Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2009, 23:00:42 PM

Titel: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2009, 23:00:42 PM
Är det nån som kan ge ett bra svar på skillnaden på scanias busschassin B21 kontra 2B21 samt B22 kontra 2B22
mvh Fernestad
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 08 mars 2009, 01:59:00 AM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2009, 23:00:42 PM
Är det nån som kan ge ett bra svar på skillnaden på scanias busschassin B21 kontra 2B21 samt B22 kontra 2B22
mvh Fernestad


Hej!

B20 4,7 m axelavstånd o totv 10,0 ton, B21 5,25/5,3 m axelavstånd o totv 11,0 ton, B22 5,9 m axelavstånd o totv 12,0 ton.
Tror att 2B21 o 2B22 innebar chassie med högre totalvikt, men där är jag ej säker.

/Christian
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 08 mars 2009, 10:41:02 AM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 mars 2009, 01:59:00 AM

Hej!

B20 4,7 m axelavstånd o totv 10,0 ton, B21 5,25/5,3 m axelavstånd o totv 11,0 ton, B22 5,9 m axelavstånd o totv 12,0 ton.
Tror att 2B21 o 2B22 innebar chassie med högre totalvikt, men där är jag ej säker.

/Christian
Tack Christian.
Då bör skillnaden på B63 och BF63 bli ett likvärdigt svar som ovan
mvh Fernestad
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 mars 2009, 10:56:31 AM
Hej! BF avser ett chassi med överhäng fram för att framdörren skall hamna framför framaxeln. Det fanns B 62 och B63 samt BF 61, 62 och 63. Något B 61 har jag aldrig hört talas om.
Mvh Jan G
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 08 mars 2009, 11:09:39 AM
2B20-serien var väl helt enkelt en uppgraderad version av B20-serien. B20- tillverkades mellan 1946 och 1948, 2B20- mellan 1948 och 1950, ingen av dessa fanns i "BF" utförande och båda var förkammardieslar. 1950 ersattes de av B60-serien med direktinsprutning. Slutsiffran stod för axelavståndet och åtminstone "teoretiskt" fanns B61 med axelavståndet 4,7 meter. B63 hade för övrigt axelavståndet 5,9 meter medan det på BF63 var 6,05 meter.

/GL
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Svoca skrivet 10 mars 2009, 18:18:22 PM
Scania-Vabis busschassier i serier B20 resp. 2B20 skiljer sig åt när det gäller växellådan. Det förhöll sig nämligen så att Köpings Mekaniska Verkstad levererade växellådor till Scania-Vabis bussar och lastbilar
fram till 1948. Volvo lade beslag på hela tillverkningen hos Köping och senare också köpte detta företag.
I detta läge stod Scania-Vabis utan någon växellådsleverantör. Då vände man sig till Leyland för köp av
växellådor både för bussar och lastbilar. Växellådstypen var av modell GB71 och användes i både lastbilar
och bussar fram till 1951. Dessa växellådor satt även i busschassier av serier B40, B60 och BF60 samt även i motsvarande lastbilschassier fram till 1951 då Scania-Vabis började tillverkningen av egna växellådor. Den enda modellen som inte fick Leyland-växellådor var det fyr-cylidriga busschassiet B15/B16. Här förekom Köpings-lådor
av typ K40. Tilläggas kan att växellådorna i B20-busschassier var av typ K45 (Köping). Motortyper i
busschassier typ B20 var D602 och D604. I 2B20-busschassier var motortypen D606 (annan svänghjuls-
kåpa och infästning för Leyland-lådan). Samtliga dessa motorer var av förkammartyp.   
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 mars 2009, 21:53:22 PM
Citat från: Svoca skrivet 10 mars 2009, 18:18:22 PM
Scania-Vabis busschassier i serier B20 resp. 2B20 skiljer sig åt när det gäller växellådan. Det förhöll sig nämligen så att Köpings Mekaniska Verkstad levererade växellådor till Scania-Vabis bussar och lastbilar
fram till 1948. Volvo lade beslag på hela tillverkningen hos Köping och senare också köpte detta företag.
I detta läge stod Scania-Vabis utan någon växellådsleverantör. Då vände man sig till Leyland för köp av
växellådor både för bussar och lastbilar. Växellådstypen var av modell GB71 och användes i både lastbilar
och bussar fram till 1951. Dessa växellådor satt även i busschassier av serier B40, B60 och BF60 samt även i motsvarande lastbilschassier fram till 1951 då Scania-Vabis började tillverkningen av egna växellådor. Den enda modellen som inte fick Leyland-växellådor var det fyr-cylidriga busschassiet B15/B16. Här förekom Köpings-lådor
av typ K40. Tilläggas kan att växellådorna i B20-busschassier var av typ K45 (Köping). Motortyper i
busschassier typ B20 var D602 och D604. I 2B20-busschassier var motortypen D606 (annan svänghjuls-
kåpa och infästning för Leyland-lådan). Samtliga dessa motorer var av förkammartyp.   

OK. Man får tacka för denna utredning(även om ursprungliga frågeställaren var någon annan).

/GL
Titel: SV: Skillnad på chassi?
Skrivet av: Svoca skrivet 11 mars 2009, 19:43:21 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 08 mars 2009, 10:56:31 AM
Hej! BF avser ett chassi med överhäng fram för att framdörren skall hamna framför framaxeln. Det fanns B 62 och B63 samt BF 61, 62 och 63. Något B 61 har jag aldrig hört talas om.
Mvh Jan G
B60-serien har funnits i fyra chassilängder:
B61 hjulbas 4,7 m
B62 hjulbas 5,25 m
B63 hjulbas 5,9 m
B64 hjulbas 6,25 m
B61 såldes i ett litet antal. Har funnits bl a i Norge. B64 såldes i 7 exemplar till GDG. Några flera B64 chassier är inte kända. Magnus Knutsson i Jönköping håller på att renovera det enda (?) kvarvarande exemplaret.
Även B20 resp. 2B20 med hjulbas 4,7 m har funnits, åtminstone på pappret. Om några sådana chassier producerades,
så var det nog i mycket litet antal.