(http://www.moment21.se/pics/gs250.jpg)
Klareberg, Hisings Kärra 2003-03-09. GS 250.
Rätt bra att ratta runt med GS 250 men den knyckte till med stödaxeln när den gick ur högersvängar, styrbar stödaxel.
Idag blev det Tingstadstunneln i rusningen ;D lyckades med Göteborgsk knö teknik klarar mig bra alla gånger utom en blev bara 11minuter sen till Centralstationen ;D. Linje 43 Centralstationen - Gerrebacka är en bra linje så länge folk inte kommer med bokhyllan Billy vid IKEA ;D, folk förstår inte att jag saknar godsutrymme.
(http://www.moment21.se/pics/gotaplatsen2.jpg)
Efter rast blev det linje 58 för mörkt när jag började så ingen bild på bussen som var GS 975 en B9S. Men väl en bild från förarplatsen vid Götaplatsen, skylten påtalar för förarna att de skall köra in på Engelbrektsgatan, inte många verkar se den mötte två bussar på väg ner i schakthålet vid Valands hållplats riktning Brunnsparken ;D. Även i omloppspärmarna finns detaljerad karta hur man skall köra.
Skylten syns tydligen inte i dagsljus heller, med tanke på det väldigt detaljerade radioanropet som gick ut i morse!
Som vanligt trevligt med rapporter och bilder från Göteborgstrafiken. Tackar!
//Jonas G
Citat från: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:33:59 PM
Skylten syns tydligen inte i dagsljus heller, med tanke på det väldigt detaljerade radioanropet som gick ut i morse!
Och ikväll... var på väg att lämna Hpl Valan på väg uppåt... ser en flygbuss svänga höger, en 19 köra mot mig... :-\
Citat från: Tomas skrivet 10 mars 2009, 01:42:31 AM
Rätt bra att ratta runt med GS 250 men den knyckte till med stödaxeln när den gick ur högersvängar, styrbar stödaxel.
Idag blev det Tingstadstunneln i rusningen ;D lyckades med Göteborgsk knö teknik klarar mig bra alla gånger utom en blev bara 11minuter sen till Centralstationen ;D. Linje 43 Centralstationen - Gerrebacka är en bra linje så länge folk inte kommer med bokhyllan Billy vid IKEA ;D, folk förstår inte att jag saknar godsutrymme.
Efter rast blev det linje 58 för mörkt när jag började så ingen bild på bussen som var GS 975 en B9S. Men väl en bild från förarplatsen vid Götaplatsen, skylten påtalar för förarna att de skall köra in på Engelbrektsgatan, inte många verkar se den mötte två bussar på väg ner i schakthålet vid Valands hållplats riktning Brunnsparken ;D. Även i omloppspärmarna finns detaljerad karta hur man skall köra.
Beror på vilken fil du väljer... innan T-tunneln mot C då det är kööööö... två filer går ju samman längre fram... då glider man in i filen till vänster (mitten filen i T-tunneln) sen när man kommer ut igen så är det bara att blinka in i rätt fil igen... men det ju proffs på kruthusgatan så det viste ni ju redan ;) 8)
Go natt
Citat från: Tomas Fransson skrivet 11 mars 2009, 01:09:47 AM
Beror på vilken fil du väljer... innan T-tunneln mot C då det är kööööö... två filer går ju samman längre fram... då glider man in i filen till vänster (mitten filen i T-tunneln) sen när man kommer ut igen så är det bara att blinka in i rätt fil igen... men det ju proffs på kruthusgatan så det viste ni ju redan ;) 8)
Go natt
Även kallad Göteborgsk knö teknik ;D... man får allt som oftast dubbelstuds i pumpen över dessa som byter fil inne i tunneln speciellt utlandsreggade långtradare och norsk reggade bilar... får se vad som händer när vägverket stänger det ena röret den 23mars :o en fil i vardera riktning, de har utlyst en presskonferens den 16e mars om alla avstägningar under våren och sommaren. Det som hade hänt igår var att polisen stoppat en bil på fastlandssidan 8).
Citat från: Tomas skrivet 10 mars 2009, 01:42:31 AM
(http://www.moment21.se/pics/gs250.jpg)
Klareberg, Hisings Kärra 2003-03-09. GS 250.
