Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 10 mars 2009, 21:40:53 PM

Titel: För små bussar..
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 mars 2009, 21:40:53 PM
För SMÅ bussar mot fjällvärlden i dessa tider.. inte helt lätt att få plats med allt gods på Silverexpressen idag:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Silverxpr_090310.jpg)

För FÅ bussar hade däremot Conn. flåt Veolia idag. Hur löser man det, jo skickar en springare från Umeå, 13,5 mil söderut, med denna vagn att användas på 13.05-avgången mot Burträsk:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Veolia_1760_EKL771_090310.jpg)

Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 10 mars 2009, 21:47:14 PM


   Riktigt trevliga bilder, Greger.

   Gärna mera.

   //Niclas
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Krille skrivet 11 mars 2009, 16:40:38 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2009, 21:40:53 PM
För SMÅ bussar mot fjällvärlden i dessa tider.. inte helt lätt att få plats med allt gods på Silverexpressen idag:

Kul! Såg likadant ut idag kan jag säga!  :P

/K
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2009, 06:13:53 AM
Jaså? Är Veolia 1760 stationerad i Umeå? Den syns då aldrig till här vanligtvis.
Underbar bild på 200 annars! :D
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Mange_buss skrivet 12 mars 2009, 14:24:01 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2009, 21:40:53 PM
För SMÅ bussar mot fjällvärlden i dessa tider.. inte helt lätt att få plats med allt gods på Silverexpressen idag:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Silverxpr_090310.jpg)

För FÅ bussar hade däremot Conn. flåt Veolia idag. Hur löser man det, jo skickar en springare från Umeå, 13,5 mil söderut, med denna vagn att användas på 13.05-avgången mot Burträsk:

(http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Veolia_1760_EKL771_090310.jpg)



Bara att man får in varorna i rätt ordning. Skulle nog inte vara så kul att ta ut allt från "skuffen", hämta en låda kantareller från längst in i utrymmet, och sedan stuva in  allt igen... (på första stoppet)  ;D ;) ::)
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 12 mars 2009, 17:03:46 PM
Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2009, 06:13:53 AM
Jaså? Är Veolia 1760 stationerad i Umeå? Den syns då aldrig till här vanligtvis.


Ingen aning vart den kommer ifrån närmast(Västernorrland?). Tog och kollade bilreg och den är reggad på Umeå 2009-03-10, men uppenbarligen verkar det som att alla(?) bussar för E4-trafiken reggats över på Umeå från detta datum. Tidigare har ju dessa haft Luleå som hemort i bilregistret.
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 12 mars 2009, 17:09:16 PM
I norrland verkar det som man är både bussförare och budbilsförare i ett och samma fordon.
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2009, 17:13:41 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 12 mars 2009, 17:09:16 PM
I norrland verkar det som man är både bussförare och budbilsförare i ett och samma fordon.

Godsvårdare hette det på SJ - antingen det nu var buss eller tåg.
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2009, 17:29:20 PM
Citat från: Johan Hansson skrivet 12 mars 2009, 17:09:16 PM
I norrland verkar det som man är både bussförare och budbilsförare i ett och samma fordon.

Posten och SJ började ju med godsfrakt tidigt. Postens diligenstrafik redan 1923, där grundidén var gods, och samtidigt tog man med lite folk medan man ändå var ute och körde. Diligenstrafikens godsnät blev sedermera Bussgods. Men det är inte bara i det luddiga begreppet "Norrland" som man har godsbussar med bakgavellyft, utan även i Värmland och Dalarna.

Någon som vet när Bussgods Sverige ekonomisk förening bildades? På Allabolag.se står det "Bolaget aktivt 1973-03-14"
http://www.allabolag.se/7892006169/verksamhet
Det kanske stämmer, då Veolia Transport Sverige anges till 1943-05-05 och Swebus AB anges till 1952-07-29
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 12 mars 2009, 18:10:50 PM
Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2009, 17:29:20 PM
Posten och SJ började ju med godsfrakt tidigt. Postens diligenstrafik redan 1923, där grundidén var gods, och samtidigt tog man med lite folk medan man ändå var ute och körde. Diligenstrafikens godsnät blev sedermera Bussgods. Men det är inte bara i det luddiga begreppet "Norrland" som man har godsbussar med bakgavellyft, utan även i Värmland och Dalarna.

