Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM

Titel: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM
Några bilder tagna med mobilen under en 15-minutersrast vid en öde ändhållplats.
Nu ska ni få se några skäl till att 6458 är en av Umeås mest populära B9S:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212a.jpg)
Längst upp i Umeås nordöstligaste hörn. Vid fototillfället Sveriges allra nordligaste B9S?

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212b.jpg)
Har de andra SL-lackade B9S-kollegorna lika mycket snö samt 20 minusgrader tro?

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212c.jpg)
En dekal inte många läser. Umeås enda buss med utåtgående dörr för övrigt. Skapar viss förvirring, men funkar bra.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212d.jpg)
Rund stor "Nico-spegel", samt gott om skärmar. Småspeglarna på vänster arm kan dock vara små att se.
Jag gillar ironin att dekalen "skym ej förarens sikt" sitter på delen av det skyltskåp som... skymmer en del av förarens sikt! ;D

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212e.jpg)
Sista Volvomodellen med riktig dörrspak på vänster sida? Trevligt!

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212f.jpg)
En väldigt bekant syn för alla SL-förare på forumet.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212g.jpg)
Här sitter allt på nära håll, och man behöver aldrig sträcka på sig.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212h.jpg)
Höga nackstöd, armstöd, bälten och gardiner i kombination med lågentré. Passar bra som stadstrafikens egen beställningsvagn på kortare turer inom kommunen. Det enda som saknas är väl takmatta, eller hur var det nu? ;)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212i.jpg)
Barnvagnsplats bak är populärt när det är fullt fram.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212j.jpg)
Ännu en kul SL-dekal! Hur får man upp rullstolen på detta säte? ;)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:35:17 PM
Trevlig studie!

Förarplatsen är rätt lik den som finns i Orusttrafikens 401-406 i Ulricehamn så den är rätt bekant även för dem.

B9S kan tydligen te sig som både regionbus och stadsbuss. Det här såg mer ut som en regionbussvariant.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Kinslayer skrivet 20 februari 2009, 14:46:00 PM


Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212f.jpg)
En väldigt bekant syn för alla SL-förare på forumet.


Borde det inte vara den nyare panelen i dessa bussar? Eller kom den senare i just B9S?
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 14:49:48 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:35:17 PM
B9S kan tydligen te sig som både regionbus och stadsbuss. Det här såg mer ut som en regionbussvariant.

Ja, just 6458 beställdes i regionutförande till Tyresö, men kom av någon okänd (men välkommen) anledning till Umeå. Därav den lite udda överdrivna utrustningsnivån, som ju passar perfekt att utnyttja på viss beställningstrafik. De 17 st "egna" B9S som beställdes nya är i stadsbussutförande och har inga bälten, höga nackstöd eller gardiner. Men sådant går ju alltid att eftermontera om det skulle behövas i framtiden.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Matte skrivet 20 februari 2009, 14:50:03 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212j.jpg)
Ännu en kul SL-dekal! Hur får man upp rullstolen på detta säte? ;)

Ja den där dekalen ska ju sitta vid Barnvagnsplatsen. Det är nog nån som klistrat på den dekalen som inte hade rikig koll på vart den ska sitta. Borde sitta en dekal med en äldre människa med käpp. För att visa att den platsen är avsedd för äldre personer.

Men appropå det där med var det förr va vanligt med att funktionshindrade skulle sitta och oftast äldre ville sitta. Idag så finns det ju så många låg byggda bussar. Jag märker att oftast äldre personer fortfarande vill sitta brevid föraren. ÄVEN hur långt upp från golvet den platen är och att dom får böka ett tag för att ens komma upp på den platsen. En gång sa jag till en äldre herre att sätt dig på den låg byggda delen istället. Jaaa men detta är ju här jag ska sitta som är gammal och har färdtjänst kort. Nä sa jag och visade han platserna bakom hjulhuset. Där sitter det SL dekaler om att detta är en avsedd plats för äldre... då sa farbror tack och när han klev av fick jag en näve Kungen Af Danmark karameller  :P
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 15:01:22 PM
Så här ser denna ut...:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn20080217/OTT403Hester.jpg)

