Sverige är ett av de länder i Europa som har Europas sämsta bilar i genomsnitt. Inom EU är Sverige ett av de länder som har de allra äldsta bilarna. Inte nog med det, bilarna är hårt väderbitna i jämförelse med vad de kan vara i andra länder. De utsätts för ett tuffare klimat än vad många andra länder har och de utsätts ofta för vägsalt vilket inte är bra för bilarna
När jag är ute och åker i andra länder märker jag direkt skillnaden på bilarna i snitt. I Tyskland har de betydligt finare bilar. Även länder som Tjeckien och Slovakien har bättre bilar än Sverige. Det är ovanligt i dessa länder att se en bil som är 20-25 år gammal där. I Sverige ser man däremot ofta t ex Volvo 740 från t ex 1986 eller liknande och ofta är hårt nedsliten. Jag märker faktiskt skillnaden som mest när jag varit ute i andra länder och återvänder till Sverige igen. I Danmark har de mer genomsnittlig europeisk genomsnittsstandard på sina bilar. Så fort jag åker över Öresundsbron så märker jag direkt vilka vrak som plötsligt dyker upp på vägarna. Det är nästan så man skäms. Är jag ute och reser i andra länder och plötsligt mitt bland alla ganska snygga bilar som finns där ser en risig Volvo 740 så kan man ge sig den på att den är svenskregistrerad. Jag blir förvånad om jag åker i Tyskland och ser en risig Volvo 740 med tyska regskyltar, även om det trots allt händer
I Tyskland har man en generös skrotpremie. De får motsvarande ca 27000 för att lämna in en bil som uppnått en ålder på ca 10 år eller mer. I Sverige har vi bilar som är minst dubbelt så gamla eller mer. En alldeles för stor procent har inte ens katalysator. Men här finns heller ingen skrotpremie. Vissa måste istället snarare betala för att bli av med sina vrak, så då kör de med vraken istället för att skrota och skaffa bättre bil
Jag tycker att det vore på tiden att an gjorde något åt det här med Sverige dåliga bilar och såg till att rensa ut eländet från Sveriges vägar. När vi nu pratar om klimathot och miljö vore nya bilar något som verkligen skulle vara nödvändigt. Därför ser jag det som nödvändigt att sätta en hög skrotpremie i Sverige. Dessutom bör det föras kampanjer och förmånliga villkor så att folk köper nya bilar förmånligt så vi blir av med dessa eländiga vrak på vägarna och får åtminstone en normal europeisk nivå på Sveriges bilar. Det vore verkligen på tiden att något hände för situationen är idag snart ohållbar. Sverige har större behov än de flesta andra länder att rensa ut de gamla bilarna
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 februari 2009, 18:29:51 PM
I Tyskland har man en generös skrotpremie. De får motsvarande ca 27000 för att lämna in en bil som uppnått en ålder på ca 10 år eller mer. I Sverige har vi bilar som är minst dubbelt så gamla eller mer. En alldeles för stor procent har inte ens katalysator. Men här finns heller ingen skrotpremie. Vissa måste istället snarare betala för att bli av med sina vrak, så då kör de med vraken istället för att skrota och skaffa bättre bil
Jag tycker att det vore på tiden att an gjorde något åt det här med Sverige dåliga bilar och såg till att rensa ut eländet från Sveriges vägar. När vi nu pratar om klimathot och miljö vore nya bilar något som verkligen skulle vara nödvändigt. Därför ser jag det som nödvändigt att sätta en hög skrotpremie i Sverige. Dessutom bör det föras kampanjer och förmånliga villkor så att folk köper nya bilar förmånligt så vi blir av med dessa eländiga vrak på vägarna och får åtminstone en normal europeisk nivå på Sveriges bilar. Det vore verkligen på tiden att något hände för situationen är idag snart ohållbar. Sverige har större behov än de flesta andra länder att rensa ut de gamla bilarna
Om man vill ta bort gamla bilar av miljöskäl vore det effektivaste att istället höja vägskatten markant för dessa. Att bara höja skrotningspremien lär inte hjälpa så mycket om detta inte görs under bara en kort period. Möjligtvis skulle man då slippa vraken som står ute i naturen och läcker miljögifter vilket i och för sig är en tillräckligt positiv åtgärd. Dock betalade man ju den skrotningspremie som förut fanns vid registreringen så nya bilar kommer ju att bli dyrare i motsvarande omfattning som man inför/höjer skrotningspremien. Anledningen till de många "vraken" är väl istället den jämfört med många andra länder i Europa låga fasta kostnaden att behålla den gamla bilen som andra bil i familjen. Höjer man istället denna markant kommer säkert genomsnittsåldern för bilparken att sjunka. Din lösning kommer inte att vara särskilt klimatanpassad då den bara innebär fler nya bilar på vägarna, inte färre gamla.
