Idag blir det bilder i från Helsingborg.
Helsingborgs Trafikverk 173 och 174 (fd. HSS 10 och 11) förevigade på Triangeln den 10 oktober 1978, strax innan slopning.
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_173_Helsingborg_Triangeln_19781010_NS.jpg)
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_174_Helsingborg_Triangeln_19781010_NS.jpg)
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_174_Helsingborg_Triangeln_19781010_a_NS.jpg)
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_174_Helsingborg_Triangeln_19781010_b_NS.jpg)
Avslutningvis HTV 211, plåtad vid leveransen 1980.
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_211_Helsingborg_Triangeln_1980_NS.jpg)
Så trevligt att se mina gamla bilder. Dom ser riktigt fina ut. Tack Jeppe.
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 03 mars 2009, 21:43:22 PM
(http://www.jsbild.se/muppmapp/HTV_211_Helsingborg_Triangeln_1980_NS.jpg)
Mycket snygg front!
Destiantionsskylten på sidan har en, för mig, annorlunda placering.
Om du menar skylten framför bakdörrarna så är det nog egentligen en linjenummerskylt och den är placerad där för att det är ingång bak på bussen!
Mvh
Mr H
Hej
Nu är det nostalgitime igen tack så mycket. Vilken årsmodell är det på de första bussbilderna?
mvh Stefan P
Bussarna är från 1962. HSS fick 5 st nr 7 - 11. Volvo B 653 ??? Wilson vx-låda. Säfflekaross. Ombyggda för högertrafik. Buss nr 7 ombyggdes till Bokbuss.
Citat från: Nils-Bertil skrivet 05 mars 2009, 00:02:32 AM
Bussarna är från 1962. HSS fick 5 st nr 7 - 11. Volvo B 653 ??? Wilson vx-låda. Säfflekaross. Ombyggda för högertrafik. Buss nr 7 ombyggdes till Bokbuss.
Så dessa bussar var alltså högerstyrda vid leverans?
Det här är ju verkligen intressant!
Någon påstog vill jag minnas att HSS/HT hade ett våldsamt överskott av bussar efter dagen H. Var det 70 bussar till 35 turer eller något sådant? Rätta mig gärna! Varför byggde man då om t.o.m bussar från 50-talet till dagen H? De äldsta var väl de två ASJ-vagnarna 30 och 31 som helombyggdes och användes som skolbussar? Resten av ASJ-bussarna hamnade ju i Karachi. Även de två Hägglundarna från 50-talet 3 och 4 helombyggdes ju också? Varför detta plottrande i detta hav av nya bussar? Hur tänkte HSS/staten här? Plåster på såren för att spårvagnarna försvann?
Mr H
Jag har bild på buss 9 som vänsterbuss
så ja 62 orna var helombyggda . chassiet var volvo B655 inte 635
Överskott hade man . man sålde ju 4 an på 70 talet
MVH Svempa
Förlåt det var visst 6 an man sålde
PS
T.o.m 80 H-bussar hade HSS/HT vid högertrafikomläggningen!
DS
Bussarna 27 och 28 scania BF 62 häggl från 1954 såldes till yrkesskolan 67 Vad hände sedan med dom ? blev någon ombyggd? Bild?
30 och 31 Vo B657 med ASJ från 1955 ombyggda skrotade 1974 enl rykte brann en av dessa upp.Bild ?
29. 32-33 och 1-2 Vo 657 med ASJ från 1955-56 såldes som vänster bussar till Pakistan.
3 o 4 Vo B655 med häggl 1959 byggdes om och skrotas 1977 som nr 175-176 Bild ?
5 Vo B655 med högl 1960 byggdes om och skrotades redan 1972 . Orsak ?
6 Vo B655 med högll 1960 såldes 1972 till Sunnesons buss om jag inte minns fel.motorn slutade som båtmotor. Bild ?
7 Vo B655 med högll 1962 blev bokbuss. och hamnade på ring knutstorp som omklädningsrum det är det sista jag hörde om den ca 1982
8-11 Vo B655 med högll 1962 blev nr 171-174 och sista slopdes 1978.
de som står som högl vill jag minnas som säffle
Detta är dom vänsterbussar som blev kvar efter omläggningen
34-41 var omstälningsbussar volvo B755 ? med säffle 1964-1965 fick nr 163-170 i omvänd ordning
Finns någon av dessa ombyggda bussar kvar med undantag av buss 39 ( 163 ) ?
Hoppas denna listan kan vara till hjälp . källa: I fäders spår av Ulf Rigstam .
MVH Svempa
Samma källa har jag, Ulfs utmärkta bok om Helsingborgstrafiken.
Att vagnarna 3 och 4 levde ett långt liv i både vänster- och högertrafik kan jag förstå då de var omtyckta bland förarna vad jag förstog. Men 30 och 31? Den bussmodellen fick jag intrycket av att förarna direkt ogillade för att de var jobbiga att köra (undrar vad pakistanierna tyckte? ;-)) Därför förvånar det mig mycket att dessa två byggdes om.
Men frågan kvarstår. Varför hade HT så otroligt många högerbussar vid omläggningen i förhållande till behov?
Mr H
De hade mycket skolturer och en del extrabussar på en turer . Kan det vara förklaringen ?
Tyvärr ingen aning! ???
Man kanske fick mängdrabatt på CR76:or och tyckte sig göra en bra affär? ;D
Ja speciellt modellen med ingång bak (= inåtgående bakdörrar) som ju var så vanlig runt om i landet!
Synd att inte framdörrarna analogt med detta då gick utåt på Helsingborgs CR 76, det hade sett festligt ut! ;D ;D ;D
H
Hej
Hade inte Karlstad likdana bussar som HST 173 - 174?
mvh Stefan P
Karlstad hade samma system med ingång bak o betalning vid avstigning fram. Men Karlstad hade bussar med dörren längst bak, alltså dörrar 1-0-2. Annars stämmer det att de favoriserade Volvo mittmotorbussar B655 B755 B58 med Säffle karosser.
Bättre sent än aldrig ;
Antalet bussar berodde på ett mycket generöst bidrag från Högertrafikkommissionen (hoppas stavningen är någorlunda rätt :))
mvh
den Gamle
Det var så alltså?
För att man inte skulle envisas med att köra vidare med spårvagnarna kanhända?
Mr H
En av mina kollegor gick in till dåvarande Spårvägschefen efter att vi fått beslut om nedläggning (togs 1964) och frågade om vi verkligen måste lägga ner spårvägen och fick till svar : Eriksson - dieseln kostar 25 öre litern ! Att det kostade 25 öre för el-en att köra ett helt varv på linje 1 med spårvagn framkom aldrig.
mvh
Den gamle >:( :)