... på förarplatsen:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn20080217/OTT403Driversplace.jpg)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 15:02:28 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:49:48 PM
Ja, just 6458 beställdes i regionutförande till Tyresö, men kom av någon okänd (men välkommen) anledning till Umeå. Därav den lite udda överdrivna utrustningsnivån, som ju passar perfekt att utnyttja på viss beställningstrafik. De 17 st "egna" B9S som beställdes nya är i stadsbussutförande och har inga bälten, höga nackstöd eller gardiner. Men sådant går ju alltid att eftermontera om det skulle behövas i framtiden.
Du får gärna visa studier på dessa med.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: bussgrabben skrivet 20 februari 2009, 16:12:36 PM
Helt klart den trevligaste bussen i stan.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Krille skrivet 20 februari 2009, 16:13:08 PM
Ska denna buss bli kvar i Umeå?

/K
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Mange_buss skrivet 20 februari 2009, 17:26:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM
Några bilder tagna med mobilen under en 15-minutersrast vid en öde ändhållplats.
Nu ska ni få se några skäl till att 6458 är en av Umeås mest populära B9S:

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212g.jpg)
Här sitter allt på nära håll, och man behöver aldrig sträcka på sig.

:o Likadan dator och skrivare som på Gotland... Kul!!
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: AO skrivet 20 februari 2009, 19:39:37 PM
Kommer den bli kvar i Umeå eller är den påväg tillbaka till SL?
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 19:46:35 PM
Intressant att man i en buss av årsm 06 satt in den här instrumentbrädan. Det är samma som sitter i Volvos lastbilar FM och FH fram till och med årsm 01. Från 02 uppgraderade man bilarna och därmed instrumentbrädan. Varför höll bussidan på den här brädan så länge?
Samma sak är det med ratten. Även den byttes ut med årsm 02 för lastbilarna.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212f.jpg)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: NerdBoy skrivet 20 februari 2009, 19:51:46 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:49:48 PM
Ja, just 6458 beställdes i regionutförande till Tyresö

En bild, tyvärr grynig i januarimörkret:

(http://www.nerdboy.se/buss/bank/d3/815c-img_7895.jpg)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Cero skrivet 20 februari 2009, 20:25:19 PM
För min del får man gärna skicka alla B9S till en varmare (eller kallare) plats, men vi har ju alla våra favoriter (och motsatsen). Trevligt minireportage dock. Ser fram emot nästa. Och nej, jag tror inte att dess röda kolleger söderut har sett motsvarande nivå på termometern eller snöhögarna denna vinter.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: RoTe skrivet 20 februari 2009, 21:15:36 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 19:46:35 PM
Intressant att man i en buss av årsm 06 satt in den här instrumentbrädan. Det är samma som sitter i Volvos lastbilar FM och FH fram till och med årsm 01. Från 02 uppgraderade man bilarna och därmed instrumentbrädan. Varför höll bussidan på den här brädan så länge?
Samma sak är det med ratten. Även den byttes ut med årsm 02 för lastbilarna.

[ img]http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212f.jpg[/img]

Antagligen av samma anledning man använde delar från Volvo 740 i lastbilarna till och med årsmodell 01.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:22:26 PM
Citat från: RoTe skrivet 20 februari 2009, 21:15:36 PM
Antagligen av samma anledning man använde delar från Volvo 740 i lastbilarna till och med årsmodell 01.

Nu blev jag nyfiken. Jag kör dagligen en FM7 årsm 01, och undrar då vad det gäller. Det enda jag kan tänka mig nu när du säger det är bältesfickan.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: RoTe skrivet 20 februari 2009, 21:31:37 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:22:26 PM
Nu blev jag nyfiken. Jag kör dagligen en FM7 årsm 01, och undrar då vad det gäller. Det enda jag kan tänka mig nu när du säger det är bältesfickan.

Nu var det jäkligt länge sedan jag körde FH men fönsterhisskonsollen tänker jag direkt på. Sedan är nyckeln till FL från 740.
Hur ser ljusvredet ut i FH? FL har väl 740 och bussarna med.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: homer skrivet 20 februari 2009, 21:31:55 PM
6458-6463 är specade med den gamla instrumenteringen för att man redan hade så många bussar med samma panel och dessutom ville man in i de längsta undvika tysk dörröppningstandard
en kul detalj är att bussarna har både analog och digital färdskrivare.

jag antar att bussen ska tillbaka till Tyresö eftersom den fortfarande har SL utrustning (övervakningskamerorna) men man ha ju monterat ut SL-PC'n?


