(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_7146.jpg)
Volvo B7RLE 2009.
Hupp! Har man börjat på 00xx-serien efter 69xx-serien?
Citat från: Verspieder skrivet 23 mars 2009, 17:35:18 PM
Hupp! Har man börjat på 00xx-serien efter 69xx-serien?
Och B7RLE? Pusher-ledvagn? :) Hur är den jämfört med B9S? Mer innerutrymme och lägre ljudnivå?
Går den att använda både i tätort som förort, precis som B9S redan görs?
Ser ut som en kortvagn på min skärm i alla fall... ;)
Citat från: Peter L skrivet 23 mars 2009, 17:38:25 PM
Ser ut som en kortvagn på min skärm i alla fall... ;)
Mitt i skrivandet märkte jag det! :-\
Bussen bakom lurade mig lite, i all hast.
En B7RLEA vore iaf ett intressant experiment! :)
Det är 0092 som står bakom. Dessvärre tänkte jag inte på att ta reg.numret, och nu är dom på väg hem.
Hur går det för de vagnar som ska till Stockholm, leverans skulle ju ske från april?
Citat från: Verspieder skrivet 23 mars 2009, 17:39:25 PM
Mitt i skrivandet märkte jag det! :-\
Bussen bakom lurade mig lite, i all hast.
En B7RLEA vore iaf ett intressant experiment! :)
Instämmer, men jag tror motorn blir för klen. :( Bättre då med en B12BLEA, som väl finns som 8700 men inte 8500?
Noterar precis som du att Swebus verkar hoppa 7xxx serien och börjar om från början igen, någon som vet anledningen till detta?
Har man inte tjänstefordon i den serien förutom 9xxx ?
Citat från: Peter L skrivet 23 mars 2009, 19:25:29 PM
Noterar precis som du att Swebus verkar hoppa 7xxx serien och börjar om från början igen, någon som vet anledningen till detta?
För att de enda som får heta 75xx-79xx är Volvo-Postdiligenser? ;)
Citat från: Kent Skoog skrivet 23 mars 2009, 17:16:26 PM
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_7146.jpg)
Volvo B7RLE 2009.
Mums! Varför B7RLE? Är det en efterföljare till B9L? Förmodar att denna kallas för 8500 då den bara är lågentre.
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 02:55:00 AM
Mums! Varför B7RLE? Är det en efterföljare till B9L? Förmodar att denna kallas för 8500 då den bara är lågentre.
Den heter 8500LE
//Niclas
Citat från: Verspieder skrivet 23 mars 2009, 17:35:18 PM
Hupp! Har man börjat på 00xx-serien efter 69xx-serien?
Det är nog så ja :-)
Delad frontruta, är ju inte direkt vanligt i Sverige. Har man det sedan tidigare i Dalarna på stadsbussarna av modell 8500LE?
Citat från: AO skrivet 24 mars 2009, 11:39:30 AM
Delad frontruta, är ju inte direkt vanligt i Sverige. Har man det sedan tidigare i Dalarna på stadsbussarna av modell 8500LE?
Återgången till delad frontruta och lodräta torkare var en trevlig nyhet. Det är inte snyggare, men mer praktiskt, vilket en linjevagn ju ska vara. Tänk att slippa byta hela vindrutan vid sprickor, och att dessutom slippa snö och isbildning på vågräta tokarblad. Mycket bra! :D
Detta arrangemang ser jag gärna att man kan få beställa även på andra 8500-modeller, dvs framtida B9S och kanske även en pusher-ledvagn med 8500-kaross, som motsvarar (och kan konkrurrera med) nya OmniLinken. Speciellt nu när huvudmännen (med start i Gävle) börjar ställa krav på många barnvagns/rullstolsplatser.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2009, 07:58:18 AM
Den heter 8500LE
//Niclas
8500LE? Men är det lågt hela vägen heter den väl 7500?
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:40:29 PM
8500LE? Men är det lågt hela vägen heter den väl 7500?
LE = Low Entry (Lågentré), dvs normalgolv bak.
Hade det varit låggolv även bak hade det väl kallats "LF" för Low Floor?
Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2009, 15:55:58 PM
LE = Low Entry (Lågentré), dvs normalgolv bak.
