...finns fortfarande att beskåda i Göteborgstrakten.
Trodde att Västtrafik hade"förbjudit"denna lackering för länge sedan,
men den 12 februari sågs minst 4 stycken med denna originallackering
rullandes på linje 402 och 755./Ulf
Här kommer några bilder på GS 362 vid HjalmarBrantingsplatsen:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1030079.jpg)
Är strålkastarnas placering original?
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1030077.jpg)
HUR gammal är denna "zonkarta"?
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1030078.jpg)
Liksom vanHool gör denOudsten reklam för sig i fönstren!
Knepigt med lacken för den gamla Älablacken är ju borta sen rätt länge inte lika över hela Västtrafik tydligen??
Nya (alltså dagens) färgsättningen var inte klar då dessa vagnar beställdes därav fick man köra på det gamla spåret. Står det inget om omlackeringskrav i avtalet kan man nog inte heller kräva det hur som helst bara för att man tar fram en ny design utan att i så fall själv stå för fiolerna. Extraljusen är eftermonterade då orginalstrålkastarna var otillräckliga.
Citat från: Johan B skrivet 18 februari 2009, 19:06:39 PM
Nya (alltså dagens) färgsättningen var inte klar då dessa vagnar beställdes därav fick man köra på det gamla spåret. Står det inget om omlackeringskrav i avtalet kan man nog inte heller kräva det hur som helst bara för att man tar fram en ny design utan att i så fall själv stå för fiolerna. Extraljusen är eftermonterade då orginalstrålkastarna var otillräckliga.
Eftersom Västtrafik inte kunde kläcka ur sig hur den nya designen skulle se ut i utlovad tid lyckades den Oudsten förhandla fram ett avtal om att bussarna skulle få levereras i någon av de gamla färger (antingen fd GLAB eller den grå s k fjärilslacken) utan krav på omlackering. Det var närmast en förutsättning för att man skulle kunna sälja dessa bussar till GS vid den tiden.
Mest otroligt/fantastiskt är ju att"GL-märket"får finnas kvar då denna
"sammanslutning"upphörde då Västtrafik tog över ansvaret för trafiken
i regionen./Ulf
Lyckades du bara se fyra?
350-368, 370, 501-515, 521-540 = 55 (!) stycken den Oudsten spridda på Älvängen- och Mölndalsdepåerna har fortfarande GL-lack. Dessutom lill-Vesten 174, Fiftyn 153 och Vegorna 155, 156 och 220 i Älvängen.
Lägg därtill de den 14 den Oudsten-ledbussar (301-308, 310, 312-315, 317) på Majorna som fortfarande har gamla Spårvägslacken.
Ang. strålkastarna är de övre eftermonterade extraljus. I original hade bussarna endast pytteljusen i stötfångaren! Inte så lämpligt på landsvägarna ute i Aleskogarna eller runt Lindome...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 22:55:21 PM
350-368, 370, 501-515, 521-540 = 55 (!) stycken den Oudsten spridda på Älvängen- och Mölndalsdepåerna har fortfarande GL-lack. Dessutom lill-Vesten 174, Fiftyn 153 och Vegorna 155, 156 och 220 i Älvängen.
//Jonas G
Hej och tack för dessa uppgifter.
Åkte hem redan 16.02 mot Stockholm så jag missade stora delar av högtrafiken.
Detta var trevliga uppgifter att ta med sig till nästa besök./Ulf
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 22:55:21 PM
Ang. strålkastarna är de övre eftermonterade extraljus. I original hade bussarna endast pytteljusen i stötfångaren! Inte så lämpligt på landsvägarna ute i Aleskogarna eller runt Lindome...
//Jonas G
De räcker inte ens i centrala Göteborg. Ficklamporna som sitter original ger dig nollsikt varken halv eller helljus. Men dessa eftermonterade strålkastare är ruskigt bra så länge de sitter fast och det inte blåser ;D.
För övrigt är ju Mölndalstrafiken ute på upphandling.
Kommer väl ett besked i mars månad om jag inte minns fel..
Så denna GL lack är inne på sin slutfas i vilket fall som.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 11:53:16 AM
För övrigt är ju Mölndalstrafiken ute på upphandling.
Kommer väl ett besked i mars månad om jag inte minns fel..
Så denna GL lack är inne på sin slutfas i vilket fall som.
300-serien är från 1999 och 500-serien från 2000. Så även om GS försvarar anbudet lär inte de nya ålderskraven ge utrymme för "ostarna". Så du har säkert rätt.
//Jonas G
När introducerade GL sin gamla lack, dvs den vita med gula, blåa och röda linjer?
Ungefär när började de flesta av bussarna som rullade inom GL:s område få den vita designen? Var det i början på 1990-talet eller tidigare?
Citat från: Cordinot skrivet 19 februari 2009, 21:32:32 PM
När introducerade GL sin gamla lack, dvs den vita med gula, blåa och röda linjer?
Ungefär när började de flesta av bussarna som rullade inom GL:s område få den vita designen? Var det i början på 1990-talet eller tidigare?
En siffra ringer i mina öron och det är 1988.
Planeras omlack av dessa Den Oudsten?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2009, 23:02:16 PM
Planeras omlack av dessa Den Oudsten?
Knappast med tanke på att de inte lär ha så jättelångt kvar...
//Jonas G
Citat från: Tomas skrivet 19 februari 2009, 21:50:41 PM
En siffra ringer i mina öron och det är 1988.
Och jag har för mig att det var 1989.
Bland de allra första, om inte rentav allra först, att lackas i GL-lacken var inte nya bussar utan Linjebuss 253 och 254 (Volvo B58-60T med Van Hoolkaross åm. 1980) som lackades om.
//Jonas G