Det nærmer seg påske, så her er Paaske Bus/Vikingbus #807 ved garasjen på Amager i København. ;)
(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/Sa_L8fr7o0I/AAAAAAAALsI/v69NWITcbkA/s800/ob2009-03-04-127619bem.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/Sa_L830aAdI/AAAAAAAALsQ/-G2EwkC2qe4/s800/ob2009-03-04-127620bem.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/Sa_L9X_n9nI/AAAAAAAALsY/6gc4BNC5dfI/s800/ob2009-03-04-127621bem.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/Sa_L-VOjItI/AAAAAAAALsg/g__ZW2tARIw/s800/ob2009-03-04-127622bem.jpg)
B-PP 4310 hos Vikingbus på Amager, København, 04.03.2009.
Härligt Øyvind, en S431DT är inte helt fel ;D
//Niclas
Jag älskar de här bussarna. Vackert! :)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 mars 2009, 23:45:20 PM
Härligt Øyvind, en S431DT är inte helt fel ;D
//Niclas
Instämmer inte. Det är en hemsk buss. Ett par meter för lång. Bagageutrymmet är inte alls ergonomiskt utformat för den som ska jobba där. Inte heller särskilt rymligt. Det är inte ståhöjd i passagerarutrymmet. Passagerarna får nästan krypa i bussen. Storleken på bussen gör att passagerarna ibland får gå sista biten till destinationen. Kort sagt inte särskilt användarvänlig. Men den är snygg att titta på, om du har några millar över att spendera.
Citat från: deinflu skrivet 06 mars 2009, 08:48:23 AM
Instämmer inte. Det är en hemsk buss. Ett par meter för lång. Bagageutrymmet är inte alls ergonomiskt utformat för den som ska jobba där. Inte heller särskilt rymligt. Det är inte ståhöjd i passagerarutrymmet. Passagerarna får nästan krypa i bussen. Storleken på bussen gör att passagerarna ibland får gå sista biten till destinationen. Kort sagt inte särskilt användarvänlig. Men den är snygg att titta på, om du har några millar över att spendera.
Nu har jag själv bara provkört denna modell när jag var nere i Holland -07 hos EvoBus Netherslands och aldrig jobbat med genom att lasta den. Intressant synpunkt med last utrymmet. Men inne i passagerarutrymmet vet jag inte om jag kan hålla med om höjden, men det kan ju bero att jag är inte alltför lång (174 cm), men kan tänka mig att långa personer får böja sig. Bussen är ju dok 4,00 m hög av en orsak. Det finns alltför många länder som har den max-höjden på sina vägbroar.
Längden kan man ju inte göra så mycket åt, vill man ha en Setra DD så är det ju tyvärr den ända längden den byggs med. Vet att min gode vän Christian Gegg i Österrike som har 3 st S431DT var tvungen att skaffa sig en Neoplan N1122/3C som är 12,44 m för att ha en DD på sina resor till resmål där det är trångt. Hade EvoBus haft en kortare version hade han tveklöst köpt sig en sån.
Utseende mässigt har EvoBus verkligen lyckats med designen på den, den är maffig.
//Niclas
Självklart är bagaget en mardröm att lasta o lossa o tyvärr får sovkabinen användas till last dom flesta gånger. Men det vägs upp av hur skön den är att köra, speciellet på autobahn.Visst kan det vara trångt vid vissa hotell men många gånger kommer man inte fram men en vanlig buss heller pga parkerade bilar o annat. Man får göra det bästa av situationen. Skidboxen som sitter på för det mesta tar åxå extra plats.Kort sagt så tycker jag att det finns inget bättre att köra på resorna.
Ja, S431DT er uten tvil den fineste dobbeldekker turisbussen på markedet nå. På en sterk andreplass har jeg Berkhof Axial DD/Bova Synergy, som også ser ganske bra ut. Skylineren er dessverre litt gammeldags nå, men jeg ser virkelig fram til den nye utgaven kommer. Det er vel neste år?
At bagasjen kan være et problem på denne er nok så, men det må man vel forvente når det faktisk er en dobbeldekker. Dobbeldekker bybusser er vel ca. 4,4m, men det kan man ikke kjøre med rundt om på steder som er verdt å oppleve, så da får 4 meter klare seg. Å forvente god takhøyde i en dobbeldekker er jo også urealistisk. Jeg som er 192cm lang må jo selvfølgelig bøye hodet når jeg skal gå i en sånn buss, men det er jeg vant til så det ser jeg ikke på som noe som helst problem. Poenget med en buss er jo at man skal sitte i den, og så lenge taket er høyt nok da så er det jo ikke noe problem.
I mars/april 1998 var klassen min på tur til Polen og Tyskland i litt over en uke med en 10 år gammel Skyliner. Av alle ting kan jeg ikke huske at jeg opplevde at bussen var spesielt trang ... det var jo en dobbeldekker! Når vi stoppet og skulle ut, så husker jeg at jeg pleide å stikke hodet opp av takluka når vi stod i kø for å komme bort til trappa. Det var faktisk ganske fin utsikt derfra. :) Jeg tok til og med et bilde fra takluka på en polsk motorvei på turen. ;D