Citat från: Jo skrivet 21 februari 2009, 18:41:19 PM
Om man vill ta bort gamla bilar av miljöskäl vore det effektivaste att istället höja vägskatten markant för dessa. Att bara höja skrotningspremien lär inte hjälpa så mycket om detta inte görs under bara en kort period. Möjligtvis skulle man då slippa vraken som står ute i naturen och läcker miljögifter vilket i och för sig är en tillräckligt positiv åtgärd. Dock betalade man ju den skrotningspremie som förut fanns vid registreringen så nya bilar kommer ju att bli dyrare i motsvarande omfattning som man inför/höjer skrotningspremien. Anledningen till de många "vraken" är väl istället den jämfört med många andra länder i Europa låga fasta kostnaden att behålla den gamla bilen som andra bil i familjen. Höjer man istället denna markant kommer säkert genomsnittsåldern för bilparken att sjunka. Din lösning kommer inte att vara särskilt klimatanpassad då den bara innebär fler nya bilar på vägarna, inte färre gamla.
En kombination av båda lösningarna kanske? Att både höja skrotpremien och samtidigt på olika sätt göra det dyrbart för folk att behålla de gamla vraken som rullar på vägarna här? Det jag efterlyser är åtgärder som gör det gynnsamt för folk att bli av med dessa eländen som rullar på vägarna. Nog borde det finnas möjligheter att se till att rensa ut allt gammalt junk som rullar på Sveriges vägar och få en mer genomsnittlig europeisk standard på bilarna?
På dig låter det som att Sverige kryllar av fallfärdiga gamla bilar, så många lik tycker jag mig trots allt inte se.
Skrotningspremien i Tyskland hade väl så som jag förstår det ingeting med miljö natt göra, inte heller är det en permanent lösning. Den höga skrotningpremien skapades väl för att bilförsäljningen inte skulle minska så drastiskt i och med finanskrisen.
Sen glömmer du att de mesta sålda bilarna i sverige är Volvo V70 och Saab 9-5/9-3, bilar i klassen 250 000+ kr, o sedan länge har den typen av bilar dominerat försäljningen. Jag tror det finns ganska få länder där dom mest sålda bilarna är i den prisklassen, således finns en skillnad i att skrota en 10 år gammal Renault jmfr med en 10 år gammal V70 som ändå är värd ganska mycket.
När det gäller länder som Tjeckien, Slovakien etc har du funderat närmare på varför du inte ser många 20-25 år gamla bilar?
Under drygt 50 år hade befolkningen i dessa länder begränsade möjligheter att köpa bil och dom som hade möjlighet att köpa bil kunde välja bland ett fåtal öststatsmärken (Skoda, Lada, Trabant etc) Det har alltså sedan 90-talet skett en rusning på att köpa nya bilar i dessa länder o därav den unga bilparken.
Anmärk dock att bilarna i dessa länder och till viss del kanske även Danmark inte är i samma klass som i Sverige, ofta är det små bilar med små motorer, flertalet bilar är kanske i klassen 100-150 000 om ens det.
Sen ur ren miljösynpunkt tror jag det är en droppe i havet vad svenskarna åker i för bilar. I Sverige har vi 0,5 % (!) av den globala fordonsparken vilket innebär att isen på antarktis kommer smälta vare sig alla svenskar kör Volvo 240 från -82 eller Toyota Prius från -09.
