Är det någon som har någon koll på var swebus vagnar på Gotland kommer ta vägen när Gotlandsbuss kommer med sina Lathi Scala?
Vissa bussar skrotas väl, andra går på export, men de 8500(LE), Carrus och dylikt kan man ju inte bara ta bort... Kommer de att flyttas till någon annan del av Sverige??? Kanske kommer de två fd stockholmsvagnarna 5523 och 5524 kanske att återvända till Nacka/Värmdö??
:)
Citat från: Mange_buss skrivet 27 februari 2009, 17:55:46 PM
Är det någon som har någon koll på var swebus vagnar på Gotland kommer ta vägen när Gotlandsbuss kommer med sina Lathi Scala?
Vissa bussar skrotas väl, andra går på export, men de 8500(LE), Carrus och dylikt kan man ju inte bara ta bort... Kommer de att flyttas till någon annan del av Sverige??? Kanske kommer de två fd stockholmsvagnarna 5523 och 5524 kanske att återvända till Nacka/Värmdö??
:)
Men alltså...det är februari nu, och det här händer i juni. Det är ju totalt omöjligt att säga var Swebus gör av sina vagnar...mer än att gissa vilt o inte veta något ändå ju.
Jag är dessutom helt övertygad om att Swebus själva i dagsläget knappast har full koll på vart bussarna skall skickas ännu.
Men precis som du säger....vissa går på export, vissa skrotas och vissa flyttas någon annanstans...så mkt vet vi ;-)
Lugn lugn...... :)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 februari 2009, 18:04:20 PM
Men alltså...det är februari nu, och det här händer i juni. Det är ju totalt omöjligt att säga var Swebus gör av sina vagnar...mer än att gissa vilt o inte veta något ändå ju.
Jag är dessutom helt övertygad om att Swebus själva i dagsläget knappast har full koll på vart bussarna skall skickas ännu.
Men precis som du säger....vissa går på export, vissa skrotas och vissa flyttas någon annanstans...så mkt vet vi ;-)
Lugn lugn...... :)
Okej, jag kanske var lite hastig ;)... Får återuppliva ämnet i Juni/Juli...
Sorry ;) ;D
3 st bussar hamnar i Ljungsbro vilka det blir vet jag inte men troligen någon av Säffle B10M vagnarna
Citat från: Mange_buss skrivet 27 februari 2009, 17:55:46 PM
Är det någon som har någon koll på var swebus vagnar på Gotland kommer ta vägen när Gotlandsbuss kommer med sina Lathi Scala?
Vissa bussar skrotas väl, andra går på export, men de 8500(LE), Carrus och dylikt kan man ju inte bara ta bort... Kommer de att flyttas till någon annan del av Sverige??? Kanske kommer de två fd stockholmsvagnarna 5523 och 5524 kanske att återvända till Nacka/Värmdö??
:)
Dom flesta kommer att finna nya orter, dock så kan planen alltid komma att justeras då de olika trafikhuvudmännes trafikbeställningar inför kommande vinter har kommit ännu. Men att 5523 & 5524 återkommer till Stockholm är ett hett tips.
Citat från: HB skrivet 27 februari 2009, 22:23:56 PM
Men att 5523 & 5524 återkommer till Stockholm är ett hett tips.
Då hälsar jag och min kamera dem välkommen åter..
Citat från: HB skrivet 27 februari 2009, 22:23:56 PM
Dom flesta kommer att finna nya orter, dock så kan planen alltid komma att justeras då de olika trafikhuvudmännes trafikbeställningar inför kommande vinter har kommit ännu. Men att 5523 & 5524 återkommer till Stockholm är ett hett tips.
Det där med stockholmsvagnarna var bara ren spekulation... :)
Citat från: Volvotoken skrivet 27 februari 2009, 19:50:54 PM
3 st bussar hamnar i Ljungsbro vilka det blir vet jag inte men troligen någon av Säffle B10M vagnarna
Ljungsbro av alla ställen ;D
Där ser man
Är det fortfarande 1+1+1 på 5523 och 5524? För visst sattes bakdörren igen på de "fjollor" som flyytades till Västergötland?
Citat från: Mange_buss skrivet 27 februari 2009, 17:55:46 PM
Är det någon som har någon koll på var swebus vagnar på Gotland kommer ta vägen när Gotlandsbuss kommer med sina Lathi Scala?
Vissa bussar skrotas väl, andra går på export, men de 8500(LE), Carrus och dylikt kan man ju inte bara ta bort... Kommer de att flyttas till någon annan del av Sverige??? Kanske kommer de två fd stockholmsvagnarna 5523 och 5524 kanske att återvända till Nacka/Värmdö??
:)
Vad trevligt att lokala förmågor får operera i sina egna hemtrakter! Det gladde mig! Vet ingenting om Gotlandsbuss men det verkar på namnet som att de är från Gotland. Fast Orusttrafiken är ju inte från Orust. Ja ja...
Citat från: Karsten skrivet 28 februari 2009, 00:52:52 AM
Är det fortfarande 1+1+1 på 5523 och 5524? För visst sattes bakdörren igen på de "fjollor" som flyytades till Västergötland?
