Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM

Titel: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM
Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: julle skrivet 04 mars 2009, 14:08:00 PM
Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM
Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.

Hässleholm, idag 4 bussar Bergkvara samt 4 bussar Swebus. Vinnare Orusttrafiken

Österlen, idag 10 bussar som körs av Veolia. Vinnare Veolia
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Walter skrivet 04 mars 2009, 14:32:33 PM
Swebus största förlorare i antal bussar, Veolia verkar vara den stora vinnaren.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 04 mars 2009, 14:48:28 PM
Min personliga kommentar på utgången är följande. Österlen paketet, att Veolia behåller trafiken var väl väntat och väldigt högt på företagets priolista. Man var tvungen att vinna efter att Bussiväst tog hem trafiken på linje Sk 1 och 2 2006.

Trelleborg var väl inget överraskande här heller och eftersom det krävdes nya bussar i avtalet så var alla på ruta 1.

Skåne NV Swebus har depåer på alla ändhpl, Klippan, Ängelholm samt Helsingborg. Detta är viktigt när det gäller spara kostnader.

Lomma, att Veolia tog detta är lite överraskande. Visserligen så har man mkt plats på depån i Gastelycken som är redan klar för bussarna, men man har ingen depå i Landskrona vilket gör att tomkörning eller nyetablering krävs.

Hässleholm den verkliga överaskningen, jag trodde att det stod mellan Bergkvara och Swebus. Orusttrafiken lämnade Skåne 2004 efter man sålt allt till Arriva. Nu öppnar man i Skåne på nytt igen. Orusttrafiken har förresten 1 buss på Ven sedan 1999.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Möllers skrivet 04 mars 2009, 15:00:51 PM
Mennar du att veolia köra linje132an läggre fram sen lär blir intersant.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Walter skrivet 04 mars 2009, 15:02:23 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 mars 2009, 15:00:51 PM
Mennar du att veolia köra linje132an läggre fram sen lär blir intersant.

Ja efter 1 december blir det nya bussar att fotografera Möller!
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Möllers skrivet 04 mars 2009, 15:06:17 PM
Det ska bli skit skoj  ;D

Är det bara en linjen då ingen annan ska köra veolian  ???
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: julle skrivet 04 mars 2009, 15:41:39 PM
Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 14:48:28 PM
Min personliga kommentar på utgången är följande. Österlen paketet, att Veolia behåller trafiken var väl väntat och väldigt högt på företagets priolista. Man var tvungen att vinna efter att Bussiväst tog hem trafiken på linje Sk 1 och 2 2006.

Trelleborg var väl inget överraskande här heller och eftersom det krävdes nya bussar i avtalet så var alla på ruta 1.

Skåne NV Swebus har depåer på alla ändhpl, Klippan, Ängelholm samt Helsingborg. Detta är viktigt när det gäller spara kostnader.

Lomma, att Veolia tog detta är lite överraskande. Visserligen så har man mkt plats på depån i Gastelycken som är redan klar för bussarna, men man har ingen depå i Landskrona vilket gör att tomkörning eller nyetablering krävs.

Hässleholm den verkliga överaskningen, jag trodde att det stod mellan Bergkvara och Swebus. Orusttrafiken lämnade Skåne 2004 efter man sålt allt till Arriva. Nu öppnar man i Skåne på nytt igen. Orusttrafiken har förresten 1 buss på Ven sedan 1999.

Jag är benägen att hålla med när det gäller Österlen, det är ju trafik som Veolia har kört väldigt länge och borde vara mycket intresserad av att behålla. Likaså när det gäller Hässleholm, där borde ju Bergkvara alternativt Swebus varit mer offensiva.

Däremot tycker jag inte alls att det var självklart att Swebus vann i Helsingborg. Där är det ju så att Skånetrafiken äger depån i Helsingborg och Isaksson Karlsson äger Ängelholm. Dessutom har ju inte bara Swebus verksamhet på bägge orter utan även Bergkvara och Isaksson Karlsson har intressen på bägge orter, men även Arriva borde kunna ha haft synergier med stadstrafiken i Helsingborg.

Likaså tycker jag nog att det är överraskande att Veolia rycker upp sig så när det gäller Trelleborg, där stadstrafiken helt klart borde vara till fördel för Arriva som kör det mesta av regiontrafiken kring Trelleborg.

