(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus4046Vasaplan20090227.jpg)
Istället för att fota Piratbyråns DPF843, som f.ö. har stått på Barnhusbron minst två veckor nu, var jag i Umeå och hittade denna på 5an...
Jag mötte den igår, men hann inte se om det verkligen var 4046.
Tack för bilden!
Hej
Ska den bli kvar i Umeå?
mvh Stefan P
Dalatrafiks stripes måste ha tagits bort väldigt nyligen. Detta i kombination med en ännu olackad batterilucka får en att misstänka framtida uppsnyggning samt omlackering. :)
Trevligt. Jag såg också denna igår. Dessutom skymtade jag tre bussfotografer på Vasaplan när jag bytte buss, så jag antar att det kommer fler bilder från Umeå. :)
Åkte med 4046 till flyget förra veckan.. då fortfarande med dalatrafik dekor (för övrigt skyltad som linje 80, vilket verkar ganska ovanligt..) har även sett denna buss köra på linje 1 för inte allt för länge sedan.
Citat från: Simon skrivet 28 februari 2009, 14:49:29 PM
Åkte med 4046 till flyget förra veckan.. då fortfarande med dalatrafik dekor (för övrigt skyltad som linje 80, vilket verkar ganska ovanligt..)
Den "udda" skyltningen
80 Flygbuss borde väl egentligen vara standard på alla flygbussavgångar?
Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 15:10:48 PM
Den "udda" skyltningen 80 Flygbuss borde väl egentligen vara standard på alla flygbussavgångar?
Ja, visst borde det vara så... dock skulle ju inte flygplans symbolen få plats då. ;)
Citat från: Simon skrivet 28 februari 2009, 16:35:16 PM
Ja, visst borde det vara så... dock skulle ju inte flygplans symbolen få plats då. ;)
Jovisst, om man kortar ner texten till enbart "Flygbuss" kan loggan gott sitta efter texten. :P
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/80.jpg)
Vagn 4046 använder vi också på regiontrafiken titt som tätt. Den har fått en bättre förarstol, så nu behöver man inte stå och köra för att klara ryggen, som en manlig förare sa för en månad sedan. Numera har den dessutom en mycket bra acceleration. Vagn 4046 gick mest på Vindeln runt år 2003, och då var den en av de bussar som var väldigt kall, med is på golvet, har flera resenärer berättat för mig.
Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2009, 11:59:45 AM
Dalatrafiks stripes måste ha tagits bort väldigt nyligen. Detta i kombination med en ännu olackad batterilucka får en att misstänka framtida uppsnyggning samt omlackering. :)
Batteriluckan är väl vit - sitter i fronten, defrosterluckan däremot ;).
Klara biljettmarskinen både region och statstrafik som tidigt eller kan man bara ett biljettsystem samtidigt?
När jag undervisar nya förare om hur biljettmaskinen fungerar så har Swebus en biljettmaskin för stadstrafiken och en för regiontrafiken.
Västerbotten är inte känt som det mest flexibla länet, mest med tanke på att BestPrice-kortet saknas. I samma anda klarar inte heller biljettmaskinerna av tätorts- och regionlinjer samtidigt. Även om både Veolia och Swebus haft en del kombibussar (2524 resp 6458) att köra i både tätort och t.ex linjerna 130 och 11 med, spricker det på biljettmaskinerna.
Maskinen i 4046 måste alltså tydligen "installeras om" vid byte från stadslinjer till landsbygdslinjer, trots att alla bussar har samma biljettmaskin numera.
Om man åtminstone kunde ha öppet på busstationerna i Umeå och Lycksele helgen före sport och påsklov, och verkligen ropade ut; Förköp. Alla vardagar är Ly Bstn fenomenal på att sälja förköp. Hon som jobbar där har tagit tid på hur fort det går att fylla en buss med endast förköp; 2 minuter. Hon förmedlar i informationen även inkommande samtal till Länstrafiken i VB, som har sitt kontor just i Lycksele, och hon emottar även samtal från irriterade resenärer och det är till henne vi ringer när man fastnat bakom en långtradare på E12, så hon har verkligen en stor kunskap och ett stort kontaktnät.
Varför inte 1-2 biljettautomater inomhus på Lse Bstn, som tar både betalkort och kontanter? I denna ska biljetterna vara en hel del billigare än ombord på bussen. Även förköpskorten som säljs över disk borde ha samma rejäla rabatt, så folk väljer dessa före kontantköp ombord.
Rabattkorten borde göras om till BestPrice-systemet som man har i Jämtland och Västernorrland, med "udda resor" som tillval, och där man laddar på i jämna 100-lappar. Pendlar man med 2 bussresor/vardag ska en rabattresa kosta 50% (eller mindre) av enkelbiljettspriset på samma sträcka.
Men än är det långt till att beslutfattarna förstår hur stelt, låst och tidskrävande de har gjort Västerbottens biljettsystem. En viss beslutsfattare känd för sina snabba uttalanden i media ska ha sagt nåt i stil med: "Västerbottningarna inte vill ha BestPrice-systemet". Än har jag dock inte stött på en bussresenär som försvarar dagens system, och som ogillar de södra grannlänens system.
Ja, det borde finnas minst 1-2 biljettmaskiner i Umeå Busstations lokaler också! I söndags biljetterade jag ju hela min buss (4531) och min kollega biljetterade sin och de tre förstärkningsbussarnas resenärer, kom vi fram till när vi hann träffas i Storuman i en halvtimme innan det var dags för mig att ta över linje 300 från Mo I Rana, med avgång 14.25, mot Umeå. Hon skulle ta över linje 31 med avgång klockan 18.15, mot Umeå.