Hade det varit låggolv även bak hade det väl kallats "LF" för Low Floor?
Vad betyder då 7500? GS B9S är 7500 och likaså Veolia Malmös B9LA.
Ett tips till bilden: Om 0093 hade haft lågt golv bak hade fönsterrutan på bakdörren varit lika låg som mitt- och framdörrarna, vilket den inte är på bilden.
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:57:05 PM
Vad betyder då 7500? GS B9S är 7500 och likaså Veolia Malmös B9LA.
7500=lågt golv hela vägen. 8500LE=Lågentre 8500= "Normal"golv
Logiken faller lite då 7500 endast kan vara låggolv medan 8500 kan vara LE eller normal höjd.
Någon som vet bakgrunden till dessa vagnar, utökad trafik eller ska man göra sig av med några äldre Omni?
Citat från: Walter skrivet 24 mars 2009, 16:37:56 PM
Någon som vet bakgrunden till dessa vagnar, utökad trafik eller ska man göra sig av med några äldre Omni?
Det finns äldre saker än Omni att byta ut i Dalarna, t.ex. Moras MaxCi!! ;)
Hej !
Enligt uppgift är det bara dessa två bussar av denna typ som levereras till Dalarna !
Mvh Peter Ö
Båda dessa bussar stod idag vid (Volvo)Rolf Ericksson lastvagnar /Bussar i Mora
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swebus0092001.jpg)
Swebus 0092 CDS 074
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swebus0092002.jpg)
Swebus 0093 TRU997
Citat från: Marc skrivet 24 mars 2009, 16:51:45 PM
Det finns äldre saker än Omni att byta ut i Dalarna, t.ex. Moras MaxCi!! ;)
;D 8)
Citat från: Walter skrivet 24 mars 2009, 16:37:24 PM
7500=lågt golv hela vägen. 8500LE=Lågentre 8500= "Normal"golv
Logiken faller lite då 7500 endast kan vara låggolv medan 8500 kan vara LE eller normal höjd.
Logiskt hade varit 6500 låggolv, 7500 lågentré, 8500 normalgolv och 9500 (som inte finns) för turistbuss. Egentligen är det väl inte mycket som skiljer Orusttrafikens 9700 som används på Röd och Orange Express från Veolias 8700 som används på linje 100 Göteborg <-> Borås bland annat. Är inte giolvet lika högt och stolarna likadant utformade och placerade. 8700:orna har dock toalett vilket 9700:orna inte har.
Veolia Malmös 7700 är väl B9L-chassi? Finns det B9L-chassi även till 7500? Alltså 7500 utan ledbuss.
Citybussar:7500 och 7700 (låggolv)
Intercitybussar (alltså bussar som passar både som stads- och regionalbussar): 8500 och 8700 (lågentré och normalgolv)
7xxx betyder alltså citybuss och 8xxx intercitybuss.
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 22:49:36 PM
8700:orna har dock toalett vilket 9700:orna inte har.
Om det finns toalett eller inte beror på hur bussen specificerats vid beställning. Jag kan inte minnas att jag sett någon 9700 utan toalett. Däremot är det vanligt på 8700 att de saknar toalett, i synnerhet de som är byggda på lågentré.
Rent allmänt är 9700 en bättre utrustad buss än 8700. 8700 är huvudsakligen avsedd som region- och expresbuss. 9700 som express- och turistbuss.
Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:40:29 PM
8500LE? Men är det lågt hela vägen heter den väl 7500?
Det stämmer.
//Niclas
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2009, 09:31:46 AM
Om det finns toalett eller inte beror på hur bussen specificerats vid beställning. Jag kan inte minnas att jag sett någon 9700 utan toalett. Däremot är det vanligt på 8700 att de saknar toalett, i synnerhet de som är byggda på lågentré.
Rent allmänt är 9700 en bättre utrustad buss än 8700. 8700 är huvudsakligen avsedd som region- och expresbuss. 9700 som express- och turistbuss.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/100-serien/kr_trafik_142_wist_last_o_buss_ostersund_3001_2008.jpg)
Boogie med lågentré. (15 meter lång?) Knappast toalett. Räknas ofta som Vegans "ersättare".
