Hej!
Är det någon som vet om SL planerar någon större avstänging utav någon spårtafik i sommar?
Som kommer att kräva en större insats utav ersättningsbussar.
Förra sommaren var det flera stora avstängingar T-banan vid Gullmarsplan, Nynäsbanan och Roslagsbanan.
Roslagsbanan skall stängas av den här sommaren också. Minns inte vilken del dock.
Hur är det med tunnelbanan? Inga fler grenar som ska renoveras framöver?
När ska Saltsjöbanan bli trafikerad av spårvagnar?
Tunnelbanans blå linje stängs av mellan Rådhuset och Kungsträdgården, juni till oktober, pga byggarbetet med citybanan, sträckan ersätts med bussar.
/Peter
Citat från: Stinsen skrivet 14 mars 2009, 18:27:50 PM
Roslagsbanan skall stängas av den här sommaren också. Minns inte vilken del dock.
Minns jag rätt stängs RB sträckan Näsbypark, Djursholms-Ösby, för banarbete i sommar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 mars 2009, 19:26:27 PM
Nu kommer man inte att hänvisa alla kunder till att åka buss mellan Kungsan o Rådhuset, man får ta Tbana 1 till Fridhemsplan och byta där och omvänt, antalet bussar blir därför minimalt.
Det byggs en ny hållplats i Bergsgatan (som återöppnas mot Scheelegatan) för en ny tillfällig busslinje Rådhuset - Sergels torg.
/Ted
Citat från: Peter Rost skrivet 14 mars 2009, 19:22:31 PM
Minns jag rätt stängs RB sträckan Näsbypark, Djursholms-Ösby, för banarbete i sommar.
Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.
På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 14 mars 2009, 21:07:12 PM
Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.
På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.
Om jag tolkar detta rätt kan man alltså åka tåg från Mörby och norrut på de två längre grenarna?
Citat från: Snacke skrivet 15 mars 2009, 00:06:49 AM
Om jag tolkar detta rätt kan man alltså åka tåg från Mörby och norrut på de två längre grenarna?
Korrekt!
Citat från: Ted S skrivet 14 mars 2009, 21:07:12 PM
Avstängt mellan Djursholms Ösby och Näsbypark, samt mellan Stockholms östra och Mörby. Ersättande busstrafik Danderyds sjukhus - Näsbypark resp. Mörby station.
På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.
/Ted
Synnerligen påläst Ted! Det kommer dock även efter sommaren finnas skarvspår kvar på sträckan Frösunda-Ekskogen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2009, 18:32:39 PM
Hur är det med tunnelbanan? Inga fler grenar som ska renoveras framöver?
När ska Saltsjöbanan bli trafikerad av spårvagnar?
Hagsätradelen ska renoveras men inte nu i sommar. Det ligger något år fram i tiden.
Hur är det med Nynäsbanan? Ska inte dubbelspår anläggas VH-Tungelsta?
Citat från: MrX skrivet 15 mars 2009, 09:47:39 AM
Hur är det med Nynäsbanan? Ska inte dubbelspår anläggas VH-Tungelsta?
Bevare mig väl....efter varje ombyggnad blir det mera problem...signalfel på signalfel. "fredagsfelen" verkar ha kommit tillbaks nu igen, dessutom.
Vad jag vet så ska det även bli ett mötesspår vid Nynäs Gård. Men är det spikat när dubbelspårsutbyggnad till Tungelsta o mötesspåret vid Nynäs Gård ska byggas?
Citat från: MrX skrivet 15 mars 2009, 09:47:39 AM
Hagsätradelen ska renoveras men inte nu i sommar. Det ligger något år fram i tiden.
Blir nästa år så vitt jag vet! - sen 2012 har jag för mig att det är Hässelbygrenen som ska renoveras...
Angående Rådhuset - Sergels torg. Vad får den för linjenummer? Ska den köras av Busslink?
Mvh
Mårten
Jag tror den får linjenummer 10.
Trafiken är ute på upphandling.
/Christer
Citat från: Ted S skrivet 14 mars 2009, 21:07:12 PM
På RB slås hållplatserna Universitetet och Frescati slås ihop till en ny hållplats i höjd med Universitetet norra på Roslagsvägen, och det sista skarvspåret försvinner.
/Ted
´
Sker detta i sommar?
För i så fall måste jag åka till Frescati och ta bilder.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 17:10:12 PM
´
Sker detta i sommar?
För i så fall måste jag åka till Frescati och ta bilder.
Avstängningarna sker i Sommar när det gäller hela sträckan - 14 juni till slutet av september. Först till hösten har man planerat för sammanslagningen av stationerna - troligen får man väl anta att man gör lite planeringsarbeten för det dock redan under sommaren.
