Fredagen den 20/3 innebar en 10,30 (Det går 100 minuter per timme :) ) timmars tjänst mestadels med GS 920 en Volvo B10LA av årsmodel 2004 som drivs med "pruttgas". Inbakad i tjänsten fanns även en snutt linje 58 på en timme med GS 597 en MAN A23, men övriga 9timmarna var i hytten på 920.
(http://www.moment21.se/pics/gs920.jpg)
Mycket behaglig skrinda att puttra runt med lite slö i starten men får man väl upp farten, 70km/h spärrad, så är det inga problem att hålla tempo. Tyvärr var Volvo datorn trasig så att se "beamade" och klämda gubbar förgyllde inte fredagskvällen, grafiken ser ut som hämtad från ett TV spel från 70-talet ;D. Fredagen började rätt lugn ingen större stress men det skulle inte vara så länge.
(http://www.moment21.se/pics/gotaalvbron3.jpg)
Broöppning sedd från Hisingen med tillhörande 7minuters försening vilket gav knôkad buss vilket gjorde att jag vart 11minuter sen till Östra Sjukhuset, stombuss innebär påstning genom alla dörrar men människor är flockdjur vilket gör att alla samlas vid samma dörrpar oftast längst bak och det tar tid. Hjälper inte hur mycket man vrålar att det finns fler dörrar.
På väg tillbaka från Östra Sjukhuset till Tuve, lämnade 2minuter sen ser jag oljepölar vid varje hållplats i motsatt riktning kliver då ut och synar bussen under och inser att det inte är min buss ringer trafikledning och meddelar att det är oljepölar riktning Östra och de kommer inte från mig utan bussen bakom och vips så blev man 5 minuter sen.
Ser sedan en blåljus karavan med trafikledning, räddningstjänst och polis på väg ut mot Hisingen och som vanligt tänker jag inte så mycket på det innan jag kommer fram till Vågmästareplatsen. En bil har landat i spårvagnsspåren mellan Vågmästareplatsen och Wieselgrensplatsen vilket gör att jag återigen får kontakta trafikledningen, räddningstjänsten spärrade av Hjalmar Brantingsgatan. Får order att invänta ytterligare order innan trafikledningen gjort lokalkörbanan fri från felparkerade bilar, det som avsågs var polisens egna lilla avspärning som fick flytta på sig. Lämnade platsen 17 minuter sen och fick order att köra på med förseningen väl tillbaka till Östra var jag äntligen i tid och hann med ett besök på toaletten. När jag kom ut från toaletten så startade inte bussen, suck, växellådan för varm. Fick igång bussen och kunde ta mig till rasten med 2minuters försening ;D. Det måste gått undan när han körde av det låga bildelar ca 700 meter från platsen.
Nattpasset gick lungt till inga underligheter hände och kunde parkera GS 920 klockan 04:16 på lördagsmorgonen eller om man så vill 28:16 på fredagskväll ;D.
Synd att den är spärrad vid 70. Bussar får väll rulla i 90 km/h?
Citat från: Optimal skrivet 23 mars 2009, 21:09:14 PM
Synd att den är spärrad vid 70. Bussar får väll rulla i 90 km/h?
Jupp, men den vrålar rätt friskt i 70km/h då håller aktersnurran 2000rpm den brukar kasta in växlarna vid 2500rpm så det finns nog mer att ge.
Citat från: Tomas skrivet 23 mars 2009, 20:55:32 PM
Ser sedan en blåljus karavan med trafikledning, räddningstjänst och polis på väg ut mot Hisingen och som vanligt tänker jag inte så mycket på det innan jag kommer fram till Vågmästareplatsen. En bil har landat i spårvagnsspåren mellan Vågmästareplatsen och Wieselgrensplatsen vilket gör att jag återigen får kontakta trafikledningen, räddningstjänsten spärrade av Hjalmar Brantingsgatan. Får order att invänta ytterligare order innan trafikledningen gjort lokalkörbanan fri från felparkerade bilar, det som avsågs var polisens egna lilla avspärning som fick flytta på sig. Lämnade platsen 17 minuter sen och fick order att köra på med förseningen väl tillbaka till Östra var jag äntligen i tid och hann med ett besök på toaletten.
