Jag har läst att det fortfarande är lite turbulent med placeringarna av GS´bussar, samt att bussar just nu lånas tillfälligt av andra depåer, men jag tänkte ändå göra ett försök att sammanställa det jag kommit fram till efter senaste veckans observationer plus lite hjälp:
Grimbo är enligt parkeringsplatsernas små skyltar (men jag litar ej på 235-236) och för Kruthus har jag stämt av min lista med Tomas.
Då detta bara är en snabbsammanställning anger jag endast inventarienummer utan övrig info om bussarna.
En del osäkra fall finns antecknade på två depåer, med "?" efter.
Om någon vet bättre än jag (vilket är högst sannolikt ;)) komplettera gärna!
MAJORNA (BMX)
4
26?
31-33
99
101-110
116-120, 126
221-223
251-254, 256
257
301-308, 310-321
551-555, 557, 560, 562, 563, 568-570
603-607 (607 under reparation efter avåkningen vid Rödastensmotet)
LUNDBY (ETX)
26?
46-50
561
644-646
801-811
955-959
971-973
KRUTHUS (GVX)
5
161-168
210
212
214
242, 243
248-250
261, 262, 269
595-598
640, 657-659
721-738
918-923
946, 947, 950, 951
966-970
975-978
KVILLE BRUNNSBO (KEX)
263-268
325-326?
327-338
545-548, 550
924-937
954, 960-965
KVILLE BESTÄLLNING / BLÅ EXPRESS (tidigare BKX, nu del av KEX enl ett inlägg här på Buss-snack)
10, 14, 15, 213 (rena beställningsbussar)
169, 170
201, 204, 205, 209
211
224-234
245-247
KVILLE DELTAVÄGEN (KDX)
100, 130
235-236?
322-324
325-326?
641-642?
643
647-650
660-664
739-743
938-945
952-953
974, 979, 980
GRIMBO (NPX)
129
235-236?
237-241
544, 549
564, 565
586-594
599-602, 608-613
631-639
641-642?
ANGERED (ASX)
40
41-45
260
556, 559, 566, 567, 571-585
651-654
ÄLVÄNGEN (ÄX)
131-134
135-139
153
155, 156
174
215, 220
360-364, 367
368, 370
541, 543
MÖLNDAL (RÄX)
197, 198
199, 200
202
244
350-354
355-359
365, 366
501-515
521-540
UTLÅNADE/UTHYRDA TILL GÖTEBORGS BUSS
1-3, 498
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:55:18 PM
Jag har läst att det fortfarande är lite turbulent med placeringarna av GS´bussar, samt att bussar just nu lånas tillfälligt av andra depåer, men jag tänkte ändå göra ett försök att sammanställa det jag kommit fram till efter senaste veckans observationer plus lite hjälp:
Grimbo är enligt parkeringsplatsernas små skyltar (men jag litar ej på 235-236) och för Kruthus har jag stämt av min lista med Tomas.
Då detta bara är en snabbsammanställning anger jag endast inventarienummer utan övrig info om bussarna.
En del osäkra fall finns antecknade på två depåer, med "?" efter.
Om någon vet bättre än jag (vilket är högst sannolikt ;)) komplettera gärna!
MAJORNA (BMX)
4
26?
31-33
99
101-110
116-120, 126
221-223
251-254, 256
257
301-308, 310-321
551-555, 557, 560, 562, 563, 568-570
603-607 (607 under reparation efter avåkningen vid Rödastensmotet)
LUNDBY (ETX)
26?
46-50
561
644-646
801-811
955-959
971-973
KRUTHUS (GVX)
5
161-168
210
212
214
242, 243
248-250
261, 262, 269
595-598
640, 657-659
721-738
918-923
946, 947, 950, 951
966-970
975-978
KVILLE BRUNNSBO (KEX)
263-268
325-326?
327-338
545-548, 550
924-937
954, 960-965
KVILLE BESTÄLLNING / BLÅ EXPRESS (tidigare BKX, nu del av KEX enl ett inlägg här på Buss-snack)
10, 14, 15, 213 (rena beställningsbussar)
169, 170
201, 204, 205, 209
211
224-234
245-247
KVILLE DELTAVÄGEN (KDX)
100, 130
235-236?
322-324
325-326?
641-642?
643
647-650
660-664
739-743
938-945
952-953
974, 979, 980
GRIMBO (NPX)
129
235-236?
237-241
544, 549
564, 565
586-594
599-602, 608-613
631-639
641-642?