Vad är detta för snack?
Gamla vrak? Alla bilar besiktigas varje år, så vraken sållas ut. Jag har själv en gammal 740 som passerar besiktningen u a varje år. Finns ingen anledning att köpa en annan (dyr) bil att ha till stationen. Eftersom jag åker tåg till jobbet tycker jag att jag gör mitt för miljön.
Helt riktigt, Björn. Vi ska nog snarare vara stolta i Sverige för att vi tar hand om våra fordon så att vi kan behålla dom längre. Inte heller Naturvårdsverket anser att en kraftigt höjd skrotningspremie skulle gynna miljön. Snarare en skattefinansiering av bilindustrins överkapacitet. De äldre bilar vi har går ju oftast endast kortare sträckor och nytillverkningen av bilar frestar på miljön även den.
/GL
Man får väl isåfall försöka påverka Volvo att tillverka sämre bilar som inte håller så länge som t ex 240- och 740-modellerna har gjort. Att Sveriges fordonspark är äldre än andra länders kan till stor del skyllas på Volvo som i många decennier nu har producerat bilar som i vissa fall tycks vara nästan outslitliga.
740 i all ära men nog skulle miljön må bättre om dessa byttes ut mot snålare och renare bilar. Nya bilar är som regel dessutom säkrare med ESP och bättre krockskydd vilket skulle få en positiv inverkan på olycksstatistiken. Generös skrotningspremie om man skrotar in en gammal bil, införande av miljözon för personbilar, förbud mot bilar utan katalysator (veteranbilar och hobbyfordon undantagna naturligtvis) och sänkt moms på miljöbilar tycker jag man borde införa snarast.
Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.
Värre tycker jag det är med den tunga trafiken. Senast idag såg jag en F7a, eller vad de nu heter ute på vägen och själv tvingades jag köra en FL7 årsm 96 (de luktar inte fint de gaserna som kommer ur det avgasröret kan jag tala om). Där har vi ett verkligt problem.
Jag skulle önska att man införde bestämmelser liknande miljözonerna även utanför städerna. Kanske inte fullt så hårda, men iaf så att lastbilar och bussar äldre än tio år måste bytas ut för att slippa en riktigt rejäl skattesumma.
Det måste löna sig att köra miljövänligt. Dessutom är det inte särskilt trevligt för oss förare att köra gamla åbäken.
Det nog också så att ett välskött äldre fordon kan vara bättre än ett misskött yngre dito. Vet man att grejerna bara får rulla säg 8 år, då bryr man sig inte om att underhålla dem heller. Titta bara på dagens bussar....
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 00:49:43 AM
Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.
Värre tycker jag det är med den tunga trafiken. Senast idag såg jag en F7a, eller vad de nu heter ute på vägen och själv tvingades jag köra en FL7 årsm 96 (de luktar inte fint de gaserna som kommer ur det avgasröret kan jag tala om). Där har vi ett verkligt problem.
Jag skulle önska att man införde bestämmelser liknande miljözonerna även utanför städerna. Kanske inte fullt så hårda, men iaf så att lastbilar och bussar äldre än tio år måste bytas ut för att slippa en riktigt rejäl skattesumma.
Det måste löna sig att köra miljövänligt. Dessutom är det inte särskilt trevligt för oss förare att köra gamla åbäken.
Fast det finns ju samtidgt verksamheter som är beroende av tunga fordon fast de under ett år rullar väldigt få mil och det vore ju orimligt om dessa för väldigt lågt nyttjande tvingades skaffa nya fordon väldigt ofta. Visst skulle en rejäl skattesumma på äldre fordon kanske hjälpa men då ser jag helst att denna blir kilometerberoende och dessutom gäller även utländska fordon. Rent allmänt tycker jag lastbilsparkens ålder verkar rätt OK överlag i Sverige, i alla fall de fordon som kör regelbundna transporter. De lite äldre fordonen verkar ju mer användas av cirkusar, mindre flyttfirmor, fiskhandlare, reservfordon och i liknande verksamheter.
Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:29:05 AM
740 i all ära men nog skulle miljön må bättre om dessa byttes ut mot snålare och renare bilar. Nya bilar är som regel dessutom säkrare med ESP och bättre krockskydd vilket skulle få en positiv inverkan på olycksstatistiken. Generös skrotningspremie om man skrotar in en gammal bil, införande av miljözon för personbilar, förbud mot bilar utan katalysator (veteranbilar och hobbyfordon undantagna naturligtvis) och sänkt moms på miljöbilar tycker jag man borde införa snarast.
Hur långt måste man köra en nytillverkad bil för att köra in den miljöbelastning som tillverkningen innebär? Det är ju inte förrän bilen producerat denna körsträcka som miljön faktiskt blir "bättre" av att köra den nya bilen i stället för den gamla. (Blanda inte in återvinning i det här, jag talar om den kortsiktiga miljövinsten och inte den långsiktiga!)
Med tanke på att man i Sverige får alla bilar förstörda oavsett hur rädd man är om dom så åker jag aldrig en fin bil till vardags. Så fort man ska handla mat så kommer valfri idiot och slår upp dörren i sidan på bilen. Parkerar man i valfri stad får man bilen repad eller så springer någon idiot rätt över huv och tak. Sedan har vi ju vädret och saltet. En bil i Sverige klarar sig inte speciellt länge. För att sköta bilarna på vintern måste de tvättas ofta och noga och lackskydd är nästan ett krav. Detta kostar stora pengar och tid. Sedan har vi de förbannade rådjuren och numera vildsvinen som härjar fritt. Det är nästan garanterat att man plockar ett par stycken per år när man som jag kör 3000 mil och oftast i mörker.
Så nej, jag vägrar köra bilar dyrare än 10 000kr på vintern. Det är ekonomiskt självmord att ha dyrare än så.
På sommaren däremot kör jag en Ford Mustang GT från 2005, den står och myser i varmgaraget nu.
Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:29:35 PM
Med tanke på att man i Sverige får alla bilar förstörda oavsett hur rädd man är om dom så åker jag aldrig en fin bil till vardags. Så fort man ska handla mat så kommer valfri idiot och slår upp dörren i sidan på bilen. Parkerar man i valfri stad får man bilen repad eller så springer någon idiot rätt över huv och tak.
Nej då, den sannolikheten är mycket liten. (Vad hänger du i för städer egentligen?)
Citat från: JDS skrivet 22 februari 2009, 13:37:40 PM
Nej då, den sannolikheten är mycket liten. (Vad hänger du i för städer egentligen?)
Uppsala?
Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.
Ja, så är det. Jag har en nyare bil också, en Durango SUV. Den törs man ju inte ställa ifrån sig. Så jag måste ha en gammal Volvo också, som man kan lämna vid stationen.
Minns när jag hade en Range Rover, och satt i bilen o vantade på min sambo. En tjock kvinna öppnade dörren i bilen bredvid och slog den mycket hårt i sidan på min, hon såg inte att det satt någon i...Jag kontrade med att öppna Range-Roverns tunga långa dörr (två dörrars) och släppa den i sidan på kärringens bil, med en rejäl smäll. Gubben som satt bakom ratten vågade inte ens titta...
Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:48:44 PM
Uppsala?
Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.
Jag ska snart ta en liten promenad här i utkanten av Stockholms innerstad. Då åtar jag mig att titta på 50 bilar efter dörruppslag och repor. Visserligen parkerar man sällan i bredd här, men det är väl ingen större skillnad mot Uppsala? Jag tittar in i kväll och skriver hur många jag hittade. Under tiden kan ni väl gissa :D
Citat från: JDS skrivet 22 februari 2009, 14:16:21 PM
Jag ska snart ta en liten promenad här i utkanten av Stockholms innerstad. Då åtar jag mig att titta på 50 bilar efter dörruppslag och repor. Visserligen parkerar man sällan i bredd här, men det är väl ingen större skillnad mot Uppsala? Jag tittar in i kväll och skriver hur många jag hittade. Under tiden kan ni väl gissa :D
Du kan ju även kika på hur många bilar som har färgskiftning pga omlackering. Finns väl inte en enda bil i stockholm som inte är omlackad efter en krock?
Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:48:44 PM
Uppsala?
Det är ju bara att titta på bilarna runt omkring. Alla bilar har minst fyra dörruppslag per sida och ett dussin repor.
Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över. 8)
Åk kollektivt till Stockholm också. Kolla hur folk fickparkerar i stan ....man backar in BONK! kör framåt BONK! En sådan person hade BONKAT in i min GMC-van en gång, och fastnat med regplåten över min dragkrok. Försökte lyfta av bilen, men det gick inte, så regplåten rök när jag körde.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 16:09:22 PM
Åk kollektivt till Stockholm också. Kolla hur folk fickparkerar i stan ....man backar in BONK! kör framåt BONK! En sådan person hade BONKAT in i min GMC-van en gång, och fastnat med regplåten över min dragkrok. Försökte lyfta av bilen, men det gick inte, så regplåten rök när jag körde.
Hon från Värnamo i Sveriges värsta bilförare, försvarade ju sin parkeringsteknik med att "Så gör de i Köpenhamn". Uppenbarligen finns det fler nordiska huvudstäder som anammat detta. ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 14:04:28 PM
Minns när jag hade en Range Rover, och satt i bilen o vantade på min sambo. En tjock kvinna öppnade dörren i bilen bredvid och slog den mycket hårt i sidan på min, hon såg inte att det satt någon i...Jag kontrade med att öppna Range-Roverns tunga långa dörr (två dörrars) och släppa den i sidan på kärringens bil, med en rejäl smäll. Gubben som satt bakom ratten vågade inte ens titta...
Jag råkade ut för samma sak, dock hade jag ingen Range Rover utan en Sierra i fint skick. En kärring smällde upprepade gånger sin bildörr i sidan på min bil, jag svarade genom att veva ned rutan och göra ett fint spår i lacken med en nyckel.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:03:47 PM
Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över. 8)
Du ska bara veta hur vi har det... Djugelns lag gäller vilket oftast betyder störst går först men även fulast går först. De med skabbigast bilar är de som tar för sig. Finns ingen i denna stad som är snäll i trafiken och försöker underlätta för andra.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:11:17 PM
Hon från Värnamo i Sveriges värsta bilförare, försvarade ju sin parkeringsteknik med att "Så gör de i Köpenhamn". Uppenbarligen finns det fler nordiska huvudstäder som anammat detta. ;)
Även om parkeringsmetoden i sig inte är att föredra kan man ju också tycka att trenden med tunna lackerade plaststötfångare som blir buckliga/spruckna för minsta lilla påbackning eller närkontakt med snövall är tio steg i fel riktning. På den i tråden förut diskuterade 740-volvon kanske en påbackning inte alls märktes där en ny bil idag behöver repareras och/eller lackeras för tusentals kronor. Och på vissa bilmodeller tar ju numera plåten på längre upp på bilen i innan stötfångaren når fram.
Ja och dessa bilar kostar ju skjortan i försäkring pga.. av detta.. :P :P
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....
Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....
Dessa cyklister har på senaste tiden diskuterat väldigt i lokalpressen ang dåligt plogade cykelbanor. Jag undrar ju vem fan är så korkad att man cyklar i snö och is? Måste fasen bara va svenskar som är så korkade?
Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....