Ja, på frågan om 5523-24.
/Peter
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 00:58:56 AM
Vad trevligt att lokala förmågor får operera i sina egna hemtrakter! Det gladde mig! Vet ingenting om Gotlandsbuss men det verkar på namnet som att de är från Gotland. Fast Orusttrafiken är ju inte från Orust. Ja ja...
Gotlandsbuss är ett företag som ägs av 17 mindre företag. Alla är lokala bussbolag från Gotland.
Citat från: Mange_buss skrivet 28 februari 2009, 12:04:23 PM
Gotlandsbuss är ett företag som ägs av 17 mindre företag. Alla är lokala bussbolag från Gotland.
För mig är det då mest naturligt att just dem ska trafikera Gotland.
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 17:21:24 PM
För mig är det då mest naturligt att just dem ska trafikera Gotland.
Just enligt min mening också...
:D
Dåligt av swebus att överklaga... Annars skulle ju trafiken redan vara igång... >:(
Citat från: Mange_buss skrivet 28 februari 2009, 19:06:14 PM
Just enligt min mening också...
:D
Dåligt av swebus att överklaga... Annars skulle ju trafiken redan vara igång... >:(
Det är inte dåligt av Swebus, utan av de som gjorde upphandlingen. De som minns gav swebus överklagan rätt om man får använda detta ord.
Citat från: Jan skrivet 28 februari 2009, 22:18:10 PM
Det är inte dåligt av Swebus, utan av de som gjorde upphandlingen. De som minns gav swebus överklagan rätt om man får använda detta ord.
Swebus rätt? Ny upphandling eller?
Citat från: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 02:16:13 AM
Swebus rätt? Ny upphandling eller?
Ja, det blev ny upphandling.
Citat från: Jan skrivet 28 februari 2009, 22:18:10 PM
Det är inte dåligt av Swebus, utan av de som gjorde upphandlingen. De som minns gav swebus överklagan rätt om man får använda detta ord.
Nu var det säkert så, men jag längtar så mycket efter den nya färgsättningen och de nya scalorna.. ;) ;D
Citat från: Mange_buss skrivet 01 mars 2009, 13:30:40 PM
Nu var det säkert så, men jag längtar så mycket efter den nya färgsättningen och de nya calorna.. ;) ;D
Mange, du får gärna längta efter nya bussar med den färgsättningen. Men det är viktigt att du har fakta när du skriver här. Vi har många som antar saker som de sedan lägger ut här som fakta som inte stämmer.
Citat från: Jan skrivet 01 mars 2009, 14:40:02 PM
Mange, du får gärna längta efter nya bussar med den färgsättningen. Men det är viktigt att du har fakta när du skriver här. Vi har många som antar saker som de sedan lägger ut här som fakta som inte stämmer.
:-[
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 00:58:56 AM
Fast Orusttrafiken är ju inte från Orust. Ja ja...
Jo, från början hade de HK i Henån på Orust. Så sent som 1996 körde de bara linjetrafik på denna ö, ingen annanstans. Men du har rätt i att de numera håller till i Stenungsund (och dessutom ytterst ägs av norska staten genom Nettbuss).
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 mars 2009, 17:26:02 PM
Jo, från början hade de HK i Henån på Orust. Så sent som 1996 körde de bara linjetrafik på denna ö, ingen annanstans. Men du har rätt i att de numera håller till i Stenungsund (och dessutom ytterst ägs av norska staten genom Nettbuss).
//Jonas G
Jag vet att dfe haft huvudkontoret på Orust tidigare, men det samma hade ju kunnat gällt Gotlandsbuss. Att de började på Gotland men nu opererar i hela landet.
Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 13:34:00 PM
Jag vet att dfe haft huvudkontoret på Orust tidigare, men det samma hade ju kunnat gällt Gotlandsbuss. Att de började på Gotland men nu opererar i hela landet.
Gotlandsbuss och Orusttrafiken är inte jämförbara. Det förra är ett samarbetsbolag mellan flera gotländska bussbolag på samma sätt som Buss i Väst. Fast vem trodde att Buss i Väst skulle finnas i tre län utanför Västra Götaland och Halland när de en gång började sin verksamhet? Dock tror jag inte att Gotlandsbuss har några ambitioner att växa utanför den egna ön. Gotland och Orust skiljer sig något åt i både storlek och kommunikationer med omgivningen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2009, 16:17:59 PM
Gotlandsbuss och Orusttrafiken är inte jämförbara. Det förra är ett samarbetsbolag mellan flera gotländska bussbolag på samma sätt som Buss i Väst. Fast vem trodde att Buss i Väst skulle finnas i tre län utanför Västra Götaland och Halland när de en gång började sin verksamhet? Dock tror jag inte att Gotlandsbuss har några ambitioner att växa utanför den egna ön. Gotland och Orust skiljer sig något åt i både storlek och kommunikationer med omgivningen.
Nu har de ju fått en del områden att operera i på den egna ön, så nu kan de ju blomma ut, men de hotas ju fortfarande av nästkommande upphandling.
