Eftersom Postvagnen fn. ligger nere, så skriver jag här.....
Mötte ikväll (ca 21.10) första exemplaret av Skånetrafikens X61-motorvagnar inkopplad i ett godståg. Mötet skedde i Hölö (linjen Järna - Åby), så vagnen är nog troligen under transport till ALSTOM i Hagalund eller möjligen Västerås.
/Leif D
http://sydsvenskan.se/skane/article421502/Sa-ser-nya-pagataget-ut.html
Dessa tågen är ett bra köp av Skånetrafiken.
Har åkt motsvarande i huvudstaden,o dem va helt otroliga
i komfort,o gick tyst o fint.
Dessa kunde vi haft på gatorna här i Göteborg ;D
Citat från: Mattias Andersson skrivet 25 mars 2009, 18:13:14 PM
Dessa tågen är ett bra köp av Skånetrafiken.
Har åkt motsvarande i huvudstaden,o dem va helt otroliga
i komfort,o gick tyst o fint.
Dessa kunde vi haft på gatorna här i Göteborg ;D
Lite osmidigt format kanske ;). Men de nya pendeltågen till Alingsås- och Kungsbackapendeln blir väl sådana här om jag inte misstar mig.
Citat från: Johan B skrivet 25 mars 2009, 19:56:37 PM
Lite osmidigt format kanske ;). Men de nya pendeltågen till Alingsås- och Kungsbackapendeln blir väl sådana här om jag inte misstar mig.
Jo, det blir samma. Fast det blir inte så många på Alingsås och Kungsbacka. Merparten skall användas på den nya pendellinjen Göteborg-Älvängen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2009, 21:27:43 PM
Jo, det blir samma. Fast det blir inte så många på Alingsås och Kungsbacka. Merparten skall användas på den nya pendellinjen Göteborg-Älvängen.
Jaså var det så det var. Fick för mig att man skulle ha Regina där. Konstigt nog har tåg och spårvagnar passerat mitt intresse obemärkt till skillnad från andra trafikslag så jag är inte så insatt som man önskar att man vore på tågfronten.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 25 mars 2009, 18:13:14 PM
Dessa tågen är ett bra köp av Skånetrafiken.
Har åkt motsvarande i huvudstaden,o dem va helt otroliga
i komfort,o gick tyst o fint.
Dessa kunde vi haft på gatorna här i Göteborg ;D
Tja, när de fungerar är de ju riktigt trevliga, men undrar om jag nånsin läst om en tågtyp som haft/har så mkt problem som X6X-orna???? - var det var tredje vagn som fick stå inne som mest för skötsel/reparation nu när det har vart som värst????
Citat från: virtual1 skrivet 27 mars 2009, 23:18:03 PM
Tja, när de fungerar är de ju riktigt trevliga, men undrar om jag nånsin läst om en tågtyp som haft/har så mkt problem som X6X-orna???? - var det var tredje vagn som fick stå inne som mest för skötsel/reparation nu när det har vart som värst????
Tja, det är i så fall en baggis jämfört med X1-orna i slutet av 1970-talet och böran av 1980-talet. Rekordet är att 16 X1-sätt av cirka 100
fungerade.
Att nya tåg krånglar är tyvärr inget ovanligt. X1, Regina, Y6... You name it.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2009, 23:20:21 PM
Tja, det är i så fall en baggis jämfört med X1-orna i slutet av 1970-talet och böran av 1980-talet. Rekordet är att 16 X1-sätt av cirka 100 fungerade.
Att nya tåg krånglar är tyvärr inget ovanligt. X1, Regina, Y6... You name it.
Du har säkert rätt, men kan inte erinra mig att X10:rna hade lika mkt problem IAF då de var nya...
X10 är en utveckling av X1. Det är nog svaret på din fråga .
Vad gäller X60 har jag aldrig varit med om värre under mina 30 år som pendlare. Om vi bortser från ett par vintrar då X1 slogs ut en masse.
Det finns en orsak att ett gäng X1 lever kvar än idag, och ofta får ersätta X60 som är ur trafik. Är det förseningar o enkelspårsdrift beror det oftast på en X60-trasa som står ivägen. Själv har jag åkt ombord på flera X60 som pajat. Aldrig varit med om något liknande. På sommaren får man gå igenom vagnen för att hitt ett segment där AC:n fungerar. På vintern får man göra det motsatta, hitta en del där värmen funkar. Trasiga dörrar är legio. suck. Överdatoriserat, dagens gissel.
Kommer någon X1-enhet att bevaras?
/Peter
Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 28 mars 2009, 08:35:51 AM
X10 är en utveckling av X1. Det är nog svaret på din fråga .
När det gäller X1 så utvecklades den av Asea och dåv Stockholms Spårvägar som senare bytte namn till SL.
Dåvarande SJ Maskinavdelning påstod till mig att man hade mycket kort tid för ritningsgranskning. Det var aldrig frågan om "rätt från början". Dåvarande T banevagnar var förebild för X1 mycket hög grad än X6 t ex.