Jag hade 59 hela natten fram till 04:28 och slapp innestans problem... :P 8)
Trevligt Tomas! 920 är en snygg buss. Jag har ju delvis förkärlek till B10L/B10LA med Säfflekaross och dessutom gillar jag målningen på dessa rätt skarpt. Vad jag dock funderar på är hur pass roligt det är att köra dessa bussar. Man har ju ingen kundkontakt över huvudtaget. Skulle Du kunna rekommendera en sådan som jag att köra stadsbuss i Gôtet då jag efterlyser möjlighet till kundkontakt?
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 03:05:31 AM
Trevligt Tomas! 924 är en snygg buss. Jag har ju delvis förkärlek till B10L/B10LA med Säfflekaross och dessutom gillar jag målningen på dessa rätt skarpt. Vad jag dock funderar på är hur pass roligt det är att köra dessa bussar. Man har ju ingen kundkontakt över huvudtaget. Skulle Du kunna rekommendera en sådan som jag att köra stadsbuss i Gôtet då jag efterlyser möjlighet till kundkontakt?
Nu hoppar jag in och svarar så länge.. ;)
Av min erfarenhet efter och ha kört i skåne "oskyddat" i 6 år,så kände jag av direkt när jag
började köra buss häruppe för 1,5 år sen att man tappade i stort sett 80% av kundkontakten,
och ännu värre är det nu på spårvagnen,emed vi sitter helt inbyggda där,och desto fler dörrar och
springa på i.
På dem gamle pedalvagnarna har vi ju ett typ av handtag i mitten som separerar dörr 1 o 2,och dem fleste väljer o gå vid dörr 2... :'(
Och dem som väljer dörr 1 tittar på klockan eller mobilen eller vad som helst bara dem slipper titta
på oss förare.
Fast turisterna brukar vara duktigare på och titta till oss och typ nicka o le,,o det kan rädda en hel dag ;D
Så kort och gott Micke,,håll dig i Borås om du vill ha kundkontakten kvar..)
Jag själv jagar lite extrakörning på nåt bussbolag häromkring för och just få igång kundkontakten lite igen,men det verkar finnas gott om förare just nu.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 24 mars 2009, 13:28:40 PM
Nu hoppar jag in och svarar så länge.. ;)
Av min erfarenhet efter och ha kört i skåne "oskyddat" i 6 år,så kände jag av direkt när jag
började köra buss häruppe för 1,5 år sen att man tappade i stort sett 80% av kundkontakten,
och ännu värre är det nu på spårvagnen,emed vi sitter helt inbyggda där,och desto fler dörrar och
springa på i.
På dem gamle pedalvagnarna har vi ju ett typ av handtag i mitten som separerar dörr 1 o 2,och dem fleste väljer o gå vid dörr 2... :'(
Och dem som väljer dörr 1 tittar på klockan eller mobilen eller vad som helst bara dem slipper titta
på oss förare.
Fast turisterna brukar vara duktigare på och titta till oss och typ nicka o le,,o det kan rädda en hel dag ;D
Så kort och gott Micke,,håll dig i Borås om du vill ha kundkontakten kvar..)
Jag själv jagar lite extrakörning på nåt bussbolag häromkring för och just få igång kundkontakten lite igen,men det verkar finnas gott om förare just nu.
Ja, det låter inget vidare. Begriper inte varför Göteborgs Spårvägar skickar sina förare på certifiering om de ändå inte ska ha någon kontakt med passagerarna alls. Så opersonligt och tråkigt.
Jo, jag har väl inga planer på att lämna Borås Lokaltrafik om de nu vill/får ha kvar mig, men jag hade också tänkt söka mig neråt Göteborg i framtiden för lite extrakörningar, men det låter som att det är stört omöjligt just nu.
Har just varit på kurs i hur Västtrafiks nya biljettsystem med kontoresor, 100-kortets eller maxirabbatkortets ersättare, är tänkt att fungera. I korthet så går det ut på att resenären skall kunna ladda pengar på sitt Västtrafikkort, eller konto, som det skall kallas. Sedan håller man upp kortet framför kortläsaren och summan för priset av en resa inom den aktuella zonen dras.
Så långt allt väl.
Men skall man nu resa flera personer på samma kort finns två allternativ.
1. Du åker med en spårvagn eller stombuss. Då finns det en gul kortläsare med extra knappar. Där kan man själv knappa in hur många man är och registrera kortet.
