Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 18 mars 2009, 22:58:46 PM

Titel: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 18 mars 2009, 22:58:46 PM


   Så här sitter motor, växellåda och framvagn ihop på en Ontario II även kallad här i Uppsala för Näbbmus.

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/249Y73W6006063_Ontario_II_02_501-6.jpg?t=1237413314)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/249Y73W6006063_Ontario_II_02_501-5.jpg?t=1237413420)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/249Y73W6006063_Ontario_II_02_501-4.jpg?t=1237413449)

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/249Y73W6006063_Ontario_II_02_501-3.jpg?t=1237413478)
 
   //Niclas

   
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Nupski skrivet 18 mars 2009, 23:34:46 PM
Jisses vilken konstruktion. Tur att prylarna håller ihop så att inte framvagnen får för sig att köra iväg på egen hand  ;D.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 18 mars 2009, 23:46:23 PM
Men det hände att styrstagen gav upp :P ett hjul åt varje håll.. de var lite klent gjorda ..fast man kan tro den skulle palla för allt vilket de inte gör...
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Sundås skrivet 18 mars 2009, 23:53:34 PM
Wow. Riktigt häftiga bilder med motorn urtagen. :)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: RoTe skrivet 19 mars 2009, 02:35:01 AM
Minst sagt udda konstruktion!

För det första är det bra udda med framhjulsdrift på ett tungt fordon.
För det andra är det lite roligt för oss som är vana framhjulsdrivna personbilar. Men bussens konstruktion är ju som en bakhjulsdriven bil fast tvärs om. :)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Nupski skrivet 19 mars 2009, 03:10:55 AM
Lite OT ursäkta men fann en lista på Näbbmöss tillverkade fram till 1998 de flesta placerade i Kanada och USA men vissa exotiska ortsnamn som Uppsala, Stockholm, Göteborg finns med  ;D

http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html (http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: preacher skrivet 19 mars 2009, 10:35:09 AM
Här är en av Tre Ontario II -90 som kördes av Karlskrona Turistbuss åt BlekingeTrafiken.
V8 Bensin med Allison Automat. 5-6 Liter milen :)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/ontario2_small.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Ontario_forarplats_small.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Ontario_insida_small.jpg)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Sundås skrivet 19 mars 2009, 10:45:31 AM
Citat från: Tomas skrivet 19 mars 2009, 03:10:55 AM
Lite OT ursäkta men fann en lista på Näbbmöss tillverkade fram till 1998 de flesta placerade i Kanada och USA men vissa exotiska ortsnamn som Uppsala, Stockholm, Göteborg finns med  ;D

http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html (http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html)

Hittar även Boras, Nykoping, Kristianstad, Vesteras, Kartskrona och Malmo.

"Skaraborg", "Ostgota", "Dala", "Alvsbrog" och "Malmohus" kan väl också syfta till de olika länen? ;) Vi verkar ha haft ett par stycken här i Sverige..
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 19 mars 2009, 11:21:10 AM
Citat från: preacher skrivet 19 mars 2009, 10:35:09 AM
Här är en av Tre Ontario II -90 som kördes av Karlskrona Turistbuss åt BlekingeTrafiken.
V8 Bensin med Allison Automat. 5-6 Liter milen :)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/ontario2_small.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Ontario_forarplats_small.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Ontario_insida_small.jpg)

(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/07230FF0146E11DEB2CDFF5AD542D1E7.jpg)

Denna köptes av Uppsalabuss 1994-08-17, men lånades ut till Västerås och kom tillbaka först 2000 och gick då till skrot.

/Janne
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2009, 11:40:28 AM
Jag har för mig att våra Ontario bensin i Borås drog ca 8 liter milen... :P
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 19 mars 2009, 13:58:04 PM
Citat från: Sundås skrivet 19 mars 2009, 10:45:31 AM
Hittar även Boras, Nykoping, Kristianstad, Vesteras, Kartskrona och Malmo.

"Skaraborg", "Ostgota", "Dala", "Alvsbrog" och "Malmohus" kan väl också syfta till de olika länen? ;) Vi verkar ha haft ett par stycken här i Sverige..

