Hittade denna pärla(!) på KVD´s hemsida...
http://kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/415235/Volvo_B10M_Artic_(Ledbuss).html
Den ser ju väldans fin ut iaf?! Antar att den gått på plattan på nå´n flygplats hela sitt liv eller vad beror det låga miltalet på? Stämmer det?
//Danne
Den har bland annat ägts av Luftfartsverket Stockholm-Arlanda enligt svensk busshistoria. Luftfartsverket tog den i trafik när den var ny
Enligt bilregistret har den haft 4 ägare
Ojojoj, det där skulle vara något att äga. :o Inte ens inkörd om miltalet stämmer. Och med få säten och gott om utrymme behöver man inte slita ut inredningen för att få plats med en del prylar. Undrar om de äldre Säffle-lederna som rullat på Arlanda och som såldes på KVD hade rullat motsvarande mil, fast lite till då eftersom det skiljer några år. 22 000 kr är alldeles för billigt, undrar vad reservationspriset är?
Om 22000 är billigt eller ej är väl beroende på om det finns köpare eller inte. Att använda en ledbuss från -89 här i Sverige är nog svårt. Österut är väl det troligaste.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 mars 2009, 10:51:38 AM
Om 22000 är billigt eller ej är väl beroende på om det finns köpare eller inte. Att använda en ledbuss från -89 här i Sverige är nog svårt. Österut är väl det troligaste.
Att den se´n dessutom bara har 35 sittplatser gör väl inte saken bättre kan man tro... För vem vill fara runt med 93 stående?
Hursom så vore det skoj att kika på den... Hmm... Dom har öppet mellan 13-18 idag... Och jag är ledig idag... ;)
//Danne
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 mars 2009, 10:51:38 AM
Om 22000 är billigt eller ej är väl beroende på om det finns köpare eller inte. Att använda en ledbuss från -89 här i Sverige är nog svårt. Österut är väl det troligaste.
Der er heller ej nogen i Østeuropa der vil købe en ledbus fra 1989.. Kun til reservedele. Derfor er prisen rigtig.
Citat från: Kim skrivet 24 mars 2009, 12:09:48 PM
Der er heller ej nogen i Østeuropa der vil købe en ledbus fra 1989.. Kun til reservedele. Derfor er prisen rigtig.
Ja, det är svårt att hitta vettig användning för en sådan, hur bra skicket är må vara. Skatt o försäkring blir ju skyhöga, och det är 10 år kvar innan skattefrihet kan komma ifråga.
Någon smart husbilsbyggare kunde förstås köpa den, o amputera leden. Få en hanterbar kärra med lågt miltal...
Bussen har trafikerat insidan av Arlanda flygplats och har därmed inte varit den mest lättfotade. Jag lyckades dock få bild på bussen för något år sedan i samband med verkstadsbesök:
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Andra/LFV_023_080220.jpg)
Alltid trevligt att se gamla godingar som knappt ser ut att ha blivit använda.
Vad säger ni, ska vi starta en insamling? ;)
/Peter
Körningen vid Arlanda är ganska skonsam än om man jämnför med bussarna som rullar inne i centrala Stockholm.
Så mätarställningen stämmer säkert
Citat från: Johan Hansson skrivet 24 mars 2009, 18:19:23 PM
Körningen vid Arlanda är ganska skonsam än om man jämnför med bussarna som rullar inne i centrala Stockholm.
Så mätarställningen stämmer säkert
Men ett snitt på 2,3 mil om dagen känns ganska lite...?! Men för all del omöjligt är det ju inte! :) Speciellt inte om den bara gått på plattan t.ex....!
//Danne
Citat från: bussgrabben skrivet 24 mars 2009, 17:53:41 PM
Alltid trevligt att se gamla godingar som knappt ser ut att ha blivit använda.
Ja! Det er få steder i verden man kan se så gamle (Volvo B10M/B10MA) busser i drift i så fin en stand.
I Bern, Svejts, der kører kvar B10MA fra 1985 !! 24 år gamle, og de er så flotte/snygge.. De ligner nye busser. Uden skader, flotte i lakken, rene fælge.. Det er fantastisk :)
(http://www.b10r.com/billeder/1213629431Digital_billeder_Sony_936_267.jpg)
(http://www.b10r.com/billeder/1213629490Digital_billeder_Sony_936_272.jpg)
(http://www.b10r.com/billeder/1213630281Digital_billeder_Sony_936_297.jpg)
3 dörrvred -UNDERBART :D