Vad är det för skillnad på Volvo 8500 och 8700 egentligen? Förutom utseendet då. Läser man om dom på Volvo's hemsida så verkar dom vara ganska lika och det verkar som man kan få dom i lika utföranden också.
8500 görs i aluminium vilket gör den lättare. 8500 går att få med I-Shift, vet inte om det går med 8700 men det kanske någon annan har bättre koll på.
8500 finns i ledad version med höggolv till skillnad mot 8700. Både dessa går dock att få som ledad med lågentré, 8500 med mittmotor (B9S) och 8700 med bakmotor.
Citat från: AO skrivet 21 februari 2009, 00:30:07 AM
8500 görs i aluminium vilket gör den lättare. 8500 går att få med I-Shift, vet inte om det går med 8700 men det kanske någon annan har bättre koll på.
8500 finns i ledad version med höggolv till skillnad mot 8700. Både dessa går dock att få som ledad med lågentré, 8500 med mittmotor (B9S) och 8700 med bakmotor.
Visst finns I-shift till 8700, grön express hos Orusttrafiken för att nämna några. Det är ju en chassifråga och inte beroende på kaross.
8700 känns bättre hopskruvad än 8500....men dom senaste varianterna av 8500 som vi har fått är faktiskt riktigt bra och sköna att köra tycker jag men jag föredrar 8700 om jag får välja (jag kör båda typer av bussar dagligen).
Volvo 8500 byggs som sagt i aluminiumprofiler i Säffle, medan 8700 byggs i Polen med Rostfritt stål.
Volvo 8500 byggs främst för den skandinaviska marknaden medan 8700 säljs till hela europa.
Dock är bussarna "konkurrenter" eftersom de är avsedda för samma typ av trafik.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 februari 2009, 10:18:15 AM
Volvo 8500 byggs som sagt i aluminiumprofiler i Säffle, medan 8700 byggs i Polen med Rostfritt stål.
Volvo 8500 byggs främst för den skandinaviska marknaden medan 8700 säljs till hela europa.
Dock är bussarna "konkurrenter" eftersom de är avsedda för samma typ av trafik.
//Fredrik
Det måste vara stor skillnad i vikten på dom.
Vad väger bussarna?
8700 är väl en efterträdare till de hederliga Wiima men dock sämre kvalitet...och de går väl precis som Wiima mer stadigt på vägen än 8500 Säffle
Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2009, 13:16:02 PM
8700 är väl en efterträdare till de hederliga Wiima men dock sämre kvalitet...och de går väl precis som Wiima mer stadigt på vägen än 8500 Säffle
Var får du det ifrån? Det är ju ofta samma chassi och borde således ha relativt liknande vägegenskaper förutsatt att det är samma saker under karossen.
Olika individer beter sig olika beroende på skötsel, årsmodeller osv.
Är mycket tveksam till att du skulle känna stor skillnad mellan en ny 8700 och 8500 med exakt samma typ av chassi och årgång, rent väghållningsmässigt då.
Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 februari 2009, 14:36:16 PM
Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?
Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?
Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.
Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?
8500 är Säffle, 8700 är Carrus.
Mer om jämförelsen mellan modellerna här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18244.0
Undrar hur en 9500 hade sett ut om den funnits. Visserligen är väl 9700 det enda snygga i karossväg man kunnat prestera i Finland, enligt mig. Carrus Fifty tyckte jag också om, men den ska ju inte beskyllas för att vara snygg precis.
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?
Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?
Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.
Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?
Volvo har egentligen aldrig gjort helbyggen...inte ens idag.
8500, 8700, 9700 o alla modellnamn är ett chassi och en påbyggd kaross och INTE en helbyggd buss.
En helbyggd buss har chassi och kaross i bärande delar tillsammans.
Däremot vad du nog förväxlar är att man säljer bussen som en "komplett uppbyggd buss" vilket är stor skillnad. Alltså..man säljer bussen som en buss, inte som ett chassi och en kaross.
Vad gäller växellådorna så är det som sagt chassibetonat, så du kan få vad du vill till bussen sålänge det är möjligt med chassit, oavsett kaross.
Längden är precis lika...det beror på vad chassit tillåter...axelavstånd, och totalvikt på bussen inklusive kaross. 8700 och 8500 har en mängd olika längder från 12m till 14,5m.
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 februari 2009, 16:08:44 PM
Däremot vad du nog förväxlar är att man säljer bussen som en "komplett uppbyggd buss" vilket är stor skillnad. Alltså..man säljer bussen som en buss, inte som ett chassi och en kaross.
Förväxlade inte, men det var marknadsföringsmässigt jag menade. Förr sa man ju Volvo B10B/Säffle eller Carrus. Nu säger man 8500 eller 8700.
Hade bussen varit ett helbygge hade väl alltihop byggts här i Viared?
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.
Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 16:14:01 PM
Förväxlade inte, men det var marknadsföringsmässigt jag menade. Förr sa man ju Volvo B10B/Säffle eller Carrus. Nu säger man 8500 eller 8700.
Hade bussen varit ett helbygge hade väl alltihop byggts här i Viared?
Tja...och du fick en utläggning som borde vara ett svar?
Hur du menade är svårt o tyda mer än vad jag kan läsa vad du skrev - så bli inte arg :)
Men Viared är knappast troligt, hellre då hos någon av karossörerna som Volvo äger eller samarbetar med kanske? Eller Göteborg där Volvos busschassier tillverkades innan Borås kom in i bilden ;)
Citat från: CS skrivet 21 februari 2009, 14:10:43 PM
Var får du det ifrån? Det är ju ofta samma chassi och borde således ha relativt liknande vägegenskaper förutsatt att det är samma saker under karossen.
Olika individer beter sig olika beroende på skötsel, årsmodeller osv.