ANGERED (ASX)
40
41-45
260
556, 559, 566, 567, 571-585
651-654
ÄLVÄNGEN (ÄX)
131-134
135-139
153
155, 156
174
215, 220
360-364, 367
368, 370
541, 543
MÖLNDAL (RÄX)
197, 198
199, 200
202
244
350-354
355-359
365, 366
501-515
521-540
UTLÅNADE/UTHYRDA TILL GÖTEBORGS BUSS
1-3, 498
//Jonas G
26 är kvar på Lundby men hoppar mellan depåerna. Kville har fått boogie bussar av Grimbo och Grimbo har fått ledvagnar. För att klara trafiken på linje 25 med ledbuss.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:55:18 PM
UTLÅNADE/UTHYRDA TILL GÖTEBORGS BUSS
1-3, 498
//Jonas G
1 och 2 går som skolbussar i Lindome, dvs ej utlånade till Göteborgs Buss.
Jag tror det blir svårt och hålla en korrekt lista över GS bussar,emed
det sitter fordonsutsättare på Kville numera som är tänkt skall sköta all
utsättning därifrån,mellan garagen.
Så är Kville 1 buss kort en morron,o Majorna har en buss över,så blir det inlåning där.
Skulle kunna tänka mig att det mycke väl gick en Den Oudsten på stomlinje 18 eller 19 då
häromdan,emed detta nya upplägg.
Jag tycker det verkar vara en bra lösning,istället för och ställa in massa turer,så istället
utnyttja resurserna man har,även om det blir fel busstyp på fel linje.
Resenärerna uppskattar ju och komma till sitt jobb i tid,så om bussen är helblå eller
vit/blå har ju ingen betydelse.
Citat från: Mats B skrivet 19 februari 2009, 09:12:03 AM
1 och 2 går som skolbussar i Lindome, dvs ej utlånade till Göteborgs Buss.
Aha, det är GS själva som har denna skoltrafik? Det visste jag inte. Var det 257 som gick i denna trafik förut?
//Jonas G
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 11:45:42 AM
Jag tror det blir svårt och hålla en korrekt lista över GS bussar,emed
det sitter fordonsutsättare på Kville numera som är tänkt skall sköta all
utsättning därifrån,mellan garagen.
Så är Kville 1 buss kort en morron,o Majorna har en buss över,så blir det inlåning där.
Skulle kunna tänka mig att det mycke väl gick en Den Oudsten på stomlinje 18 eller 19 då
häromdan,emed detta nya upplägg.
Jag tycker det verkar vara en bra lösning,istället för och ställa in massa turer,så istället
utnyttja resurserna man har,även om det blir fel busstyp på fel linje.
Resenärerna uppskattar ju och komma till sitt jobb i tid,så om bussen är helblå eller
vit/blå har ju ingen betydelse.
Men det tyckes ju ändå finnas en "grundplan" för placeringarna. Det är ju inte som GS Spårvagn, där vagnarna i princip rullar till den hall som passar bäst vid trafikdygnets slut.
//Jonas G
Men i och med Swebus övertagande i sommar kommer en del bussar att försvinna. Har man koll på vilka?
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 februari 2009, 14:51:13 PM
Men det tyckes ju ändå finnas en "grundplan" för placeringarna. Det är ju inte som GS Spårvagn, där vagnarna i princip rullar till den hall som passar bäst vid trafikdygnets slut.
//Jonas G
Javisst har du rätt i detta,men jag tror nog personligen det kommer bli ganska utspritt ändå i
längre perioder.
Exempelvis som om nu grimbo lånar in nånting av kville,så lägger dem nog inte kraft och köra tillbaka denna
till kvilleom dem nu vet att dem kommer ligga en buss kort dan efter igen,osv..
Citat från: Jan skrivet 19 februari 2009, 15:23:54 PM
Men i och med Swebus övertagande i sommar kommer en del bussar att försvinna. Har man koll på vilka?
Mycket personlig gissning utifrån ålder
153,155,156,174,215,220
351-370
212 tror jag får stryka på foten med
sedan tror jag man får vänta till efter upphandlings resultat innan man vet för förloras Mölndal o väster avtalen tror jag inte många bussar bytes i år.
Men som sagt mycket personlig gissning
Citat från: BEL skrivet 19 februari 2009, 17:07:56 PM
Mycket personlig gissning utifrån ålder
153,155,156,174,215,220
351-370
212 tror jag får stryka på foten med
sedan tror jag man får vänta till efter upphandlings resultat innan man vet för förloras Mölndal o väster avtalen tror jag inte många bussar bytes i år.
