Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 00:55:29 AM

Titel: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 00:55:29 AM
Igår (2009-03-06) kl 10 beslutades att den förstärkningstrafik som Strömma Buss gjort skall upphöra fr o m kl 18.
Meddelandet lämnades till Strömma Buss kl 10:30. Vad sker på måndagen?  8)

Vad säger de bortskämda kunderna? När införs förstärkningstrafiken igen? Hinner onsdagen infinna sig eller blir det på torsdagen?  ???
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 07 mars 2009, 09:46:32 AM
Dessa bussar ska förstärka trafiken t/fr Mälarörna enligt vad jag har hört.
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 07 mars 2009, 10:17:38 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 00:55:29 AM
Igår (2009-03-06) kl 10 beslutades att den förstärkningstrafik som Strömma Buss gjort skall upphöra fr o m kl 18.
Meddelandet lämnades till Strömma Buss kl 10:30. Vad sker på måndagen?  8)

Vad säger de bortskämda kunderna? När införs förstärkningstrafiken igen? Hinner onsdagen infinna sig eller blir det på torsdagen?  ???

På Måndag kommer trafiken förstärkas med röda Volvobussar med vit rand på sidan.

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 17:42:31 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 07 mars 2009, 10:17:38 AM
På Måndag kommer trafiken förstärkas med röda Volvobussar med vit rand på sidan.



Var har de hittat dessa? :D  ???
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 07 mars 2009, 20:24:12 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 17:42:31 PM
Var har de hittat dessa? :D  ???

Troligtvis genom omflyttningar efter Arrivas övertagande. I alla fall fem "nya" ledvagnar har siktats senaste veckan. 4444,4445,4658,4981 och 4982 har vad jag förstått inte ersatt något utan kan kanske ses som tänkt utökning för förfogandevagnstrafiken?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 07 mars 2009, 22:13:17 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2009, 20:24:12 PM
Troligtvis genom omflyttningar efter Arrivas övertagande. I alla fall fem "nya" ledvagnar har siktats senaste veckan. 4444,4445,4658,4981 och 4982 har vad jag förstått inte ersatt något utan kan kanske ses som tänkt utökning för förfogandevagnstrafiken?

Jättebra då slipper de åka gratis (dvs om förarna viserar efter reglerna), och man slipper höra, jag väntar alltid tillls jag ser vad det är för buss som kör fram innan jag beställer en SMS-biljett (med försening som följd).
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 08 mars 2009, 02:53:35 AM
De jag tänker på kommer inte från nuvanade Arrivaområden. Det kommer rulla lite andra nummer, håll ögonen/kameran öppna ;)

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 10 mars 2009, 03:24:04 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 08 mars 2009, 02:53:35 AM
De jag tänker på kommer inte från nuvanade Arrivaområden. Det kommer rulla lite andra nummer, håll ögonen/kameran öppna ;)



Ja, nog dök det upp några gamla bekantingar "fjollorna 5526 och 5527", trångt var det på "Sjöbergsplan" med 5 st förstärkningsvagnar plus de ordinarie vagnarna. Vi får se om det är bättre med ordningen i kväll.
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Walter skrivet 10 mars 2009, 08:07:26 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 08 mars 2009, 02:53:35 AM
De jag tänker på kommer inte från nuvanade Arrivaområden. Det kommer rulla lite andra nummer, håll ögonen/kameran öppna ;)



4444 o 4445 kommer väl från Södtertälje som kanske fått något från Märsta/Ekerö
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: at1981 skrivet 10 mars 2009, 08:21:43 AM
Hej!


Imorse (2009-03-10) funderar jag på varför det var dubbla bussar från Saltarö med ord. avg. tid 6:38 men dock blev de försenade p.g.a. den vita underbara snön :) --- Det blir så vackert ute med vit fin snö hängandes på trädens grenar :D

Ordinarie bussen på den turen brukar vara en ledvagn, igår var det vagn 1838 och idag såg jag också vagn 1838 som dock inte stannade i "Kopparmora" utan det fick extrabussen göra (Vagn 5152). Vagn 5152 var dock tom på passagerare, så jag var den första att gå ombord på den.

När jag sedan läste vagnspecen i Vagn 5152 var den identisk med den som brukar vara i normalfallet i ledvagnen på turen 6:38 från Saltarö.


Så jag undrar om det kommer gå dubbla bussar från Kolvik till Saltarö kl. 9:24 samt från Kolvik till Bullandö kl. 10:14 då jag förmodar att vagnspecarna är identiska i Vagn 1838 och 5152. Men extrabussen (Vagn 5152) kanske hinner få andra muntliga körorder innan det är dags för Kolviksturerna på 436 och 440.


Undrar om det bara var idag eller om det kommer upprepa sig med dubbla avgångar från Saltarö kl. 6:38 på vardagar till Slussen.


