Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM

Titel: All trafik inställd
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM
Citat från SLs hemsida 2009-03-27!

Bussar på Ekerö: Trafiken är helt inställd
Trafiken är helt inställd för bussar på Ekerö sedan kl 19:30 på grund av halka.
Uppdaterat: 2009-03-27 21:02


Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )

Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 mars 2009, 21:45:23 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM
Citat från SLs hemsida 2009-03-27!

Bussar på Ekerö: Trafiken är helt inställd
Trafiken är helt inställd för bussar på Ekerö sedan kl 19:30 på grund av halka.
Uppdaterat: 2009-03-27 21:02


Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )

Öööh, har du kollat ut????? - det tog tjugo minuter för mig att åka med 160:an från Årstaberg-Gullmarsplan nu i kväll, en sträcka som normalt tar nio minuter cirkus,
det var sjukt svårt för chaffisen att komma nån vart överhuvudtaget!


Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2009, 21:55:32 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2009, 21:22:35 PM
Nu befinner jag mig förvisso inte på Ekerö, men inte så långt därifrån... Är det inte lite märkligt att ställa in trafiken helt för att det kommer lite snö? Ni som varit med länge, förekom sådant här överhuvudtaget för 10-20 år sedan? Är det alla nya bussar med en massa elektronik som inte tar sig fram? Kanske läge för beställaren att kräva On-spot på nya bussar?
/J (som ska ut och ratta kl 6 imorgon bitti  ::) )



Nej, det förekom knappast förr att man ställde in busstrafiken på grund av halka. I varje fall inte i förväg. Utan man körde så långt det gick tills hälften av bussarna stod fast i backar utan att komma någon vart och andra hälften låg i diket. Frågan är om det var bättre. Jag tror orsaken är att vi nu har ett helt annat säkerhetstänkande än för bara tio år sedan.
Jag tar därmed inte ställning till om det var nödvändigt att ställa in all trafik på Ekerö. Det låter lite konstigt att det skulle vara lika halt inom hela området.

Men redan för 50 år sedan var jag med om att Finger-Karlsson stannade nedanför Regementsbacken i Borås. Det var så halt att han inte vågade köra upp för den. Resenärerna skrek på honom
- Kör nu, Karlsson!
- Nä, dä törs ja inte för då kan ja bli ståannes.
Jag förstod aldrig varför det var bättre att stå nedanför backen än mitt i den, men annars låg det lite i logiken. Skall väl också sägas - för undvikande av missförstånd - att jag här talar om en av Stadsbussars allra skickligaste chaufförer, som brukade ta sig upp för Vintergatan på Tullen när ingen annan klarade det. Det var en backe det. Den finns kvar men det går inga bussar där numera. Men man behöver bara säga att först skulle man svänga höger för att  korsa Göteborgsvägen (det var vänstertrafik) så det gick inte att ta sats. Sedan en backe med cirka 15 procents lutning och för säkerhets skull hade man lagt en 90-graderskurva mitt i den.


Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Nico skrivet 28 mars 2009, 03:50:28 AM

Spekulerar nu bara, men det kan hända att det har lagts ett tillfälligt skyddstopp som gäller så länge inte väghållaren hunnit med att åtgärda vissa utpekade problem. Vill ha det till att det förekommit en del sådant på senare tid lite här och var.

