(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Rotebro_090316.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Rotebro_090316c.jpg)
Åkte med denna till Väsby..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Upplands_Vasby_090316.jpg)
Obligatorisk interiörbild (antar jag)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Upplands_Vasby_090316b.jpg)
Om man vbar osäker på vilken linje man steg på kan man titta rakt bakåt så han man svaret..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Upplands_Vasby_090316c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Upplands_Vasby_090316d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7144_GPR410_Upplands_Vasby_090316.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7144_GPR410_Upplands_Vasby_090316b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7144_GPR410_Upplands_Vasby_090316c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7144-7117_Upplands_Vasby_090316.jpg)
Äntligen en bild på en av Arrivas Berkhof. Man ser ju de typiskt holländska linjerna. Inte helt olik den Oudsten. Men denna har Scania L94-chassi.
Mycket, mycket trevligt!
trevligt finns med arriva 6117 6118 i SL land med ::)
Blev oroligt att se en avs arrivas 6119 hoppas att dom andra 2 finns kvar i skåne skulle vilja fota dom först innan dom åker till SL Land blir i April jag ska leta efter Scania ALB bussarna i Trelleborg.
Jättekul att ni uppskattade bilderna.
7117 var en udda modell i SL-lack! Kul även med invändig linjenrskylt längst bak. :D
Citat från: Verspieder skrivet 17 mars 2009, 04:02:59 AM
7117 var en udda modell i SL-lack! Kul även med invändig linjenrskylt länmgst bak. :D
Indvendig linjeskilt har alle københavnske busser.
Trevliga bilder! Intressant att se Berkhof i trafik. Det blir någonting att jaga för mig på nästa tripp söderut. :)
Citat från: Muk skrivet 17 mars 2009, 08:31:51 AM
Trevliga bilder! Intressant att se Berkhof i trafik. Det blir någonting att jaga för mig på nästa tripp söderut. :)
Nåja, bäst du skyndar dej, för känner jag gnällisarna vid StorstadensLokaltrafik rätt så lär de snart tjata bort dessa vagnar ur trafiken. Men å andra sidan kanske Arriva har en företagsledning som vågar bestämma vad som gäller utan att böja sej för gnäll.
Citat från: Leif D skrivet 17 mars 2009, 15:40:20 PM
Nåja, bäst du skyndar dej, för känner jag gnällisarna vid StorstadensLokaltrafik rätt så lär de snart tjata bort dessa vagnar ur trafiken. Men å andra sidan kanske Arriva har en företagsledning som vågar bestämma vad som gäller utan att böja sej för gnäll.
Vad kan huvudmannen ha emot dessa individer? Modellen är väl granskad och godkänd i förväg?
HEJ
Om man nu får framföra en ytterst privat åsikt som jag tycker, och den är min personliga så är det att jag föredrar och tycker Sl-bussarna gör sig bäst med rött runt front-skylt-skåpet jämfört med vitt som den vanliga SL-lacken vill ha det till...
Och om bussen är blå, jag då ska den vara blå i min smak och tycke även runt front-skylt-skåpet och även där kan man skippa det vita...
I övrigt trevliga bilder. Vad jag tycker om Berkhofen kan vi väl låta vara osagt, men i min smak så kunde den varit snyggare än vad den blev.... Hoppas jag inte klev någon på tårna nu, för i så fall ber jag om ursäkt och tar tillbaka allt jag sagt.....!
/J
Citat från: Verspieder skrivet 17 mars 2009, 15:44:44 PM
Vad kan huvudmannen ha emot dessa individer? Modellen är väl granskad och godkänd i förväg?
Instämmer. Uppfyller den bara fordonskraven så är det väl ingenting att diskutera överhuvudtaget?
Vacker är den inte, men det är mycket kul att se lite udda bussar i trafik.
Hej
Har det funnits bussar med Berkhof kaross tidigare Sverige innan Arriva tog dem till landet?
mvh Stefan P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2009, 16:35:56 PM
Det som kan komma är ju krav från skyddsombud om det anses att bussarna inte uppfyller "normal" standard för föraren, det har ju hänt tidigare, dessutom kan det ju vara kinkigt med barnvagnsplatser etc vilket också kan leda till synpunkter.
Nu har jag ingen aning om hur just dessa bussar står sig.
Låter en aningen "luddigt" om jag får lov att säga det. I princip betyder det alltså att man kan vara utelämnad till någon gnällspik som officiellt kan tycka att "knapparna sitter fel" eftersom han/hon egentligen inte gillar just denna buss? (jag vet att jag överdrev lite nu, förlåt om någon tog illa upp)
Mer konkret: finns det något som klart och tydligt beskriver vad som ska vara "normal" (och därmed acceptabel) standard för föraren? Annars blir det personliga tolkningar...
