra vagnar..och inte sjutton var det så mycket fel heller på bussarna då..  det fanns lite mer förebyggande underhåll
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Jo skrivet 31 mars 2009, 23:03:33 PM
Citat från: yngrot skrivet 31 mars 2009, 22:38:12 PM
Ja då är det väl dax att säga det var bättre förr... ;)  innan anbudstivolit satte  igång då fanns det fler reservbussar att tillgå men så snart det blir upphandlat så "glöms" det bort att man behöver lite extra vagnar..och inte sjutton var det så mycket fel heller på bussarna då..  det fanns lite mer förebyggande underhåll

Å andra sidan finns det ju platser där trafiken fungerar bättre nu än den gjorde när den var kommunal.

En annan sak som man kanske ska ta sig en funderare på innan man kräver avskaffande av konkurrens och anbudsförfarande är varför inte alla kommunala verksamheter som i dagsläget inte är konkurrensutsatta inte fungerar smärtfritt.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: JDS skrivet 31 mars 2009, 23:30:27 PM
Citat från: Jo skrivet 31 mars 2009, 23:03:33 PM
En annan sak som man kanske ska ta sig en funderare på innan man kräver avskaffande av konkurrens och anbudsförfarande är varför inte alla kommunala verksamheter som i dagsläget inte är konkurrensutsatta * fungerar smärtfritt.

(* Jag tog bort ett "inte")

Absolut! Men svaret innebär inte att entreprenadförfarandet är utan skuld.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Erling.L skrivet 02 april 2009, 19:24:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 22:21:00 PM
Ha ha... ja det ser vi ju hur det går när det är kommunaliserat, bakgrunden till denna tråd  ;D


Tvivlar det spelat roll om det varit ett privat eller som nu kommunalt bolag. speciellt väster avtalet har ett idiotiskt upplägg på böter för inställda turer som gör mycket i detta sammanhang.

Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 03 april 2009, 01:57:46 AM
Visst är det VD el eg är det väl trafikchefen/trafikansvarige som bär straffansvaret i frågan, men kraven på denne/a och VD ökar ju om företaget får svidande böter. Det sas ovan att då skulle vi få en orimligt dyr trafik, tja det är väl så att anbudsförfarandet har gett oss för billig och ibland farlig trafik. Säkerhet kostar, städning kostar, mer kosmetisk lagning kostar, men ingen vill betala. Därmed är det så enkelt som vi får vad vi betalar för. I en del andra branscher är det företaget som får betala får en undermålig produkt, vi ska inte ta bort det enskilda straffansvaret, vi ska tillföra ett ekonomiskt citament för trafikföretagen att köra med säkra fordon genom kännbara företagsböter i de fall man nonchalerar säkerheten.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Fredde skrivet 03 april 2009, 04:40:56 AM
Är man chef är man ytterst ansvarig för arbetsmiljö/lagar samt att det fungerar nedåt i ledet, bryter folk under mot lagar är man ändå ansvarig, det åligger den enskillde som är chef att man kontrollerar att saker fungerar även om man litar på underställd personal, det ingår i lönen att man har full kontroll! Som chef kan man aldrig skylla på underställda hur man än vrider och vänder på det! Man får även komma i håg att det är frivilligt att vara chef!
Jag har varit med om på jobbet en chef brutit arbetslagar & det kostat firman 40000kr till facket för ett enskillt tillfälle, men företaget ansåg det var rätt beslut & han är fortfarande chef dvs beslutet var värt mer än 40000kr om man tagit ett annat beslut.. Nu handlar det inte om busstrafik visserligen, detta är industri som är värd mer än 1 miljon per timme.. Men det ska undvikas säger högre chefer om det kan då det ger negativ publicitet till kunder!
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Knallhatt skrivet 03 april 2009, 18:34:16 PM
Citat från: BEL skrivet 02 april 2009, 19:24:49 PM

Tvivlar det spelat roll om det varit ett privat eller som nu kommunalt bolag. speciellt väster avtalet har ett idiotiskt upplägg på böter för inställda turer som gör mycket i detta sammanhang.



Det har inget med viten på inställda turer att göra. Då skall Du se anbudsunderlaget i det pågående anbudet om viten för inställda turer.
Grundproblemet är egentligen detta: Om man inte har råd att köra trafiken blir det problem.

Med andra ord, har man räknat fel så blir det problem i långa loppet. Jag säger inte att det bara är GS som räknar fel, det har drabbat både stora och små bolag.
Problemet är också att ett större bolag kan hämta igen det från ett annat ställe. Ett litet kan det inte, såvida man inte har verksamhet i "huset" som inte är upphandlat.
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Erling.L skrivet 03 april 2009, 21:11:10 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 03 april 2009, 18:34:16 PM
Det har inget med viten på inställda turer att göra. Då skall Du se anbudsunderlaget i det pågående anbudet om viten för inställda turer.
Grundproblemet är egentligen detta: Om man inte har råd att köra trafiken blir det problem.

Med andra ord, har man räknat fel så blir det problem i långa loppet. Jag säger inte att det bara är GS som räknar fel, det har drabbat både stora och små bolag.
Problemet är också att ett större bolag kan hämta igen det från ett annat ställe. Ett litet kan det inte, såvida man inte har verksamhet i "huset" som inte är upphandlat.

det är viterna som generar dom stora minus posterna för GS som jag förstått det o då framförallt på dom gamla avtalen där det är ett belopp per tur oavsett hur kort eller lågnt omloppet är, på dom nyare avtalen är det böter per minut indragning istället vilket inte generar otroliga summor på kort tid vilket gamla systemt kunde om linjerna var korta som i frölunda o angered
Titel: SV: Åtal mot GS-chef
Skrivet av: Erling.L skrivet 04 april 2009, 18:29:56 PM
ok Västtrafik har ju tidigare i GT sagt att man skulle anpassa vitessystemet till denna upphandlingen för o inte vara orimligt