När det gäller Landskrona- paketet så tycker åtminstone jag att det är fullt naturligt att Veolia slår sig in. Det är ju inte mer än ett enda helgomlopp som börjar och slutar i Landskrona, utan det mesta av trafiken har sin naturliga hemhörighet i Lund. Och där sitter Veolia med sin till långt över hälften outnyttjade depå i Gastelyckan och kan säkert nu meranvända den i och med dryga 30 fordon till som ska garageras och servas.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Walter skrivet 04 mars 2009, 15:59:46 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 mars 2009, 15:06:17 PM
Det ska bli skit skoj  ;D

Är det bara en linjen då ingen annan ska köra veolian  ???

Är ett antal linjer i Lomma, Kävlinge, Landskrona.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 04 mars 2009, 16:03:06 PM
Citat från: julle skrivet 04 mars 2009, 15:41:39 PM


Däremot tycker jag inte alls att det var självklart att Swebus vann i Helsingborg. Där är det ju så att Skånetrafiken äger depån i Helsingborg och Isaksson Karlsson äger Ängelholm. Dessutom har ju inte bara Swebus verksamhet på bägge orter utan även Bergkvara och Isaksson Karlsson har intressen på bägge orter, men även Arriva borde kunna ha haft synergier med stadstrafiken i Helsingborg.

Likaså tycker jag nog att det är överraskande att Veolia rycker upp sig så när det gäller Trelleborg, där stadstrafiken helt klart borde vara till fördel för Arriva som kör det mesta av regiontrafiken kring Trelleborg.

När det gäller Landskrona- paketet så tycker åtminstone jag att det är fullt naturligt att Veolia slår sig in. Det är ju inte mer än ett enda helgomlopp som börjar och slutar i Landskrona, utan det mesta av trafiken har sin naturliga hemhörighet i Lund. Och där sitter Veolia med sin till långt över hälften outnyttjade depå i Gastelyckan och kan säkert nu meranvända den i och med dryga 30 fordon till som ska garageras och servas.

Julle om jag ska kommentera det du skriver, så blir det såhär. Vem som äger depån i Helsingborg och Ängelholm har inget med saken att göra. Swebus är det endaste företag som har bussar stationerade i Klippan, Ängelholm och Helsingborg idag. På Isaksons depå i Ängelholm finns endast Arriva och de själv på plats. Swebus och Bergkvarabuss har egna uppställningsplatser i Ängelholm.

Trelleborgs stadstrafik körs från en och samma depå. Ingen gas är framdragen idag så alla som ska starta upp måste tänka på detta innan. Arrivas bussar kan inte nyttjas någon annanstans i skåne. Veolia kör redan linjen på Svedala och där har inte Arriva någon fördel.

Att Veolia tog Paket Landskrona är inget chockade, men de var inte mina favoriter till att ta det.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:27:47 PM
Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 16:03:06 PM
Julle om jag ska kommentera det du skriver, så blir det såhär. Vem som äger depån i Helsingborg och Ängelholm har inget med saken att göra. Swebus är det endaste företag som har bussar stationerade i Klippan, Ängelholm och Helsingborg idag. På Isaksons depå i Ängelholm finns endast Arriva och de själv på plats. Swebus och Bergkvarabuss har egna uppställningsplatser i Ängelholm.

Trelleborgs stadstrafik körs från en och samma depå. Ingen gas är framdragen idag så alla som ska starta upp måste tänka på detta innan. Arrivas bussar kan inte nyttjas någon annanstans i skåne. Veolia kör redan linjen på Svedala och där har inte Arriva någon fördel.

Att Veolia tog Paket Landskrona är inget chockade, men de var inte mina favoriter till att ta det.


Kanske vore ett uppslag för spelbolagen att ordna vadslagning om vem vinnaren blir i offentliga upphandlingar?  ;)


Hur som helst är nog min personliga reflektion att Veolia de sista åren inte direkt varit offensiva när det gäller att räkna hem ny trafik och dessutom i många fall har haft svårt att behålla den de redan har. Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: virtual1 skrivet 04 mars 2009, 20:29:49 PM
Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:27:47 PM

Kanske vore ett uppslag för spelbolagen att ordna vadslagning om vem vinnaren blir i offentliga upphandlingar?  ;)


Hur som helst är nog min personliga reflektion att Veolia de sista åren inte direkt varit offensiva när det gäller att räkna hem ny trafik och dessutom i många fall har haft svårt att behålla den de redan har. Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.

Får se hur mycket Veolia kommer att plocka från sin uppställning i Lund nu då, de har ju lite att ta ifrån om man som så säger ;-) - IAF till att börja med om inte miljökrav sätter stopp helt.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:21:21 AM
Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM
Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.
Nu hänger jag inte med... Att Lomma gick ut på anbud vet jag och det var ju kul för ML-förarna (de som finns kvar) att få köra det igen. Veolia behövde lite nytt i Malmö.

