Hej !
Stämmer det att fd. 4878 och 4914 tidigare gått i Skåne ?
Sedan oktober 2007 har de stått regade på Volvobussar AB, Area Norden/Göteborg.
Sedan några dagar ska de finnas i Sandviken men ska ha 0030 och 0033 som nya
inv.nr ? Har själv ej sett dem men fått det bekräftat från säker källa.
Kollar man på deras fordonsstatus så anges 09-02-09 i trafik.
Har man börjat och återbesätta 00-serien igen ??
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 18 februari 2009, 18:56:05 PM
Hej !
Stämmer det att fd. 4878 och 4914 tidigare gått i Skåne ?
Sedan oktober 2007 har de stått regade på Volvobussar AB, Area Norden/Göteborg.
Sedan några dagar ska de finnas i Sandviken men ska ha 0030 och 0033 som nya
inv.nr ? Har själv ej sett dem men fått det bekräftat från säker källa.
Kollar man på deras fordonsstatus så anges 09-02-09 i trafik.
Har man börjat och återbesätta 00-serien igen ??
Mvh Peter Ö
Verkar ju så med tanke på att vi har 0021 o 0024 här nu!
Varför omnumrera dem? Varför inte behålla det gamla numret?
Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2009, 20:37:32 PM
Varför omnumrera dem? Varför inte behålla det gamla numret?
Kan ju vara så att man vill skilja ut bussar som tillhör någon annan (dvs lånebussar).
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 februari 2009, 22:39:04 PM
Kan ju vara så att man vill skilja ut bussar som tillhör någon annan (dvs lånebussar).
/Måns
Jo, men som jag fattade det så var det som att Swebus själv numrerat om dem.
skulle vilja se bilder på dom hur dom ser ut idag.
Och ja, de har gått i Skåne. 4878 i Helsingborg och 4914 i Malmö.
Bussar som återkommer till Swebus får alltid nya nummer.
Citat från: Peter Öden skrivet 18 februari 2009, 18:56:05 PM
Hej !
Stämmer det att fd. 4878 och 4914 tidigare gått i Skåne ?
Sedan oktober 2007 har de stått regade på Volvobussar AB, Area Norden/Göteborg.
Sedan några dagar ska de finnas i Sandviken men ska ha 0030 och 0033 som nya
inv.nr ? Har själv ej sett dem men fått det bekräftat från säker källa.
Kollar man på deras fordonsstatus så anges 09-02-09 i trafik.
Har man börjat och återbesätta 00-serien igen ??
Mvh Peter Ö
Någon sa till mig att nypåställda bussar räknas som nya, vilket bör leda till att man får köra med dem i trafik en helt ny avtalsperiod.
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 16:22:04 PM
Någon sa till mig att nypåställda bussar räknas som nya, vilket bör leda till att man får köra med dem i trafik en helt ny avtalsperiod.
Menar du att om man ställer av en buss under sommaren då det är mindre trafik så räknas bussen som ny när den blir påställd till slutet av sommaren igen? Bussar som ställs av och på byter i varje fall inte nummer vilket är tur det.
Citat från: Walter skrivet 23 februari 2009, 17:10:39 PM
Menar du att om man ställer av en buss under sommaren då det är mindre trafik så räknas bussen som ny när den blir påställd till slutet av sommaren igen? Bussar som ställs av och på byter i varje fall inte nummer vilket är tur det.
Den där manövern sparar ju fordonsskatt och försäkring men det blir nog svårt att få det till att bussen är ny när den ställs på igen :)
Citat från: Walter skrivet 23 februari 2009, 17:10:39 PM
Menar du att om man ställer av en buss under sommaren då det är mindre trafik så räknas bussen som ny när den blir påställd till slutet av sommaren igen? Bussar som ställs av och på byter i varje fall inte nummer vilket är tur det.
Nej. Om Veolia har ägt en buss från 2000. Så ställer de av den och säljer den till Swebus så får Swebus använda den i en ny avtalsperiod för då klassas den som ny av trafikhuvudmannen. Det är vad jag hört i alla fall, vet ej om det är sant.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2009, 22:30:04 PM
Läs vad jag skrev ang första datum i trafik.
Det är detta som styr hur gammal bussen är och det är detta datum som LHM utgår från.
Okej. Det är bara rykten. Vet ej om de var sanna. Hörsägen.