Sedan är som sagt inte heller Arrivas senaste tillskott på Scaniasidan det mest optimala för körning på vinterväglag och jag kan bara anta att de blåa OmniLink-lederna kan ha haft sina svårigheter på 176/177, men att det varit krångligt i stort.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Karsten skrivet 28 mars 2009, 08:51:02 AM
Det var tämligen hopplöst i Nacka/Värmdö igår eftermiddag också. 4 bussar fastnade vid Trädgårdsvägen i Tollare, och en boggivagn var vi tvungna att lämna i Hasseludden för att den inte tog sig därifrån. Det som förare verkar sakna i såna här situationer är tålamod, det tog 12 minuter för 5145 att ta sig tio meter uppför backen från Nacka strand igår. Men det gick! :)
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: kapa77 skrivet 28 mars 2009, 09:17:27 AM
En sak tycker jag är konstig också. Varför hör man bara talas om detta fenomen i stockholmsområdet. Har säkert förekommit på andra orter i detta land men det har jag aldrig hört talas om.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Marc skrivet 28 mars 2009, 09:27:36 AM
Räkna ut antalet bussar per kvadratkilometer i storstad kontra landsbygd, så ser man skillnaden. Fler fordon på liten yta skapar fler rapporter och incidenter.
En väg med hög trafikintensitet poleras dessutom upp och blir glashal mycket snabbare än en riksväg ute i landet.  :)
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2009, 10:04:31 AM
Citat från: kapa77 skrivet 28 mars 2009, 09:17:27 AM
En sak tycker jag är konstig också. Varför hör man bara talas om detta fenomen i stockholmsområdet. Har säkert förekommit på andra orter i detta land men det har jag aldrig hört talas om.

Det beror nog mest på att sådant här har mest lokalt intresse. I Borås hade t ex bussarna stora problem i går morse. Stod tre rader om det i lokaltidningen i morse.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 mars 2009, 10:27:25 AM
Ja att busschaufförer inte har tålamod vet man. :)
Så fort det slirar lite så är det många som gasar på mer för att försöka komma loss.

Tar man det bara försiktigt och inte kör gasen i botten när man ska från en hpl så går det oftast bra.  ;D
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Nico skrivet 28 mars 2009, 15:05:28 PM

Visst, men ett krux numera är att det ofta inte går att slira alls. Minsta tendens till slirning och så slår alla [icke urkopplingsbara] elektroniska hängslen, livremmar osv. till vilket gör att man ofta fastnar i ganska måttliga uppförslut vid halka.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Optimal skrivet 28 mars 2009, 15:28:08 PM
Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 15:05:28 PM
Visst, men ett krux numera är att det ofta inte går att slira alls. Minsta tendens till slirning och så slår alla [icke urkopplingsbara] elektroniska hängslen, livremmar osv. till vilket gör att man ofta fastnar i ganska måttliga uppförslut vid halka.

Då får du väll koppla ur antispinn systemet.  ;), Går på alla Omni iallfall.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: homer skrivet 28 mars 2009, 15:29:46 PM
Kanske finns svaret på sidan 9 i denna pdf

http://kommunal.se/upload/Avdelningar/Stockholm/MT/MT%20nummer%203%20-%2009.pdf
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Cero skrivet 28 mars 2009, 16:20:20 PM
Citat från: homer skrivet 28 mars 2009, 15:29:46 PM
Kanske finns svaret på sidan 9 i denna pdf

http://kommunal.se/upload/Avdelningar/Stockholm/MT/MT%20nummer%203%20-%2009.pdf

Möjligen men trafik har ställts in tidigare, företrädesvis av Swebus NV men även på andra områden liksom av Busslink i bl.a. Roslagen. Att det sker mer nu än förr beror åtminstone i stockholmsområdet sannolikt på sämre vägunderhåll, färre reserver, tightare körtider och kanske en förarkår som totalt sett är mindre erfaren och kompetent jämfört med många gamla "rävar" som fanns förr (finns givetvis vissa sådana idag också).

Övertaganden av det här slaget skapar alltid inkörningsproblem och förändringar för anställda, vilket inte sällan upplevs som negativt. I sammanhanget bör man beakta att även förändringar som egentligen är positiva kan upplevas av negativa eftersom många ogillar förändringar som sådana och att de i fall som dessa är påkallade, inte självvalda. Så länge verksamhet av det här slaget upphandlas på det sätt som sker kommer denna typ av problem att fortsätta existera.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Nico skrivet 28 mars 2009, 16:28:33 PM
Citat från: Optimal skrivet 28 mars 2009, 15:28:08 PM
Då får du väll koppla ur antispinn systemet.  ;), Går på alla Omni iallfall.

