Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter L skrivet 12 mars 2009, 09:59:32 AM

Titel: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Peter L skrivet 12 mars 2009, 09:59:32 AM

Apropå tråden om Skånetrafikens nyligen avslutande upphandlingar (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22136.0) där det nämns att 80 av 89 bussar ska vara gasdrivna: Då jag antar att de flesta bussar som är aktuella för regiontrafiken dessutom borde ha krav på boggi och lågentré/låggolv undrar jag kort vilka alternativ det finns på marknaden idag?

MAN Lion's City A26 (självklar, eftersom Swebus kör dessa på sina Pendel-linjer mellan Malmö och Lund)
Mercedes Citaro (borde vara möjligt i alla fall)
Volvo 8500 (diskuterades på BS som ett möjligt alternativ för Swebus istället för MAN, men denna modell finns väl inte idag?)
Övriga?

Största inköparen denna gång blir väl Veolia och det kanske blir svårt att få tag på Scanior?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Jan skrivet 12 mars 2009, 10:24:55 AM
Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 09:59:32 AM
Apropå tråden om Skånetrafikens nyligen avslutande upphandlingar (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22136.0) där det nämns att 80 av 89 bussar ska vara gasdrivna: Då jag antar att de flesta bussar som är aktuella för regiontrafiken dessutom borde ha krav på boggi och lågentré/låggolv undrar jag kort vilka alternativ det finns på marknaden idag?

MAN Lion's City A26 (självklar, eftersom Swebus kör dessa på sina Pendel-linjer mellan Malmö och Lund)
Mercedes Citaro (borde vara möjligt i alla fall)
Volvo 8500 (diskuterades på BS som ett möjligt alternativ för Swebus istället för MAN, men denna modell finns väl inte idag?)
Övriga?

Största inköparen denna gång blir väl Veolia och det kanske blir svårt att få tag på Scanior?


Dagens boktips

Veolia och Orusttrafiken = Volvo CNG

Swebus = MAN CNG
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Peter L skrivet 12 mars 2009, 10:27:00 AM
Citat från: Jan skrivet 12 mars 2009, 10:24:55 AM
Dagens boktips

Veolia och Orusttrafiken = Volvo CNG

Swebus = MAN CNG

Ingen högoddsare direkt!

Men Veolia har väl köpt MAN till bl a Eskilstuna så helt omöjligt är det väl inte? Det förutsätter också att Volvo kan producera några boggibussar med gasdrift, troligtvis med nya B9L-motorn då.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Lauri Räty skrivet 12 mars 2009, 16:17:46 PM
MAN har meddelat att de tillverkar inte längre låggolv boggiebussar. Helsingfors Busstrafik, som har varit MANs stamkund och beställt flera MAN låggolv-boggiebussar med gasdrift, måste byta märket. Och det har alltid varit omöjlig att beställa M-B Citaro som boggiebuss med låggolv och gasmotor.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: bjalle skrivet 12 mars 2009, 16:28:32 PM
Då finns det inga som levererar låggolv/lågentre-boggie med gasdrift?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Peter L skrivet 12 mars 2009, 16:44:19 PM
Citat från: Lauri Räty skrivet 12 mars 2009, 16:17:46 PM
MAN har meddelat att de tillverkar inte längre låggolv boggiebussar. Helsingfors Busstrafik, som har varit MANs stamkund och beställt flera MAN låggolv-boggiebussar med gasdrift, måste byta märket. Och det har alltid varit omöjlig att beställa M-B Citaro som boggiebuss med låggolv och gasmotor.

Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.

Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: bjalle skrivet 12 mars 2009, 16:54:15 PM
Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 16:44:19 PM
Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.



Hörde nåt om att det hade med dispanser för olika klasser att göra?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: homer skrivet 12 mars 2009, 18:30:57 PM
Scania omnilink finns väl att få med gas?

Kommer MAN ta fram en Lågentre boggie då man inte ska sälja fler loggolvare eller??
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2009, 19:54:36 PM
Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 16:44:19 PM
Varför detta beslut? Om de varit ensamma på marknande borde det varit guldläge kan tyckas, men det kanske inte finns så stort sug efter denna typ av bussar förutom i Skåne...  ;)

Instämmer också i Björns fråga.



