Hur är det nu... kör körskolan sitt race & vv sitt...
En del som man frågar säger si och andra så...
(http://static.pici.se/pictures/lSGidjcdH.png)
Jag svarar A.
Av vad jag lärt mig och vad jag hört rent juridiskt så är det A som gäller...
Inget av ovanstående...
Bussar har inte längre företräde när de kör ut från en hållplats.
Citat från: Zella skrivet 27 juli 2007, 20:01:12 PM
Hur är det nu... kör körskolan sitt race & vv sitt...
En del som man frågar säger si och andra så...
(http://static.pici.se/pictures/lSGidjcdH.png)
Eftersom vi befinner oss i Malmö så har alla trafikregler upphört att gälla och det är störtst/snabbast först.
Citat från: Cityliner skrivet 28 juli 2007, 06:53:12 AM
Inget av ovanstående...
Bussar har inte längre företräde när de kör ut från en hållplats.
Det har de aldrig haft. Men det skall inte förväxlas med att andra fordon har haft skyldighet att lämna företräde åt bussar som blinkar och skall ut från hållplats inom tättbebyggt område. Har alltså detta tagits bort? I så fall när och i så fall varför. Bussföraren har naturligtvis hela tiden haft ansvaret för att han kan svänga ut säkert.
Om jag inte missminner mig så har det stått "tättbebebyggt område" och inte "där hastigheten är högst 50 km/tim". När lagen infördes fanns inte skylten med hussiluetterna, varför man definierade tättbebyggt område som där det var (högst) 50. Nu finns skylten och det borde alltså vara den som gäller i förekommande fall. I de få fall då hastigheten genom undantagsskyltning är 70 km/tim inom tättbebyggt område torde alltså väjningsplikten för bilförare gälla. Eller ha gällt.
Så detta gäller inte längre då?
"
Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller
lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för
att
starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen.
Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet
uppstår."
http://62.95.69.3/SFSDOC/98/981276.PDF
Jo det fick vi lära oss på Teorin iaf i april när jag tod D-kortet.
sen har jag inte hört om någon regeländring
Citat från: Magnus_J skrivet 28 juli 2007, 09:35:03 AM
Jo det fick vi lära oss på Teorin iaf i april när jag tod D-kortet.
sen har jag inte hört om någon regeländring
Blev lite oklart där. Menar du att ni fick lära er att regeln fortfarande gäller?
Ja, jag fick också lära mig det när jag tog mitt B-körkort nu under våren..
Hej!
När jag tog mitt B-körkort -83 och även när jag tog D-kortet -86 med alla andra bokstäver som följde med då fick vi lära oss att vid 50 km/h och lägre skulle man visa hänsyn och släppa ut bussen ut från hållplats, detta gällde även på stora vägar där det var 50 begränsat. Och eftersom man fortfarande har körkortet i behåll så är det ju ens skyldighet att hålla sig uppdaterad vad det gäller lagändringar. Och vad jag vet så har inte denna lag eller förordning som det vackert heter slutat gälla.
//Niclas
A är vad jag fick lära mig när jag tog C-kort i våras och B-kort förra våren.
Min gissning är att allt är som det alltid har varit, altså att man har skyldighet att släppa ut en buss om hastigheten är 50 eller mindre. Men exakt som Staffan skriver ger detta inte bussföraren någon "förkörsrätt", för något sådant finns inte. Bussen bär hela ansvaret för att utan problem ta sig ut ur en busshållplats, smäller det så är det bussförarens fel och inte bilen på vägen, även om bilen var skyldig att lämna företräde.
Citat från: psy skrivet 28 juli 2007, 12:51:52 PM
Min gissning är att allt är som det alltid har varit, altså att man har skyldighet att släppa ut en buss om hastigheten är 50 eller mindre. Men exakt som Staffan skriver ger detta inte bussföraren någon "förkörsrätt", för något sådant finns inte. Bussen bär hela ansvaret för att utan problem ta sig ut ur en busshållplats, smäller det så är det bussförarens fel och inte bilen på vägen, även om bilen var skyldig att lämna företräde.
Dock innebär inte detta att man skall skita i sina skyldigheter bara för att det är nån annan som åker dit om det smäller.
Och nej, det är inte en rekommendation som folk ibland anser, eftersom det står
skall. (Vov)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2007, 13:04:15 PM
Dock innebär inte detta att man skall skita i sina skyldigheter bara för att det är nån annan som åker dit om det smäller.
Och nej, det är inte en rekommendation som folk ibland anser, eftersom det står skall. (Vov)
Självklart ska man inte skita i skyldigheter, jag är själv busschaufför och väl medveten om hur irriterad man kan bli på bilister som skiter i regler, men det var inte det som detta handlade om.
Jag ville bara stryka under det som Staffan skrev tidigare om att det ÄR bussförarens ansvar om det händer något, vilket jag nämligen inte är helt säker på att alla förare vet om, speciellt kanske inte dom som tog körkort för länge sedan. Jag gissar nämligen på att det är just detta med ansvarsbiten som har gett upphov till missförståndet tidigare här i tråden om att reglerna är ändrade.
I sammanhanget måste jag tillägga att detta är mina egna gissningar, jag tillhör dom som läste teori för tillräckligt länge sedan för att ha glömt en del, och endel annat har ändrats.
Det var just därför jag förtydligade, för att en del tolkar det faktum att den ena parten har ansvar som att den andra parten kan strunta i sin skyldighet.
Som sagt... en del säger si och en del så... men dom som tog kortet nydligen måste ju fått lära sig det som gäller idag...
Mina kunskaper är några år gamla pga jag lämnat branschen, men enl vad jag vet innehåller bilden en STOR luring!
Mig veterligt gäller fortf "50regeln" om skyldighet att lämna buss företräde när den lämnar hållplats och högsta tillåtna hastighet är 50mkm/h.
Men bilden visar en buss inom ett kollektivtrafikfält och när man lämnar ett sådant har man väjningsplikt mot ALL annan trafik!
Mycket bra bild, mycket bra frågeställning-uppenbart mindre bra förklarat.
Mvh Trafikarn
I teoriprovet fanns helt nyligen frågan med och svaret var att man hade skyldighet att lämna buss som kör ut från hållplats företräde om hastighetsbegränsningen var 50 km timman.
Om inga ändringar i lagen har trätt i kraft vid halvårsskiftet gäller det fortfarande.
Att någon har en skyldighet i trafiken behöver inte automatiskt ge någon annan en rättighet.
T.ex. Cyklister som korsar gatan på ett övergångställe har väjningsplikt mot trafiken på gatan, men det ger inte bilister rätt att köra på cyklisten.
Det finns ett litet roligt test på Väg Verkets hemsida om trafikmärken.
http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx
Citat från: Zella skrivet 28 juli 2007, 13:56:24 PM
Som sagt... en del säger si och en del så... men dom som tog kortet nydligen måste ju fått lära sig det som gäller idag...
Jag tog kortet rätt nyligen. Visserligen skrev jag teorin i december, men min lärare uppdaterade mig om eventuella ändringar av diverse lagar.