2. Du åker med en vanlig blå buss. Här finns ingen gul kortläsare med extra knappar. Istället måste man be (snällt) att chauffören slår in hur många som skall resa på kortet. Under denna process skall kortet hållas upp framför hajen två (!) gånger.
Till poängen: Från och med 18 maj kommer passagerakontakten tillbaka till de flesta bussarna! Förutom ovanstående kommer vi nämligen också att kunna sälja regionen runt och vanliga "kontant"-biljetter till passagerare som har laddat sina kort med pengar...
Citat från: olasand skrivet 24 mars 2009, 17:51:15 PM
Har just varit på kurs i hur Västtrafiks nya biljettsystem med kontoresor, 100-kortets eller maxirabbatkortets ersättare, är tänkt att fungera. I korthet så går det ut på att resenären skall kunna ladda pengar på sitt Västtrafikkort, eller konto, som det skall kallas. Sedan håller man upp kortet framför kortläsaren och summan för priset av en resa inom den aktuella zonen dras.
Så långt allt väl.
Men skall man nu resa flera personer på samma kort finns två allternativ.
1. Du åker med en spårvagn eller stombuss. Då finns det en gul kortläsare med extra knappar. Där kan man själv knappa in hur många man är och registrera kortet.
2. Du åker med en vanlig blå buss. Här finns ingen gul kortläsare med extra knappar. Istället måste man be (snällt) att chauffören slår in hur många som skall resa på kortet. Under denna process skall kortet hållas upp framför hajen två (!) gånger.
Till poängen: Från och med 18 maj kommer passagerakontakten tillbaka till de flesta bussarna! Förutom ovanstående kommer vi nämligen också att kunna sälja regionen runt och vanliga "kontant"-biljetter till passagerare som har laddat sina kort med pengar...
Nej vi kommer bara att bli utskällda för att ha ett idiotiskt betalsystem.
..Och ännu fler kommer springa i bakdörrarna,o hoppa över stämplingen..
Citat från: olasand skrivet 24 mars 2009, 17:51:15 PM
Till poängen: Från och med 18 maj kommer passagerakontakten tillbaka till de flesta bussarna! Förutom ovanstående kommer vi nämligen också att kunna sälja regionen runt och vanliga "kontant"-biljetter till passagerare som har laddat sina kort med pengar...
Vi? Är det göteborgarna som åsyftas? För i Borås och Sjuhärad görs detta redan, men vanliga kontantbiljetter kan inte säljas utan kontanter. Vem belastar ett kontokort med 25 kronor för en bussresa?
Jag har ett lysande exempel: Någon kommer på bussen i Borås och vill åka till Herrljunga. Detta kostar idag 112 kr kontant. Jag hade tipsat resenärerna (om nu myndigheterna låtit mig fortsatt innehav av min D-behörighet) att köpa ett värdekort och fylla på detta med 100 kr för att därigenom resa billigare. Hur ska jag kunna göra denna rekommendation om resenären måste, utöver att fylla på sitt kort med 100 kr, ytterligare fylla på sitt kort med 100 kr i pant? Det är ju befängt!
GS gasbussar från Volvo lär skapa historia för många år framöver... det finns inte en enda av dessa gasleder som går bra. Möjligtvis kan någon gå OK efter service hos Volvo, men det brukar hålla en vecka, sen är problemen tillbaka, därav ordet "pruttgas"...
Citat från: Tomas skrivet 24 mars 2009, 17:58:09 PM
Nej vi kommer bara att bli utskällda för att ha ett idiotiskt betalsystem.
Ja precis. Direktkontakt med kunden i allra högsta grad! ;D (Det bästa av allt är väl att knappen vi skall trycka på i hajen för att komma in i konto-menyn har en knytnäve som symbol!!)
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 23:03:29 PM
Vi? Är det göteborgarna som åsyftas? För i Borås och Sjuhärad görs detta redan, men vanliga kontantbiljetter kan inte säljas utan kontanter. Vem belastar ett kontokort med 25 kronor för en bussresa?
Ja, ny syftade jag främst på Göteborg där vi ju förutom att sitta inbyggda i plastburar dessutom blivit av med biljettförsäljningen och den enda passagerakontakten består av frågor som "Kör du till Centralstationen" och "Varför är du sen" Eller bara "Du är sen".
