Lägger ut ett par GDG bussar från Dalarna från mitten av 80 talet
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/cdskiva038.jpg)
GDG 1088 i Malung
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/cdskiva048-1.jpg)
GDG 2485 vid Järnvägsstationen i Vansbro
1088 överfördes till Erlandssons med nr 66.
2485 GPS481 liksom även 2486 HRB021 var linjevagnar med fasta höga säten.Samma säten som fanns i lågbygda van Hool till GDG. Dessa säten tillverkades troligen av ett företag i Säffle. SJ´s motsvarande fordon hade nämligen andra säten. 2485=Swebus 0314 och 2486=Swebus 315.
Långa van Hool 310 fanns alltså såsom linjevagnar också. Västerviks Kraft hade en sådan utställd vid SBF visningen i Vänersborg.Troligen 65-66 sittplatser. SSn
Hej! 1088 får mig att fundera lite. Var det inte så att 10-serien i allmänhet hade hela bladdörrar liksom de som kom året efter, eller minns jag fel? I min minnesbild var det 18-vagnarna i det långa utförandet som hade dörrar som vagnen på bilden.
Mvh
Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 03 mars 2009, 12:38:25 PM
Hej! 1088 får mig att fundera lite. Var det inte så att 10-serien i allmänhet hade hela bladdörrar liksom de som kom året efter, eller minns jag fel? I min minnesbild var det 18-vagnarna i det långa utförandet som hade dörrar som vagnen på bilden.
Mvh
Jan G
Du minns rätt men ändå fel hel dörr kom på de sista vagnarna i 10-serien, 1094,1096 + 1098 som fanns i Ksd hade hela dörrblad men inte 1078,
1082,1084, 1087
mvh Fernestad
1088 kom till dalarna någon gång i mitten av 80 talet tillsammans med 1075,1081,1086,1090 från Kungälv vad jag kommer ihåg så hade även 1090 delade dörrar
Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2009, 11:46:44 AM
1088 överfördes till Erlandssons med nr 66.
2485 GPS481 liksom även 2486 HRB021 var linjevagnar med fasta höga säten.Samma säten som fanns i lågbygda van Hool till GDG. Dessa säten tillverkades troligen av ett företag i Säffle. SJ´s motsvarande fordon hade nämligen andra säten. 2485=Swebus 0314 och 2486=Swebus 315.
Långa van Hool 310 fanns alltså såsom linjevagnar också. Västerviks Kraft hade en sådan utställd vid SBF visningen i Vänersborg.Troligen 65-66 sittplatser. SSn
2485 var avsedd främst för linjen mellan Borlänge och Mora och 2486 för linjen Rörbäcksnäs -Borlänge,båda användes oftast för veckoslutstrafiken på Stockholm på helgerna
Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2009, 11:46:44 AM
1088 överfördes till Erlandssons med nr 66.
2485 GPS481 liksom även 2486 HRB021 var linjevagnar med fasta höga säten.Samma säten som fanns i lågbygda van Hool till GDG. Dessa säten tillverkades troligen av ett företag i Säffle. SJ´s motsvarande fordon hade nämligen andra säten. 2485=Swebus 0314 och 2486=Swebus 315.
Långa van Hool 310 fanns alltså såsom linjevagnar också. Västerviks Kraft hade en sådan utställd vid SBF visningen i Vänersborg.Troligen 65-66 sittplatser. SSn
När var visningen i Vänersborg?
Kraftbuss hade tre Volvo B10M70-B/van Hool 310, nämligen 5/80 LHS564 årsmodell 1984, 38 BBG571 årsmodell 1985 och 39 MSL748 årsmodell 1987.
5/80 hade en speciell lack, med vit bottenfärg och mörkblå/blå ränder. Var den möjligen beställd av någon annan?
M.v.h.
Ola
Tror det var 1986?