Rätt bra att ratta runt med GS 250 men den knyckte till med stödaxeln när den gick ur högersvängar, styrbar stödaxel.
Idag blev det Tingstadstunneln i rusningen ;D lyckades med Göteborgsk knö teknik klarar mig bra alla gånger utom en blev bara 11minuter sen till Centralstationen ;D. Linje 43 Centralstationen - Gerrebacka är en bra linje så länge folk inte kommer med bokhyllan Billy vid IKEA ;D, folk förstår inte att jag saknar godsutrymme.
(http://www.moment21.se/pics/gotaplatsen2.jpg)
Efter rast blev det linje 58 för mörkt när jag började så ingen bild på bussen som var GS 975 en B9S. Men väl en bild från förarplatsen vid Götaplatsen, skylten påtalar för förarna att de skall köra in på Engelbrektsgatan, inte många verkar se den mötte två bussar på väg ner i schakthålet vid Valands hållplats riktning Brunnsparken ;D. Även i omloppspärmarna finns detaljerad karta hur man skall köra.
Fin bild på GS 250 Tomas. Tyvärr så har boggiebussarna från Volvo hos GS en gemensam nämnare; buller, hård och tvär växling. Dessa (obs nya) bussar är utrustade med en ZF-låda som växlar hårt och tvärt. Likaså GS boggiebussar i 600-serien har en låda som riktigt slåt i växeln. Volvo verkar inte ha prioriterat någon vidare ljudisolering på den nya 200-serien, det bullrar, rycker och väsnas från motor och växellåda.
Citat från: Calle skrivet 11 mars 2009, 23:36:01 PM
Fin bild på GS 250 Tomas. Tyvärr så har boggiebussarna från Volvo hos GS en gemensam nämnare; buller, hård och tvär växling. Dessa (obs nya) bussar är utrustade med en ZF-låda som växlar hårt och tvärt. Likaså GS boggiebussar i 600-serien har en låda som riktigt slåt i växeln. Volvo verkar inte ha prioriterat någon vidare ljudisolering på den nya 200-serien, det bullrar, rycker och väsnas från motor och växellåda.
Tycker inte den rycker något nämnvärt från lådan är man bara snäll på gasfoten går det riktigt bra att lunka på med mjuka växlingar så även 600 vagnarna så kritiken är obefogad, hur de är ur passagerar synvinkel vet jag inte mer än att stolarna är obekväma detta gäller då inte 600 bussarna hade GS 632 till Herrljunga och tillbaka och tyckte inte komforten var någon nackdel det gick lungt och stabilt satt en del bak i bussen under resan. Vissa av 600 bussarna börjar bli lite småstötiga i dämparna men säg den stötdämparen som håller för evigt det beror på individ till individ. Iof inredningen ramlar ju isär lite smått i dessa nu 5år gamla polskbyggda raketer men säg den plastpryl som håller för evigt.
Vill man ha hästsparkar i ryggslutet skall man åka Den Oudsten eller gamla GS Abenraa som numer rullar i Polen, kommer ihåg första och sista vändan i GS 19 när den piskade från 3de steget till 4de man hörde riktigt att nu kommer något och den sparken var inte nådig. Undrar om KE's har kvar sin gamla Carrus med den första generationen elektroniskt pådrag den sparkade hela vägen från momentväxeln till 5e steget ;D.
Citat från: Tomas skrivet 11 mars 2009, 23:48:03 PM
Tycker inte den rycker något nämnvärt från lådan är man bara snäll på gasfoten går det riktigt bra att lunka på med mjuka växlingar så även 600 vagnarna så kritiken är obefogad, hur de är ur passagerar synvinkel vet jag inte mer än att stolarna är obekväma detta gäller då inte 600 bussarna hade GS 632 till Herrljunga och tillbaka och tyckte inte komforten var någon nackdel det gick lungt och stabilt satt en del bak i bussen under resan. Vissa av 600 bussarna börjar bli lite småstötiga i dämparna men säg den stötdämparen som håller för evigt det beror på individ till individ. Iof inredningen ramlar ju isär lite smått i dessa nu 5år gamla polskbyggda raketer men säg den plastpryl som håller för evigt.