Vad är det i Trelleborg som Arriva förlorade? De vann ju en hel del 2005. Har de förlorat det redan?

Vad i Nordvästskåne vann Swebus? 506, 520?

Har Veolia lagt anbud på NV Skåne? De har ju ingenting där. Är de inte intresserade av den regionen eller förlorar de varje gång?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:22:19 AM
Citat från: Walter skrivet 04 mars 2009, 15:59:46 PM
Är ett antal linjer i Lomma, Kävlinge, Landskrona.
123, 126, 132, 133, 134, 137, 138 och 139. Har jag glömt någon?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:28:56 AM
Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:27:47 PM
Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.

För mig kom det som en chock då jag hört av en högt anställd på en Orusttrafiken-depå att Orusttrafiken och Skånetrafiken aldrig riktigt kommit överens. De överlämnade trafik åt Arriva för att de inte drog jämt med Skånetrafiken och nu gör de ett nytt försök. Ja, bara för Stenungsund att lära nya skånska orter då, för kommenderingen skall väl ske därifrån?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 05 mars 2009, 10:23:48 AM
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:22:19 AM
123, 126, 132, 133, 134, 137, 138 och 139. Har jag glömt någon?

119, 122 (som tillsammans med 123 utgör Veolias befintliga Kävlinge-paket).
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 05 mars 2009, 10:34:27 AM

Antar att de 9 bussarna som Arriva förlorar i Trelleborg är stadstrafiken, men vilka är de 18 bussar som Veolia försvarar? Linje 165 ligger väl i ett annat paket har jag för mig, så det måste vara trafik mot Ystad till. Skånetrafiken har väl precis som med Landskrona slagit ihop fler mindre paket.

De sju bussarna i NV borde vara 506 och 520 som svar på en tidigare fråga.

Har inte sett det officiella pressmeddelandet än, är det någon vet om det blev gasbussar i samtliga anbud? Boggi och/eller normalvagnar? Krav på lågt insteg alternativt låggolv gäller väl alla linjer numer?

För Landskrona kan Veolia haft fördelen av depån i Lund som redan har gas framdragen (och plats!) precis som den i Malmö. Tror inte det behövs en speciell depå i Landskrona med tanke på det enda helgomlopp som utgår därifrån. Kan lika gärna utgå från Lund. Landskronas vardagsomlopp börjar med en tomkörning till Löddeköpinge och även detta kan tas från Lund.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:22:36 PM
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 10:34:27 AM
Antar att de 9 bussarna som Arriva förlorar i Trelleborg är stadstrafiken, men vilka är de 18 bussar som Veolia försvarar? Linje 165 ligger väl i ett annat paket har jag för mig, så det måste vara trafik mot Ystad till. Skånetrafiken har väl precis som med Landskrona slagit ihop fler mindre paket.

De sju bussarna i NV borde vara 506 och 520 som svar på en tidigare fråga.

Har inte sett det officiella pressmeddelandet än, är det någon vet om det blev gasbussar i samtliga anbud? Boggi och/eller normalvagnar? Krav på lågt insteg alternativt låggolv gäller väl alla linjer numer?

För Landskrona kan Veolia haft fördelen av depån i Lund som redan har gas framdragen (och plats!) precis som den i Malmö. Tror inte det behövs en speciell depå i Landskrona med tanke på det enda helgomlopp som utgår därifrån. Kan lika gärna utgå från Lund. Landskronas vardagsomlopp börjar med en tomkörning till Löddeköpinge och även detta kan tas från Lund.


http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=25109&epslanguage=SV

Det verkar bli gas på 80 av 89 bussar.
Lite överraskande är att Busslink har lämnat anbud och att Orusttrafiken tog hem Hässleholm.
13 december börjar nya avtalet gälla
Det verkar som Svedala går under Trelleborg och där har Veolia busstrafik att försvara.

Mvh Rickardo
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 05 mars 2009, 13:16:57 PM
Citat från: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:22:36 PM
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=25109&epslanguage=SV

Det verkar bli gas på 80 av 89 bussar.
Lite överraskande är att Busslink har lämnat anbud och att Orusttrafiken tog hem Hässleholm.
13 december börjar nya avtalet gälla
Det verkar som Svedala går under Trelleborg och där har Veolia busstrafik att försvara.