Gotlandsbuss tillhör mycket riktigt kategorin samarbetsbolag, som Buss i Väst, Busspoolen i Västerbotten, Mittbuss i Västernorrland, Centrala Buss i Jämtland samt Norrbotten osv. Att ett sådant samarbetsbolag "blommar ut" med trafik helt utanför det egna länet är ovanligt, och har väl bara hänt med BiV?
Orusttrafiken är idag så långt ifrån ett privat samarbetsbolag man kan komma, med 100% utländskt ägande i Netbuss, dvs Norska staten. Alltså lika mycket statsägda som gamla SJ Buss och Postens diligenstrafik var.
Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 05:30:48 AM
Gotlandsbuss tillhör mycket riktigt kategorin samarbetsbolag, som Buss i Väst, Busspoolen i Västerbotten, Mittbuss i Västernorrland, Centrala Buss i Jämtland samt Norrbotten osv. Att ett sådant samarbetsbolag "blommar ut" med trafik helt utanför det egna länet är ovanligt, och har väl bara hänt med BiV?
Orusttrafiken är idag så långt ifrån ett privat samarbetsbolag man kan komma, med 100% utländskt ägande i Netbuss, dvs Norska staten. Alltså lika mycket statsägda som gamla SJ Buss och Postens diligenstrafik var.
Orusttrafiken har heller aldrig varit ett samarbetsbolag (skrivet för tydlighetens skull). Däremot är det ett bussbolag med lokalt namn som så många andra bussbolag: Uddevalla Omnibus, Vänersborgs Linjetrafik, Borås Lokaltrafik, Marks Limousine...
Orusttrafiken ägs alltså av Nettbuss, som i sin tur ägs av NSB (norska motsvarigheten till SJ AB). NSB ägs helt riktigt av norska staten. Men det är alltså att led till från staten till bussbolaget än vad det var med SJ Buss och Postens Diligenstrafik. Däremot är det samma förhållande som på sin tid till GDG, som ägdes av SJ.
Gotlandsbuss är en samverksansorganisation mellan 13 gotländska bussbolag som efter trafikstart i augusti tillsammans har uppskattningsvis 50 bussar. Hela organisationen är alltså av mindre omfattning än vart och ett av de största bussbolagen i Buss i Väst. Att en sådan skulle ha resurser eller vilja att slå sig in i upphandlingar på fastlandet kan nog betraktas som ett rent önsketänkande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 09:01:26 AM
Gotlandsbuss är en samverksansorganisation mellan 13 gotländska bussbolag som efter trafikstart i augusti tillsammans har uppskattningsvis 50 bussar. Hela organisationen är alltså av mindre omfattning än vart och ett av de största bussbolagen i Buss i Väst. Att en sådan skulle ha resurser eller vilja att slå sig in i upphandlingar på fastlandet kan nog betraktas som ett rent önsketänkande.
Sedan var det väl nästan "gå samman och vinna", eller "försvinna helt" för smååkarna i Gotlandsbuss. Mest med tanke på hur liten trafiken på ön är jämfört med länen på fastlandet. Om Centrala Buss i Norrbotten eller Busspoolen i Västerbotten förlorar vissa områden till Swebus och Veolia är det aldrig någon fara för smååkarnas överlevnad. På Gotland såg det lite värre ut, och om ett enda stort företag kammat hem all skol- och linjetrafik på ön skulle nog smååkarna få svårt att överleva till nästa anbudslämnande.
Synd att det verkar bli fullständigt onödiga färgkrav på Gotland. Det hade sett riktigt trevligt ut med en massa olika "småföretagsfärger" på ön.
Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 18:09:44 PM
Sedan var det väl nästan "gå samman och vinna", eller "försvinna helt" för smååkarna i Gotlandsbuss. Mest med tanke på hur liten trafiken på ön är jämfört med länen på fastlandet. Om Centrala Buss i Norrbotten eller Busspoolen i Västerbotten förlorar vissa områden till Swebus och Veolia är det aldrig någon fara för smååkarnas överlevnad. På Gotland såg det lite värre ut, och om ett enda stort företag kammat hem all skol- och linjetrafik på ön skulle nog smååkarna få svårt att överleva till nästa anbudslämnande.
Nu var ju det som upphandlades ny trafik för de gotländska bussbolagen. Men det är i och för sig riktigt att de senare förlorade skoltrafiken i en upphandling. Detta är väl i och för sig överklagat och jag vet inte om det blivit klart ännu. Det är dock riktigt så långt att om inte Gotlandsbuss tagit hem linjetrafiken hade det varit försvinna som gällt om de också förlorat skoltrafiken för de allra flesta bussbolagen. Beställningstrafik och resor hade väl dock kunnat rädda ett par gotländska bussbolag.
Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2009, 18:09:44 PM
Synd att det verkar bli fullständigt onödiga färgkrav på Gotland. Det hade sett riktigt trevligt ut med en massa olika "småföretagsfärger" på ön.
Eftersom det nästan uteslutande rör sig om nya bussar spelar väl färgkravet inte så stor roll. Fast jag håller med om att det hade varit trevligt att se bussarna i respektive företags färger. Dock lite opraktiskt om man tänker sig fusioner av bolag under avtalsperioden.