Uppsala är som trafikstad väldigt ostrukturerad. På många sätt upplever jag Stockholm som lättare att köra i. Orsaken att det går bra för mig att köra i Uppsala är väl att jag är så van vid min hemstad. Men för utomstående vet jag inte om jag rekommenderar att köra här. Cyklisterna är en del i problemet. En annan del är den ostrukturerade körstilen som finns här. För att jämföra med Stockholm eller Malmö så håller de t ex på blixtlåsprincipen när två köer går ihop till en. Här i Uppsala är man tyvärr dåliga på det. Uppsala är också den stad som är svårast för de som tar körkort att göra en uppkörning i. Det är statistiskt fastställt, Stockholm anses lättare. För folk som inte är härifrån så är det en rörig stad att köra i. För er som håller er på motorvägsavsnitten här eller de övriga stora vägarna som matar till detta är det inga problem att köra i Uppsala. Men det jobbiga kommer om ni ska köra in i själva bebyggelsen eller i stadskärnan. Det är då det röriga kommer och ni även träffar på cyklisterna. På många sätt är det faktiskt en dålig trafikkultur här med dåliga körvanor. Är ni vana vid strukturerad körning så är nog inte Uppsala att rekommendera
Rusningstrafik,(den tid på dygnet när trafiken står still) i Uppsala med ett 24 m ekipage tär på nerverna. Har vid ett flertal tillfällen kommit olika vägar österifrån in i Uppsala. Vid 17-tiden en torsd. med gamla genomfarten kunde det ta precis hur lång tid som helst, detta p.g.a alla arbetspendlare från Stockholm som skulle hem. Sen detta med cyklisters krav på plogade cykelvägar. Ska det anläggas skidspår på sommaren också?.
Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Uppsala är faktiskt en riktigt vidrig trafikstad. Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....
Jag säger bara en sak:
Lund!
Citat från: Stefan skrivet 22 februari 2009, 18:35:59 PM
Ur min synvinkel, jag besöker Akademiska sjukhuset i tjänsten, handlar det om dessa förbannade cyklister.....
Undrar hur det skulle se ut om alla dessa cyklister körde varsin bil... :-X
/K
Den här tråden började ganska snabbt lämna trådskaparens ämne och bli allmänt gnäll om andra trafikanters trafikkultur. (Speciellt det tröttsamma gnället på cyklister. Jag cyklar gärna själv, i o f s inte så gärna i snö och is.) Och om Uppsala är som RoTe påstår vill jag aldrig ta min bil dit, för jämfört med min egen erfarenhet verkar det vara sådär 100 gånger farligare att vara bilägare i Uppsala än i Storgöteborg.
//Jonas G
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 16:03:47 PM
Då ska jag se till att åka kollektivt nästa gång jag ska till Uppsala. Har aldrig varit där, och nu känns det nästan som att jag står över. 8)
Du behöver inte oroa dig Simon. Vet inte vilka områden andra skribenter rör sig i men även jag är Uppsalabo och tycker inte man ser repiga bilar överallt. Såg en tidigare idag (eller igår blir det väl nu) parkerad på Riddartorget med en repa. Reagerade på det eftersom det är något man inte ser så ofta.
Däremot finns det andra skäl till att inte ta bilen i Uppsala, det sägs vara en svår stad att köra i. Det har visserligen blivit bättre på senare år. Men staden är full av enkelriktade gator. Det finns många cyklister överallt. De möter man ofta på enkelriktade gator då dessa oftast är dubbelriktade för cyklister. Det finns överlag många ad hoc-lösningar i trafiken. Det finns även korsningar som är väldigt enkla att köra i men som många trots allt har problem med (korsningen utanför Carolina Rediviva är ett bra exempel). Varje sommar är staden full att turister som inte kan köra i staden. Det gäller båda vanliga människor och turistbusschaufförer. Jag har mött ett flertal bilar (däribland en stor husbil) på Östra och Västra Ågatan (enkelriktad). Jag har sett en turistbuss som fastnat i Gillbergska genomfarten.
Men i övrigt kan jag rekommendera ett besök i Uppsala.
/Jonas
Citat från: JB skrivet 23 februari 2009, 00:53:03 AM
Du behöver inte oroa dig Simon. Vet inte vilka områden andra skribenter rör sig i men även jag är Uppsalabo och tycker inte man ser repiga bilar överallt. Såg en tidigare idag (eller igår blir det väl nu) parkerad på Riddartorget med en repa. Reagerade på det eftersom det är något man inte ser så ofta.
