Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael Ringmarck skrivet 20 mars 2009, 23:03:39 PM

Titel: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 20 mars 2009, 23:03:39 PM
Idag skymtade jag två nya kort Omnilinkar i Nynäshamn, gissar att de kommit med båten från Polen. De hade nummer 6672 och 6674. Blivande Busslinkar?
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Kvarne skrivet 20 mars 2009, 23:04:23 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 20 mars 2009, 23:03:39 PM
Idag skymtade jag två nya kort Omnilinkar i Nynäshamn, gissar att de kommit med båten från Polen. De hade nummer 6672 och 6674. Blivande Busslinkar?

Åh...hoppas de ska till Söderort!  :)
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM

Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Cero skrivet 21 mars 2009, 13:49:39 PM
Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Arriva har ju valt 7xxx för sina stockholmsbussar. Däremot har ju Busslink ett gäng Omnilink från 6651 och uppåt så det kanske inte är så ologiskt att fylla på.
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 mars 2009, 14:36:44 PM
Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.
66xx var ju från början Trängselbusserie..
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Kvarne skrivet 21 mars 2009, 18:21:40 PM
Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Nej du Nico...det är Busslinkare. De stod i Lindvreten idag å har "SL i Samarbete med Busslink" på sidan....Blivande Söderortare eventuellt....Man väntar ju 8 st nya Omnilinkar..Korta...1-2-1 och dessa var identiska. De hade även höga ryggstöd....
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: virtual1 skrivet 21 mars 2009, 18:46:16 PM
Citat från: Cero skrivet 21 mars 2009, 13:49:39 PM
Arriva har ju valt 7xxx för sina stockholmsbussar. Däremot har ju Busslink ett gäng Omnilink från 6651 och uppåt så det kanske inte är så ologiskt att fylla på.

Men det är ju led-omnis:ar - samt att söderort redan har en drös med 47XX-bussar som det väl vore mer logiskt att fylla på rent nummermässigt sett, man är väl inte ens uppe i 4780?
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 mars 2009, 19:03:57 PM
Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Minnet är kort på forumet. Länkar till mig själv i den förra tråden i ämnet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459)

De nämnda detaljerna är ännu inte klara, det är många nya trafikuppdrag i sommar och höst att planera för.

/Ted
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 mars 2009, 19:25:48 PM
Vilka trafikuppdrag till sommar/höst är det som avses?

/Peter
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Ted Selander skrivet 21 mars 2009, 20:33:40 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 21 mars 2009, 19:25:48 PM
Vilka trafikuppdrag till sommar/höst är det som avses?

/Peter

Redan avhandlat här på forumet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19745.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19745.0)

som länkar till omfattande läsning:

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=13384 (http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=13384)

/Ted
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Nico skrivet 22 mars 2009, 01:30:35 AM
Citat från: Kvarne skrivet 21 mars 2009, 18:21:40 PM
Nej du Nico...det är Busslinkare. De stod i Lindvreten idag å har "SL i Samarbete med Busslink" på sidan....Blivande Söderortare eventuellt....Man väntar ju 8 st nya Omnilinkar..Korta...1-2-1 och dessa var identiska. De hade även höga ryggstöd....

Citat från: Ted S skrivet 21 mars 2009, 19:03:57 PM
Minnet är kort på forumet. Länkar till mig själv i den förra tråden i ämnet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459)

De nämnda detaljerna är ännu inte klara, det är många nya trafikuppdrag i sommar och höst att planera för.

/Ted

Där ser man, minnet är bra med kort. Å andra sidan är jag inte så mycket till kalenderbitare. Överlag tycker jag dock det känns ruskigt ologiskt att placera såpass olika vagnar i samma nummerserie, men, men...  :-\
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 06:51:01 AM
Håller med Nico, Busslink verkar gröta till det vad gäller numrering av sina vagnar.
Det som ska vara logiskt är kanske att 66-vagnarna är dieslar och att man vill ha 47-serien reserverad för etanolare.
Det finns ju också 6661-6664 sedan tidigare som är just korta OmniLink (diesel).
Däremot har jag inte riktigt förstått anledningen att börja på nytt tiotal vid nyleveranser, vilket skapar onödiga luckor i nummerserierna, t.ex. 3713-3720 och 4744-4750.
Busslink kanske skulle börja om med 0001 eller 1001 eller 2001 och fylla på efterhand som vagnar levereras, oavsett märke, modell och till vilken stad. Att ha speciella nummerserier för vissa vagntyper verkar bara slå knut på sig själv förr eller senare.

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Kvarne skrivet 22 mars 2009, 07:10:46 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 06:51:01 AM

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...

Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 22 mars 2009, 09:03:35 AM
Citat från: Kvarne skrivet 22 mars 2009, 07:10:46 AM
Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D

6672 & 6674 med såklart  ;)
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 15:27:16 PM
Citat från: Kvarne skrivet 22 mars 2009, 07:10:46 AM
Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D

Ha! Nånstans försvann siffrorna för mig...  :P Så jag kan ändå påstå att jag gissade rätt!  ;)
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Cero skrivet 22 mars 2009, 16:14:32 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 06:51:01 AM
Håller med Nico, Busslink verkar gröta till det vad gäller numrering av sina vagnar.
Det som ska vara logiskt är kanske att 66-vagnarna är dieslar och att man vill ha 47-serien reserverad för etanolare.
Det finns ju också 6661-6664 sedan tidigare som är just korta OmniLink (diesel).
Däremot har jag inte riktigt förstått anledningen att börja på nytt tiotal vid nyleveranser, vilket skapar onödiga luckor i nummerserierna, t.ex. 3713-3720 och 4744-4750.
Busslink kanske skulle börja om med 0001 eller 1001 eller 2001 och fylla på efterhand som vagnar levereras, oavsett märke, modell och till vilken stad. Att ha speciella nummerserier för vissa vagntyper verkar bara slå knut på sig själv förr eller senare.