Mvh Rickardo

Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 05 mars 2009, 13:30:14 PM
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 13:16:57 PM
Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?


De 9 bussar som inte ska drivas med GAS är de på Österlen. De 7 bussar som Swebus vunnit i Helsingborg körs idag av Arriva. Swebus kommer att fortsätta på linje 520 med 3 dieseldrivna bussar sedan innan + de nya Gasdrivna.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: bjalle skrivet 05 mars 2009, 14:24:53 PM
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 13:16:57 PM
Där var det ja. Svedala måste betyda Pendel 141 samt eventuellt linje 142 till Bara och Klågerup. Spontant borde linje 165 ingå i detta paket då den går Lund-Svedala-Trelleborg, men det var väl inte så länge sedan den handlades upp?

Lite överraskande att Swebus står som nuvarande entreprenör för de sju bussarna i Helsingborg, det har nämnts Arriva här på forumet.

...och vilka nio bussar kan det vara som inte ska vara gasdrivna?


I Helsingborg så delas linjen av Arriva och Swebus
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 05 mars 2009, 14:34:41 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 mars 2009, 14:24:53 PM
I Helsingborg så delas linjen av Arriva och Swebus

Ja idag så kör Arriva med 4 bussar på linje 506 samt med 3 bussar på linje 520. Swebus har de 3 andra som kör på linje 520 idag.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 05 mars 2009, 15:30:58 PM
Citat från: Jan skrivet 05 mars 2009, 14:34:41 PM
Ja idag så kör Arriva med 4 bussar på linje 506 samt med 3 bussar på linje 520. Swebus har de 3 andra som kör på linje 520 idag.

Tillhör linje 520 rent formellt två olika avtal eller har man sammanfogat dessa och tillåter de tidigare avtalade diselbussarna?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 05 mars 2009, 15:37:29 PM
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 15:30:58 PM
Tillhör linje 520 rent formellt två olika avtal eller har man sammanfogat dessa och tillåter de tidigare avtalade diselbussarna?


Ja det stämmer det är 2 avtal. För ett antal år sedan fanns det 4 företag som körde på samma linje. Det var Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Linjebuss samt Swebus.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:08:47 PM
Vad gäller för SkåneExpressen 5 och 6? Dessa har ju Veolia inte haft mer än i fyra år. Har de redan gått ut på anbud? Är det låggolv även på SkåneExpressen numera? Dessa skulle ju vara högbyggen av komfortskäl enligt Skånetrafiken för några år sedan.

Hur mycket av Lommatrafiken skall utgå från Malmödepån?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 05 mars 2009, 22:15:25 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:08:47 PM
Vad gäller för SkåneExpressen 5 och 6? Dessa har ju Veolia inte haft mer än i fyra år. Har de redan gått ut på anbud? Är det låggolv även på SkåneExpressen numera? Dessa skulle ju vara högbyggen av komfortskäl enligt Skånetrafiken för några år sedan.

Hur mycket av Lommatrafiken skall utgå från Malmödepån?

Nej, det är inte låggolv på SkåneExpressen, inte heller gasdrift. Däremot är det normalgolv och lift. SkEx 5 och 6 har inte gått ut på anbud redan, såvida de inte är planerade redan till nästa år, men det låter tidigt.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:19:17 PM
Citat från: Peter L skrivet 05 mars 2009, 22:15:25 PM
Nej, det är inte låggolv på SkåneExpressen, inte heller gasdrift. Däremot är det normalgolv och lift. SkEx 5 och 6 har inte gått ut på anbud redan, såvida de inte är planerade redan till nästa år, men det låter tidigt.

Nej, det var det jag tänkte. Hade inte det blivit kontraktsbrott i så fall?

Så höggolv och dieseldriftkommer kvarstå på SkåneExpressen?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 06 mars 2009, 14:50:56 PM
Citat från: Jan skrivet 05 mars 2009, 13:30:14 PM
De 9 bussar som inte ska drivas med GAS är de på Österlen. De 7 bussar som Swebus vunnit i Helsingborg körs idag av Arriva. Swebus kommer att fortsätta på linje 520 med 3 dieseldrivna bussar sedan innan + de nya Gasdrivna.

Angånde Österlen så är det 7 bussar på Skåneexpressen 3 Kristianstad - Simrishamn och 2 dieselbussar LE på linjerna 574 o 579.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 mars 2009, 21:56:41 PM
Citat från: Jan skrivet 06 mars 2009, 14:50:56 PM
Angånde Österlen så är det 7 bussar på Skåneexpressen 3 Kristianstad - Simrishamn och 2 dieselbussar LE på linjerna 574 o 579.
Det var Swebus som hade trean innan va?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 06 mars 2009, 22:18:20 PM
Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2009, 21:56:41 PM
Det var Swebus som hade trean innan va?