Däremot finns det andra skäl till att inte ta bilen i Uppsala, det sägs vara en svår stad att köra i. Det har visserligen blivit bättre på senare år. Men staden är full av enkelriktade gator. Det finns många cyklister överallt. De möter man ofta på enkelriktade gator då dessa oftast är dubbelriktade för cyklister. Det finns överlag många ad hoc-lösningar i trafiken. Det finns även korsningar som är väldigt enkla att köra i men som många trots allt har problem med (korsningen utanför Carolina Rediviva är ett bra exempel). Varje sommar är staden full att turister som inte kan köra i staden. Det gäller båda vanliga människor och turistbusschaufförer. Jag har mött ett flertal bilar (däribland en stor husbil) på Östra och Västra Ågatan (enkelriktad). Jag har sett en turistbuss som fastnat i Gillbergska genomfarten.
Men i övrigt kan jag rekommendera ett besök i Uppsala.
/Jonas
Är du säker på att det inte är Lund du beskriver? Samtliga Uppsala i texten skulle nämligen enkelt kunna bytas ut mot Lund utan att några större faktafel skulle uppstå. ;) ::)
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 februari 2009, 01:19:49 AM
Är du säker på att det inte är Lund du beskriver? Samtliga Uppsala i texten skulle nämligen enkelt kunna bytas ut mot Lund utan att några större faktafel skulle uppstå. ;) ::)
Absolut, det finns inga Ågator i Lund vad jag vet ;) Skämt åsido så har jag noterat vissa likheter mellan Uppsala och Lund. Har bara varit i Lund två gånger och inte kört bil någon gång i staden. Gissningsvis kan det ha något samband med att båda städernas befolkning består av väldigt många studenter som förflyttar sig med hjälp av cykel.
/Jonas
Har även jag, av diverse diffusa skäl, tillbringat en hel del tid i Uppsala och överlag så är det väl inte så särdeles tungkört som jag uppfattade det. Däremot så finns det diverse dåliga och udda lösningar, bussarna verkar sakna prioritet osv. Vidare så gäller det, som alltid, att hålla viss koll och tänka efter men det är då fenomen som Uppsala knappast är ensamt om.
Tror snarare att många av 'problemen' kan relateras till att folk som inte är riktigt vana vid att ens köra bil/buss/lastbil till vardags råkar hamna på lite avvägar. Har man ett visst besvär med att ens framföra sitt fordon så är det klart att även trafiken i övrigt ställer till det för en. Kryddar man sedan med enkelriktningar och liknande så blir det ju självklart tuffare. :D
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 00:49:43 AM
Jag kan hålla med till viss del. Det är tråkigt att behöva se bensinslukande giftutsläppande stridsvagnar som 240, 740, gamla japanare osv. Samtidigt kan man fundera över vad det kostar för miljön att skrota bilen och bygga upp en ny. Återvinningsprocessen och byggprocessen går inte på luft.
Man brukar väl räkna med att tillverkningen av en bil orsakar lika hög miljöbelastning som körningen av den motsvarar under hela dess livslängd. Kan man då skjuta upp bilbytet ytterligare några år genom att ta väl hand om bilen gör man alltså en stor miljövinst, framför allt om det handlar om en bil som inte rullar särskilt mycket. Motsatsen gäller förstås om man exempelvis diskuterar turistbussar som rullar många mil om året där man kan räkna hem ett utbyte rent företagsekonomiskt i form av lägre bränsleförbrukning.
Billobbyns propaganda att det skulle vara en miljövinst att ge högre skrotningsbidrag är alltså en ren bluff, precis som så mycket annat dumt de säger.
Citat från: JB skrivet 23 februari 2009, 08:53:22 AM
Absolut, det finns inga Ågator i Lund vad jag vet ;) Skämt åsido så har jag noterat vissa likheter mellan Uppsala och Lund. Har bara varit i Lund två gånger och inte kört bil någon gång i staden. Gissningsvis kan det ha något samband med att båda städernas befolkning består av väldigt många studenter som förflyttar sig med hjälp av cykel.
/Jonas
Jag har jämfört Uppsala med Lund och trots att det är i Uppsala som jag bor i så måste jag säga att vi har ett värre kaos här i Uppsala än de har i Lund. Kanske kan det ha lite att göra med att vi har en större stad med mer trafik. Men det kan också bero på trafiklösningarna på en del ställen