Är mycket tveksam till att du skulle känna stor skillnad mellan en ny 8700 och 8500 med exakt samma typ av chassi och årgång, rent väghållningsmässigt då.
Skillnaden beror på vikten..jag minns en vinter på 80talet jag hade kört Säffle och verkligen känt av hur halt det var efter rasten löste jag av och fick en Wiima och frågade hur det var med halkan och kollegan sa " vad då halt det har jag inte märkt"...och jag märkte samma sak i en Wiima märktes inte halkan..
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?
Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?
Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.
Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?
När Orusttrafiken fick 8700:orna till Grön 2005 gick det inte att kombinera I-Shift och AdBlue på lågentréchassit (vilket Volvo rättade till ganska snabbt). Av någon anledning, antagligen ville man pröva tekniken, ville man ha AdBlue på några bussar och därför fick det bli automat på just dessa. De övriga har I-Shift.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:36:33 PM
Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.
Om man över huvud taget kan byta från en vanlig automat till I-Shift på en färdig buss, så är det nog väldigt dyrt och lär definitivt inte ge valuta för pengarna.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 februari 2009, 19:10:09 PM
Tja...och du fick en utläggning som borde vara ett svar?
Hur du menade är svårt o tyda mer än vad jag kan läsa vad du skrev - så bli inte arg :)
Men Viared är knappast troligt, hellre då hos någon av karossörerna som Volvo äger eller samarbetar med kanske? Eller Göteborg där Volvos busschassier tillverkades innan Borås kom in i bilden ;)
Jag blev inte arg. Långt ifrån. :) Ville bara reda ut hur jag menade.
Menar Du att Carrus eller Säffle skulle byggt chassiena också ifall bussarna skulle kallas för helbyggen?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:36:33 PM
Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.
Nej, det rör sig om samma buss. Stationerad i Kareby och året var 2007. Jag bodde inte här när Vegorna gick på Grön.
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:54:46 AM
Nej, det rör sig om samma buss. Stationerad i Kareby och året var 2007. Jag bodde inte här när Vegorna gick på Grön.
Som Johan förklarade ovan så finns det båda varianterna hos Orust, samma årsmodeller och samma i övrigt. Några är helautomat men de flesta är utrustade med I-Shift. Att det skulle vara bytt på någon individ är högst otroligt, det är nog någon som misstagit sig på inv-nummer.
Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2009, 20:43:01 PM
Skillnaden beror på vikten..jag minns en vinter på 80talet jag hade kört Säffle och verkligen känt av hur halt det var efter rasten löste jag av och fick en Wiima och frågade hur det var med halkan och kollegan sa " vad då halt det har jag inte märkt"...och jag märkte samma sak i en Wiima märktes inte halkan..
Och att det skiljer kan ju bero på så väldigt många olika saker. Hade en B9S inatt i snön som knappt tappade greppet alls medans vissa släpper så fort det ligger ett uns av fukt på marken.
Men visst, lite bättre grepp borde väl kanske en tyngre kaross få i halka, det kan jag ge dig, men att hävda att en viss karrosör ger bättre väghållning på exakt samma chassi som en annan det köper jag inte. Det grundar sig nog i detta fallet mycket på Säffles rykte om sig att vara plastigt och skrammligt. I vissa fall befogat och i vissa fall inte lika så. Att det däremot skulle ha så värst stor inverkan på väghållning det köper jag inte. Där spelar nog underhåll och ålder betydligt större roll.
Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:11:41 AM
När Orusttrafiken fick 8700:orna till Grön 2005 gick det inte att kombinera I-Shift och AdBlue på lågentréchassit (vilket Volvo rättade till ganska snabbt). Av någon anledning, antagligen ville man pröva tekniken, ville man ha AdBlue på några bussar och därför fick det bli automat på just dessa. De övriga har I-Shift.
Och det är alltså 70054-60 som har I-Shift medan 70061-70 har ZF.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 22 februari 2009, 12:43:59 PM
Och det är alltså 70054-60 som har I-Shift medan 70061-70 har ZF.
Trevligt att du är tillbaka.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 februari 2009, 14:36:16 PM
Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?
Ja, 8700 är efterträdaren till Carrus Vega.
Citat från: D_skalis skrivet 21 februari 2009, 10:50:26 AM
Det måste vara stor skillnad i vikten på dom.
Vad väger bussarna?
Jag fick förklarat för mig när jag var på fabriken i Säffle att viktskillnaden inte var så stor eftersom det gick åt ganska mycket Aluminium för att göra bussen tillräckligt vridstyv.
Detta bekräftas om man tittar i bilregistret:
Swebus 5816 som är en 8500 väger enligt CBR 21080kg.
Swebus 5806 som är en 8700 väger enligt CBR 21480kg.
Jag valde att jämföra två bussar i samma område för att försöka göra jämförelsen så rättvis som möjligt och kan således konstatera att skillnaden inte är så stor som man skulle kunna tro även om 400kg inte är att förakta.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 februari 2009, 06:59:07 AM
Ja, 8700 är efterträdaren till Carrus Vega.
Jag fick förklarat för mig när jag var på fabriken i Säffle att viktskillnaden inte var så stor eftersom det gick åt ganska mycket Aluminium för att göra bussen tillräckligt vridstyv.
Detta bekräftas om man tittar i bilregistret:
Swebus 5816 som är en 8500 väger enligt CBR 21080kg.
Swebus 5806 som är en 8700 väger enligt CBR 21480kg.
Jag valde att jämföra två bussar i samma område för att försöka göra jämförelsen så rättvis som möjligt och kan således konstatera att skillnaden inte är så stor som man skulle kunna tro även om 400kg inte är att förakta.
//Fredrik
400kg var inte så mycket. Jag trodde det var mer.
Tack för infon