(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1426.jpg)
(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1433.jpg)
(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1434.jpg)
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????
Citat från: jocks74 skrivet 13 mars 2009, 18:08:21 PM
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????
Tågen ägs av Länshuvudmännen. Trafiken drivs av DSB. Dvs personalen ombord är anställda av DSB.
Citat från: jocks74 skrivet 13 mars 2009, 18:08:21 PM
äger dsb alla tågen nu eller är sj fortfarande inblandad i trafiken ??????
Tågen i Öresundstågen ägs av DSB och Skånetrafiken. Dessutom hyr man åtta tåg från Transito. SJ äger sex tåg tror jag där två används i Öresundstågssystemet, tre till den egna trafiken Göteborg-Kph och ett tåg är reservtåg i Malmö.
Citat från: Walter skrivet 13 mars 2009, 21:39:36 PM
Tågen i Öresundstågen ägs av DSB och Skånetrafiken. Dessutom hyr man åtta tåg från Transito. SJ äger sex tåg tror jag där två används i Öresundstågssystemet, tre till den egna trafiken Göteborg-Kph och ett tåg är reservtåg i Malmö.
Hallandstrafiken, och Blekingetrafiken äger också Öresundståg. Jag är osäker på om Länstrafiken Kronoberg också äger några eller deras insats i samarbetet består i att man hyr från Transitio. Dessutom ägs två av dem som används i DSBFirsts Öresundstrafik av SJ. SJ har också fem stycken Öresundståg som de använder i sin egen trafik mellan Göteborg och Köpenhamn.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 13 mars 2009, 02:11:11 AM
(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/oresundstog/IMG_1434.jpg)
För en som är totalt borta vad det gäller tåg, varför har dessa tåg en stor gummi-ram? Är det för att de kan kopplas hur som helst?
Citat från: Peter C skrivet 15 mars 2009, 07:52:04 AM
För en som är totalt borta vad det gäller tåg, varför har dessa tåg en stor gummi-ram? Är det för att de kan kopplas hur som helst?
Det är för att du ska kunna ha fri genomgång mellan tågen när du kopplar ihop dem. När du kopplat ihop tågen, svänger du helt enkelt undan förarhytten med allt som finns innanför gummikudden. Systemet har funnits ett bra tag nu, och danska IC3 (samma som svenska Y2 som används i Kustpilen) var väl först ut.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 mars 2009, 08:16:50 AM
Det är för att du ska kunna ha fri genomgång mellan tågen när du kopplar ihop dem. När du kopplat ihop tågen, svänger du helt enkelt undan förarhytten med allt som finns innanför gummikudden. Systemet har funnits ett bra tag nu, och danska IC3 (samma som svenska Y2 som används i Kustpilen) var väl först ut.
Du menar väl förarbordet och inte förarhytten. ;)
Förutom detta med att kunna skapa en bra och dragfri genomgång bidrar också gummivulsten till att göra miljön i förarhytten oberoende av vinddraget. Vi som var med på 1950-talet minns att det var vanligt att motorcyklister på den tiden ofta hade liksom ett rör framför ansiktet just för att nte vinddraget skulle besvära dem så mycket. I dag fyller dagens hjälmar denna funktion.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:19:57 AM
Förutom detta med att kunna skapa en bra och dragfri genomgång bidrar också gummivulsten till att göra miljön i förarhytten oberoende av vinddraget. Vi som var med på 1950-talet minns att det var vanligt att motorcyklister på den tiden ofta hade liksom ett rör framför ansiktet just för att nte vinddraget skulle besvära dem så mycket. I dag fyller dagens hjälmar denna funktion.
I princip ja. I praktiken fungerar det tyvärr inte. Jag känner många lokförare som klagar på att det drar i hytten. Efter ett par år sluter det inte tätt i gummipackningarna.
Tackar! Såg nämligen ett liknande tåg i Fredrikshavn för massa år sen.
Citat från: Peter C skrivet 15 mars 2009, 11:57:17 AM
Tackar! Såg nämligen ett liknande tåg i Fredrikshavn för massa år sen.
Ja, de kom någon gång i mitten av 1980-talet. Det är en dansk konstruktion från början till slut, gjord av Scandia i Randers som också en tid var involverade i tillverkning av Aabanraa-bussar på den tid de kallades Ascan. (A från Aabenraa, scan från Scandia). Scandia övertogs sedermera av ABB Traction, det vill säga det som i dag är Bombardier Transportation.
Citat från: preacher skrivet 13 mars 2009, 18:31:49 PM
Tågen ägs av Länshuvudmännen. Trafiken drivs av DSB. Dvs personalen ombord är anställda av DSB.
För att vara lite petig: Trafiken bedrivs av
DSBFirst, som visserligen ägs av bland annat DSB men inte är samma företag...
Däremot förekommer det personal anställd av DSB på tågen mellan Malmö och Köpenhamn, eftersom DSBFirst hyr in personal från DSB för att klara driften.