Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: j-a skrivet 15 mars 2009, 20:03:55 PM

Titel: GDG bussar igen
Skrivet av: j-a skrivet 15 mars 2009, 20:03:55 PM
Visar några GDG bussar från Malung på 80 talet igen
Börjar med GDG 1553
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/cdskiva032.jpg)
Sedan GDG 2730
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/cdskiva034.jpg)
Och slutligen GDG 3825
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/cdskiva036.jpg)
Alla bilderna tagna vid bussgaraget i Malung.
3825 , 1553 togs över av Erlandssons trafik 1 juli 1989 och fick nr 1553= Erlandssons 76 och 3825=Erlandssons  64
Titel: SV: GDG bussar igen
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 mars 2009, 10:01:45 AM
Är det någon som har foto av 1550 att lägga ut ?
Titel: SV: GDG bussar igen
Skrivet av: j-a skrivet 17 mars 2009, 19:00:11 PM
Alpusen 1550 GEG 076 , tyvärr är jag inte riktigt vän med scannern,därför är bilden liten >:(
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CCI20090317_00000.jpg)
Titel: SV: GDG bussar igen
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 mars 2009, 22:03:39 PM
Lägg märke till att 1550 inte har några emblem i fronten. Dessa sattes på senare.

1550 är första (lägst inv nr) GDG_Alpus 260SR. Dvs 54 sittpl,ny bakdel och kromlegerad stålstomme.

1984 berättade sonen Ruud att GDG beslutat ta fram en stomme som inte rostar så myket. Några av de första med nya Alpuskarossen fick reparas därför att stommen rostade. Mera kring Västkusten och mindre i Värmland. Tanken var att  bussar med nya stommen skulle vara "länge" (20-25 år). Frågan är väl hur många som finns i trafik ? Kanske inga alls i Sverige men de körs säkrt i andra länder.
Titel: SV: GDG bussar igen
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 23 mars 2009, 23:20:24 PM
Citat från: S Svensson skrivet 23 mars 2009, 22:03:39 PM
Lägg märke till att 1550 inte har några emblem i fronten. Dessa sattes på senare.

1550 är första (lägst inv nr) GDG_Alpus 260 S. Dvs 54 sittpl,ny bakdel och kromlegerad stålstomme.

1984 berättade sonen Ruud att GDG beslutat ta fram en stomme som inte rostar så myket. Några av de första med nya Alpuskarossen fick reparas därför att stommen rostade. Mera kring Västkusten och mindre i Värmland. Tanken var att  bussar med nya stommen skulle vara "länge" (20-25 år). Frågan är väl hur många som finns i trafik ? Kanske inga alls i Sverige men de körs säkrt i andra länder.

260 SR väl? De före 1550 hette 260 S.

//Jonas G