Nja, är inte helt benägen att hålla med dig om detta påstående. Kan självklart ha fel, men mig veterligt så existerar i alla fall inte någon knapp för att koppla ur TC på de äldre OmniLink i 39- respektive 49-serien som finns och fanns i Råsta. På de nyare i 37- och 47-serien har jag av vissa orsaker inte den bästa kollen, men kan inte komma på att jag sett någon möjlighet till urkoppling i dessa heller.

Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2009, 17:35:45 PM
Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 16:28:33 PM
Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.

Jag har då aldrig hittat någon avstängning av automat-antispinnet. Lustigast blir det i första generationens OmniCity-ledvagnar där TC:n tvärstryper allt gaspådrag vid minsta lilla tillstymmesle till spinn. Resultatet blir inte så kul i bussar som nästan kämpat sig uppför en längre uppförsbacke... och nästan på krönet spinner ett hjul, och sekunder efter tvärbryts gasen, vilket leder till att bussen stannar mitt i uppförsbacken... och sedan står den där tills sandbil eller bärgare kommer. För om ena hjulet befinner sig på hal is kan man omöjligt få något av dem att snurra! :(

På Volvo B9S däremot spinner och snurrar det på alla håll och kanter när det är halt, även om man bara gasar 1-2 cm på pedalen. De känns mera som gamla 80-talsledvagnar som saknar all form av antispinn, fast då med slicks istället för bra däck. Tur det snart är vår och barmark! :)
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Jo skrivet 28 mars 2009, 18:02:05 PM
Hur är viktfördelningen jämför med med ledade Scania 113. De hade väl också motorn i släpet och pusherdrivning så vinteregenskaperna kan ju inte ha varit optimala där heller. Är det bara antispinn som ställer till det så kan man ju tycka att det inte vore något som vore oöverkomligt att fixa.

Frågan är ju dock om man inte hade kunnat fixa någon acceptabel handikapplösning i en normalgolvsbuss om man lagt pengarna på det istället för att utveckla B9S :)
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Optimal skrivet 28 mars 2009, 18:06:50 PM
Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 16:28:33 PM
Nja, är inte helt benägen att hålla med dig om detta påstående. Kan självklart ha fel, men mig veterligt så existerar i alla fall inte någon knapp för att koppla ur TC på de äldre OmniLink i 39- respektive 49-serien som finns och fanns i Råsta. På de nyare i 37- och 47-serien har jag av vissa orsaker inte den bästa kollen, men kan inte komma på att jag sett någon möjlighet till urkoppling i dessa heller.

Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.

Dom Scania vagnarna med nya Panelen finns en knapp som heter TC, eller något i stil med det. Håll intryckt å gasa  ;D, på Dom äldre scania, så sitter knappen inne i diagnosluckan typ under vredet till öppning av framdörren, Kommer inte ihåg vilken knapp, just nu i huvudet,  men knapp finns ifall
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 28 mars 2009, 18:33:38 PM
Citat från: Jo skrivet 28 mars 2009, 18:02:05 PM
Hur är viktfördelningen jämför med med ledade Scania 113. De hade väl också motorn i släpet och pusherdrivning så vinteregenskaperna kan ju inte ha varit optimala där heller. Är det bara antispinn som ställer till det så kan man ju tycka att det inte vore något som vore oöverkomligt att fixa.