Givetvis finns det även passagerare som hälsar när de går ombord. På vissa linjer är det vanligare än på andra. På linje 60 är det faktiskt många som hälsar, liksom på 43:an och 58:an. På linje 17 får man väl snarare en undrande blick som jag tolkar som "Varför sitter han där och pratar för sig själv", om man hälsar på passagerarna som hittar till framdörren.
Angående varför man skulle vilja köpa en kontantbiljett för 25 kronor med ett västtrafikkort så är det så här, om jag nu fattat cirkusen rätt:
Jag går på bussen vid min hållplats och håller upp kortet framför kortläsaren. Den drar då 16.90 för min resa inom Göteborg. Vid nästa hållplats kommer min kompis på. Han visar sig ha glömt plånboken hemma, så jag erbjuder mig att betala med mitt kort. Detta går då plötsligt inte eftersom kortet redan blivit registrerat. Istället får jag gå fram till föraren som då kan sälja en enkelbiljett genom att dra 25:- från kortet. Det går alltså inte att "checka in" en person till på ett kort som redan är incheckat! Ganska idiotiskt kan jag tycka!
Citat från: Calle skrivet 25 mars 2009, 00:50:34 AM
GS gasbussar från Volvo lär skapa historia för många år framöver... det finns inte en enda av dessa gasleder som går bra. Möjligtvis kan någon gå OK efter service hos Volvo, men det brukar hålla en vecka, sen är problemen tillbaka, därav ordet "pruttgas"...
Kruhusgatans gasbussar har dom fårr rätt bra stil på numera rätt sällan dom strular men det kanske beror på att det finns VTC i huset o att det e guldgrabbar som jobbar där o kikar till dom såfort vi tycker dom börjar tappa stinget
Citat från: BEL skrivet 25 mars 2009, 16:30:40 PM
Kruhusgatans gasbussar har dom fårr rätt bra stil på numera rätt sällan dom strular men det kanske beror på att det finns VTC i huset o att det e guldgrabbar som jobbar där o kikar till dom såfort vi tycker dom börjar tappa stinget
VTC = Väldigt Tekniska Centerpartister ???
(Blir inte riktigt klok på alla förkortningar som används i branschen, särskillt inte de som används på Kruthusgatan!) ;)
Citat från: olasand skrivet 25 mars 2009, 16:59:42 PM
VTC = Väldigt Tekniska Centerpartister ???
(Blir inte riktigt klok på alla förkortningar som används i branschen, särskillt inte de som används på Kruthusgatan!) ;)
VTC = Volvo Truck Center
e det nån förkortning du undrar över hojta
Citat från: olasand skrivet 25 mars 2009, 07:49:58 AM
Ja precis. Direktkontakt med kunden i allra högsta grad! ;D (Det bästa av allt är väl att knappen vi skall trycka på i hajen för att komma in i konto-menyn har en knytnäve som symbol!!)
Ja, ny syftade jag främst på Göteborg där vi ju förutom att sitta inbyggda i plastburar dessutom blivit av med biljettförsäljningen och den enda passagerakontakten består av frågor som "Kör du till Centralstationen" och "Varför är du sen" Eller bara "Du är sen".
Givetvis finns det även passagerare som hälsar när de går ombord. På vissa linjer är det vanligare än på andra. På linje 60 är det faktiskt många som hälsar, liksom på 43:an och 58:an. På linje 17 får man väl snarare en undrande blick som jag tolkar som "Varför sitter han där och pratar för sig själv", om man hälsar på passagerarna som hittar till framdörren.
Angående varför man skulle vilja köpa en kontantbiljett för 25 kronor med ett västtrafikkort så är det så här, om jag nu fattat cirkusen rätt:
Jag går på bussen vid min hållplats och håller upp kortet framför kortläsaren. Den drar då 16.90 för min resa inom Göteborg. Vid nästa hållplats kommer min kompis på. Han visar sig ha glömt plånboken hemma, så jag erbjuder mig att betala med mitt kort. Detta går då plötsligt inte eftersom kortet redan blivit registrerat. Istället får jag gå fram till föraren som då kan sälja en enkelbiljett genom att dra 25:- från kortet. Det går alltså inte att "checka in" en person till på ett kort som redan är incheckat! Ganska idiotiskt kan jag tycka!
Skapade en tråd om biljettsystemet här (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22862.0).