Borgå Trafik i Borgå, Finland har under de senaste veckora fått två bussar från Sverige. En Volvo B10M Carrus Star 302, 1999, från Kjellgrens Buss. I Finland fick bussen registernummer SMY-996 och inv. nr 15:
(http://img221.imagevenue.com/loc487/th_25973_15_0SMY-9962_Lasse_122_487lo.jpg) (http://img221.imagevenue.com/img.php?image=25973_15_0SMY-9962_Lasse_122_487lo.jpg)
En Volvo B10M Carrus Fifty, 1997, från Jönssons Buss. Bussen hade registernummer EAM 832 i sverige, och i Finland fick den RJI-216 och inv. nr 16:
(http://img12.imagevenue.com/loc457/th_23702_DSC01219_122_457lo.jpg) (http://img12.imagevenue.com/img.php?image=23702_DSC01219_122_457lo.jpg)
Citat från: L-G Lassander skrivet 16 mars 2009, 17:52:45 PM
Borgå Trafik i Borgå, Finland har under de senaste veckora fått två bussar från Sverige. En Volvo B10M Carrus Star 302, 1999, från Kjellgrens Buss. I Finland fick bussen registernummer SMY-996 och inv. nr 15:
(http://img221.imagevenue.com/loc487/th_25973_15_0SMY-9962_Lasse_122_487lo.jpg) (http://img221.imagevenue.com/img.php?image=25973_15_0SMY-9962_Lasse_122_487lo.jpg)
Se där ja - det måste alltså vara f d Kjellgrens JEW897.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 mars 2009, 19:24:12 PM
Se där ja - det måste alltså vara f d Kjellgrens JEW897.
Tyvärr glömmer jag alltid att ta upp chassinumret på den, så jag har inte ännu kunnat kolla upp dess historia i Sverige.
Kan nämna att det ryktas om att Koiviston Auto koncernen skulle ha köpt sammanlagt 48 gamla svenska bussar att sätta in i trafik runtom Finland. Återstår att se om ryktet stämmer.
Strax före jul exporterades SHD658 - fd Ceris Resor 29, en Scania K114 EB 6x2 Lahti Falcon 540 2001.
Jag skulle gissa att den hamnat i Finland.
Har du L-G eller någon annan någon koll på vart den hamnat?
Citat från: Esbjörn skrivet 16 mars 2009, 21:04:45 PM
Strax före jul exporterades SHD658 - fd Ceris Resor 29, en Scania K114 EB 6x2 Lahti Falcon 540 2001.
Jag skulle gissa att den hamnat i Finland.
Har du L-G eller någon annan någon koll på vart den hamnat?
Enligt uppgift på det finska forumet skall den ha hamnat hos Pekkalan Tunturilinjat i Kittilä, 15 mil norr om Rovaniemi, och ha fått finskt registret AOY-368.
Citat från: L-G Lassander skrivet 16 mars 2009, 21:12:49 PM
Enligt uppgift på det finska forumet skall den ha hamnat hos Pekkalan Tunturilinjat i Kittilä, 15 mil norr om Rovaniemi, och ha fått finskt registret AOY-368.
Oj jisses - det var en bit iväg det!
Paljon Kiitoksia för hjälpen!
Hej
Vad kommer det sig att Finland köper Svenska beganade bussar, andra ålders krav?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 17 mars 2009, 11:18:43 AM
Hej
Vad kommer det sig att Finland köper Svenska beganade bussar, andra ålders krav?
mvh Stefan P
Det er vel mer snakk om
ingen alderskrav, sånn jeg har forstått det. Dessuten har jeg også fått forklart at de fleste bussruter utenom storbyene kjøres uten tilskudd fra staten, og da har man ikke råd til å kjøpe nytt.
(Men jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått dette delvis, så noen finske får beskrive det bedre.)
Det er også blitt vanlig at busser fra Norge selges til Finland, og det er interessant å se hvilke busser som er til salgs i Norge som også vises på finske salgssider på nettet.
Det finns just nu flera orsaker till varför det köps in så mycket begagnade bussar till Finland. Så här ligger det till:
Det finns upphandlad trafik (typ den i Sverige) med strikta ålderskrav enbart i huvudstadsregionen (Helsingfors, Vanda, Esbo), Åbo och från nyligen i Tammerfors.
I övrigt körs 80% av trafiken på biljettinkomster. Det är alltså linjer som har så god beläggning, att de är fullt lönsamma utan några subventioner från staden, kommunen eller staten. Dessa linjer körs på trafiktillstånd, ett tillstånd är vanligtvis giltigt i 10 år, och förnyas om ingendera parten har några invändningar. Denna trafik har inga som helst ålderskrav, utan det är upp till företaget själv hur bra bussar de vill köra med. Vanligtvis köps nya bussar till Expressbusstrafiken, varifrån de sedan flyttas lägre och lägre ner i rangordningen, innan det är dags för skroten.