Min stora fråga är ju dock varför man har stoppat in en extra C90 skärm och tangentbord??? varför duger inte den som redan satt i???
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:48:07 PM
Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 21:31:55 PM
6458-6463 är specade med den gamla instrumenteringen för att man redan hade så många bussar med samma panel och dessutom ville man in i de längsta undvika tysk dörröppningstandard
en kul detalj är att bussarna har både analog och digital färdskrivare.

jag antar att bussen ska tillbaka till Tyresö eftersom den fortfarande har SL utrustning (övervakningskamerorna) men man ha ju monterat ut SL-PC'n?


Min stora fråga är ju dock varför man har stoppat in en extra C90 skärm och tangentbord??? varför duger inte den som redan satt i???

Jag är mer förvånad över att Volvo erbjöd den gamla utrustningen än att bussbolaget valde att köpa den.
Vad gäller C90'n har det kanske med programvara att göra? SL i den ena och Ultra i den andra.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: homer skrivet 20 februari 2009, 22:00:00 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:48:07 PM
Jag är mer förvånad över att Volvo erbjöd den gamla utrustningen än att bussbolaget valde att köpa den.
Vad gäller C90'n har det kanske med programvara att göra? SL i den ena och Ultra i den andra.

C90'n styr bara bussens tekniska funktioner, men om ULTRA har några extra grejer man vill ha in borde de väl ha gått att ladda in de kan jag väl tycka, men tydligen inte...
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 22:05:58 PM
Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 22:00:00 PM
C90'n styr bara bussens tekniska funktioner, men om ULTRA har några extra grejer man vill ha in borde de väl ha gått att ladda in de kan jag väl tycka, men tydligen inte...

Trodde den styrde matrisskylten och de interna hållplatsskyltarna, men då hade jag fel. :)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 22:08:48 PM
Original-C90:n och kamerorna har inget direkt med SL att göra. Original-C90:n har alltid haft Östgötadestinationer i sig, då det bara har varit BussPC:n som använts till att skylta den i SL-land. Det enda Original-C90:n används till är att styra klimatanläggning och fläktar. "Ultra-C90:n" med sin gröna skärm uppe på panelen styr omlopp, hpl-utrop, yttre skyltning samt busstyrda trafikljus. Tydligen klarar inte nya C90:n av dessa funktioner, så det blev då dubbla C90, precis som på de f.d. Jönköpingsvagnarna.

Övervakningskamerorna drivs separat och är inkopplade, för invändiga kameror i Ultrabussarna var ett upphandlingskrav från Länstrafiken Västerbotten. Även de gamla Polarbussarna, de f.d. Jönköpingsvagnarna och de nya B9S har övervakningskameror.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: HB skrivet 20 februari 2009, 22:09:07 PM
Citat från: Krille skrivet 20 februari 2009, 16:13:08 PM
Ska denna buss bli kvar i Umeå?

/K

Den blir kvar tills vidare. /Henrik/
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: RoTe skrivet 20 februari 2009, 22:09:21 PM
Thoreb är ju ett skämt. Sämre teknik får man ju leta efter.
Knappar som aldrig fungerar och displayer som skriver ut tecknen så långsamt att man somnar.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 22:12:26 PM
Citat från: RoTe skrivet 20 februari 2009, 22:09:21 PM
Thoreb är ju ett skämt. Sämre teknik får man ju leta efter.
Knappar som aldrig fungerar och displayer som skriver ut tecknen så långsamt att man somnar.

Jag är inkörd med SL:s BussPC innan jag blev utbildad i C90, men jag är ändå helnöjd med den förhållandevis gamla uppfinningen C90. Det enda som är illa ibland är när F3- och OK-tangenterna är såpass utslitna efter 10 års tryckande, att de inte reagerar.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: HB skrivet 20 februari 2009, 22:13:18 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:49:48 PM
Ja, just 6458 beställdes i regionutförande till Tyresö, men kom av någon okänd (men välkommen) anledning till Umeå. Därav den lite udda överdrivna utrustningsnivån, som ju passar perfekt att utnyttja på viss beställningstrafik. De 17 st "egna" B9S som beställdes nya är i stadsbussutförande och har inga bälten, höga nackstöd eller gardiner. Men sådant går ju alltid att eftermontera om det skulle behövas i framtiden.