Låter ju väldans märkligt. Jag tycker mycket om de Manbussar som köpts in för Malmö - Lund-pendlarna och för pendlarna runt Helsingborg.
Vari ligger problemet?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Johan B skrivet 12 mars 2009, 20:00:52 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2009, 19:54:36 PM
Låter ju väldans märkligt. Jag tycker mycket om de Manbussar som köpts in för Malmö - Lund-pendlarna och för pendlarna runt Helsingborg.
Vari ligger problemet?

Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 juli 2009, 10:59:27 AM
Om det inte är så att de andra bussbyggarna vill tappa kunder och intäkter så är väl förslaget att alla börjar bygga bussar med gasdrift? Varför MAN skulle frångå detta som kämpat länge för att få bra fäste i Sverige är för mig en gåta.

Provade man inte med att köra gasbussar på linje 130 mellan Lund och Malmö för några år sedan? Det gick väl inte riktigt vägen och man fick skrota den tanken igen. Hur länge ska det dröja innan man upptäcker att gasdrift nog inte var så bra att köra med i hela Skåne? Ja, du milde!

Spårvägen i Göteborg frångick ju gasdriften. Det finns kanske anledningar till detta?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Erling.L skrivet 05 juli 2009, 13:01:19 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2009, 10:59:27 AM
Om det inte är så att de andra bussbyggarna vill tappa kunder och intäkter så är väl förslaget att alla börjar bygga bussar med gasdrift? Varför MAN skulle frångå detta som kämpat länge för att få bra fäste i Sverige är för mig en gåta.

Provade man inte med att köra gasbussar på linje 130 mellan Lund och Malmö för några år sedan? Det gick väl inte riktigt vägen och man fick skrota den tanken igen. Hur länge ska det dröja innan man upptäcker att gasdrift nog inte var så bra att köra med i hela Skåne? Ja, du milde!

Spårvägen i Göteborg frångick ju gasdriften. Det finns kanske anledningar till detta?

men i nya upphandlingen av väster avtalat har jag fattat det som gas e krav igen

Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2009, 13:13:03 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2009, 20:00:52 PM
Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.

Skrev såhär i parallelltråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25768.0 som är värt att kopieras in här faktiskt:

Men det har ju hittills oftast varit så att tillverkaren bygger vad kunden vill ha - om man kan prestera en större serie.
Ett 80-tal bussar kallar jag större serie - och säkert både Scania, Mercedes och MAN skulle vara väldigt intresserade av att få en sådan beställning på bussar som kostar några miljoner styck.

Ser att man funderar på vilka som finns på marknaden, men glömmer ni ett märke hela tiden:
Solaris...
Solaris har ju redan en låggolvsboggie som säkert går att få i gasversion - Urbino 15...

Volvo tror jag man kan räkna bort i en gasversion på 15m, däremot kan Mercedes mycket väl ta fram en sådan eftersom en 15m låggolv redan finns utan gas - vilket ju inte Volvo ens har i dieselversion.

Scania tror jag inte hinner med i svängarna (som vanligt), även om det säkert är som Staffan säger "på gång" - men det brukar tyvärr hos Scania innebära att alla andra har tagit fram och förankrat marknaden med sina busstyper innan Scania får "tummen ur" om man ska vara lite kritisk.
Se bara på gasbussen (OmniLink 2xl) - den är ju så sen att bussföretagen redan köpt på sig andra märken och uppenbarligen inte tycker Scanian är tillräckligt intressant - om man räknar med ett mindre antal i Borås och Västerås...

Irisbus som några tror har sin huvudmarknad i de franska länderna och enligt min uppfattning inte hittills satsat så mycket på andra marknader, vilket ju innebär att man inte har en tillstymmelse till 15m låggolvsboggie. Det längsta som finns är deras Crossway LE på 12,8m, annars är det Citelis 12m låggolv, eller City Class 12m.
Dock har ju Irisbus klart deklarerat att man vill in på nordiska marknaden - så en sådan kanske man kastar fram som en Joker - något man aldrig kan veta.

Så att skaka fram en helt ny bussversion i en handvändning är nog mindre troligt än att MAN väntar med o upphöra med A26 15m-gas innan man haft chans till några storordrar.

