Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael Ringmarck skrivet 18 februari 2009, 10:53:44 AM

Titel: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 18 februari 2009, 10:53:44 AM
Med Kvarne i luren kan nämnas att bland annat dessa bussar står på Hölö i väntan på den sista vilan. Somliga har stått väldigt länge utan att gå till skrot än.

Busslink
3213
3216
3466
4168
4171
4173
4180
4184
4504
6750

Swebus
1552
1721
1753
1786
3957
3958

Veolia
1052
1053
4801
4802
4803
4910
7291
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2009, 12:01:59 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 18 februari 2009, 10:53:44 AM
Veolia
1052
1053

:(

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1052_Cho_080226b.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1053_Car_080104b.jpg)
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Jona skrivet 18 februari 2009, 12:16:07 PM
Tack Erik, Jag tänkte just fråga om 1052 och 1053 var gamla Umeå-vagnar. Men si det han jag inte, svaret kom före min fråga. Det är så det ska gå till...

/Jona
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Jacob med C skrivet 19 februari 2009, 08:48:31 AM
Skrot redan för fd Örnsköldsviks buss 91 (Veolia 7291)? Kan inte etanolbussar är så lätta att sälja vidare.
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Nico skrivet 19 februari 2009, 09:57:39 AM

Citat från: Mrbuss skrivet 18 februari 2009, 10:53:44 AM
Busslink
3213
3216

4168
4171
4173
4180
4184
4504

3213 och 3216 har jag aldrig petat på så ska jag väl inte uttala mig om just dessa, men systervagnarna som finns kvar är väl tyvärr inte direkt de som man skulle välja först. Resterande vagnar på listan var dock trevliga bekantskaper, i synnerhet 4171 och 4504 så lite trist känns det.


Citat från: Mrbuss skrivet 18 februari 2009, 10:53:44 AM
Veolia
4801
4802
4803
4910

Scania är jag inte lika förtjust i, men normalvagnarna 4801-4803 var enligt mitt tycke i alla fall helt OK. Dessa modeller var även klart mycket skönare än Omni, men det är nog delvis en smaksak. 4910 däremot hade Glufs-Glufs gärna fått bita tag i för länge sedan.
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 13:32:17 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 februari 2009, 12:01:59 PM
:(

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1052_Cho_080226b.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1053_Car_080104b.jpg)

Saknar Du dem?
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 14:29:41 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 februari 2009, 12:01:59 PM
:(

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1052_Cho_080226b.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1053_Car_080104b.jpg)


Fattar inte hur man har hjärta nog och göra sig av med dessa kvalitetsvagnar >:(

Kan dem inte rulla på nån skolbusstrafik eller nåt..
Eller på med lite röd färg och SL logga i nosen,så slipper ni MAN skrotet däruppe i Norr :D

Enligt Verspieders inlägg för ett bra tag sen så va dessa individer i riktigt bra skick,så fattar inte
att ens öst vill ha dem ???
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: M224 skrivet 19 februari 2009, 14:34:39 PM
Scanias sista riktiga bussar enligt min åsikt.  :-[

Jag tycker att de ser riktigt fina ut.
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 februari 2009, 23:28:30 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 14:29:41 PM

Fattar inte hur man har hjärta nog och göra sig av med dessa kvalitetsvagnar >:(

Kan dem inte rulla på nån skolbusstrafik eller nåt..
Eller på med lite röd färg och SL logga i nosen,så slipper ni MAN skrotet däruppe i Norr :D

Enligt Verspieders inlägg för ett bra tag sen så va dessa individer i riktigt bra skick,så fattar inte
att ens öst vill ha dem ???

Håller med Dig till fullo! Ditt uttalande om MAN-skrot var som bomull för mina ögon. :)

Citat från: M224 skrivet 19 februari 2009, 14:34:39 PM
Scanias sista riktiga bussar enligt min åsikt.  :-[

Jag tycker att de ser riktigt fina ut.
Jag tycker det är ett j*la slöseri att göra sig av med dessa bussarna, men det är inte bussbolagens fel utan politikerna bakom varje länstrafikhuvudmans. De som kör runt i sina miljöbelastande SUV:ar och vet allt om busstrafik trots att de aldrig sett en buss från insidan.
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Ersa skrivet 19 februari 2009, 23:39:32 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 14:29:41 PM
Fattar inte hur man har hjärta nog och göra sig av med dessa kvalitetsvagnar >:(
Kan dem inte rulla på nån skolbusstrafik eller nåt..
Eller på med lite röd färg och SL logga i nosen,så slipper ni MAN skrotet däruppe i Norr :D

Ja, det var riktigt fina vagnar.
Men vad menar du med MAN? Några sådana har vi inte.
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 00:24:31 AM
Citat från: Verspieder skrivet 19 februari 2009, 23:39:32 PM
Ja, det var riktigt fina vagnar.
Men vad menar du med MAN? Några sådana har vi inte.
Inte?! Vilket drömställe! Alla städer verkar infekteras med detta virus. Även till landsbygd på vissa ställen. Synd att Umeå ligger så låååååååångt bort, annars hade jag flyttat. :P
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Jacob skrivet 20 februari 2009, 11:15:51 AM
Citat från: Verspieder skrivet 18 februari 2009, 12:01:59 PM
:(

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1052_Cho_080226b.jpg)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/Veolia_1053_Car_080104b.jpg)

Dessa ser ut att vara i bättre skick än GUBs 629-633. Vilket år är 1052 och 1053 ifrån?

//Jajje
Titel: SV: Direktrapport från Hölö
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2009, 11:21:13 AM
Citat från: Jajje skrivet 20 februari 2009, 11:15:51 AM
Dessa ser ut att vara i bättre skick än GUBs 629-633. Vilket år är 1052 och 1053 ifrån?

//Jajje

De sex st CN113ALB som Polarbuss ägde var 43, 44 och 45 av 1997 års modell samt 51, 52 och 53 av 1998 års modell.
Veolia lade på 10xx före Polarbuss nummer. De föll enbart på lågentrékraven, då ålderskravet ligger på max 14 år.
I vilket skick GUB:s vagnar är vet jag inte, men dessa var underbart starka (om än törstiga) välskötta etanolvagnar.
Aldrig att de körde fast heller, som OmniCityn gärna vill göra.