Anledningen till att 6458 gick från Tyresö till Umeå var att SL ej fullföljde alla planer beträffande trafikutökning, så då kunde denna buss lånas ut till Umeå inför leveranser av de ordinarie B9S. Sedan kom trafikutökningar i Umeå varför bussen nu lär bli kvar.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: AO skrivet 20 februari 2009, 22:16:50 PM
Citat från: HB skrivet 20 februari 2009, 22:13:18 PM
Anledningen till att 6458 gick från Tyresö till Umeå var att SL ej fullföljde alla planer beträffande trafikutökning, så då kunde denna buss lånas ut till Umeå inför leveranser av de ordinarie B9S. Sedan kom trafikutökningar i Umeå varför bussen nu lär bli kvar.

Då lär det bli omlackering på denna alltså?

Är Citaro lederna tillbaka i SL-land?
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 22:17:14 PM
Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 22:13:44 PM
Inte på Sl bussar, men de går givetvis att styra skyltarna via C90 om man har de inlagt, och är väl de man gör i Umeå kanske, men tydligen vill man inte använda den befintliga utan nån gammal enfärgad skärm från 90 talet

Vill och vill? Det kanske inte är tekniskt möjligt. Det nog knappast för skojs skull man satt in dubbla C90 i alla Jönköpingsvagnar + 6458. ;)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: HB skrivet 20 februari 2009, 22:17:36 PM
Citat från: AO skrivet 20 februari 2009, 22:16:50 PM
Då lär det bli omlackering på denna alltså?

Är Citaro lederna tillbaka i SL-land?

Ja dom är tillbaka i Stockholm. /Henrik/
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 22:20:24 PM
Citat från: HB skrivet 20 februari 2009, 22:17:36 PM
Ja dom är tillbaka i Stockholm. /Henrik/

Inga vikariebussar förekommer i trafik i Umeå, och 6458 är numera den enda med avvikande lack som rullar.
En eventuell framtida blålackering av 6458 lär endast mötas av glada miner från alla håll. :)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: homer skrivet 20 februari 2009, 22:22:32 PM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 22:17:14 PM
Vill och vill? Det kanske inte är tekniskt möjligt. Det nog knappast för skojs skull man satt in dubbla C90 i alla Jönköpingsvagnar + 6458. ;)

jag tog bort mitt inlägg då de redan hade kommit massa kloka svar.

de borde ju som du säger bero på nått tekniskt som gör att den nya skärmen (och datorn) inte klarar av erat system

Men övervakningskamerorna??? är de inte dem som kommer från SL?? visst kan man använda samma system och de är väl inte helt otroligt, dessutom ser dem ut att vara monterade på samma ställe också
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Jonatan skrivet 20 februari 2009, 22:59:53 PM
Hej. Denna buss har jag kört några gånger i Tyresö och vill mest hålla med om det positiva i din studie.

Här en bild på bussen i Västerhaninge på paus mellan pendelersättningsturerna:
(http://www.pinner.se/bilder/6458_vhpark.jpg)

Vill även bidra till studien med en mindre genomtänkt detalj på den här modellen av B9S:
(http://www.pinner.se/bilder/6458_framdorr.jpg)

I Tyresö hade vi vissa problem med framdörren. Låsningen fungerade sådär, den höll inte tätt i motorvägsfart. Med den (eftermonterade, tror jag?) sprinten på bilden som låser dörren fungerade sådär. Blir en del glappande även med den sprinten som låser när man kommer upp i fart och släpper när det går långsamt. Hur fungerar det nu i Umeå när du kör i 90?

Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:48:19 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 22:05:58 PM
Trodde den styrde matrisskylten och de interna hållplatsskyltarna, men då hade jag fel. :)
Nej. Thoreb C90 styr även skyltning. Om funmktionen är inkopplad, vill säga.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:50:19 AM
Citat från: Jonatan skrivet 20 februari 2009, 22:59:53 PM

Vill även bidra till studien med en mindre genomtänkt detalj på den här modellen av B9S:
(http://www.pinner.se/bilder/6458_framdorr.jpg)

I Tyresö hade vi vissa problem med framdörren. Låsningen fungerade sådär, den höll inte tätt i motorvägsfart. Med den (eftermonterade, tror jag?) sprinten på bilden som låser dörren fungerade sådär. Blir en del glappande även med den sprinten som låser när man kommer upp i fart och släpper när det går långsamt. Hur fungerar det nu i Umeå när du kör i 90?