Citat från: Stefan P skrivet 17 mars 2009, 16:57:20 PM
Hej
Har det funnits bussar med Berkhof kaross tidigare Sverige innan Arriva tog dem till landet?
mvh Stefan P
Jovisst har det funnits Berkhof i Sverige förut men inte som stadsbussar (eller vad vi nu skall kalla dem). Men väl som express- och turistbussar. Bengts Resetjänst i Skara var under många år generalagent för Berkhof.
Reprisbild:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/286.JPG)
Svensk Busshistoria förtecknar 61 Berkhof i Sverige utöver de 6 hos Arriva SL-området.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 mars 2009, 00:11:11 AM
Jättekul att ni uppskattade bilderna.
Mycket trevliga bilder, Micke! Äntligen en trafikbild på en Berkhof i SL-utförande. Arriva 7144 tillhörde tidigare enligt Svensk Busshistoria Ödåkra Buss.
Citat från: Stefan P skrivet 17 mars 2009, 16:57:20 PM
Har det funnits bussar med Berkhof kaross tidigare Sverige innan Arriva tog dem till landet?
Jajamen. Det kan du söka på här:
www.svenskbusshistoria.se
Dessutom två bonusbilder på en nyare modell än den på Staffans bild:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_27_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_23_kyrkgatan_ostersund_3001_2008.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 16 mars 2009, 23:48:58 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Arriva_7117_XTH909_Rotebro_090316.jpg)
rullar dessa alla 6 på samma linje och garage
Citat från: Jan skrivet 17 mars 2009, 18:08:13 PM
rullar dessa alla 6 på samma linje och garage
Enligt uppgifter från Bussmicke ska alla sex vara stationerade i Märsta.
Trevliga bilder!
Kul med ovanliga bussar i trafik
/Rickardo
De känns som en resa bakåt i tiden när man ser dessa bussar :-S
framförallt interiörbilderna med soffor istället för separata stolar
Kul att se gamla Ödåkra 119. Den gick fast på linje 219 (Rydebäck-Helsingborg-Domsten) när Ödåkra vann upphandlignen på dessa linjer 1996. Tredje lacken nu...
Varför har man bytt inventarienummer på 6119? Inledde inte den sin karriär på linje 297 mellan Helsingborg och Ekeby för 12 år sedan? Eller var den ämnad för linje 219? Minns inte riktigt.
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:18:09 PM
Varför har man bytt inventarienummer på 6119? Inledde inte den sin karriär på linje 297 mellan Helsingborg och Ekeby för 12 år sedan? Eller var den ämnad för linje 219? Minns inte riktigt.
Alla Arriva bussar som flyttats till Stockholm har fått nummer i 7-serien. Varför vet väl bara Arriva.
Citat från: Walter skrivet 18 mars 2009, 14:20:32 PM
Alla Arriva bussar som flyttats till Stockholm har fått nummer i 7-serien. Varför vet väl bara Arriva.
Det kanske kan ha att göra med att man vill områdesindela bussarna? Bara en gissning, men jag kom att tänka på det. 6xxx är Skåne och 7xxx är Stockholm. Låter logiskt, men jag kan ha fel.
Citat från: Walter skrivet 18 mars 2009, 14:20:32 PM
Alla Arriva bussar som flyttats till Stockholm har fått nummer i 7-serien. Varför vet väl bara Arriva.
För att det är praktiskt? Då ser ju alla insatta på långt håll att det är en Arrivavagn, vilket underlättar identifiering på avstånd. Tänker då på SL, Busslink, Swebus och andra folk i branschen alltså, och inte främst fotografer och listnördar. ;)
Apropå identifiering av en SL-operatör inför direktanrop från annan operatörs buss till Arrivabuss: Blev det 201 eller 401 som Arriva fick?
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:34:04 PM
Det kanske kan ha att göra med att man vill områdesindela bussarna? Bara en gissning, men jag kom att tänka på det. 6xxx är Skåne och 7xxx är Stockholm. Låter logiskt, men jag kan ha fel.
Glöm inte bort 6xxx i Jönköping med. ;)
Citat från: Sundås skrivet 18 mars 2009, 14:36:24 PM
Glöm inte bort 6xxx i Jönköping med. ;)
MEEEN!!! Nu förstörde du ju min teori! ;)
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:40:42 PM
MEEEN!!! Nu förstörde du ju min teori! ;)
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.. :)
Berkhof-bussen får mig att tänka på SL H93, en mindre VanHool-modell (hette den Buster?)
Bussmicke har bild:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H093/slides/H93_4018_Vasagatan_Stockholm_950213.html
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:18:09 PM
Varför har man bytt inventarienummer på 6119? Inledde inte den sin karriär på linje 297 mellan Helsingborg och Ekeby för 12 år sedan? Eller var den ämnad för linje 219? Minns inte riktigt.