Dock för att förvirra till det lite för många som undrar - så skall tydligen redan orderna vara lagd i "förhandsbeställning" hos en tillverkare från Veolia Skåne....men det lär vi se vem det är.
Det är ju högst naturligt att säkra en bussorder till en upphandling genom förhands och preliminärbeställningar/bokning av tillverkningsplatser - även om det blir överklagan (vilket man ju inte kan räkna med - även om det alltid blir   )

//Uffe
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: eomer skrivet 05 juli 2009, 13:17:37 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2009, 20:00:52 PM
Troligtvis begränsad marknad utanför Sverige. Att för en stor tillverkare som MAN bygga bussar för endast en marknad är det nog svårt att få ekonomisk lönsamhet i.
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2009, 13:32:04 PM
Citat från: eomer skrivet 05 juli 2009, 13:17:37 PM
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer

Då kommer en fråga och ett påstående från mig:

Vem har utverkat respektive dragit in dispensen? Vägverket - då är det ju svårt för tillverkarna att sätta fler MAN etc på vägarna. Skånetrafiken - då är dom väl korkade om dom hindrar sin egen trafik.

Påståendet blir att Solaris blir ett svårt alternativ - eftersom de inte har någon LE-15m buss vad jag förstått - utan bara Urbino 15 utan LE...alltså en likadan buss som MAN/Mercedes
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Johan B skrivet 05 juli 2009, 14:08:04 PM
Citat från: eomer skrivet 05 juli 2009, 13:17:37 PM
Problemet är att det inte funnits någon regionbuss lågentré med gasdrift på marknaden. Det enda alternativet har varit MAN A-26 som egentligen är en låggolvsbuss för stadstrafik, som modifierats till regionbuss. MAN har haft dispens för att dessa skall klassas som regionbuss, med bl a säkerhetsbälte o dyl. Denna dispens har tydligen nu upphört och därav är det för närvarande ingen leverantör som skriver order för just denna typ. Möjligtvis är Solaris ett alternativ.
//Eomer

Ursäkta men jag hänger inte riktigt med. Det är väl ändå inte golvet i bussen som styr huruvida det är en regionbuss eller stadsbuss utan hur den utrustas och i vilken trafik den går. Stoppar man in stolar med bälten i en A26 bör den bli lika mycket regionbuss som en B12BLE med låga enkla stolar. Att sedan A26 från början är en stadsbusskonstruktion köper jag men förstår inte var någon dispens kommer in i bilden?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Fredde skrivet 05 juli 2009, 14:22:33 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2009, 13:32:04 PM

Påståendet blir att Solaris blir ett svårt alternativ - eftersom de inte har någon LE-15m buss vad jag förstått - utan bara Urbino 15 utan LE...alltså en likadan buss som MAN/Mercedes

Förvisso är den bara 14,6 meter, men....: http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html (http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html)

Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2009, 14:50:09 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 05 juli 2009, 14:22:33 PM
Förvisso är den bara 14,6 meter, men....: http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html (http://www.solarisbus.pl/en/low_entry,90,Solaris_Urbino_15_LE,4,0.html)



hehe..jaa...då är den ju inte  15 meter  ;D

På Solaris hemsida kan man läsa att Urbino-modellerna (alltså även 15m) erbjuds även med CNG, medan LE-modellen finns som gasdrift endast på 12m-versionen.

Men kanske man har ett ess i fickan med en 15m LE-gas - who knows  :)
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 05 juli 2009, 15:07:01 PM

Jag tycker det är total vansinne att lågolvsbussar överhuvetaget får
rulla utanför stan..Ja,rent säkerhetsmässigt alltså.

Kör man av vägen så riskerar passagerarna o föraren skadas mycke svårare,emed
man sitter nästan på marken.

Så sätt nytt krav o väck med låggolvet från från landsorten!
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: yngrot skrivet 05 juli 2009, 19:41:27 PM
håller med landsbyggd borde bara vara normalgolvade bussar av både säkerhet och komfortskäl...
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Johan B skrivet 05 juli 2009, 19:58:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2009, 14:16:06 PM
Det kan väl vara bussdirektivet som spökar kanske?  Det finns ju olika grundkrav för buss klass 1 (tätort) och klass 2 (region).

Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: 737 skrivet 05 juli 2009, 21:51:57 PM
Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2009, 19:41:27 PM
håller med landsbyggd borde bara vara normalgolvade bussar av både säkerhet och komfortskäl...

Ja, särskillt för rörelsehindrade eller resenärer med barnvagn.  >:(
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 06 juli 2009, 14:34:30 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 05 juli 2009, 15:07:01 PM
Jag tycker det är total vansinne att lågolvsbussar överhuvetaget får
rulla utanför stan..Ja,rent säkerhetsmässigt alltså.