Någon som vet när Bussgods Sverige ekonomisk förening bildades? På Allabolag.se står det "Bolaget aktivt 1973-03-14"
http://www.allabolag.se/7892006169/verksamhet
Det kanske stämmer, då Veolia Transport Sverige anges till 1943-05-05 och Swebus AB anges till 1952-07-29

Nja, nog är man bra orättvis om man ger Postverket att kredit för bussgodsverksamhetens uppbygnad. Läs gärna Marta Hellgrens avhandling om den västerbottniska busstrafiken. Vad gäller Bussgods Sverige så är det snarare en intresseförening och jag tror knappast att 1973 kan ses som startår för dess nuvarande form.
Överhuvudtaget ska man vara försiktig med att använda bolagens registreringsår i bolagsregistret som något slags historiegrundande svar. I o m att namnändrigar kan ha skett hur många gånger som helst under årens lopp så kan t ex nuvarande Veolia Transport i praktiken vara ett företag som övertagits på senare tid. För Swebus gäller ju det i ännu högre grad då SJ:s busstrafik ej var bolagiserad före Swebus bildande så de äldre organisationsnummer som numera finns i Swebuskoncernen torde antingen komma från GDG-sfären eller från bolag som övertagits efter 1990.
Har man däremot full access till bolagsregistret kan man åtminstone till viss del utreda ursprungligt startdatum för bolagen. Här på Buss Snack är det väl sign Muk som brukar hjälpa oss med detta detektivarbete.

/GL
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Muk skrivet 12 mars 2009, 19:27:48 PM
Det finns vissa problem med att undersöka ekonomiska föreningar. I likhet med enskilda firmor, handelsbolag och liknande bolagsformer registrerades dessa tidigare hos respektive länsstyrelse. I början av 1990-talet samlades de olika bolagsformerna hos det som numera heter bolagsverket. Många historiska uppgifter försvann dock då det tidigare inte verkar ha funnits någon standard för hur registrering skulle utföras. Det jag kan utläsa från bolagsregistret är att nuvarande namn "bussgods i Sverige ek. för" registrerades 1990 och att själva bolaget registrerades 1973. Vad namnet har varit före 1990 är omöjligt att se hos bolagsverket.

Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Muk skrivet 12 mars 2009, 19:36:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 19:33:18 PM
Swebus nuvarande "firma" var ett av GDG bolagen, i praktiken var det ju SJ Buss som togs över av GDG och som bildade Swebus, ska se om jag inte har bolagsnamnet noterat

Hotellaktiebolaget Strömkullen, Registreringsdatum: 1952-07-29
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2009, 20:26:03 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 mars 2009, 18:10:50 PM
Nja, nog är man bra orättvis om man ger Postverket att kredit för bussgodsverksamhetens uppbygnad. Läs gärna Marta Hellgrens avhandling om den västerbottniska busstrafiken.

Jag har börjat så smått, men det tar tid att bli klar! ;)

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 mars 2009, 18:10:50 PM
Överhuvudtaget ska man vara försiktig med att använda bolagens registreringsår i bolagsregistret som något slags historiegrundande svar.

Visst ger den sidan inga rena svar, utan bara ett steg i någorlunda rätt riktning.
Titel: SV: För små bussar..
Skrivet av: Esbjörn skrivet 12 mars 2009, 21:12:44 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 mars 2009, 17:03:46 PM
Ingen aning vart den kommer ifrån närmast(Västernorrland?). Tog och kollade bilreg och den är reggad på Umeå 2009-03-10, men uppenbarligen verkar det som att alla(?) bussar för E4-trafiken reggats över på Umeå från detta datum. Tidigare har ju dessa haft Luleå som hemort i bilregistret.

Den har varit Kusttrafikens reservvagn i Sundsvall ett par år.
Senaste veckan är det 2218 som har stått där istället.
Om man har gjort en rokad eller inte är nog lite för tidigt att avgöra.