Ja nog fanns det ett antal i Sverige - ett drygt hundratal var det väl. Borås Lokaltrafik var först ut med sin 704 ASF953 1989, den hette dock Orion II. Man var även generalagent i Sverige genom BL Teknik - eller var det inte så de hette? Totalt hade BL själva 14 Orion II/Ontario II.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Möllers skrivet 19 mars 2009, 14:18:08 PM
Gick några i Skåne med i Lund o i Malmö och i Helsingborg.
Här kan ni åka med en hur dom hörs o så mycket liggt en halland buss lack med denna tycker jag.
Denna hörs som ett tåg tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=_Uv_TurXyIM
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Tobbe-- skrivet 19 mars 2009, 15:17:15 PM
här är en liknande i USA
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.majhost.com/gallery/Python/London/ltc_306_1.jpg&imgrefurl=http://www.transitexpress.ca/gallery_london.php&usg=__acXo4cBOj12n4VBgsdJPmmR-F8Y=&h=525&w=700&sz=207&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=VgG2nQxt0ts_KM:&tbnh=105&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dltc%2Borion%26hl%3Dsv%26um%3D1 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.majhost.com/gallery/Python/London/ltc_306_1.jpg&imgrefurl=http://www.transitexpress.ca/gallery_london.php&usg=__acXo4cBOj12n4VBgsdJPmmR-F8Y=&h=525&w=700&sz=207&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=VgG2nQxt0ts_KM:&tbnh=105&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dltc%2Borion%26hl%3Dsv%26um%3D1)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 mars 2009, 16:52:56 PM
inga värme problem på vintern för föraren iaf han sitter ovanpå motorn man kunde iaf köra gbg vagnarna med kort ärmat om vintern
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2009, 18:32:50 PM
Jo varma kunde de bli om alla spjäll fanns vilket det inte gjorde på en i Borås..men sommaren var värst all värme genom golvet usch säger jag bara...


De var ju lite svårkötrda på vintern då vikten skiljer en del ca 400 kilo lägre tryck på höger hjul har jag för mig det var..  första vintern med vang 704 så bärgades den 3 ggr på en lördag sen så fick den stå till bättre däck hittades men även då fick man vara lätt på gasen för att inte sätta sig fast i snön..
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: 76 skrivet 19 mars 2009, 19:47:10 PM
De kan vara mycket spännande att köra när vägen är rejält spårig. Har ju nästan ingen vikt alls bak, så den dansar runt ganska bra om man är oförsiktig.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 19 mars 2009, 19:59:27 PM
Citat från: 76 skrivet 19 mars 2009, 19:47:10 PM
De kan vara mycket spännande att köra när vägen är rejält spårig. Har ju nästan ingen vikt alls bak, så den dansar runt ganska bra om man är oförsiktig.

Är inte bensintanken placerad bak?
Finns dessa vagnar överhuvudtaget i drift någonstans numera?
För mig så är dessa vagnar typiskt 80-tal..  8)

/B
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: 76 skrivet 19 mars 2009, 20:46:48 PM
Jag vet inte hur de bensindrivna ser ut, har bara rattat GUBs gasdrivna.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2009, 09:35:43 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 mars 2009, 13:58:04 PM
Ja nog fanns det ett antal i Sverige - ett drygt hundratal var det väl. Borås Lokaltrafik var först ut med sin 704 ASF953 1989, den hette dock Orion II. Man var även generalagent i Sverige genom BL Teknik - eller var det inte så de hette? Totalt hade BL själva 14 Orion II/Ontario II.

Jo, det är rätt alltsammans förutom att det var 1987 som den första Orion II kom till Sverige. Så här såg den ut när den visades på Södra torget i Borås för första gången:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_704_3.JPG)

Namnbyter från Orion till Ontario var föranlett av protester från Ford, som hade en bilmodell som hette Orion.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 20 mars 2009, 09:52:27 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2009, 09:35:43 AM
Jo, det är rätt alltsammans förutom att det var 1987 som den första Orion II kom till Sverige. Så här såg den ut när den visades på Södra torget i Borås för första gången:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_704_3.JPG)

Namnbyter från Orion till Ontario var föranlett av protester från Ford, som hade en bilmodell som hette Orion.


Ja visst var det 1987 - vet inte varför jag skrev 1989 när jag just hade kollat årtalet... Kan ju komplettera med att det endast kom tre bussar under namnet Orion och det var just 1987: förutom BL 704 även ML 511 och 512. Ontario hette alltså de som kom från 1988 och framåt.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: preacher skrivet 20 mars 2009, 22:20:03 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 mars 2009, 19:59:27 PM
Är inte bensintanken placerad bak?
Finns dessa vagnar överhuvudtaget i drift någonstans numera?
För mig så är dessa vagnar typiskt 80-tal..  8)

/B
NÄahe jag har för mej att tanken satt fram så att man verkligen fick tyngd över framhjulen. Minns inte riktigt det är ju omkring 10 år sen man tankade ett sånt hära skåp. (Vissa minnen försöker man åxå att förtränga.)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2009, 22:31:11 PM
Citat från: preacher skrivet 20 mars 2009, 22:20:03 PM
NÄahe jag har för mej att tanken satt fram så att man verkligen fick tyngd över framhjulen. Minns inte riktigt det är ju omkring 10 år sen man tankade ett sånt hära skåp. (Vissa minnen försöker man åxå att förtränga.)