Men som sagt mycket personlig gissning
Ja,definitivt är det som du säger..
Jag mötte 215 på 404:an häromdagen.
Den ser hyfsat fräsch ut,men tyvärr hjälper ju inte det :(
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 17:26:01 PM
Ja,definitivt är det som du säger..
Jag mötte 215 på 404:an häromdagen.
Den ser hyfsat fräsch ut,men tyvärr hjälper ju inte det :(
utseendet hjälper inte på ålders regler plus den e sliten innuti o svår o få inrednings delar till
Citat från: BEL skrivet 19 februari 2009, 18:24:56 PM
utseendet hjälper inte på ålders regler plus den e sliten innuti o svår o få inrednings delar till
Men är det inte så att man försöker få bort 362 och övriga med GL Lack.
Citat från: Jan skrivet 19 februari 2009, 19:16:39 PM
Men är det inte så att man försöker få bort 362 och övriga med GL Lack.
nej det e åldern som styr mest sedan typ av buss lacken kommer en bit ner på prio listan
Citat från: Jan skrivet 19 februari 2009, 19:16:39 PM
Men är det inte så att man försöker få bort 362 och övriga med GL Lack.
Kan säkert spela in för någon omlack vill man knappast kosta på men sedan kan jag inte heller komma på något annat garage som skulle kunna tänkas ha behov av slutkörda Den Oudsten och bristen på behov är nog ett tyngre vägande argument. Älvängen har ju dessutom nyare vagnar än dessa som man säkert vill behålla i första hand. 215 är speciell då det är en B12M provvagn från 1999 som ser ut som en System 2000NL med 8500-häck och med dagens satellit-instrumentbräda.
Lite tillägg efter kommentarer och ytterligare trafikobservationer...
Man verkar dock inte vara så noga med att separera bussar mellan Kvilles trafikområden KEX och KDX längre, även om det stämmer i stora drag. (T.ex. gick 944 på KEX-linje 18 idag, och 236 rullade på Blå Express!!!)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:55:18 PM
MAJORNA (BMX)
4
31-33
99
101-110
116-120, 126
221-223
251-254, 256
257
301-308, 310-321
551-555, 557, 558 (råkade falla bort när jag gjorde listan) 560, 562, 563, 568-570
603-607 (607 under reparation efter avåkningen vid Rödastensmotet)
LUNDBY (ETX)
26
46-50
561
644-646
801-811
955-959
971-973
KRUTHUS (GVX)
5
161-168
210
212
214
242, 243
248-250
261, 262, 269
595-598
640, 657-659
721-738
918-923
946, 947, 950, 951
966-970
975-978
KVILLE BRUNNSBO (KEX)
263-268
325-326?
327-338
545-548, 550
924-937
954, 960-965
KVILLE BESTÄLLNING / BLÅ EXPRESS (tidigare BKX, nu del av KEX enl ett inlägg här på Buss-snack)
10, 14, 15, 213 (rena beställningsbussar)
169, 170
201, 204, 205, 209
211
224-234
245-247
KVILLE DELTAVÄGEN (KDX)
100, 130
235-236
322-324
325-326?
641-642?
643
647-650
660-664
739-743
938-945
952-953
974, 979, 980
GRIMBO (NPX)
129
235-236
237-241
544, 549
564, 565
586-594
599-602, 608-613
631-639
641-642?
ANGERED (ASX)
40
41-45
260
556, 559, 566, 567, 571-585
651-654
ÄLVÄNGEN (ÄX)
131-134
135-139
153
155, 156
174
215, 220
360-364, 367
368, 370
541, 543
MÖLNDAL (RÄX)
1, 2
197, 198
199, 200
202
244
350-354
355-359
365, 366
501-515
521-540
UTLÅNADE/UTHYRDA TILL GÖTEBORGS BUSS
3, 498
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:55:18 PM(607 under reparation efter avåkningen vid Rödastensmotet)
Vilka är det som reparerar den? När väntas den åter i trafik?
Neoplan har den med tanke på att den var såpass ny o har garantier kvar tror det pratades o ta den på trailer till tyskland men tolkat det som att dom skall göra den på neoplan väst
Såg i eftermiddags en av GSx-bussarna i Nödinge, tror det var 3:an. Har den bytt till Älvängen?
Citat från: ch skrivet 28 mars 2009, 02:11:23 AM
Såg i eftermiddags en av GSx-bussarna i Nödinge, tror det var 3:an. Har den bytt till Älvängen?