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...

Jag tycker det finns två sätt att numrera som tilltalar mitt logiska sinne och det är antingen Swebus som bara fortsätter uppåt vartefter olika serier levereras eller det system som SL använde på den tiden man hade egna bussar. Det liknar Swebus med den skillnaden att man höll sig inom en viss nummerserie (4001-7999) och att man återbesatte nummer. Känns som det blir mer ordning och reda med dessa två system. Dock hade vi ju diskussionen om varför man skickar uddanummer till olika garage när bussar omplaceras, exvis om likadana bussar med nr 1-10 omplaceras skickas 1,3,5-6,10 till plats A, 2,7,9 till plats B och övriga till plats C istället för att 1-5 går till A, 6-8 till B och 9-10 till C. Skulle själv tycka att livet på det lokala garaget blev enklare med exempel 2 men det gjordes väldigt tydligt av branschens mer initierade skribenter att så icke var fallet. Alltså är det sannolikt så att de styrande och andra berörda inte bryr sig om vad bussarna får för nummer för det är ändå inte människan utan datorn som håller reda på dem. Med ledning av detta skulle man lika gärna kunna slumpa ut inventarienummer precis på samma sätt som registreringsnummer slumpas fram.
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Nico skrivet 22 mars 2009, 18:21:18 PM

Möjligen och ändå inte för det finns en viss finess med skillnad på inv.nr. På Råsta har vi f.n. tre stycken nya driftledarersättare under utbildning och de jobbar en del med numren då det gäller att veta vad som ska var osv. Då det inte heller var alltför långt tid sedan jag själv gjorde samma sak så har jag det oxå i färskt minne själv... liksom jag har Veolias kaosartade indelning med uppåt 5-6 typer och märken i samma serie av inv.nr. Likaså underlättar det nog för t.ex. folk på den externa trafikledningen (RTL) att hålla koll om man direkt av numret (nummerserien) kan avgöra vad det är för vagntyp.

Det jag syftar på är då att om man håller en viss typ av nummer för en viss typ av fordon så blir det lättare att hålla isär dem. För mig på Råsta så är 66-vagnar samma sak som Volvo B9S vilket t.ex. är jättebra att veta om jag ska skicka en felrapport så att den inte istället hamnar hos Scania (då Råsta har separat Scaniaverkstad). Likaså är det bra att vid ev. problem direkt på numret kunna avgöra vilket typ av vagn det är, men det kan ju bli lite svårt om t.ex. 8800-8825 är en viss typ, 8843-8860 en annan osv. Det senare kräver ju att jag har en koll på individnivå istället för gruppnivå. Lite därför tycker jag som sagt att det känns väldigt dumt att envisast med att blanda såväl vagntyper såväl som märken... för det nummer borde det väl finnas då det inte spelar någon större roll om man har samma fyrställiga nummer som konkurrenterna och 9999 vagnar finns det väl inte någon entreprenör i Sverige som förfogar över?  ;)

Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: Matte skrivet 23 mars 2009, 13:30:59 PM
Citat från: Nico skrivet 22 mars 2009, 18:21:18 PM
Möjligen och ändå inte för det finns en viss finess med skillnad på inv.nr. På Råsta har vi f.n. tre stycken nya driftledarersättare under utbildning och de jobbar en del med numren då det gäller att veta vad som ska var osv. Då det inte heller var alltför långt tid sedan jag själv gjorde samma sak så har jag det oxå i färskt minne själv... liksom jag har Veolias kaosartade indelning med uppåt 5-6 typer och märken i samma serie av inv.nr. Likaså underlättar det nog för t.ex. folk på den externa trafikledningen (RTL) att hålla koll om man direkt av numret (nummerserien) kan avgöra vad det är för vagntyp.

Det jag syftar på är då att om man håller en viss typ av nummer för en viss typ av fordon så blir det lättare att hålla isär dem. För mig på Råsta så är 66-vagnar samma sak som Volvo B9S vilket t.ex. är jättebra att veta om jag ska skicka en felrapport så att den inte istället hamnar hos Scania (då Råsta har separat Scaniaverkstad). Likaså är det bra att vid ev. problem direkt på numret kunna avgöra vilket typ av vagn det är, men det kan ju bli lite svårt om t.ex. 8800-8825 är en viss typ, 8843-8860 en annan osv. Det senare kräver ju att jag har en koll på individnivå istället för gruppnivå. Lite därför tycker jag som sagt att det känns väldigt dumt att envisast med att blanda såväl vagntyper såväl som märken... för det nummer borde det väl finnas då det inte spelar någon större roll om man har samma fyrställiga nummer som konkurrenterna och 9999 vagnar finns det väl inte någon entreprenör i Sverige som förfogar över?  ;)



Fast för mig som förare i Södertörn(Handen/Jordbro) så är 66 vagnar Scania. Vi har 6651-6659 som är Scanina Omnilink Ledvagnar. Och så har vi 6661-6664 som är Scania Omnilink kort vagnar. Men jag vet ju att det också finns en hel drös med 66xx vagnar på norra sidan som är Volvo B9S förutom dom 2-3 som flyttats till Södertörn(Ösmo)
Titel: SV: Nya Omnilinkar
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 24 mars 2009, 09:22:47 AM
Hej!
Ni får nog en drös omnilinkar led- från Örebro före jul, kanske även omnicity led- och enkelvagnar om de inte anses för gamla. Personligen föredrar jag omnicity led- på hårt belastade linjer. Där får man in 4-5 barnvagnar.
Mvh Jan G