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Fridstroms_busstrafik/fridstroms_busstrafik_UKZ892_rimbo_station_1402_2006.jpg)
12-meters kortbuss med normalgolv och toalett. Modellen torde kunna kallas Fiftyns "ersättare".
Till sist 9700:an som ju mera känns som en förnyad Star, mera än en "ersättare".
Citat från: Verspieder skrivet 25 mars 2009, 10:07:17 AM
Boogie med lågentré. (15 meter lång?) Knappast toalett. Räknas ofta som Vegans "ersättare".
12-meters kortbuss med normalgolv och toalett. Modellen torde kunna kallas Fiftyns "ersättare".
Till sist 9700:an som ju mera känns som en förnyad Star, mera än en "ersättare".
Är inte Vegan som sådan att räkna som Fiftyns ersättare? För även Vegan finns väl med normalgolv även om det är betydligt vanligare med lågentré nuförtiden. Veolia 2403-2404 har i alla fall normalgolv med en Vegakaross på ett Scaniachassi. Vegan finns även som låggolv för övrigt så den är väldigt mångsidig...
8700 är sedan att betrakta som Vegans ersättare, där kan jag bara instämma.
Hej !
Rätta mig om jag skulle ha fel om jag påstår att det bara funnits Carrus Vega
karosserade på Volvo B 10L-chassei hos Uddevalla Omnibus AB ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 25 mars 2009, 18:51:23 PM
Hej !
Rätta mig om jag skulle ha fel om jag påstår att det bara funnits Carrus Vega
karosserade på Volvo B 10L-chassei hos Uddevalla Omnibus AB ??
Mvh Peter Ö
Enligt SBH har 14st B10L Carrus Vega sålts i Sverige.
5 st till Landvetter Buss och resten till Uddevalla Omnibus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2009, 09:31:46 AM
Om det finns toalett eller inte beror på hur bussen specificerats vid beställning. Jag kan inte minnas att jag sett någon 9700 utan toalett. Däremot är det vanligt på 8700 att de saknar toalett, i synnerhet de som är byggda på lågentré.
Rent allmänt är 9700 en bättre utrustad buss än 8700. 8700 är huvudsakligen avsedd som region- och expresbuss. 9700 som express- och turistbuss.
Då rekomenderar jag Dig att göra ett studiebesök på Röd Express för de 9700 som används där har inte toalett.
Citat från: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 00:59:25 AM
Då rekomenderar jag Dig att göra ett studiebesök på Röd Express för de 9700 som används där har inte toalett.
Jag läste lite dåligt. Jag uppfattade det som om du jämförde 8700 och 9700 överhuvudtaget, men det var tydligen bara Orusttrafikens 9700-or för Röd Express och Veolias 8700 för linje 100 du jämförde.
Röd Express hade toalett tidigare men det kravet togs bort vid senaste upphandlingen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 08:52:27 AM
Jag läste lite dåligt. Jag uppfattade det som om du jämförde 8700 och 9700 överhuvudtaget, men det var tydligen bara Orusttrafikens 9700-or för Röd Express och Veolias 8700 för linje 100 du jämförde.
Röd Express hade toalett tidigare men det kravet togs bort vid senaste upphandlingen.
Ja, och det var inte toaletten jag åsyftade utan att just Röd Expresserna har samma standard som Veolias 8700, varför Röd Exdpress lika väl kunde körts med 8700 istället. Nu körs de dock mer med 8500LE än 9700.
Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2009, 12:03:36 PM
Återgången till delad frontruta och lodräta torkare var en trevlig nyhet. Det är inte snyggare, men mer praktiskt, vilket en linjevagn ju ska vara. Tänk att slippa byta hela vindrutan vid sprickor, och att dessutom slippa snö och isbildning på vågräta tokarblad. Mycket bra! :D
Detta arrangemang ser jag gärna att man kan få beställa även på andra 8500-modeller, dvs framtida B9S och kanske även en pusher-ledvagn med 8500-kaross, som motsvarar (och kan konkrurrera med) nya OmniLinken. Speciellt nu när huvudmännen (med start i Gävle) börjar ställa krav på många barnvagns/rullstolsplatser.
Inget är omöjligt...... ;)