Jag är tveksam om man skall beteckna X10 som en utveckling ur X1. X10 är nog mera en helt ny konstruktion. X1 har varit föremål för mycket omfattande ombyggnader. Genomgående så har de varit för klena. Det är svårt att göra rätt från början där det gäller fordonskonstruktioner (tåg,spårvagn,buss,personbil för att nämna några)
Till problemen med fordonens tekniska del så fanns det andra problem. SJ ansåg vid några tillfällen att SL stod för äganderätten och samtidigt gjorde SL samma sak och menade att SJ var ägare (dvs staten). En naturlig del borde ha varit att Kommunikationsdepartementet redde ut det hela. Men det gjorde man inte. Så några X1 ställdes av i Malmö för att repareras (enl uppgift av Malmö hvst). Men så gjorde inte. SJ leddes då av nyligen bortgågne Lasse Peterson medan Helge Berglunds ledde en del och sedan kom efterträdare till honom. Helge Berglund (det finns en äldre sådan och de är inte släkt,även han verksam inom trafiken) var chef för Stockholms spårvägar och var också riksdagsman samtidigt. Det var han som ordnade så att bussar fick företräde när de kör ut ur hållplatser i tätorter. Dessutom ordförande för ishockyförbundet. Här var det alltså samtidigt lön från många arbetsgivare samtidigt. Konstigt nog lyckades det med att ha flera arbeten samtidigt.
Citat från: S Svensson skrivet 28 mars 2009, 22:21:25 PM
När det gäller X1 så utvecklades den av Asea och dåv Stockholms Spårvägar som senare bytte namn till SL.
Dåvarande SJ Maskinavdelning påstod till mig att man hade mycket kort tid för ritningsgranskning. Det var aldrig frågan om "rätt från början". Dåvarande T banevagnar var förebild för X1 mycket hög grad än X6 t ex.
Jag är tveksam om man skall beteckna X10 som en utveckling ur X1. X10 är nog mera en helt ny konstruktion. X1 har varit föremål för mycket omfattande ombyggnader. Genomgående så har de varit för klena. Det är svårt att göra rätt från början där det gäller fordonskonstruktioner (tåg,spårvagn,buss,personbil för att nämna några)
Till problemen med fordonens tekniska del så fanns det andra problem. SJ ansåg vid några tillfällen att SL stod för äganderätten och samtidigt gjorde SL samma sak och menade att SJ var ägare (dvs staten). En naturlig del borde ha varit att Kommunikationsdepartementet redde ut det hela. Men det gjorde man inte. Så några X1 ställdes av i Malmö för att repareras (enl uppgift av Malmö hvst). Men så gjorde inte. SJ leddes då av nyligen bortgågne Lasse Peterson medan Helge Berglunds ledde en del och sedan kom efterträdare till honom. Helge Berglund (det finns en äldre sådan och de är inte släkt,även han verksam inom trafiken) var chef för Stockholms spårvägar och var också riksdagsman samtidigt. Det var han som ordnade så att bussar fick företräde när de kör ut ur hållplatser i tätorter. Dessutom ordförande för ishockyförbundet. Här var det alltså samtidigt lön från många arbetsgivare samtidigt. Konstigt nog lyckades det med att ha flera arbeten samtidigt.
****
X1 är att likna vid Rc1, men i motovagnsutförande - enkelt uttryckt. X10 är att likna vid Rc5, som är en utveckling av Rc1, Rc2/3, och Rc4. Ett krav var att X1 och X10, skulle vara multipelbara, med varandra.
Vad du menar med att X1 var för klena, vet jag inte. Min erfarenhet är, att det gick utmärkt, och fortfarande går utmärkt, även om de nu är väl slitna och i princip, har gjort sitt.
Det stora misstaget man gjorde med X1:orna, var att sätta luftintaget för motorventilatorn, vid vagnskorgens nederkant, så att snörök drogs in i motorerna. Det bidrog starkt till det "pendeltågselände" som präglade tidigt 1980-tal.
HJP
Jag har sett liknelsen med X1-Rc1 och X10-Rc5/6. Men jag tror Du har skrivit efter några andra. X1 har väl 1-stegs tyristorbrygga. Men X10 är en nykonstruktion vad gäller korgar och underrede. Det är inte fråga om enbart komponenter till tyristorbryggan/bryggorna. X1 byggde i huvudsak på T banevagnar(ej elutrustning dock).
Sedan är det mycket tragiskt att X1 hade så pass mycket felaktigheter att de fick byggas om såpass många gånger. De kom cirka 1967-68 och slopning skulle ske vid en ålder av 24 från början. Nu slopas de i huvudsak vid 40 års ålder.
Sedan så klart har de gått väldigt mycket. Skall väl också säga att jag inte tycker att Rc1 är så lyckade heller.Viss ombyggnad har väl skett så att kondensatorer har installerats på såväl X1 som Rc1. Men inte kom väl cosinus fi att bli 0,8 för detta.
Citat från: S Svensson skrivet 01 april 2009, 22:27:17 PM
Sedan så klart har de gått väldigt mycket. Skall väl också säga att jag inte tycker att Rc1 är så lyckade heller.
****
Jag kanske inte förstår riktigt hur du menar, men nog var Rc1 en lyckad konstruktion.
Rb1 1001, var världens första kisellikriktarlok, och Rc1, en konsekvens av det. Mycket lyckat, som jag ser det. Man måste sätta in det i sin tid, och inte jämföra med dagens konstruktioner. Det har gått över 40 år, sedan Rc1 kom, sedan har det hänt otroligt mycket. Utvecklingen har gått oerhört snabbt.
HJP