Kör man av vägen så riskerar passagerarna o föraren skadas mycke svårare,emed
man sitter nästan på marken.

Så sätt nytt krav o väck med låggolvet från från landsorten!

Hej!
Vilka belägg har du för att man skadas svårare i en buss med lågt golv än en buss med högt golv?
Har du nån undersökning att hänvisa till?
Skulle uppskatta en utläggning om vad du grundar ditt påstående på...

Det är väl som i alla olyckor beroende på fart, tillfälle, riktning, anslagspunkt mm?!

Man kan ju tycka vad man vill om låggolvade bussar i landsbygdstrafik - men man borde kanske titta lite på vilka linjer de används på.
Skånetrafiken (som vi ju pratar om i grunden) - har ju Skåneexpressen - och där är det väl inte lågt golv vad jag kunnat se på mina foton  8) - men 131 eller 171 som är en ren pendellinje och jämförbar med förortstrafik är helt klart passande för lågt golv. Motorvägen har inte med saken att göra - sålänge man sitter ner i bussen.

På linjer med kortare avstånd tycker åtminstone jag att tillgängligheten är mer betydande än höga nackstöd och klättring uppför trappor.

Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Walter skrivet 06 juli 2009, 14:40:31 PM
Skånexpressen som är långlinjer är det endast högt golv.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: eomer skrivet 06 juli 2009, 23:22:59 PM
Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2009, 19:58:03 PM
Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer
Titel: SV: Liggande 9,4-liters motor?
Skrivet av: BD skrivet 07 juli 2009, 08:30:58 AM
Citat från: Peter L skrivet 12 mars 2009, 10:27:00 AM


Men Veolia har väl köpt MAN till bl a Eskilstuna så helt omöjligt är det väl inte? Det förutsätter också att Volvo kan producera några boggibussar med gasdrift, troligtvis med nya B9L-motorn då.


Är det en liggande 9,4-liters motor som avses?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Johan B skrivet 07 juli 2009, 10:12:16 AM
Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 23:22:59 PM
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer

Det köper jag. Tack för svaret. Skall jag tolka " så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss " som att man håller på att lätta på kravet om överrullningssäkerhet för att fler skall kunna sälja gasbussar för regiontrafik eller menar du att man ska sätta stopp helt för bussar som inte uppfyller säkerhetskraven?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: 737 skrivet 07 juli 2009, 11:39:56 AM
Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 23:22:59 PM
Enligt bussdirektivet finns det olika krav på buss typ1(stadsbuss) och typ 2(regionbuss). Bl a gäller det hur karossen klarar en överrullning.
När det gäller bussar med biogasdrift är det av förståliga skäl svårare att få bussen godkänd för överrullning(gastankar på taket), än för en buss med dieseldrift.
Vad MAN lyckats med, är att man utifrån en boggiebuss typ1, genom annan inredning o dyl, fått dispens att klassa denna som en regionbuss.
Denna dispens är nu tydligen på väg att upphöra eller omprövas, så att andra tillverkare kan erbjuda samma typ av buss.
//Eomer

Vem är det som godkänt typ1-bussen som regionbuss? Skånetrafiken förmodar jag. Eller står det i avtalen att bussen ska vara godkänd enligt EU:s bussdirektiv typ2?

När måste man köra med typ1 eller typ2 enligt bestämmelserna (ej upphandlarnas krav)?
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2009, 00:28:29 AM
Citat från: 737 skrivet 07 juli 2009, 11:39:56 AM
Vem är det som godkänt typ1-bussen som regionbuss? Skånetrafiken förmodar jag. Eller står det i avtalen att bussen ska vara godkänd enligt EU:s bussdirektiv typ2?

När måste man köra med typ1 eller typ2 enligt bestämmelserna (ej upphandlarnas krav)?
Är det inte trafikhuvudmännen som bestämmer detta? Vad avgör att MAN-bussarna i Skåne är stadsbussar trots att de har regionbussutförande? I så fall skulle inte Volvo 8500 få gå som stadsbuss.
Titel: SV: Lågentré-boggi med gasdrift?
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 08 juli 2009, 18:59:37 PM
Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2009, 19:58:03 PM
Intressant. Kan någon redogöra lite lätt för vad dessa grundkrav innebär hade det varit trevlig läsning.
Prova att läsa Svensk kollektivtrafiks publikation Buss 2000 (http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/Buss2000.pdf)
Där finns en del intressant att läsa för den som önskar...
//Fredrik