Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Möllers skrivet 13 mars 2009, 02:11:11 AM

Titel: Öresundståg .
Skrivet av: Möllers skrivet 13 mars 2009, 02:11:11 AM
(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1426.jpg)

(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1433.jpg)

(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1434.jpg)
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: jocks74 skrivet 13 mars 2009, 18:08:21 PM
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: preacher skrivet 13 mars 2009, 18:31:49 PM
Citat från: jocks74 skrivet 13 mars 2009, 18:08:21 PM
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????

Tågen ägs av Länshuvudmännen. Trafiken drivs av DSB. Dvs personalen ombord är anställda av DSB.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Walter skrivet 13 mars 2009, 21:39:36 PM
Citat från: jocks74 skrivet 13 mars 2009, 18:08:21 PM
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????

Tågen i Öresundstågen ägs av DSB och Skånetrafiken. Dessutom hyr man åtta tåg från Transito. SJ äger sex tåg tror jag där två används i Öresundstågssystemet, tre till den egna trafiken Göteborg-Kph och ett tåg är reservtåg i Malmö.

Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2009, 21:48:59 PM
Citat från: Walter skrivet 13 mars 2009, 21:39:36 PM
Tågen i Öresundstågen ägs av DSB och Skånetrafiken. Dessutom hyr man åtta tåg från Transito. SJ äger sex tåg tror jag där två används i Öresundstågssystemet, tre till den egna trafiken Göteborg-Kph och ett tåg är reservtåg i Malmö.



Hallandstrafiken, och Blekingetrafiken äger också Öresundståg. Jag är osäker på om Länstrafiken Kronoberg också äger några eller deras insats i samarbetet består i att man hyr från Transitio. Dessutom ägs två av dem som används i DSBFirsts Öresundstrafik av SJ. SJ har också fem stycken Öresundståg som de använder i sin egen trafik mellan Göteborg och Köpenhamn.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Peter C skrivet 15 mars 2009, 07:52:04 AM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 13 mars 2009, 02:11:11 AM


(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1434.jpg)

För en som är totalt borta vad det gäller tåg, varför har dessa tåg en stor gummi-ram? Är det för att de kan kopplas hur som helst?
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 mars 2009, 08:16:50 AM
Citat från: Peter C skrivet 15 mars 2009, 07:52:04 AM
För en som är totalt borta vad det gäller tåg, varför har dessa tåg en stor gummi-ram? Är det för att de kan kopplas hur som helst?

Det är för att du ska kunna ha fri genomgång mellan tågen när du kopplar ihop dem. När du kopplat ihop tågen, svänger du helt enkelt undan förarhytten med allt som finns innanför gummikudden. Systemet har funnits ett bra tag nu, och danska IC3 (samma som svenska Y2 som används i Kustpilen) var väl först ut.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:19:57 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 mars 2009, 08:16:50 AM
Det är för att du ska kunna ha fri genomgång mellan tågen när du kopplar ihop dem. När du kopplat ihop tågen, svänger du helt enkelt undan förarhytten med allt som finns innanför gummikudden. Systemet har funnits ett bra tag nu, och danska IC3 (samma som svenska Y2 som används i Kustpilen) var väl först ut.

Du menar väl förarbordet och inte förarhytten.  ;)
Förutom detta med att kunna skapa en bra och dragfri genomgång bidrar också gummivulsten till att göra miljön i förarhytten oberoende av vinddraget. Vi som var med på 1950-talet minns att det var vanligt att motorcyklister på den tiden ofta hade liksom ett rör framför ansiktet just för att nte vinddraget skulle besvära dem så mycket. I dag fyller dagens hjälmar denna funktion.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 mars 2009, 10:34:08 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:19:57 AM
Förutom detta med att kunna skapa en bra och dragfri genomgång bidrar också gummivulsten till att göra miljön i förarhytten oberoende av vinddraget. Vi som var med på 1950-talet minns att det var vanligt att motorcyklister på den tiden ofta hade liksom ett rör framför ansiktet just för att nte vinddraget skulle besvära dem så mycket. I dag fyller dagens hjälmar denna funktion.

I princip ja. I praktiken fungerar det tyvärr inte. Jag känner många lokförare som klagar på att det drar i hytten. Efter ett par år sluter det inte tätt i gummipackningarna.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Peter C skrivet 15 mars 2009, 11:57:17 AM

Tackar! Såg nämligen ett liknande tåg i Fredrikshavn för massa år sen.
Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 12:04:39 PM
Citat från: Peter C skrivet 15 mars 2009, 11:57:17 AM
Tackar! Såg nämligen ett liknande tåg i Fredrikshavn för massa år sen.

Ja, de kom någon gång i mitten av 1980-talet. Det är en dansk konstruktion från början till slut, gjord av Scandia i Randers som också en tid var involverade i tillverkning av Aabanraa-bussar på den tid de kallades Ascan. (A från Aabenraa, scan från Scandia). Scandia övertogs sedermera av ABB Traction, det vill säga det som i dag är Bombardier Transportation.

Titel: SV: Öresundståg .
Skrivet av: Yohannes skrivet 25 mars 2009, 09:28:15 AM
Citat från: preacher skrivet 13 mars 2009, 18:31:49 PM
Tågen ägs av Länshuvudmännen. Trafiken drivs av DSB. Dvs personalen ombord är anställda av DSB.

För att vara lite petig: Trafiken bedrivs av DSBFirst, som visserligen ägs av bland annat DSB men inte är samma företag...
Däremot förekommer det personal anställd av DSB på tågen mellan Malmö och Köpenhamn, eftersom DSBFirst hyr in personal från DSB för att klara driften.