Nej, det är Veolia som kör denna sedan tidigare. Stod också i pressmeddelandet att Veolia försvarade detta avtal.

Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 mars 2009, 23:29:38 PM
Citat från: Peter L skrivet 06 mars 2009, 22:18:20 PM
Nej, det är Veolia som kör denna sedan tidigare. Stod också i pressmeddelandet att Veolia försvarade detta avtal.



Hade swebus trean innan 2002 då? Jag har för mig att Swebus körde trean, men kan ha rört ihop åren.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 08 mars 2009, 20:50:29 PM
Swebus Helsingborg / Klippan kör ju förutom delar av 520 även delar av 518, 528 & 531 + hela 521 om jag inte är helt ute och reser. Här i Klippan står normalt 2 st "Vegor" uppställda, Örkelljunga har också ett antal Vegor, som väl även servar linje 529 mot Perstorp.

Som sagt detta är fritt ur huvudet, för övrigt så har Veolias vagnar på linje 518 på senaste tiden varit blandade "Säffle Volvo" av äldre modell. Ett par vagnsnummer som fastnat på näthinnan är 2089 & 2114. (2089 6x2 & 2114 4x2). 2089 är väl en gammal Skåneexpress om jag inte cyklar fullständigt.

Mvh.
Scaniaolsson
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: homer skrivet 08 mars 2009, 23:22:54 PM
Nu har de här kanske inte så mycket med just den här upphandlingen att göra, men på E4:an södergående körde jag med personbil om en ny skånestrafiken stripad 8700LE 6X2 märkt med företagsnamnet "BK BUSS"

detta var i fredags, någon som vet var den var på väg er exakt?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 09 mars 2009, 08:46:55 AM
Citat från: scaniaolsson skrivet 08 mars 2009, 20:50:29 PM
Swebus Helsingborg / Klippan kör ju förutom delar av 520 även delar av 518, 528 & 531 + hela 521 om jag inte är helt ute och reser. Här i Klippan står normalt 2 st "Vegor" uppställda, Örkelljunga har också ett antal Vegor, som väl även servar linje 529 mot Perstorp.

Som sagt detta är fritt ur huvudet, för övrigt så har Veolias vagnar på linje 518 på senaste tiden varit blandade "Säffle Volvo" av äldre modell. Ett par vagnsnummer som fastnat på näthinnan är 2089 & 2114. (2089 6x2 & 2114 4x2). 2089 är väl en gammal Skåneexpress om jag inte cyklar fullständigt.

Mvh.
Scaniaolsson

Nja, cyklar gör du inte. 2089 var ingen Skåneexpress, men väl en expressbuss, typ föregångaren till Pendeln. Den trafikerade X100 på Näset innan den degraderades till regionbuss när Swebus övertog Näset från Linjebuss.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Peter L skrivet 09 mars 2009, 08:47:52 AM
Citat från: homer skrivet 08 mars 2009, 23:22:54 PM
Nu har de här kanske inte så mycket med just den här upphandlingen att göra, men på E4:an södergående körde jag med personbil om en ny skånestrafiken stripad 8700LE 6X2 märkt med företagsnamnet "BK BUSS"

detta var i fredags, någon som vet var den var på väg er exakt?

Malmö eller Trelleborg, ny buss till trafiken på linje 144?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Svemicke skrivet 09 mars 2009, 23:42:16 PM
Citat från: Peter L skrivet 09 mars 2009, 08:46:55 AM
Nja, cyklar gör du inte. 2089 var ingen Skåneexpress, men väl en expressbuss, typ föregångaren till Pendeln. Den trafikerade X100 på Näset innan den degraderades till regionbuss när Swebus övertog Näset från Linjebuss.
Ja just det! 2080 hette dessa bussarna. Glöm vad jag skrev i annan tråd. Tror det är 2087 som syns på bilden jag lade ut.
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2009, 19:52:32 PM
På Mellanskånefronten intet nytt?
Titel: SV: Hur gick det i Skåne?
Skrivet av: Jan skrivet 17 mars 2009, 17:53:29 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2009, 19:52:32 PM
På Mellanskånefronten intet nytt?

Inga bussar men anbud på gång all trafik som Veolia har i Eslöv, Höör och Hörby.