När det gäller blåa linjen räknar man tydligen med att de flesta tar gröna linjen till Fridhemsplan. Två ledbussar per avgång beräknar man i högtrafik skall klara belastningen + en del bussar som skall stå "standby"
När det gäller pendeltågavstängningen på Nynäshamnsbanan, planeras den först till 2010 och 2011. Den beräknas till fyra veckor 2010 (sommar eller höst) och åtta veckor 2011. Man planerar därför också dra in sista turerna på kvällarna under 2010 (från april) -2011 för arbeten. Krigslida skall dock hållas stängd under sex månader och allt arbete beräknas vara klart till december 2011.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 17:10:12 PM
´
Sker detta i sommar?
För i så fall måste jag åka till Frescati och ta bilder.
Frescati stängs 14 juni för gott. Universitetet återöppnas efter avstängningen och flyttas till nya läget senare i höst.
/Ted
Törs man hoppas att stationen Ålkistan byter namn till Universitetet då också? (Nej, jag är inte ute och cyklar, den som vet svaret vet också vad jag menar!)
Citat från: JDS skrivet 29 mars 2009, 23:15:27 PM
Törs man hoppas att stationen Ålkistan byter namn till Universitetet då också? (Nej, jag är inte ute och cyklar, den som vet svaret vet också vad jag menar!)
Med tanke på att själva krysstationen ligger vid just Ålkistan så borde den väl inte byta namn, även om den södra stationsgränsen ligger så långt bort som strax utanför Stockholms östra?
Bara en fundering från min sida. :)
Citat från: JDS skrivet 29 mars 2009, 23:15:27 PM
Törs man hoppas att stationen Ålkistan byter namn till Universitetet då också? (Nej, jag är inte ute och cyklar, den som vet svaret vet också vad jag menar!)
Självklart får du hoppas så mycket du vill, men några sådana planer har jag inte hört om.
Nu är det klart att det är Swebus som ska köra Blå linjen-ersättningen.
En fråga: hur stort antal vagnar behövs för denna Ersättningstrafik?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 05 maj 2009, 01:10:54 AM
En fråga: hur stort antal vagnar behövs för denna Ersättningstrafik?
/Peter
Ca 12-15st.
Är det klart vilken entrepenör som ska köra RB, Näsbypark Mörby?
/Peter
Citat från: Magnus skrivet 29 april 2009, 16:46:21 PM
Nu är det klart att det är Swebus som ska köra Blå linjen-ersättningen.
Swebus Botkyrka kör linje 10.
Med vagnarna 5459-5471,5473-5475 som planeringen är nu.
Citat från: MGA skrivet 16 maj 2009, 08:56:27 AM
Swebus Botkyrka kör linje 10.
Med vagnarna 5459-5471,5473-5475 som planeringen är nu.
Kunde man inte tagit några roligare vagnar? ;)
Citat från: Peter Rost skrivet 08 maj 2009, 21:20:16 PM
Är det klart vilken entrepenör som ska köra RB, Näsbypark Mörby?
/Peter
Busslink, klart är att sommartrafiken körs från Råsta. Linjenummer 27 och 29 (Näsbypark).
/Ted
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:35:08 AM
Kunde man inte tagit några roligare vagnar? ;)
Dom duger helt utmärkt åt linje 10.
Slipper man dom ett tag ;D
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:35:08 AM
Kunde man inte tagit några roligare vagnar? ;)
Ja, då har man ju ingen större brådska att ta sig o dokumentera det inte :-P
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:35:08 AM
Kunde man inte tagit några roligare vagnar? ;)
Roligare för passagerare, förare eller fotografer? Vet själv inte vad nämnda vagnar är för märke, modell eller standard.
Citat från: Carl W skrivet 17 maj 2009, 19:28:47 PM
Roligare för passagerare, förare eller fotografer? Vet själv inte vad nämnda vagnar är för märke, modell eller standard.
Gamla Mercedes Citaro Led med stolar som e stenhårda, Accerlationen e ganska slö
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 maj 2009, 20:23:51 PM
Så dåligt gick dom inte förut i allafall, inte om man jämför med jämnåriga Volvoleder eller Omnicity, stolarna är ju något som är bra ut vandaliseringssynpunkt :-)
Jo, stolarna håller jag med om. Vissa kanske går bra, men några har jag åkt med en granne som kör där och han har tryckt fullt ett par gånger å jag har inte märkt nån märkbar skillnad mellan de vagnarna och vissa Omnicity led som Hornsberg har i accerlation.
Dock så har jag blivit ifrån körd av någon B10MA 53xx i torsdags, Den var grymt pigg.