Vill man ha hästsparkar i ryggslutet skall man åka Den Oudsten eller gamla GS Abenraa som numer rullar i Polen, kommer ihåg första och sista vändan i GS 19 när den piskade från 3de steget till 4de man hörde riktigt att nu kommer något och den sparken var inte nådig. Undrar om KE's har kvar sin gamla Carrus med den första generationen elektroniskt pådrag den sparkade hela vägen från momentväxeln till 5e steget ;D.
Den inre komforten är det inget fel på, men står du på hållplatsen och en 200-vagn drar på, då kan man ge sig på att det bullrar och rycker ganska friskt. Om lådan varit en Voith hade problemet antagligen varit löst, men vid leverans så tror jag att Volvo just då inte kunda leverera dessa med Voith, utan endast ZF.
Åkte för övrigt en Den Oudsten vagn 370 idag, som av någon anledning har helt annan växlingskaraktär än 300-vagnarna, där en del förare försöker "lura" DOB:en att växla tidigare, vilket får effekten att bussen blir ett ryckande monster. >:(
Citat från: Calle skrivet 11 mars 2009, 23:54:15 PM
Den inre komforten är det inget fel på, men står du på hållplatsen och en 200-vagn drar på, då kan man ge sig på att det bullrar och rycker ganska friskt. Om lådan varit en Voith hade problemet antagligen varit löst, men vid leverans så tror jag att Volvo just då inte kunda leverera dessa med Voith, utan endast ZF.
Åkte för övrigt en Den Oudsten vagn 370 idag, som av någon anledning har helt annan växlingskaraktär än 300-vagnarna, där en del förare försöker "lura" DOB:en att växla tidigare, vilket får effekten att bussen blir ett ryckande monster. >:(
Voith tillverkar bara 4-stegade automater för stadstrafik och den klarar inte vridmomentet från Volvos grymma 12 litare, men startar du med full sula så blir det ryckigt.
Eftersom dessa busstyper är vanliga på "min" linje (80) så har jag ganska så goda erfarenheter av dessa ur passagerarsynpunkt och kan inte hålla med om vare sig buller eller ryck. Visst, 2xx-bussarnas 6-stegade har ett lite speciellt växlingsmönster och är föraren oförsiktig med gasen så kan de uppföra sig konstigt med ryck och gummisnoddeffekt som följd men rätt hanterade rycker de inte mer än något annat från ZF. ZF vars bussväxellådor förvisso alltid har haft kännbara växlingar, dock ej ryckiga såvida man inte jämför med moderna automater i personbilar. Voith-lådorna kan ge kännbara växlingar de med, vissa MAN i 500-serien bevisar detta. Kan säkert tillskrivas slitage och underhåll. GS B7:or med Voith som är jämngamla med de senaste B12:orna växlar förvisso mjukare men låter också mer när hastigheten ökar. Sen är det ju som Tomas skriver problem med vridet, Voith klarar inte vridet hos många moderna bussmotorer och vill man ha något större än symaskin, vilket man gärna vill ha på bussar som går mycket på 70- och 90-vägar för att slippa köra strax över rödmarkeringen iförd Peltor-hörselkåpor, är det ZF som gäller.
Citat från: Johan B skrivet 12 mars 2009, 09:29:10 AM
Eftersom dessa busstyper är vanliga på "min" linje (80) så har jag ganska så goda erfarenheter av dessa ur passagerarsynpunkt och kan inte hålla med om vare sig buller eller ryck. Visst, 2xx-bussarnas 6-stegade har ett lite speciellt växlingsmönster och är föraren oförsiktig med gasen så kan de uppföra sig konstigt med ryck och gummisnoddeffekt som följd men rätt hanterade rycker de inte mer än något annat från ZF. ZF vars bussväxellådor förvisso alltid har haft kännbara växlingar, dock ej ryckiga såvida man inte jämför med moderna automater i personbilar. Voith-lådorna kan ge kännbara växlingar de med, vissa MAN i 500-serien bevisar detta. Kan säkert tillskrivas slitage och underhåll. GS B7:or med Voith som är jämngamla med de senaste B12:orna växlar förvisso mjukare men låter också mer när hastigheten ökar. Sen är det ju som Tomas skriver problem med vridet, Voith klarar inte vridet hos många moderna bussmotorer och vill man ha något större än symaskin, vilket man gärna vill ha på bussar som går mycket på 70- och 90-vägar för att slippa köra strax över rödmarkeringen iförd Peltor-hörselkåpor, är det ZF som gäller.