---
Sammanfattningsvis gick det tre bussar i samtrafik Hemmesta vägskäl - Slussen som turades om att angöra hållplatserna. Linje 440 och två st. 436 mot Slussen, den 436 jag åkte i kom först in till Slussen. 440 kördes om i Grisslinge och 436 kördes om vid Mölnviksrondellen. Sedan såg jag en 435:a vid uppställningsplatsen vid Hemmesta Vägskäl, det var vagn 1845.
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 10 mars 2009, 10:39:46 AM
Citat från: at1981 skrivet 10 mars 2009, 08:21:43 AM

När jag sedan läste vagnspecen i Vagn 5152 var den identisk med den som brukar vara i normalfallet i ledvagnen på turen 6:38 från Saltarö.


Föraren hade gissningsvis tagit en kopia på förarspecen för att kunna se vilka hålltider som finns.

Citat från: at1981 skrivet 10 mars 2009, 08:21:43 AM

Så jag undrar om det kommer gå dubbla bussar från Kolvik till Saltarö kl. 9:24 samt från Kolvik till Bullandö kl. 10:14 då jag förmodar att vagnspecarna är identiska i Vagn 1838 och 5152. Men extrabussen (Vagn 5152) kanske hinner få andra muntliga körorder innan det är dags för Kolviksturerna på 436 och 440.


Dubbla bussar på turerna som endast går till/från Kolvik? Nej det är knappast troligt att så kommer ske.

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: MrX skrivet 10 mars 2009, 11:45:52 AM
Jag ser flera Tyresönummer i tråden, är det Tyresö som fått förstärkningstrafiken eller har bussar flyttats?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 10 mars 2009, 11:52:03 AM
Citat från: MrX skrivet 10 mars 2009, 11:45:52 AM
Jag ser flera Tyresönummer i tråden, är det Tyresö som fått förstärkningstrafiken eller har bussar flyttats?

Svaret blir nej på båda frågorna.

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Walter skrivet 10 mars 2009, 13:25:26 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 11:52:03 AM
Svaret blir nej på båda frågorna.



Tyresö kör väl förfogande vagnarna?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: MrX skrivet 10 mars 2009, 14:16:28 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 11:52:03 AM
Svaret blir nej på båda frågorna.



Vilket uttömmande svar:P Vem kör förfogandevagnarna då?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 10 mars 2009, 22:07:53 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 11:52:03 AM
Svaret blir nej på båda frågorna.



Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 10 mars 2009, 22:45:17 PM
Citat från: Karsten skrivet 10 mars 2009, 22:07:53 PM
Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?

Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.

Jo tack, den bilen fick blinka en hel del under em/kvällen av olika anledningar. Var några vagnar som körde ner av misstag på bron, fick backa loss en av dem. Dock kom bärgaren när jag skulle ställa ut en triangel.

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 mars 2009, 00:57:30 AM
Citat från: Karsten skrivet 10 mars 2009, 22:07:53 PM
Det kan det inte bli!

Jag rattade 6114 i sex och en halv timme idag. Något som förvånade mig var att förfogandebussarna fortfarande kör turer i motrusningen på 413,435 och 474. Tommare bussar får man leta efter, varför så?

Såg förresten att du fick roa dig med att blinka orange med Renualten vid Danviksbron. Hur många fick backa ut därifrån?

Här kom en fjolla i motrusning kl 16:31:  ;)

(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_1197.jpg)
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 11 mars 2009, 01:11:06 AM
Det är väl nästan lite mumma? ;D

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: at1981 skrivet 11 mars 2009, 08:10:52 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 22:45:17 PM
Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.

Jo tack, den bilen fick blinka en hel del under em/kvällen av olika anledningar. Var några vagnar som körde ner av misstag på bron, fick backa loss en av dem. Dock kom bärgaren när jag skulle ställa ut en triangel.



Hej!

Om vagnarna nu är från Tyresö kan de väl dela med sig lite av sina mer fina vagnar i 53-serien från Kalmar med tygmatta i taket och sådant fint :) --- Imorse såg jag Vagn 1845, det är ju en f.d. Busslinksvagn men inte tillstymmelse till regional inredning i den dessvärre :(  :'(

Swebus liksom alla andra entreprenörer i Stockholms län borde lära sig att prioritera fina bussar i förhållande till linjens längd och restid.

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Walter skrivet 11 mars 2009, 11:11:54 AM
Citat från: at1981 skrivet 11 mars 2009, 08:10:52 AM
Hej!

Om vagnarna nu är från Tyresö kan de väl dela med sig lite av sina mer fina vagnar i 53-serien från Kalmar med tygmatta i taket och sådant fint :) --- Imorse såg jag Vagn 1845, det är ju en f.d. Busslinksvagn men inte tillstymmelse till regional inredning i den dessvärre :(  :'(

Swebus liksom alla andra entreprenörer i Stockholms län borde lära sig att prioritera fina bussar i förhållande till linjens längd och restid.