Varför bygger man dörrar med denna konstruktionen fram? Det synes mig väldigt korkat just i och med risken att dörren flyger upp av vinddraget.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Kinslayer skrivet 21 februari 2009, 10:14:43 AM
Den konstruktionen är ju inte det bästa Volvo har gjort om man säger så..... ::)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:22:55 PM
Citat från: Stellan S skrivet 21 februari 2009, 10:14:43 AM
Den konstruktionen är ju inte det bästa Volvo har gjort om man säger så..... ::)
Nej, verkligen inte.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Nico skrivet 22 februari 2009, 04:05:25 AM

Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:25:09 PM
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212d.jpg)
Rund stor "Nico-spegel", samt gott om skärmar. Småspeglarna på vänster arm kan dock vara små att se.
Jag gillar ironin att dekalen "skym ej förarens sikt" sitter på delen av det skyltskåp som... skymmer en del av förarens sikt! ;D

Javisst, så ska en innerspegel se ut istället för sådant där litet rektangulärt skräp. I den runda spegeln ser man ju nästan hela innanmätet rakt av från förarplats istället för att som med en fyrkantig vara tvungen att sitta och sträcka på sig hit och dit för att se något överhuvudtaget. Småspeglarna på insidan av armen håller jag däremot med om att de inte fyller någon större funktion när man i alla fall bara får dem skymda.  :D

Sen undrar jag lite över framdörrsproblemen. Nu kör inte Råsta sådär jättemycket motorväg, men vi har i alla fall runt 40 st. B9S varav i alla fall några av och till har en del motorväg på menyn. Trots det så verkar vi inte ha samma problem med dörrar som inte stänger och jag kan inte heller minnas mig ha hört det från annat håll på norrsidan. Snarare har våra 'dörrproblem' rört de nyaste Scania Omni (37, 39 och 47-serierna) där det börjar tjuta ordentligt i farter över 60 km/h då listerna verkar bryta luftströmmen på fel vis och inte heller sluta så tätt som man kan önska. På linjer som t.ex. 592 brukar därför B9S vara det som föredras när man inte längre kan få en B10MA.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: JAB skrivet 22 februari 2009, 10:05:18 AM
Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 22:17:14 PM
Vill och vill? Det kanske inte är tekniskt möjligt. Det nog knappast för skojs skull man satt in dubbla C90 i alla Jönköpingsvagnar + 6458. ;)

Det skulle ju kanske också kunna vara så att den C90 (KomFram eller som den numera kallas ITRadio) inte tillhör bussen eller bussbolaget - utan hör till den utrustning som tillhör länstrafikbolaget till skillnad från den C90 som heler ELSY (ELSYstem) som sköter det mesta av bussens karossel (belysning, dörrar, mm)
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: yngrot skrivet 22 februari 2009, 18:15:15 PM
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2009, 04:05:25 AM
Javisst, så ska en innerspegel se ut istället för sådant där litet rektangulärt skräp. I den runda spegeln ser man ju nästan hela innanmätet rakt av från förarplats istället för att som med en fyrkantig vara tvungen att sitta och sträcka på sig hit och dit för att se något överhuvudtaget. Småspeglarna på insidan av armen håller jag däremot med om att de inte fyller någon större funktion när man i alla fall bara får dem skymda.  :D

Sen undrar jag lite över framdörrsproblemen. Nu kör inte Råsta sådär jättemycket motorväg, men vi har i alla fall runt 40 st. B9S varav i alla fall några av och till har en del motorväg på menyn. Trots det så verkar vi inte ha samma problem med dörrar som inte stänger och jag kan inte heller minnas mig ha hört det från annat håll på norrsidan. Snarare har våra 'dörrproblem' rört de nyaste Scania Omni (37, 39 och 47-serierna) där det börjar tjuta ordentligt i farter över 60 km/h då listerna verkar bryta luftströmmen på fel vis och inte heller sluta så tätt som man kan önska. På linjer som t.ex. 592 brukar därför B9S vara det som föredras när man inte längre kan få en B10MA.