Förstår detta, tack för förklaringen :D
Citat från: Tomas skrivet 11 mars 2009, 23:57:37 PM
Voith tillverkar bara 4-stegade automater för stadstrafik och den klarar inte vridmomentet från Volvos grymma 12 litare, men startar du med full sula så blir det ryckigt.
Då skall vi se. Lite maxmoment på lite motorer och transmissionskomponenter.
MOTORER
Vrid vid 1200 rpm
DH12C/D 340 1700Nm
DH12C/D 380 1850Nm
DH12C/D 420 2000Nm
Varvtal glömde jag kolla.
D7E 240 920Nm
D7E 290 1200Nm
D7E 320 1200Nm
AUTOMATLÅDOR
Maxmoment. Lägre maxmoment förekommer beroende på totalvikt till exempel.
Voit D 864.5 1700Nm max ingående vrid. 290 kW max 4vxl
Voit D 863.3 1500Nm 265 3vxl
Voit D 864.3 1500Nm 265 4vxl
ZF 5/6HP502C 1100Nm ?
ZF 6HP592C 1250Nm ?
ZF 5/6HP602C 1600Nm ?
ZF 5/6HP504C 1100Nm ?
ZF 5/6HP594C 1250Nm ?
ZF 5/6HP604C 1750Nm ?
ZF Ecolife 6Vxlupptill 2000Nm ?
Allison 5 B500R/6 B500R 2000Nm ? 5/6vxl
BAKAXLAR
potralaxel för låggolvare
ZF AV32 Dropcenter Axle 50000Nm 260kW
/M
Såvitt jag vet har GS inga VOLVO med Voith men man kan tro det då ZF knapparna numera ser likadana ut
Har för mig jag läste Voith på växelväljaren på GS B7RLE, men jag kan ju sett fel. Tomas som kört dem borde veta?
Serien 46-50 av GS B7 har Voith växellåda. Växellådans karraktär rimmar illa med bussens vilket gör att resan går ganska osnyggt ryck, stön och stånk.
Varför inte hysta in Alison lådor i bussarna grymt ljud och kraftiga växlingar. Spårvägen hade Alison i sina B10-M från 1983 med GS nummer 101-180.
ahh förklarar saker har ej kört den serien av bussar då dom ej hör hemma på gvx
Vet kanske M eller någon annan insatt i Volvos produkter om det över huvud taget skulle vara möjligt (ja inte bara tekniskt nu utan även om viljan finns) att få Allison-automat till bussarna?
Citat från: Johan B skrivet 14 mars 2009, 09:31:54 AM
Vet kanske M eller någon annan insatt i Volvos produkter om det över huvud taget skulle vara möjligt (ja inte bara tekniskt nu utan även om viljan finns) att få Allison-automat till bussarna?
Allison finns/fanns bara för att den pallade trycket från 420 motorn, Idag är det Ishift som gäller isället. Vet inte om det är möjligt att beställa Allison alls längre. Den Allison som satt i B10M på 80 talet var helt hydrauliskt styrd och var aningen känslig mot föroreningar i oljan (Dexron 3).
Därimot så finns det Allison som option till Novabus sortiment. ZF automater är standard men både Voith och Allison går att få.
Kolla in Nova LFS Artic här http://www.novabus.com/pages/public/produits/nova-lfs-artic.aspx?lang=EN-CA
Notera likheten med en i Göteborg förekommande busstyp.
/M
Citat från: M skrivet 14 mars 2009, 10:18:23 AM
Allison finns/fanns bara för att den pallade trycket från 420 motorn, Idag är det Ishift som gäller isället. Vet inte om det är möjligt att beställa Allison alls längre. Den Allison som satt i B10M på 80 talet var helt hydrauliskt styrd och var aningen känslig mot föroreningar i oljan (Dexron 3).
Därimot så finns det Allison som option till Novabus sortiment. ZF automater är standard men både Voith och Allison går att få.
Kolla in Nova LFS Artic här http://www.novabus.com/pages/public/produits/nova-lfs-artic.aspx?lang=EN-CA
Notera likheten med en i Göteborg förekommande busstyp.
/M
Den Oudsten ;D
Citat från: Tomas skrivet 14 mars 2009, 13:46:08 PM
Den Oudsten ;D
Då kan man fråga sig hur denna likhet har kunnat uppstå?
/M