Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 19 februari 2009, 18:42:52 PM

Titel: Ikarus
Skrivet av: Stefan P skrivet 19 februari 2009, 18:42:52 PM
Hej

Finns det kvar idag och kommer det ifrån Ungern?

Stefan P
Titel: SV: Ikarus
Skrivet av: Bergenga skrivet 19 februari 2009, 18:55:39 PM
Ikarus EAG ble lagt ned av Irisbus i desember 2007. Fram til da var det kun midibussmodellene E91 (lavgulv) og E13 som ble bygget ved fabrikken. Ingen av disse er importert til Sverige, men en del ble importert til Norge.
Titel: SV: Ikarus
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 19 februari 2009, 19:00:27 PM
Ikarus är mycket riktigt en ungersk busstillverkare, men jag är tveksam till om de har någon verksamhet kvar idag.

Ikarus överlevde visserligen järnridåns fall trots att de sålde runt 90% av sin produktion till Sovjetunionen, men sen gick det relativt snabbt utför.
När konkursen var nära blev de uppköpta av Italiensk/franska Irisbus som tog tillvara de modeller som Irisbus själva saknade, främst midibussar.
Men även Irisbus hade svårt att få lönsamhet i fabriken utanför Budapest och sålde därför fabriken till en grupp Ungerska investerare, men sedan blev det väldigt tyst...
//Fredrik
Titel: SV: Ikarus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2009, 19:55:01 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 19 februari 2009, 18:55:39 PM
Ikarus EAG ble lagt ned av Irisbus i desember 2007. Fram til da var det kun midibussmodellene E91 (lavgulv) og E13 som ble bygget ved fabrikken. Ingen av disse er importert til Sverige, men en del ble importert til Norge.

Denna till exempel
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/stryn_11.JPG)
Titel: SV: Ikarus
Skrivet av: Bergenga skrivet 19 februari 2009, 22:18:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2009, 19:55:01 PM
Denna till exempel
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/stryn_11.JPG)

Det blir litt feil å skrive RSA i busstypen. RSA (Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap) er kun importøren av Ikarus (og Setra) i Norge. Bussene er bygget av Ikarus EAG. Bussene har motor fra Mercedes og understell fra Raba.

Det er bygget ca. 200 E91, og av dem er nesten 50 importert til Norge. E13 er kun bygget i litt over 30 eksemplarer, og ca. halvparten av dem er importert til Norge. Men langt fra alle er levert til kunde ennå. Da det ble klart at fabrikken skulle legges ned tok RSA inn et større parti for å ha noen års lager, og det vil nok holde noen år til.

Lokale krefter i Ungarn har laget en prototype på en S91, en faceliftet E91, men det virker ikke å være så mye nytt om den.


Her er et eksempel på en E13. For de som har vært i Trondheim burde det være lett å se at denne har tilhørt Klæburuten, men nå tilhører den Fjord1 Nordfjord-Ottadalen.

(http://lh4.ggpht.com/_H1SfCXXl8XA/SWuChWsbnHI/AAAAAAAAKT4/xDGFKfZ0B_4/s800/ob2008-06-18-117589bem.jpg)
VF 63520 hos Fjord1 på Otta, 18.06.2008.
Titel: SV: Ikarus
Skrivet av: Kristof skrivet 21 februari 2009, 10:40:06 AM
Ikarus hade sedan länge dotterbolaget Ikarus EAG som främst var ämnad att tillverkade specialbussar, bland annat tillverkade Ikarus EAG de bussar som exporterades till USA och länder i väst, men även mer speciella bussar för TV/radio och vissa lyxigare bussar.
Som nämnts såldes under mitten av 90-talet Ikarus till Irisbus medans Ikarus EAG förblev ungerskt och förlorade sin anknytning till Ikarus. EAG gick sedan i konkurs samtidigt köptes Ikarus tillbaka och fick namnet Ikarusbus.
Ikarusbus tillverkade ett tag bussar med namnet "classic" och modellbeteckningarr C XX, dessa bussar var inget annat än förnyade versioner av den gamla Ikarus 200 serien. Dessa tror jag tillverkas fortfarande dock i ytterst liten omfattning.

Ikarus undergång kan inte enbart tillskrivas Sovjetunionens fall, sedan länge hade företaget inte tagit del av vinsten för att kunna utveckla nya bussar samtidigt omöjliggjorde politiska omständigheter en fortsatt export till öst under 90-talet.
Dödsstöten för både Ikarusbus och Ikarus EAG kan sägas ha kommit då inte längre ungerska trafikbolag valde att köpa inhemska bussar, inte för att bussarna var dåliga utan av en rad andra anledningar.

Det finns dock en "rest" kvar av Ikarus i Ungern, nämligen företaget Kravtex som tillverkar bussar av märket Credo, finns en hel del av dessa bussar i Ungern, främst på landsbygden dock.