Det är väl tanklocket som sitter under luckan under förarfönstret. Så det verkar ju som om tanken var längst fram.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_703_1.JPG)

Jag har granskat mina bilder på Orion II/Ontario II tagna ur alla vinklar och jag har inte kunnat hitta något annat som ser ut som tanklock.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 21 mars 2009, 18:51:23 PM
Tanklocket sitter ej under föraren där är ju motorn den luckan var väl för att kolla oljenivå har jag för mig. Tankning skedde väl på baksidan eller minns jag helt galet?? Vilket iof inte vore första gången. ;D ;D
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 21 mars 2009, 19:09:46 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2009, 18:51:23 PM
Tanklocket sitter ej under föraren där är ju motorn den luckan var väl för att kolla oljenivå har jag för mig. Tankning skedde väl på baksidan eller minns jag helt galet?? Vilket iof inte vore första gången. ;D ;D


Ja, för längst bak fanns några stora "utbuktningar" på insidan och det var inte för att dölja maskineriet för bakdörrarna eller för bakhjulen.  Dessa båda "lådor" satt alltså i bussens bakre hörn bakom bakjhulen.

Konstruktörerna tänkte nog på att viktfördelningen skulle förbättras nu när all drivmekanik satt fram.

/B
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 19:12:40 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 mars 2009, 19:09:46 PM

Ja, för längst bak fanns några stora "utbuktningar" på insidan och det var inte för att dölja maskineriet för bakdörrarna eller för bakhjulen.  Dessa båda "lådor" satt alltså i bussens bakre hörn bakom bakjhulen.

Konstruktörerna tänkte nog på att viktfördelningen skulle förbättras nu när all drivmekanik satt fram.

/B

Så här såg 704 ut bakifrån. Någon tydlig tanklucka syns inte men den kan ju sitta dold. Sedan kan det ju också vara så att tanklocket flyttades till senare modeller.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_704_5.JPG)
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 21 mars 2009, 19:14:51 PM
En lucka syns ju till höger om dörren..däremot tror jag inte att de tänkte på vikt fördelningen utan det var väl bara plats där bak till tanken..
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2009, 19:15:27 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 19:12:40 PM
Så här såg 704 ut bakifrån. Någon tydlig tanklucka syns inte men den kan ju sitta dold. Sedan kan det ju också vara så att tanklocket flyttades till senare modeller.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/bl_704_5.JPG)

Till höger om bakdörrarna sitter ju helt uppenbart en lucka - kanske det är tanklocket?
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 19:18:11 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2009, 19:15:27 PM
Till höger om bakdörrarna sitter ju helt uppenbart en lucka - kanske det är tanklocket?

Om du menar den där det röda övergår i vitt så kan det vara så.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 21 mars 2009, 19:20:25 PM
Precis inte helt lätt att se med en gång, en får ta fram lite hjälp när en är gammal... ;D ;D
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 21 mars 2009, 19:25:10 PM
Tillverkad av Orion Bus Industries.  Numera en del av Daimler Buses North America..

http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_Bus_Industries (http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_Bus_Industries)

http://www.orionbus.com/ (http://www.orionbus.com/)

/B
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 19:26:44 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2009, 19:20:25 PM
Precis inte helt lätt att se med en gång, en får ta fram lite hjälp när en är gammal... ;D ;D

Nej, det är ju inte precis någon vanlig placering av tanklocken att ha dem på den höjden. Men det var ju inte mycket på dessa bussar som motsvarade det vi var vana vid.
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 21 mars 2009, 19:28:10 PM
Nej de var verkligen udda och de flesta förare var inte så nöjd med dem... :P
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 21 mars 2009, 19:33:43 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/9CB4BF30164111DE88E822EED542D1E7.jpg)

Denna modell av Ontario vagnar hade tanklock i bak. Om jag inte minns helt galet så var de två tanklock en på var sida om bakdörren. Själva bränsletankarna låg över bakhjulen.

/Janne
Titel: SV: Motor/växellådspaketet till Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 21 mars 2009, 19:34:50 PM
Ja så var ju de andra som kom efter 704..