I Folket idag står det om en ny flygbuss linje från Karlstad via Eskilstuna till Nyköping Skavsta, men även en linje från Gullmarsplan och dit. Folkets sida om detta (http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=149291&avdelning_1=101&avdelning_2=104&t=1374256099)
Arlandalinjen finns från Karlstad och de hade gjort ett uttalande om att starta trafik från Karlstad till Skavsta. Om nu FAC ska börja så är det väl inte aktuellt.
http://www.arlandalinjen.se/index.html (http://www.arlandalinjen.se/index.html)
/ Christer K
Men enligt Folket som detta stod i så väntar FAC på att Ryanair ska få in sina två nya flygplan till Skavsta för att kunna utöka sin trafik.
Citat från: Erol skrivet 28 juli 2007, 10:31:43 AM
Men enligt Folket som detta stod i så väntar FAC på att Ryanair ska få in sina två nya flygplan till Skavsta för att kunna utöka sin trafik.
---
Vilka busstyper är påtänkta för trafiken?
Jag vet faktiskt inte det.
Svår fråga, kan tänka mig att FAC-Charter kan tänkas köra den biten.
6 nya Setror är beställda fast de ska nog ersätta ledbussar som pensioneras.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 juli 2007, 23:58:35 PM
Svår fråga, kan tänka mig att FAC-Charter kan tänkas köra den biten.
6 nya Setror är beställda fast de ska nog ersätta ledbussar som pensioneras.
---
Vart kommer bussarna att vara stationerade om de nu ska köras mellan Karlstad och Skavsta?
För tidigt att börja spekulera i de frågorna innan man ens vet om bussarna kommer att gå,
till en början kan jag tänka mig att förarna bor på något hotell innan frågan har lösts på ett bra sätt.
I början utgår säkert bussarna ifrån STHLM.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 29 juli 2007, 00:10:54 AM
För tidigt att börja spekulera i de frågorna innan man ens vet om bussarna kommer att gå,
till en början kan jag tänka mig att förarna bor på något hotell innan frågan har lösts på ett bra sätt.
I början utgår säkert bussarna ifrån STHLM.
---
Oj, det blir intressant hur detta kommer att lösas.
Tomning till Karlstad/Skavsta låter inget vidare men en vild gissning är att man kanske kör CityT-Skavsta 3 ggr, rastar vid Skavsta och kör till Karlstad via Eskilstuna. Därefter följer övernattning och kör tillbaka till Stockholkm via Eskilstuna och Nyköping.
Hela sträckan är strax över 61 mil och med en snitthastighet på ca 68 km/h borde det gå att köra inom 9 timmar.
Detta är bara vilda funderingar som bör tas med en viss nypa salt.
Givetvis får avgångarna anpassas till flyget och gångtiden förlängs ju eftersom man måste in i städerna men hur mycket förlorar man i tid om man går in i t.ex Karlskoga, Kristinehamn, Eskilstuna osv.?
Bussarna har ju en hygglig hastighet och de verkar accelerera skapligt fort.
Det är tur att du inte är trafikplanerare.
Det är Sammy som ska köra enl notis i dagens NWT: http://www.nwt.se/ArticlePages/200707/29/20070729202007_530/20070729202007_530.dbp.asp
/Claes
Enligt RoT forum är inga beslut tagna än
http://www.rt-forum.com/nyhetssidan.html (http://www.rt-forum.com/nyhetssidan.html)
Flygbusstrafik från Karlstad kan väl Swebus köra....