Resterande 20% är så kallad köptrafik. Trafik som är olönsam, men som anses så viktig att den måste köras, och därför betalas understöd så att den blir lönsam tillsammans med biljettinkomsterna. Det finns ålderskrav på denna trafik, men den ligger vanligtvis runt 17 år.
Den största orsaken till att vi nu köper begagnade bussar är, att ingen vet något om framtiden. Det nuvarande systemet kommer att gå till historien och vi kommer att få ett liknande system med helt upphandlad trafik som ni har i Sverige. Den nya lagen träder i kraft den 3 december detta år, men fortfarande vet ingen hur den kommer att se ut. Därför finns det ingen idé i att nu köpa en ny buss, som kanske inte går att använda om fem år.
Så för att hålla en någorlunda nivå på bussarna under denna mellanfas, köper man in billiga bussar från Sverige (och som Öyvind säger) allt oftare även från Norge. Bussar som är bortbetalade och kan skrotas den dag när upphandlingen (förhoppningsvis) kräver nya bussar.
Ifjol såldes 596 nya bussar i Finland, av dem var 285 stora. Därtill importerades 222 begagnade bussar. Många av dem realtivt nya Volvo 9700, Scania Irizar Century eller PB, men också en väldig mängd Volvo / Scania med Carrus eller Lahti kaross.
För den som vill bekanta sig med busstrafiken i det östra grannlandet, bjuder jag här på två ypperliga länkar:
http://www.bussidata.fi/ innehåller bilder från 1960-talet framåt
http://kotisivu.dnainternet.net/anttimoilanen/pbl/kalustolistat.htm innehåller vagnlistor på de flesta företagen i landet.
Hoppas jag kunnat klargöra situationen något ;)
Citat från: L-G Lassander skrivet 17 mars 2009, 14:05:28 PM
Det finns just nu flera orsaker till varför det köps in så mycket begagnade bussar till Finland. Så här ligger det till:
Det finns upphandlad trafik (typ den i Sverige) med strikta ålderskrav enbart i huvudstadsregionen (Helsingfors, Vanda, Esbo), Åbo och från nyligen i Tammerfors.
I övrigt körs 80% av trafiken på biljettinkomster. Det är alltså linjer som har så god beläggning, att de är fullt lönsamma utan några subventioner från staden, kommunen eller staten. Dessa linjer körs på trafiktillstånd, ett tillstånd är vanligtvis giltigt i 10 år, och förnyas om ingendera parten har några invändningar. Denna trafik har inga som helst ålderskrav, utan det är upp till företaget själv hur bra bussar de vill köra med. Vanligtvis köps nya bussar till Expressbusstrafiken, varifrån de sedan flyttas lägre och lägre ner i rangordningen, innan det är dags för skroten.
Resterande 20% är så kallad köptrafik. Trafik som är olönsam, men som anses så viktig att den måste köras, och därför betalas understöd så att den blir lönsam tillsammans med biljettinkomsterna. Det finns ålderskrav på denna trafik, men den ligger vanligtvis runt 17 år.
Den största orsaken till att vi nu köper begagnade bussar är, att ingen vet något om framtiden. Det nuvarande systemet kommer att gå till historien och vi kommer att få ett liknande system med helt upphandlad trafik som ni har i Sverige. Den nya lagen träder i kraft den 3 december detta år, men fortfarande vet ingen hur den kommer att se ut. Därför finns det ingen idé i att nu köpa en ny buss, som kanske inte går att använda om fem år.
Så för att hålla en någorlunda nivå på bussarna under denna mellanfas, köper man in billiga bussar från Sverige (och som Öyvind säger) allt oftare även från Norge. Bussar som är bortbetalade och kan skrotas den dag när upphandlingen (förhoppningsvis) kräver nya bussar.
Ifjol såldes 596 nya bussar i Finland, av dem var 285 stora. Därtill importerades 222 begagnade bussar. Många av dem realtivt nya Volvo 9700, Scania Irizar Century eller PB, men också en väldig mängd Volvo / Scania med Carrus eller Lahti kaross.
För den som vill bekanta sig med busstrafiken i det östra grannlandet, bjuder jag här på två ypperliga länkar:
http://www.bussidata.fi/ innehåller bilder från 1960-talet framåt
http://kotisivu.dnainternet.net/anttimoilanen/pbl/kalustolistat.htm innehåller vagnlistor på de flesta företagen i landet.
Hoppas jag kunnat klargöra situationen något ;)
Passar ni inte då på att köpa begagnade bussar från Tyskland också när ni ändå är ute och letar?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2009, 23:13:33 PM
Passar ni inte då på att köpa begagnade bussar från Tyskland också när ni ändå är ute och letar?