Frågan är ju dock om man inte hade kunnat fixa någon acceptabel handikapplösning i en normalgolvsbuss om man lagt pengarna på det istället för att utveckla B9S :)

De Scania CN113ALB vi hade i Umeå hade ett system som hette ASR som fördelade drivkraften mellan de bägge drivhjulen, samtidigt som motorvarvet begränsades, med snarlik effekt som en välskött diffspärr. Samma system sitter idag på Solaris Urbino, och ingen av dessa båda modeller hade/har några större bekymmer vid halka i Umeå.
Varför inte Scania fortsatte ha samma ASR-system även på OmniCity-leden är för mig en gåta. På Omni-kortvagnarna fungerar dock TC rätt okej.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: yngrot skrivet 28 mars 2009, 19:06:00 PM
Återigen är det bevisat det var bättre förr.... ;D    då hade man sportslig chans iaf att komma loss om gasa lite lugnt...jag brukade gasa väldigt lugnt och även ta en lite titt i spegel för att ha koll på spinnet...  körde aldrig fast...  jo en gång men det var vänta körde in på en hpl med ca 4 dm snö med em MaxCi för att kolla antislir men se det gick ju inte så det vara bara att hiva in backen och lugnt backa till slätmark utan snö sen gick det ju bra,, ;D
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Peter Rost skrivet 28 mars 2009, 19:15:44 PM
Är det inte så att en manuellt växlad buss, eller för den delen halvautomat med frontmotor/mittmotor, tar sig lättare fram vid besvärligt väglag, än en buss med automatlåda?

/Peter
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Anga skrivet 28 mars 2009, 19:26:22 PM
På Regiontrafike i Umeå så har vi flera gamla vagnar som har en grön knapp som visar boggielyft att använda. När det är backigt, halkigt och kurvigt samtidigt i flera mil så kan man sätta fast enn pappersrabattkort vikt på mitten och stoppa fast det så att det håller knappen nedtryckt. Sedan måste man bestämma sig att högst använda 1000 v/min om man ska starta i uppgörsbacke i halka och så gäller det att sätta ett mentalt skydd för öronen när man väljer att endast stanna uppe på backarna och inte mitt i uppförsbacken, så då kanske kunden får lov att gå 20 meter, själv.
Ifjol ställdes stadstrafiken in en gång då det var svinhalkigt, och då skulle jag köra Region stäckan Umeå - Bjurholm - Umeå = Gröna Lunds Berg o Dalbana, så jag ringde jouren och sa att jag ska väl inte köra till Bjurholm? Jo, det ska du.
Efter Pengsjövägskälet på Bjurholmsvägen hamnade jag efter en samdbil, och då valde jag att ligga kvar efter den nästa ända till Bjurholm. Sedan körde jag om, och det ångrar jag än. Men jag tog mig fram iallafall. Huh.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Nico skrivet 29 mars 2009, 04:39:22 AM
Citat från: Optimal skrivet 28 mars 2009, 18:06:50 PM
Dom Scania vagnarna med nya Panelen finns en knapp som heter TC, eller något i stil med det. Håll intryckt å gasa  ;D, på Dom äldre scania, så sitter knappen inne i diagnosluckan typ under vredet till öppning av framdörren, Kommer inte ihåg vilken knapp, just nu i huvudet,  men knapp finns ifall

Ska kika efter en TC-knapp eller så nästa gång jag får tillfälle. Antar att det är en funktion motsvarande den som då finns i nyare Volvo.

Vad gäller en eventuell knapp vid diagnosluckan så ser jag det som en annan sak då jag mera syftade mot något slags snabburkoppling eller avstängning som var direkt nåbar från förarplats och inte externa diton eller att man ska in under luckor och paneler. Självklart går allt att koppla ur på något vis, men om man ska ut och böka i luckor, motorrum etc. så saknas finessen som jag ser det. Det är normalt sett heller inget som förarna numera brukar hålla koll eller få utbildning på då man helst ser att de som saknar behörighet håller sig ifrån säkringsboxar och liknande.
Titel: SV: All trafik inställd
Skrivet av: Björn Ax skrivet 29 mars 2009, 22:45:45 PM
Citat från: Nico skrivet 29 mars 2009, 04:39:22 AM
Ska kika efter en TC-knapp eller så nästa gång jag får tillfälle. Antar att det är en funktion motsvarande den som då finns i nyare Volvo.

Skulle anta att denna knapp är troligtvis tillval. Om bussbolaget vill att chaufförerna ska kunna koppla ur TC så kan detta beställas.