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(

ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: MrX skrivet 11 mars 2009, 11:51:45 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 mars 2009, 00:57:30 AM

(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_1197.jpg)

Jag kan ju inte låta bli, det där är min favoritbuss, vi är bästisar och stöttar alltid varandra. Tidig Juldagsmorgon susade vi fram på Ältavägen med sista 491 mot Sergels Torg. Det var halt, kallt och ensamt men vi hade varandra. Det är en kärleksförklaring utöver det vanliga.

Citat från: at1981 skrivet 11 mars 2009, 08:10:52 AM

Sedan är det ju det här med miljözoner och grejs också tyvärr som sätter käppar i hjulet för entreprenörernas komforttänkande :(

Det var ju just det där med miljözoner. Vi har så många omlopp som går in till Centralen på morgonen så alla miljövagnar behövs. Men med lite tur så kanske någon 53XX smiter iväg på ett spännande uppdrag från Slussen.

Citat från: Fredde_J skrivet 10 mars 2009, 22:45:17 PM
Jo! Vagnarna är stationerade och placerade i Tyresö, men körs av förare från Na/V. Därav svaret nej tidigare... ;) Det finns lagt hur dessa vagnar ska köra och hur de ska bistå, men jag är inte fullt insatt i exakt hur, men vet att det följs upp vart de gör mest nytta.


Ingen mer förarbrist utan enbart vagnbrist? Hämtas bussarna på Tyresögaraget på morgonen då eller står de uppställda på Björknäs?
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:08:16 PM
Citat från: Walter skrivet 11 mars 2009, 11:11:54 AM
ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.

Ja, men även om linjerna har regionalvagnskrav så gäller det nog(?) bara ordinarievagnar, eventuellt också extraturer som finns med i beställningen inför varje tidtabellsperiod.
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Olle skrivet 11 mars 2009, 18:16:31 PM
Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:08:16 PM
Ja, men även om linjerna har regionalvagnskrav så gäller det nog(?) bara ordinarievagnar, eventuellt också extraturer som finns med i beställningen inför varje tidtabellsperiod.

Ja, jämför med 676, där förstärkningsvagnar kan vara av vad för sort som helst ...
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 11 mars 2009, 23:18:17 PM
Citat från: MrX skrivet 11 mars 2009, 11:51:45 AM

Ingen mer förarbrist utan enbart vagnbrist? Hämtas bussarna på Tyresögaraget på morgonen då eller står de uppställda på Björknäs?


De hämtas och lämnas i Tyresö. Det finns inga fler, mig veterligen, platser att rampa bussar på i trafikområde Na/V.

Citat från: Walter skrivet 11 mars 2009, 11:11:54 AM
ja och dessutom är det väl SL som sätter kraven på vad linjerna ska erbjuda för komfort. Dessutom vill nog Tyresöborna också ha den komfort som de gamla kalmarvagnarna erbjuder.

Linjerna som körs med dessa vagnar är i första hand förstärkning och i andra hand ersättning för en ev. strulande ordinarievagn. Då är det en buss som efterfrågas och inte en läslampa ;)

Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 mars 2009, 02:17:27 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 11 mars 2009, 23:18:17 PM
De hämtas och lämnas i Tyresö. Det finns inga fler, mig veterligen, platser att rampa bussar på i trafikområde Na/V.

Linjerna som körs med dessa vagnar är i första hand förstärkning och i andra hand ersättning för en ev. strulande ordinarievagn. Då är det en buss som efterfrågas och inte en läslampa ;)



Troligen inte heller "tygmatta i taket" eller ´"nattbelysning"  ;D Kunderna vill bara hem.  ;)
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 12 mars 2009, 12:43:06 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 mars 2009, 02:17:27 AM
Troligen inte heller "tygmatta i taket" eller ´"nattbelysning"  ;D Kunderna vill bara hem.  ;)

Fast det där är lite att förenkla komfortkraven. Visst är en "stadsbuss" bättre än ingen buss, men jag tycker att man kan kräva lite högre komfort på det längre linjerna precis som det görs idag. Resenären blir inte gladare för att det kommer en extrabuss med lägre komfort om det inte framgår att det är en extrabuss, om det framgår att det är en extrabuss kan de dock bli glada av det faktum att de körs extrabussar eller ha överseende med komfortsänkningen just för att det är en extrabuss. Dagens lösning är nog den bästa kortsiktigt, till hösten borde dessa extraturer samordnas i ordinarie linjers tider vilket verkar ske om jag förstod SLs trafikökningar rätt. 
Titel: SV: Förstärkningstrafiken i Nacka/Värmdö
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 18:48:03 PM
Citat från: Walter skrivet 10 mars 2009, 08:07:26 AM
4444 o 4445 kommer väl från Södtertälje som kanske fått något från Märsta/Ekerö

Hur är det med 4121, 4560, 4561, 4572, 4667?
Är de nyinflyttade och i så fall varifrån?