Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan A skrivet 25 juli 2007, 23:33:54 PM

Titel: Mera om linje 100 Göteborg -Borås
Skrivet av: Staffan A skrivet 25 juli 2007, 23:33:54 PM
I Borås Tidning idag redovisas att Veolia infört ett bonussystem baserat på bränsleförbrukning. Avsikten är också att få en bättre hastighetsanpassning

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=271430

Det står väl helt klart att bolaget nu jobbar hårt med linjens dåliga rykte, vilket inte minst BT genom upprepade artiklar bidragit till. Sant eller falskt ?
Titel: SV: Mera om linje 100 Göteborg -Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2007, 23:40:25 PM
Det är ett bra inititiativ även om jag nu inte tror att Veolia gör det för att förbättra linje 100:s rykte utan snarare för att det är en bra linje att prova bonussystemet på. Vi får väl bara hoppas att inte får för sig att slå av AC-n för att spara bränsle eller kör för fort i stan och/eller för nära framförvarande fordon för att slippa bromsa.
Titel: SV: Mera om linje 100 Göteborg -Borås
Skrivet av: Cyklisten skrivet 25 juli 2007, 23:53:46 PM
Vaddå hastighetsanpassning? Om förarna tvingas att köra i 130 km/h eller vad det nu var så är det ju tidtabellen som ska anpassas. Ingen yrkesxhaufför kör för for för nöjes skull. Men... då skulle det iaf kännas skummt att de prioriterar tidtabellen före trafikregler, blir man utskälld pga. förseningar påverkade av säker körning då får man ju vända sig till facket, i värsta fall pressen. Hur funkar det egentligen?
Titel: SV: Mera om linje 100 Göteborg -Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 00:04:21 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 25 juli 2007, 23:53:46 PM
Vaddå hastighetsanpassning? Om förarna tvingas att köra i 130 km/h eller vad det nu var så är det ju tidtabellen som ska anpassas. Ingen yrkesxhaufför kör för for för nöjes skull. Men... då skulle det iaf kännas skummt att de prioriterar tidtabellen före trafikregler, blir man utskälld pga. förseningar påverkade av säker körning då får man ju vända sig till facket, i värsta fall pressen. Hur funkar det egentligen?

Tidtabellen är inte så konstruerad att någon behöver köra i 130 km/tim. Det var nog den förarens eget val. Kanske för att få längre kafferast - vad vet jag. Inget bussbolag lär väl uppmana förarna att köra för fort.