Mycket möjligt den hamnade där gbgbuss har lämnat tillbaka den när dom fick 2270 i trafik
Såg också GS 3 i Nödinge häromdagen. Den gick på linje 408 där vanligtvis GS 174 rullar. Jag trodde därför att 174 kanske var avställd, men det är den inte om man kollar bilregistret.
//Jonas G
Buss 3 är stationerad på depå Älvängen.
Lån görs dagligen. I dag gick DOB CNG på L 18 ...
558, 570 och 596 har varit inne på kraftig ljuddämpning, så nu morrar det inte så gott för Tomas del, vad gäller 596 ;)
Såhär verkar det vara just nu. Glöm min tidigare notering om flytt av 235-236...
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:55:18 PM
MAJORNA (BMX)
4
31-33
99
101-110
116-120, 126
221-223
251-254, 256
257
301-308, 310-321
551-555, 557, 558, 560, 562, 563, 568-570
603-607 (607 under reparation efter avåkningen vid Rödastensmotet)
LUNDBY (ETX)
26
46-50
561
644-646
801-811
955-959
971-973
KRUTHUS (GVX)
5
161-168
210
212
214
242, 243
248-250
261, 262, 269
595-598
640, 657-659
721-738
918-923
946, 947, 950, 951
966-970
975-978
KVILLE BRUNNSBO (KEX)
169, 170
201, 204, 205, 209, 202?
211
224-234
245-247
263-268
327-338
545-548, 550
924-937
954, 960-965
KVILLE BESTÄLLNING
10, 14, 15, 213 (rena beställningsbussar)
KVILLE DELTAVÄGEN (KDX)
100, 130
322-326
641-643
647-650
660-664
739-743
938-945
952-953
974, 979, 980
GRIMBO (NPX)
129
235-241
544, 549
564, 565
586-594
599-602, 608-613
631-639
ANGERED (ASX)
40
41-45
260
556, 559, 566, 567, 571-585
651-654
ÄLVÄNGEN (ÄX)
3
131-134
135-139
153
155, 156
174
215, 220
360-364, 367
368, 370
541, 543
MÖLNDAL (RÄX)
1,2
197, 198
199, 200
202?
244
350-354
355-359
365, 366
501-515
521-540
//Jonas G
202 är på Majorna
201 tillhör Beställningen Kville
Nån uppdatering på gång?
Citat från: ch skrivet 12 juni 2009, 19:33:49 PM
Nån uppdatering på gång?
kommer nog inom kort när flyttningarna e spikade
Lär väl bli en del från Ale att sprida ut?
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2009, 20:03:58 PM
Lär väl bli en del från Ale att sprida ut?
inte mycket dom flesta e för gamla 174 hörda jag e såld redan med
Citat från: BEL skrivet 13 juni 2009, 21:06:36 PM
inte mycket dom flesta e för gamla 174 hörda jag e såld redan med
Till nån muslimsk friskola tror jag det var men först måste den lagas efter dikeskörning i torsdag som gjorde att jag blev utan bild.
(En Bondjäkel i traktor med gödselspridare på släp som inte väjde undan för bussen utan bara gasade på..
Citat från: Tomas skrivet 19 februari 2009, 00:46:21 AM
26 är kvar på Lundby men hoppar mellan depåerna.
Den där gamla danska rishögen borde väl snart vara ett minne blott, eller? ???
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2009, 20:03:58 PM
Lär väl bli en del från Ale att sprida ut?
Ja, frågan är vad som händer med Ales slutkörda Den Oudsten? Dom har ju "lyckan" att ha dom enda höggolvade ostarna kvar.
Nu har man börjat att lacka om Mölndals den Oudsten bussar i VT blått. Såg idag 507 och 513 vid Arendalsvägen (Järn o Trä).
Där stod ytterliggare minst 5 st, fortfarande i GL-lack, alla i den första lite kortare varianten 501-515.
Redan, inte illa.
Ska bli kul att få fota några Blåa Ostar..
Känns lite onödigt att börja lacka om dem nu, de lär väl knappast behållas efter juni nästa år...
//Jonas G
buss 501 e omlackad redan stog vid rantorget i veckan
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 juni 2009, 23:55:03 PM
Känns lite onödigt att börja lacka om dem nu, de lär väl knappast behållas efter juni nästa år...
//Jonas G
GS lär väl behöva minska antalet fordon ganska rejält nästa sommar, så jag håller med Jonas: varför lacka om de nu?
Upphandlingen i väster blir väl klar om några veckor, och skulle GS tappa den också så blir det väl typ en halvering av antalet fordon jämfört med 1 månad sen?