Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Anga skrivet 28 februari 2009, 20:35:50 PM

Titel: Vagn 4537
Skrivet av: Anga skrivet 28 februari 2009, 20:35:50 PM
Vagn 4537 blev igår kväll tydligen körd in i ett tak över en inkörsport, så att överrutan är borrtagen och taket ovanför är intryckt. En av de tidigare mest välskötta Helmarkarna.
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Jan skrivet 01 mars 2009, 16:02:52 PM
2 i denna Helmarksserie är borta, var finns övriga placerade i Västerbotten (452x-453x)?
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Anga skrivet 03 mars 2009, 12:56:16 PM
Vagn 4531 är stationerad i Umeå och går på Blå Vägen. Just nu måste man ibland vrida på svänghjulet för att kunna starta den.

Vagn 4534 med stort godsutrymme är också stationerad i Umeå och går på Blå Vägen. I söndags morse startade den fint klockan 05.20, med allt fungerande som har med värme att göra, men när jag skulle köra iväg efter en halvtimme, så la den aldrig in backväxeln. Framåt gick bra. Så jag stannade av den. Bröt huvudströmmen, väntade 40 sekunder. Startade upp igen, men problemet var detsamma. Kastade mig in i vagn 4531, som startade (1) och körde direkt till bstn. Ca 50 personer med skidor och väskor väntade, eftersom jag skulle köra linje 31 mot Hemavan, och på grund av attt busstationen inte har biljettering öppen då, så får jag som förare först lasta in alla skidor och väskor, och sedan biljettera alla, eftersom det inte är stamresenärer, vilka oftast har rabattkort att stämpla. Puh. Klockan 10.20 turen, linje 300 mot Mo i Rana, (samma sträcka som jag) hade tre förstärkare = 4 fullastade bussar med resenärer till Tärnaby och Hemavan. De ska ner nästa helg.

Vagn 4535,  även den en storgodsare, är stationerad i Umeå och går också på Blå Vägen, när den fungerar, enligt min kollega Sven-Åke.

Vagn 4536, har varit stationerad i Umeå, men är nyligen bortskickad, och den som körde den skulle ner till Sundsvall, så den har nog hamnat i Sthlmsområdet, tror min kollega Sven-Åke.

Vagn 4529, har varit stationerad i Skellefteå, och är vit, men är nu stationerad i Umeå, och är blålackerad. Den går fint, men biljettmaskinen tar inte förköpskort - felrappporterad igår.

Vagn 4539, den enda Helmarkare som fortfarande är vit, har varit stationerad i Åmsele fram till för två-tre år sedan, då de istället fick vagn 4537, som gått i Sorsele förut. Vagn 4539 är nu stationerad i Bjurholm.

Vagn 4530, blå, är nu stationerad i Åmsele. Åmsele är en plats som är väldigt kall. Helmarkare är väldigt känsliga för kyla. Även om man startar upp en halvtimme i förväg, så är det inte säkert att det går att köra.
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Ersa skrivet 03 mars 2009, 13:18:16 PM
Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 12:56:16 PM
Ca 50 personer med skidor och väskor väntade, eftersom jag skulle köra linje 31 mot Hemavan, och på grund av attt busstationen inte har biljettering öppen då, så får jag som förare först lasta in alla skidor och väskor, och sedan biljettera alla, eftersom det inte är stamresenärer, vilka oftast har rabattkort att stämpla. Puh.

Västerbotten i ett nötskal. En löjligt hög andel enkelbiljetter som till 95% köps ombord på bussen, vilket leder till stora förseningar både på landsbygden och inne i Umeå tätortstrafik. :(
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Walter skrivet 03 mars 2009, 13:56:24 PM
Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 12:56:16 PM
Vagn 4531 är stationerad i Umeå och går på Blå Vägen. Just nu måste man ibland vrida på svänghjulet för att kunna starta den.

Vagn 4534 med stort godsutrymme är också stationerad i Umeå och går på Blå Vägen. I söndags morse startade den fint klockan 05.20, med allt fungerande som har med värme att göra, men när jag skulle köra iväg efter en halvtimme, så la den aldrig in backväxeln. Framåt gick bra. Så jag stannade av den. Bröt huvudströmmen, väntade 40 sekunder. Startade upp igen, men problemet var detsamma. Kastade mig in i vagn 4531, som startade (1) och körde direkt till bstn. Ca 50 personer med skidor och väskor väntade, eftersom jag skulle köra linje 31 mot Hemavan, och på grund av attt busstationen inte har biljettering öppen då, så får jag som förare först lasta in alla skidor och väskor, och sedan biljettera alla, eftersom det inte är stamresenärer, vilka oftast har rabattkort att stämpla. Puh. Klockan 10.20 turen, linje 300 mot Mo i Rana, (samma sträcka som jag) hade tre förstärkare = 4 fullastade bussar med resenärer till Tärnaby och Hemavan. De ska ner nästa helg.

Vagn 4535,  även den en storgodsare, är stationerad i Umeå och går också på Blå Vägen, när den fungerar, enligt min kollega Sven-Åke.

Vagn 4536, har varit stationerad i Umeå, men är nyligen bortskickad, och den som körde den skulle ner till Sundsvall, så den har nog hamnat i Sthlmsområdet, tror min kollega Sven-Åke.

Vagn 4529, har varit stationerad i Skellefteå, och är vit, men är nu stationerad i Umeå, och är blålackerad. Den går fint, men biljettmaskinen tar inte förköpskort - felrappporterad igår.

Vagn 4539, den enda Helmarkare som fortfarande är vit, har varit stationerad i Åmsele fram till för två-tre år sedan, då de istället fick vagn 4537, som gått i Sorsele förut. Vagn 4539 är nu stationerad i Bjurholm.

Vagn 4530, blå, är nu stationerad i Åmsele. Åmsele är en plats som är väldigt kall. Helmarkare är väldigt känsliga för kyla. Även om man startar upp en halvtimme i förväg, så är det inte säkert att det går att köra.

4536 såld till NNT
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Jan skrivet 03 mars 2009, 13:58:56 PM
Citat från: Walter skrivet 03 mars 2009, 13:56:24 PM
4536 såld till NNT

De Helmarkare som försvunnit, har dessa ersatts eller är det förlorad trafik?
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Ersa skrivet 03 mars 2009, 14:03:12 PM
Citat från: Jan skrivet 03 mars 2009, 13:58:56 PM
De Helmarkare som försvunnit, har dessa ersatts eller är det förlorad trafik?

Inga anbud har förlorats vad jag vet, så de är nog ersatta med ner normala bussar, t.ex 4046.
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Anga skrivet 03 mars 2009, 16:40:54 PM
Vagn 4536 slirade på kopplingen, hörde jag av två förare, så den såldes nog för att få lägre verkstadskostnader skulle jag tro.
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 03 mars 2009, 23:22:41 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 mars 2009, 14:03:12 PM
Inga anbud har förlorats vad jag vet, så de är nog ersatta med ner normala bussar, t.ex 4046.

Tre Helmarkare blev övertaliga efter årsskiftet 05/06. Dessa har man väl succesivt överfört till den kvarvarande trafiken och därefter "fasat ut"(som det heter numera) de dubbeldäckare som haft störst rep-behov.

/GL
Titel: SV: Vagn 4537
Skrivet av: Jan skrivet 04 mars 2009, 16:23:39 PM
De sista åren har det byggts 8 stycken Helmark DD 4st 2003 och 4st 2007.