Angående inner spegel så har undertecknad ;) en viss roll i att det blev rund spegel från Säffle  jag tyckte som du att den vanliga var värdelös i låggolvsbuss och Säffle införde den som standard efter önskemål från oss i Borås... vilket fler borde göra..
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:18:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2009, 06:58:55 AM
Därför att designen inte medger vanlig inåtsvängande dörr utan alltför stora ingrepp
Säffle har ju kunnat förr och på de höggolvade 8500 går dörren inåt.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 24 februari 2009, 10:55:59 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 19:46:35 PM
Intressant att man i en buss av årsm 06 satt in den här instrumentbrädan. Det är samma som sitter i Volvos lastbilar FM och FH fram till och med årsm 01. Från 02 uppgraderade man bilarna och därmed instrumentbrädan. Varför höll bussidan på den här brädan så länge?
Samma sak är det med ratten. Även den byttes ut med årsm 02 för lastbilarna.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Swebus_6458_Erb_090212f.jpg)
Personligen föredrar jag denna ratt, instrumentering och blinkersljudet framför den nyare varianten.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2009, 11:02:33 AM

Kan bara instämma i att ovanstående förarmiljö är att föredra... medan de nyaste förarplatserna istället har för mycket krafs. T.ex. ö-panelerna är både i vägen för händerna och skymmer i vissa fall även annan instrumentering. Allt detta extra lull-lull i de nyare vagnarna innebär även flera saker som kan gå sönder och ställer till med en massa följdproblem helt i onödan enligt min mening.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: yngrot skrivet 24 februari 2009, 15:12:22 PM
Precis du har helt rätt Nico.. men nuförtiden är valspråket: gör det inte enkelt när du kan göra det dubbelt så svårt...
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2009, 15:26:28 PM
Citat från: Nico skrivet 24 februari 2009, 11:02:33 AM
Kan bara instämma i att ovanstående förarmiljö är att föredra... medan de nyaste förarplatserna istället har för mycket krafs. T.ex. ö-panelerna är både i vägen för händerna och skymmer i vissa fall även annan instrumentering. Allt detta extra lull-lull i de nyare vagnarna innebär även flera saker som kan gå sönder och ställer till med en massa följdproblem helt i onödan enligt min mening.

De bägge "ö-panelerna" gör dock att knapparna lätt går att nå utan att man behöver böja på ryggen, så jag gillar dem. Men måste jag välja mellan 1: dörrknappar på höger ö-panel eller 2: dörrvred på under vänster fönster, så blir valet enkelt: Det sistnämna.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Johan B skrivet 24 februari 2009, 17:18:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2009, 15:26:28 PM
De bägge "ö-panelerna" gör dock att knapparna lätt går att nå utan att man behöver böja på ryggen, så jag gillar dem. Men måste jag välja mellan 1: dörrknappar på höger ö-panel eller 2: dörrvred på under vänster fönster, så blir valet enkelt: Det sistnämna.

Kombinationen satelliter och dörrknappar på vänster sida under fönstret har jag sett på bussar utomlands så det går nog att få som speciallösning om beställaren nu skulle vara beredd att betala för det.
Titel: SV: En studie i B9S
Skrivet av: Patrik Henriksson skrivet 25 februari 2009, 00:22:22 AM
Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2009, 17:18:35 PM
Kombinationen satelliter och dörrknappar på vänster sida under fönstret har jag sett på bussar utomlands så det går nog att få som speciallösning om beställaren nu skulle vara beredd att betala för det.

Så långt behöver du inte åka... våra 8700 och 9700 från 2005 har den nya panelen (förvisso har inte 9700 satelliter) med dörrknapparna precis där de ska vara. Frågan är vad som hände sedan eftersom allt från 2008 har knapparna till höger... I övrigt är jag för min del helnöjd med panelen. Man kunde dock önska att displayen disponerades lite bättre; det känns väldigt onödigt att behöva gissa varför summern går - dragen nödhammare, P-broms med växel i och grindsummer ger alla ljudsignal utan visuell indikering (visst finns det en liten, liten hammarsymbol som blinkar, men visste du inte var den satt innan hittar du den inte tack vare blinket), men på det stora hela tycker jag att man fått till det riktigt bra. Panelen har ju också väsentligt bättre utrymmen för eftermonterad utrustning än sin föregångare, där ofta både skyltning och FM-radio hamnade uppe i taket, halvt otillgängligt när bältet är på.