Nej 6117-6120 kom nya till rydebäckstrafiken. Därimot köpte man från Danmark beg ledbussar med dörrställning 2+2+1 för trafiken på linje 297 6108-6111.
6119 i Jö.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/A/Arriva/6100/Arriva_6119_garaget_Elima_Jonkoping_030526.jpg)
Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 14:35:32 PM
För att det är praktiskt? Då ser ju alla insatta på långt håll att det är en Arrivavagn, vilket underlättar identifiering på avstånd. Tänker då på SL, Busslink, Swebus och andra folk i branschen alltså, och inte främst fotografer och listnördar. ;)
Med tanke på att Busslink kör en drös med 7XXX-bussar i Sthlmstrakten så håller inte den tesen så bra =) - däremot så är det säkert regionsindelat, typ södra sverige - mellansverige och ev. då Norra sverige framöver (8XXX ???????)
Citat från: virtual1 skrivet 18 mars 2009, 15:35:42 PM
Med tanke på att Busslink kör en drös med 7XXX-bussar i Sthlmstrakten så håller inte den tesen så bra =) - däremot så är det säkert regionsindelat, typ södra sverige - mellansverige och ev. då Norra sverige framöver (8XXX ???????)
Hur de numrear sina vagnar är en gåta troligtvis kommer SL heta 7xxx, övriga Sverige 6xxx. Halland är väl mest intressant för Arriva nu.
Citat från: Jan skrivet 18 mars 2009, 15:11:10 PM
Nej 6117-6120 kom nya till rydebäckstrafiken. Därimot köpte man från Danmark beg ledbussar med dörrställning 2+2+1 för trafiken på linje 297 6108-6111.
Då var den alltså ämnad för linje 219. ;)
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 16:07:18 PM
Då var den alltså ämnad för linje 219. ;)
Som jag skrev fem minuter innan du frågade om de inte gick på 297... ;)
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 mars 2009, 19:18:57 PM
Som jag skrev fem minuter innan du frågade om de inte gick på 297... ;)
Såg det nu. *pinsamt*
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 18 mars 2009, 14:13:04 PM
Kul att se gamla Ödåkra 119. Den gick fast på linje 219 (Rydebäck-Helsingborg-Domsten) när Ödåkra vann upphandlignen på dessa linjer 1996. Tredje lacken nu...
Dessa linjer instiftades väl samma år som den upphandlingen utfördes? Mycket nytt som hände i Norra Skåne då. 132:an förlängdes till Landskrona. 219 och 220 infördes. Jag började sista året på Rönnowska skolan.... Nä, det hade visst inte med Länstrafiken Malmöhus att göra.
Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 14:35:32 PM
Apropå identifiering av en SL-operatör inför direktanrop från annan operatörs buss till Arrivabuss: Blev det 201 eller 401 som Arriva fick?
Ingen annan har visst hunnit svara. Första veckan hade dom i alla fall prefix 151 och deras anrop hördes av outgrundlig anledning på Råstas kanal. Det problemet verkar ha fixats till, men huruvida det innebar nytt prefix eller ej vet jag inte. Någon Märsta/Tappströms-förare här kan säkert klarlägga.
Citat från: F.Å skrivet 20 mars 2009, 11:07:56 AM
Ingen annan har visst hunnit svara. Första veckan hade dom i alla fall prefix 151 och deras anrop hördes av outgrundlig anledning på Råstas kanal. Det problemet verkar ha fixats till, men huruvida det innebar nytt prefix eller ej vet jag inte. Någon Märsta/Tappströms-förare här kan säkert klarlägga.
Någon borde ju veta, då prefixen väl är tänkt att vara allmän kunskap hos alla som handhar en BussPC?
Inte tror jag prefixen är någon "allmän kunskap" direkt. Det är ytterst sällan du behöver
göra anrop till annan operatörs fordon. De flesta nöjer sig nog med att behärska
anrop till egen trafikledning, och möjligen egna bussar. Om det t ex uppstår störning
mot anslutande trafik, så tar nog de flesta kontakt med sin egen trafikledning för
instruktioner.
Citat från: Skalman skrivet 20 mars 2009, 15:31:25 PM
Inte tror jag prefixen är någon "allmän kunskap" direkt. Det är ytterst sällan du behöver
göra anrop till annan operatörs fordon. De flesta nöjer sig nog med att behärska
anrop till egen trafikledning, och möjligen egna bussar. Om det t ex uppstår störning
mot anslutande trafik, så tar nog de flesta kontakt med sin egen trafikledning för
instruktioner.
I Borås har man på lokaltrafiken ingen möjlighet att ropa upp annat bolag över huvudtaget. Detta är ju oerhört praktiskt om man behöver ha tag på en buss på en linje som inte körs av BL.
Om jag minns rätt så kan man i Skånetrafiken ropa upp alla bussar men möjligheten till allmänt anrop är borttagen. Var det så?