Man föredrar nog Sverige och Norge pga den höga andel Carrus och andra finska märken som vi har. Kul att många finsktillverkade karosser får komma "hem" till Finland igen, på ålderns höst. :)
Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 05:56:52 AM
Man föredrar nog Sverige och Norge pga den höga andel Carrus och andra finska märken som vi har. Kul att många finsktillverkade karosser får komma "hem" till Finland igen, på ålderns höst. :)
Precis så ligger det till.
Finska bussägare tycks ha enorma fördomar mot europeiska bussmärken. Kanske mycket eftersom vi alltid haft många egna karossfabriker, och därför inte haft något egentligt behov att köpa utländska bussar.
Citat från: L-G Lassander skrivet 18 mars 2009, 08:53:21 AM
Precis så ligger det till.
Finska bussägare tycks ha enorma fördomar mot europeiska bussmärken. Kanske mycket eftersom vi alltid haft många egna karossfabriker, och därför inte haft något egentligt behov att köpa utländska bussar.
Ja, varför köpa udda karosser med återförsäljare och reservdelslager långt borta på andra sidan Östersjön, när det finns gott om Carrus-reservdelar och kunskap bakom varenda lokal stugknut i hemkommunen? Att dessutom köpa fina välskötta begagnade bussar som fasas ut från Sverige och Norge enbart pga ålderskrav måste ju vara riktigt bra affärer. Många av dem kan ju dessutom ha gått på saltfria vägar i norra Sverige/Norge.
Finländarna har det bra. Tänk om vi hade kunnat behålla fler av dylika pärlor även sedan de blivit äldre än 13-15 år:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra8/Swebus_3684_Garaget_090302.jpg)
Citat från: L-G Lassander skrivet 18 mars 2009, 08:53:21 AM
Precis så ligger det till.
Finska bussägare tycks ha enorma fördomar mot europeiska bussmärken. Kanske mycket eftersom vi alltid haft många egna karossfabriker, och därför inte haft något egentligt behov att köpa utländska bussar.
Det förklarar varför jag aldrig ser t ex tyska bussar med finsk registrering. Kan inte komma på att jag skulle sett någon Neoplan, MAN eller Setra med finska regskyltar tyvärr
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2009, 12:18:07 PM
Det förklarar varför jag aldrig ser t ex tyska bussar med finsk registrering. Kan inte komma på att jag skulle sett någon Neoplan, MAN eller Setra med finska regskyltar tyvärr
Det finns, men väldigt få. Och som du säger, tyvärr. Skulle gärna se fler Setra bussar in trafik hos oss.
Här kommer lite uppgifter om nyregistrerade utländska bussar de senare åren:
Irisbus: 2004: 2, 2005: 13, 2006: 8, 2007: 36, 2008: 13
M-B: 2004: 5, 2005: 21, 2006: 9, 2007: 11, 2008: 9
Neoplan: 2004: 0, 2005: 1, 2006: 0, 2007: 2, 2008: 4
MAN: 2004: 3, 2005: 4, 2006: 8, 2007: 13, 2008: 4
Setra: 2004: 2, 2005: 6, 2006: 2, 2007: 0, 2008: 0
VDL: 2006: 1, övriga år: 0
Irisbus och Mercedes är de enda som säljer något större mängder. Av Mersorna är de flesta Tourino och Travego, av Irisbus är majoriteten Crossway och dess föregångare Axer (i 2007 större mängd ingick även Citelis stadsbussar). MAN bussarna är till stor del Lion's City levererade till Helsingfors. Irizar har blivit väldigt populära, men det är fortfarande sällsynt att man köper dem via den officiella återförsäljaren Scania, utan de flesta är nästan nya, för det mesta, demobussar från Europa.
Länkar till några av mina bilder
Neoplan Cityliner: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/H/Hatusen+Liikenne+Oy/IJZ-688+Lasse.JPG
MAN Lion's City: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/H/Helsingin+Bussiliikenne+Oy/0607+%28LSI-615%29+Lasse.JPG
MAN Lion's Coach: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/H/Helmikkala+Ky/La-Te+%28EVV-892%29+Lasse.JPG
Travego: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/L/Lehtim%E4en+Liikenne+Oy/41+%28KCI-515%29+Lasse.JPG
Tourismo: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/A/Antti+Lauhamo+Oy/10+%28AL-80%29+Lasse.JPG
S 415 HDH: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/J/J+E+Simola+Ky/BEF-415+Lasse.JPG
Irizar PB: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/G/Grandellin+Liikenne+Oy/RPG-188+Lasse.JPG
Citat från: L-G Lassander skrivet 18 mars 2009, 13:20:11 PM
S 415 HDH: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/J/J+E+Simola+Ky/BEF-415+Lasse.JPG
J E Simola Ky hade ju hela 4 st Setror :)
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/J/J%20E%20Simola%20Ky/